Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1079/13/KG
z 15 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, przy zastosowaniu kas rejestrujących wpłat otrzymywanych na rachunek bankowy Wnioskodawcy (na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., część II pozycja 37) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, przy zastosowaniu kas rejestrujących wpłat otrzymywanych na rachunek bankowy Wnioskodawcy (na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., część II pozycja 37).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Od roku 2008 Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą … . W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi zarówno dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i dla firm. Nie jest podatnikiem podatku VAT (korzysta ze zwolnienia ze względu na obroty).

Na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy następujące rodzaje usług (numery PKWiU zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., potwierdzone w wydanych interpretacjach z Urzędu Statystycznego z Łodzi):

  1. akompaniament do zajęć muzycznych PKWiU 90.01.10.0;
  2. rytmika (zajęcia muzyczno-ruchowe) PKWiU 85.51.10.0;
  3. nauka gry na instrumentach PKWiU 85.52.12.0;
  4. zajęcia taneczne PKWiU 85.52.11.0;
  5. zajęcia plastyczne PKWiU 85.52.19.0;
  6. warsztaty artystyczne (zajęcia z nauką gotowania, szycia, ratownictwa medycznego) PKWiU 93.29.29.0;
  7. organizowanie imprez okolicznościowych PKWiU 93.29.29.0;
  8. artystyczne i językowe półkolonie PKWiU 88.91.11.0;
  9. sprzedaż instrumentów muzycznych PKWiU 47.00.86;
  10. wynajem strojów PKWiU 77.29.19.0.

Świadczenie usług Wnioskodawca prowadzi dwutorowo:

  1. w przedszkolach, na podstawie umów podpisanych z rodzicami uczestniczących w zajęciach dzieci. Tam płatności za zajęcia odbywają się wyłącznie przelewem na wyodrębnione w tym celu konto firmowe Wnioskodawcy. Rodzice dokonując przelewu oznaczają dokładnie kogo dotyczy opłata, podając dodatkowo numer przedszkola oraz rodzaj usługi (zajęć);
  2. w wynajmowanym przez Wnioskodawcę lokalu (pod nazwą Y) w Z., gdzie prowadzi zajęcia, a płatności dokonywane są zarówno gotówką, jak i przelewem.

W dniu 10 stycznia 2013 r. Wnioskodawca podpisał umowę najmu lokalu (Y). Po przeprowadzeniu remontu od kwietnia 2013 r. Wnioskodawca rozpoczął świadczenie usług w tym miejscu (działalność poza przedszkolami). Prognozując dużą ilość wpłat gotówkowych od klientów, Wnioskodawca zdecydował o dobrowolnej instalacji kasy fiskalnej w dniu 29 marca 2013 r., tuż przed otwarciem tej placówki. Od kwietnia 2013 r. Wnioskodawca świadczy tam usługi, a wszelkie wpłaty gotówką ewidencjonowane są na kasie fiskalnej.

Zdecydowana większość klientów Wnioskodawcy dokonuje opłat za zajęcia w formie przelewu. Wnioskodawca posiada dwa wyodrębnione, zgłoszone rachunki bankowe, jeden dla wpłat rodziców dzieci, dla których świadczy usługi w przedszkolach, a drugi dla wpłat za zajęcia realizowane z Y.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi dodatkowe, comiesięczne ewidencje w postaci tabel dokumentujące wszystkie wpłaty na rachunki bankowe, z dokładnym opisem czego te wpłaty dotyczą.

Na kasie fiskalnej ewidencjonowane są jedynie wpłaty gotówkowe.

W związku z powyższym pytanie dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej wpłat otrzymywanych na rachunek bankowy Wnioskodawcy (na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., część II pozycja 37) od dnia, w którym Wnioskodawca rozpoczął ewidencję sprzedaży na kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo prowadzi ewidencję na kasie fiskalnej wszystkich wpłat gotówkowych od momentu instalacji i fiskalizacji kasy fiskalnej.

Wnioskodawca uważa, że ma prawo korzystać ze zwolnienia z ewidencji na kasie fiskalnej na podstawie poz. 37 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. do wpłat za świadczenie tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które dokonywane są na rachunek bankowy Wnioskodawcy i dodatkowo ujmowane są w specjalnych ewidencjach, z których to wynika dokładnie, jakiej usługi dana wpłata dotyczy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma znaczenia – dla możliwości korzystania z wyżej opisanego zwolnienia (do części sprzedaży Wnioskodawcy, tej opłacanej przelewem) – to, że posiada już kasę fiskalną.

Wnioskodawca uważa, że jest zobligowany do ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej jedynie wpłat gotówkowych oraz wszelkiej sprzedaży (dostawy) towarów. Istnieje wprawdzie możliwość zwolnienia z ewidencji na kasie fiskalnej dostawy towarów na podstawie poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., ale dotyczy to wyłącznie dostawy w systemie wysyłkowym, a Wnioskodawca takiego sposobu nie planuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi zarówno dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i dla firm.

Świadczenie usług Wnioskodawca prowadzi dwutorowo:

  1. w przedszkolach, na podstawie umów podpisanych z rodzicami uczestniczących w zajęciach dzieci. Tam płatności za zajęcia odbywają się wyłącznie przelewem na wyodrębnione w tym celu konto firmowe Wnioskodawcy. Rodzice dokonując przelewu oznaczają dokładnie kogo dotyczy opłata, podając dodatkowo numer przedszkola oraz rodzaj usługi (zajęć);
  2. w wynajmowanym przez Wnioskodawcę lokalu (pod nazwą Y) w Z., gdzie prowadzi zajęcia, a płatności dokonywane są zarówno gotówką, jak i przelewem.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi dodatkowe, comiesięczne ewidencje w postaci tabel dokumentujące wszystkie wpłaty na rachunki bankowe, z dokładnym opisem czego te wpłaty dotyczą.

Na kasie fiskalnej ewidencjonowane są jedynie wpłaty gotówkowe.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych przepisów należy uznać, że w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę – za które Wnioskodawca otrzymuje wpłaty bezpośrednio na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty lub banku klienta, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – spełnione zostają warunki konieczne do zwolnienia tych usług z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika.

Podsumowując, Wnioskodawca w zakresie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w odniesieniu do usług – za które zapłata następuje w całości na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty lub banku klienta lub przelewem na rachunek bankowy – może korzystać ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, tj. nie ma obowiązku ewidencjonowania tych czynności za pomocą kasy rejestrującej. Natomiast w przypadku dokonania jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), Wnioskodawca będzie zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie niniejszej interpretacji zauważyć należy, że w poz. 29 załącznika do rozporządzenia ustawodawca przewidział zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe), tj. usług objętych symbolem PKWiU ex 85 w zakresie edukacji – z wyłączeniem: usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0), usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0), usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Wskazać przy tym należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj