Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-474/13/LG
z 4 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2013r. (data wpływu 24 czerwca 2013r.), uzupełnionym pismami z 24 września 2013r. i 25 września 2013r. (data wpływu 25 września 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy wina będącego przedmiotem eksportu do Chin – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy wina będącego przedmiotem eksportu do Chin.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z 24 i 25 września 2013r. będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 września 2013r. znak: IBPP4/443-294/13/LG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Cywilna A, której wspólnik … jest obywatelem Chin, zamierza eksportować do Chin wina, których dystrybutorem w Polsce jest PPHU „B” Sp. z o.o. z siedzibą w … ul. …, podatnik podatku akcyzowego uprawniony do handlu winami. Spółka Cywilna A nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, jak również nie posiada zezwoleń na handel winami. Odbiorcy chińscy wyrażają wolę zakupu wina od sprawdzonego przedsiębiorcy jakim jest A. Wobec powyższego, Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu wina w „B” Sp. z o.o. wskazując ostatecznego odbiorcę w Chinach. Towar (wina) bezpośrednio od dystrybutora „B” zostaną w procedurze zawieszenia podatku akcyzowego, dostarczone do Hamburga i załadowane na statek do Chin. Wszelkie formalności dokumentacyjne związane z przemieszczeniem towarów będą spoczywać na Spółce „B”. Natomiast całą procedurę wysyłki tj. transport lądowy i morski, odprawy celne dokona A, która również wystawi fakturę za towar kontrahentowi z Chin. Wobec powyższego nasuwa się wątpliwość co do poprawności takiej transakcji .

Ponadto w piśmie z 24 września 2013r. Wnioskodawca wskazał, że przeniesienie praw do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpi pomiędzy B Sp. z o.o. a Wnioskodawcą przed wysyłką i transportem do Chin. Niemniej organizacja transportu pozostaje w gestii Wnioskodawcy. Sprzedaż do Chin odbywa się na warunkach CIF.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy opisana wyżej transakcja pomiędzy „B” i A może nie zawierać podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, definicję eksportu dla celów podatku akcyzowego zawiera art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 22 lipca 2010r., z której wynika, że jest to wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej. Tak rozumiany eksport, w przypadku gdy wyrób akcyzowy jest przemieszczany ze składu podatkowego na terytorium kraju, korzysta z procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 40 ust. 2 pkt 3). Zdaniem wnioskującego podatek akcyzowy w eksporcie ma charakter przedmiotowy, wobec czego spełnienie kryteriów zawartych w powołanych wyżej przepisach oraz potwierdzenie raportem wywozu (art. 41e ust. 6) powoduje, że z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Zgodnie z art. 118 ust. 1 pkt 2 wyroby akcyzowe przeznaczone na eksport zwolnione są z obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Powołane normy prawne, zdaniem wnioskującego, uzasadniają możliwość wystawienia faktury na wyroby akcyzowe przez „B”, gdzie nabywającym będzie A a odbiorcą firma w Chinach, bez naliczonej akcyzy i konieczności oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępnie wskazać należy, że niniejszą interpretację udzielono w zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego oznaczania znakami akcyzy wina będącego przedmiotem eksportu. W zakresie natomiast możliwości wystawiania faktury na wyroby akcyzowe przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy bez naliczonej akcyzy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. z 2011r. Dz.U. Nr 108, poz. 626 ze zm. – dalej ustawa) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 pkt a ustawy procedura zwieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym.

W myśl zaś art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe sa przemieszczane w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do urzędu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 114 ustawy Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

W myśl art. 117 ust. 1 i 3 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie zaś z art. 118 ust. 1 pkt 2 ustawy z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są wyprowadzane ze składu podatkowego z przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport.

Stosownie zatem do powyższego art. 117 ustawy wskazuje moment, w którym powinno najpóźniej nastąpić nałożenie podatkowych znaków akcyzy. Co do zasady znaki akcyzy powinny zostać nałożone przed przeznaczeniem wyrobów akcyzowych do konsumpcji. W praktyce oznacza to, iż podatkowe znaki akcyzy powinny zostać nałożone w sposób prawidłowy z wykorzystaniem odpowiednich podatkowych znaków akcyzy najpóźniej przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru. W konsekwencji, w przypadku wyrobów akcyzowych w stosunku, do których ma zastosowanie obowiązek oznaczania znakami akcyzy, momentem, w którym znaki akcyzy powinny zostać nałożone na wyroby akcyzowe, jest moment wyprowadzenia tych wyrobów poza teren skład poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Mając na uwadze powyższą zasadę ogólną, w sytuacji, gdy wyroby akcyzowe objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy będą przemieszczane na terenie kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, obowiązek umieszczania znaków akcyzy nie ma zastosowania tak długo, jak wyroby znajdują się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji, zgodnie z przepisami akcyzowymi, możliwe jest dokonanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wywozu wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego bez wcześniejszego nakładania znaków akcyzy. Na przeszkodzie sprzedaży wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania podatkowymi znakami akcyzy, które nie zostały oznaczone jeszcze takimi znakami, nie stoi wskazany powyżej art. 117 ust. 3 ustawy, który wskazuje, że wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania podatkowymi znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terenie kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Wynika to z faktu, iż przepis ten w zdaniu drugim nakazuje odpowiednio stosować zasadę ogólną wyrażoną w art. 117 ust. 1 ustawy tj. obowiązek nałożenia znaków akcyzy powinien nastąpić przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W tym miejscu należy jednakże mieć na uwadze, że w przypadku nabycia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów nieoznaczonych znakami akcyzy nabywca tych wyrobów będzie zobowiązany do nałożenia znaków akcyzy w sytuacji, gdy nabyte przez niego wyroby nie będą w dalszej kolejności przedmiotem dostawy w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub też nie będą przeznaczone na eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa z zakresu podatku akcyzowego oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że w stosunku do wywożonego przez Wnioskodawcę w celu dokonania eksportu wina, ze składu podatkowego na terytorium kraju, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, przez terytorium państwa członkowskiego do urzędu celnego, który faktycznie nadzoruje wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej nie ma obowiązku naniesienia na to wino znaków akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy wina będącego przedmiotem dostawy do Chin.

Natomiast pozostał kwestie objęte wniesionym wnioskiem dotyczące zezwolenia na handel winami, fakturowania sprzedaży wina bez naliczonej akcyzy na rzecz Wnioskodawcy przez kontrahenta oraz podatku od towarów i usług są przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj