Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-593/11/ICz
z 22 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 16 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy czynności opisane we wniosku, polegające na kompleksowym betonowaniu są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8 % - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy czynności opisane we wniosku, polegające na kompleksowym betonowaniu są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8 %.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, którego przedmiot działalności obejmuje m. in. usługi z zakresu budownictwa. Spółka realizuje duże zadania budowlane oraz prowadzi działalność w zakresie sprzedaży betonu na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Spółka zamierza poszerzyć działalność i świadczyć usługi na rzecz klientów indywidualnych, polegające na kompleksowym betonowaniu.

Usługi miałyby charakter złożony i obejmowałyby szereg działań, składających się na kompleksowe usługi budowlane, takie jak:

  • kontakt klienta z pracownikiem podatnika i ustalenie potrzeb klienta, w tym ustalenie ilości i rodzaju mieszanki betonowej, niezbędnej dla wykonania usługi (czym zajmować się będzie majster produkcji),
  • dokonanie w razie potrzeby oględzin miejsca budowy, sprawdzenie poprawności wykonania zbrojenia, czy szalunków (co wykonają pracownicy z uprawnieniami budowlanymi),
  • transport mieszanki betonowej od podatnika na miejsce rozładunku u klienta (kierowca -betoniarz, operator - tzw. „gruszki" lub „gruszko - pompy"),
  • rozładunek mieszanki betonowej, jej właściwe pompowanie, umieszczenie w miejscu przeznaczenia oraz odpowiednie zagęszczenie i nadanie jej ostatecznego kształtu, zgodnego z projektem budowlanym (kierowca - betoniarz, operator),
  • sprawdzenie poprawności położenia mieszanki betonowej i ewentualne poprawki oraz instruktaż prawidłowej pielęgnacji wytworzonych elementów (kierowca-betoniarz, operator).

Podatnik zamierza świadczyć usługi korzystając z zatrudnionych pracowników (kierowców -betoniarzy, kierowców, operatorów, majstra produkcji, pracowników z uprawnieniami budowlanymi), własnego oraz wynajętego sprzętu oraz z wykorzystaniem wytworzonego betonu. Opisana kompleksowa usługa budowlana ma być świadczona na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności wykonujących obiekty budowlane lub ich części zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi mają na celu fachowe wykonanie istotnego elementu każdego obiektu budownictwa, to jest właściwego wykonania elementów betonowych (fundamentów, stropów, elementów konstrukcyjnych, itp.). Celem czynności nie będzie zatem sprzedaż betonu,, lecz świadczenie kompleksowych usług dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego. Umowa cywilna z klientem (w formie ustnej lub pisemnej umowy) nie będzie przewidywać odrębnego wynagrodzenia i fakturowania za świadczone usługi i dostarczanie mieszanki betonowej. 2 uwagi na realizację budowy w etapach każda usługa zabetonowania poszczególnych elementów, będzie dokonywana w różnym czasie. Zatem umowa o tzw. roboty betoniarskie z klientem dotyczyć będzie wykonania określonego elementu budynku.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest art. 6 ust. 2 VI Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych wskazującego, że w przypadku czynności kompleksowych należy przyjmować jednolitą stawkę podatkową dla całego kompleksu czynności oraz m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2009.05.06, sygnatura: IBPP2/443117/09/RSz oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2009.06.17, sygnatura: IBPP2/443-260/09/UŻ, jak również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2010.08.05, sygnatura: IBPP27443-417/10/ BW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności opisane we wniosku, polegające na kompleksowym betonowaniu są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8 %, zgodnie z art. 41 ust. 12 i ust. 2 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, o ile zamawiający wskaże, że usługa będzie realizowana na rzecz budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując czynności opisanych powyżej możliwe jest ich opodatkowanie podatkiem VAT w wysokości 8 %, zgodnie z art. 41 ust. 12 i ust 2 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT. W ocenie Wnioskodawcy, planowane działania stanowią usługi, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /.../.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /.../.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz, 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww, ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r, z zastrzeżeniem art. 146f,

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 cyt. wyżej ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ww. ustawy).

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, którego przedmiot działalności obejmuje m. in. usługi z zakresu budownictwa. Spółka realizuje duże zadania budowlane oraz prowadzi działalność w zakresie sprzedaży betonu na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Spółka zamierza poszerzyć działalność i świadczyć usługi na rzecz klientów indywidualnych, polegające na kompleksowym betonowaniu.

Usługi miałyby charakter złożony i obejmowałyby szereg działań, składających się na kompleksowe usługi budowlane, takie jak:

  • ■ kontakt klienta z pracownikiem podatnika i ustalenie potrzeb klienta, w tym ustalenie ilości i rodzaju mieszanki betonowej, niezbędnej dla wykonania usługi (czym zajmować się będzie majster produkcji),
  • dokonanie w razie potrzeby oględzin miejsca budowy, sprawdzenie poprawności wykonania zbrojenia, czy szalunków (co wykonają pracownicy z uprawnieniami budowlanymi),
  • transport mieszanki betonowej od podatnika na miejsce rozładunku u klienta (kierowca -betoniarz, operator - tzw. „gruszki" lub „gruszko - pompy),
  • rozładunek mieszanki betonowej, jej właściwe pompowanie, umieszczenie w miejscu przeznaczenia oraz odpowiednie zagęszczenie i nadanie jej ostatecznego kształtu, zgodnego z projektem budowlanym (kierowca - betoniarz, operator),
  • sprawdzenie poprawności położenia mieszanki betonowej i ewentualne poprawki oraz instruktaż prawidłowej pielęgnacji wytworzonych elementów (kierowca -betoniarz, operator).

Podatnik zamierza świadczyć usługi korzystając z zatrudnionych pracowników (kierowców -betoniarzy, kierowców, operatorów, majstra produkcji, pracowników z uprawnieniami budowlanymi), własnego oraz wynajętego sprzętu oraz z wykorzystaniem wytworzonego betonu. Opisana kompleksowa usługa budowlana ma być świadczona na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności wykonujących obiekty budowlane lub ich części zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi mają na celu fachowe wykonanie istotnego elementu każdego obiektu budownictwa, to jest właściwego wykonania elementów betonowych (fundamentów, stropów, elementów konstrukcyjnych. Itp.V Celem czynności nie będzie zatem sprzedaż betonu, lecz świadczenie kompleksowych usług dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego. Umowa cywilna z klientem (w formie ustnej lub pisemnej umowy) nie będzie przewidywać odrębnego wynagrodzenia i fakturowania za świadczone usługi i dostarczanie mieszanki betonowej. Z uwagi na realizacje budowy w etapach każda usługa zabetonowania poszczególnych elementów, będzie dokonywana w różnym czasie. Zatem umowa o tzw. roboty betoniarskie z klientem dotyczyć będzie wykonania określonego elementu budynku.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, skoro kompleksowe usługi budowlane, polegające na wykonaniu elementów betonowych (fundamentów, stropów, elementów konstrukcyjnych, itp.), w cenie których będą zużyte materiały, stanowią jeden z rodzajów usług budowlanych i jak wynika ż treści złożonego wniosku, usługi te będą dotyczyły obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - zatem ich świadczenie będzie opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż dokonując czynności opisanych powyżej możliwe jest ich opodatkowanie podatkiem VAT w wysokości 8 %, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj