Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-580/13-2/JK
z 17 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu uzyskanego z tytułu pobieranych opłat za uczestnictwo w imprezie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu uzyskanego z tytułu pobieranych opłat za uczestnictwo w imprezie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest organizacją członkowską nie wpisaną do rejestru przedsiębiorców, więc nie prowadzącą działalności gospodarczej. Działalność stowarzyszenia została zaklasyfikowana wg PKD 2007 pod symbolem 94.99.Z - „Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Stowarzyszenie świadczy zatem usługi oznaczone wg PKWiU symbolem 94.99.19 - „Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Zgodnie z zapisem § 6 statutu celem stowarzyszenia jest:

  1. upowszechnianie wiedzy z zakresu mechaniki oraz historii motoryzacji w Polsce i na świecie,
  2. popularyzacja zasad ruchu drogowego,
  3. ochrona praw motocyklistów jako równorzędnych uczestników ruchu drogowego,
  4. szerzenie turystyki motocyklowej.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez (§ 7 statutu):

  1. popularyzacje wiedzy oraz podnoszenie umiejętności praktycznej w zakresie napraw jak i restauracji pojazdów motocyklowych;
  2. organizowanie zawodów i konkursów sprawnościowych podnoszących umiejętności prowadzenia motocykli;
  3. organizowanie zlotów, rajdów, pokazów itp.;
  4. obronę praw i interesów członków Stowarzyszenia;
  5. współdziałanie z władzami, instytucjami oraz organizacjami zainteresowanymi działalnością Stowarzyszenia;
  6. wymianę doświadczeń z podobnymi organizacjami oraz przez współpracę;
  7. roztaczanie opieki nad członkami Stowarzyszenia, którzy ulegli wypadkowi motocyklowemu
  8. udzielanie pomocy osobom, które pragną wejść w posiadanie motocykla zabytkowego lub poszukują unikalnych części zamiennych;
  9. występowanie z wnioskami i postulatami do władz terenowych, a także organizacji związanych z motoryzacją i ruchem drogowym.

Stowarzyszenie zamierza organizować imprezę pod nazwą „Zlot (…)”. Świadczona więc będzie usługa w postaci możliwości uczestnictwa w imprezie, za którą pobierana będzie stosowna opłata. Organizacja zlotu motocykli jest realizacją celów statutowych Stowarzyszenia. W trakcie trwania zlotu Klub popularyzować będzie wiedzę techniczną z naciskiem na zachowanie i restaurowanie zabytkowych egzemplarzy motocykli. Przygotowane będą również zawody sprawnościowe, które sprawdzają umiejętności motocyklistów. Szczególny nacisk kładziony będzie na przestrzeganie zasad ruchu drogowego i wzajemne poszanowanie praw motocyklistów oraz użytkowników samochodów. Zlot jest tradycyjnym miejscem spotkań miłośników motocykli, na którym wymieniane są doświadczenia zdobyte podczas napraw lub renowacji motocykli oraz miejscem wymiany informacji związanych z miejscami godnymi do odwiedzenia podczas wyjazdów. W czasach przed internetowych zloty takie były jednym miejscem, gdzie można było zdobyć wiedzę o naprawach i restaurowaniu motocykli i przywracaniu ich do stanu, który pozwalał na bezpieczne poruszanie się po drogach. Wówczas zlot był miejscem, gdzie można było uzyskać informację, gdzie zakupić części itp. W dzisiejszych czasach uczestnicy oprócz wymiany doświadczeń mogą się spotkać ze znajomymi z lat ubiegłych pielęgnować swoje zamiłowanie do motocykli.

Ze względu na kilkudniowy charakter imprezy każdy uczestnik w ramach opłaty za usługę wstępu na zlot będzie miał zapewnione również miejsce na polu namiotowym oraz wyżywienie, odbywać się będą również koncerty celem wypełnienia czasu wolnego. Jednak wszystkie te usługi zgodnie z regulaminem imprezy mają charakter subsydiarny i służą zrealizowaniu głównego celu imprezy, czyli wypełnieniu działania statutowego.

Zgodnie z zapisem § 28, ust. 1 pkt 5 statutu Stowarzyszenia, źródłem powstania majątku są wpływy z działalności statutowej jakim jest organizowany zlot motocykli (§ 7 pkt 3 statutu). Społeczna praca członków Klubu oraz wpływy powstałe z opłat za uczestnictwo w zlocie pozwalają na realizowanie wszystkich statutowych celów Stowarzyszenia. Całość wpływów służy do realizacji celów statutowych i nie jest przeznaczana do podziału między członków Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opłaty za uczestnictwo w imprezie o nazwie „Zlot (…)” podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 w powiązaniu z poz. 31 załącznika do tego rozporządzenia, jako usługi sklasyfikowane według PKWiU 2008 pod symbolem 94.99.19 „Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane”?

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty pobierane za uczestnictwo w imprezie, która zgodnie z § 7 pkt 3 statutu Stowarzyszenia jest podstawową działalnością poprzez, którą stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe, a całość wpływów z tych opłat pozwala na realizowanie również wszystkich pozostałych statutowych celów Stowarzyszenia i nie jest przeznaczana do podziału między członków Stowarzyszenia. Usługi takie nie są również sklasyfikowane pod żadnym innym symbolem PKWiU wymagającym ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

W związku z czym opłaty pobierane przez Stowarzyszenie za uczestnictwo w imprezie o nazwie „Zlot (…)” podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 w powiązaniu z poz. 31 załącznika do tego rozporządzenia, jako usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 94 „Usługi świadczone przez organizacje członkowskie”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązującym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł (§ 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł – § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Ponadto, zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 31 – sklasyfikowane według symbolu PKWiU 94 – usługi świadczone przez organizacje członkowskie.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją członkowską nie wpisaną do rejestru przedsiębiorców, więc nie prowadzącą działalności gospodarczej. Działalność stowarzyszenia została zaklasyfikowana wg PKD 2007 pod symbolem 94.99.Z - „Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Stowarzyszenie świadczy zatem usługi oznaczone wg PKWiU symbolem 94.99.19 - „Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane”. Stowarzyszenie zamierza organizować imprezę pod nazwą „Zlot (…)”. Świadczona więc będzie usługa w postaci możliwości uczestnictwa w imprezie, za którą pobierana będzie stosowna opłata. Organizacja zlotu motocykli jest realizacją celów statutowych Stowarzyszenia. W trakcie trwania zlotu Klub popularyzować będzie wiedzę techniczną z naciskiem na zachowanie i restaurowanie zabytkowych egzemplarzy motocykli. Przygotowane będą również zawody sprawnościowe, które sprawdzają umiejętności motocyklistów. Szczególny nacisk kładziony będzie na przestrzeganie zasad ruchu drogowego i wzajemne poszanowanie praw motocyklistów oraz użytkowników samochodów. Ze względu na kilkudniowy charakter imprezy każdy uczestnik w ramach opłaty za usługę wstępu na zlot będzie miał zapewnione również miejsce na polu namiotowym oraz wyżywienie, odbywać się będą również koncerty celem wypełnienia czasu wolnego. Jednak wszystkie te usługi zgodnie z regulaminem imprezy mają charakter subsydiarny i służą zrealizowaniu głównego celu imprezy czyli wypełnieniu działania statutowego.

Społeczna praca członków Klubu oraz wpływy powstałe z opłat za uczestnictwo w zlocie pozwalają na realizowanie wszystkich statutowych celów Stowarzyszenia. Całość wpływów służy do realizacji celów statutowych i nie jest przeznaczana do podziału między członków Stowarzyszenia.

Mając na względzie przywołane regulacje oraz przedstawione okoliczności stwierdzić należy, że Klub w związku z wykonywaniem czynności (organizacja zlotu) sklasyfikowanych (jak wskazał Wnioskodawca) pod symbolem 94.99.19 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. – korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2014 r., na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 31 załącznika do tego rozporządzenia.

Podkreślić również należy, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj