Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-272/13/PP
z 3 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymywanych z budżetu państwa,
  • sposobu wykazania ww. dotacji (wykorzystanych) w zeznaniu podatkowym CIT-8,

-jest prawidłowe,

  • sposobu wykazania ww. dotacji (zwróconych) w zeznaniu podatkowym CIT-8,

-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej z budżetu Państwa,
  • sposobu wykazania ww. dotacji w zeznaniu podatkowym CIT-8.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego jest prawidłowe ustalenie kwoty przychodów z tytułu otrzymywanych dotacji z budżetu państwa i ujęcie ich w deklaracji CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu [poniesionej straty] przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy). Wnioskodawca został utworzony na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 617 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Wnioskodawca jest agencją wykonawczą, posiadającą osobowość prawną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) utworzoną w celu wspierania działalności naukowej w zakresie badań podstawowych, w rozumieniu art. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 ze zm.). Cel ten realizowany jest na podstawie zadań określonych art. 20 ustawy.

Zgodnie z art. 38 ustawy, głównym źródłem przychodów Wnioskodawcy są trzy typy dotacji otrzymywanych z budżetu państwa:

  1. dotacje celowe na realizację zadań określonych ustawą, w tym finansowanie projektów badawczych realizowanych przez uczelnie, jednostki badawcze, podmioty gospodarcze (zwane dalej beneficjentami),
  2. dotacje podmiotowe na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanych przez Wnioskodawcę zadań,
  3. dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań określonych ustawą.

Ad. a)

W ramach działalności podstawowej Wnioskodawca organizuje konkursy na finansowanie projektów badawczych. Po wyłonieniu najlepszych spośród przesłanych przez wnioskodawców aplikacji podpisane są wieloletnie umowy na finansowanie przez Wnioskiodawcę tych projektów. Otrzymane w danym roku podatkowym dotacje z budżetu państwa za pośrednictwem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (zwanego dalej MNiSW), Wnioskodawca przekazuje beneficjentom zgodnie z harmonogramami płatności wynikającymi z zawartych umów.

Ad. b)

Na pokrycie kosztów funkcjonowania w roku podatkowym, w tym zużycia materiałów i energii, wynagrodzeń, usług obcych, itp. przeznaczana jest zgodnie z planem finansowym Wnioskodawcy na dany rok, dotacja podmiotowa.

Ad. c)

Na pokrycie wydatków inwestycyjnych poniesionych w danych roku podatkowym przeznaczona jest, zgodnie z planem finansowym Wnioskodawcy na dany rok, dotacja inwestycyjna.

W zakresie rozliczania z MNiSW Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania następujących zasad:

  • do 14 stycznia roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca dokonuje zwrotu niewykorzystanych dotacji w danym roku podatkowym,
  • w danym roku podatkowym beneficjenci zwracają na rachunek bankowy Wnioskodawcy otrzymane uprzednio od Wnioskodawcy środki finansowe niewykorzystane w ramach realizowanych projektów. Środki te (finansowane z dotacji otrzymanych przez Wnioskodawcę w latach ubiegłych) podlegają zwrotowi do budżetu państwa w danym roku podatkowym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że Wnioskodawca w roku podatkowym obsługuje średnio ponad jeden tysiąc zwrotów środków od beneficjentów. Otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje budżetowe oraz dokonywane w roku podatkowym ich zwroty na rachunek bankowy MNiSW, Wnioskodawca jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, zobowiązany jest ujmować w deklaracji CIT-8 w pozycji 27 „Przychody ze źródeł położonych na terytorium RP” formularza CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu [poniesionej straty] przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy) oraz w pozycji 12 „Pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11” formularza CIT-8/O (informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z otrzymywaniem i dokonywaniem zwrotów do budżetu państwa wskazanych dotacji przez Centrum, nasuwa się pytanie czy otrzymane i zwracane w roku podatkowym dotacje należy prezentować i ujmować w zeznaniu rocznym CIT-8 i CIT-8/0 za dany rok zgodnie z ogólną zasadą podatkowego rozpoznawania przychodów, to jest zgodnie z metodą kasową, w myśl której przychody z tytułu otrzymanych trzech typów dotacji (podmiotowej, celowej, inwestycyjnej) ujmuje się w deklaracji za dany rok podatkowy z uwzględnieniem ich zwrotów do budżetu państwa dokonanych w danym roku?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu dotacji budżetu państwa podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.). W związku z tym należy je prezentować zgodnie z ogólną zasadą podatkowego rozpoznawania przychodów, to jest zgodnie z metodą kasową, to znaczy wykazywać w zeznaniu rocznym w pozycji 27 „Przychody ze źródeł położonych na terytorium RP” formularza CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu [poniesionej straty] przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy) oraz w pozycji 12 „Pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11” formularza CIT-8/0 (informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku) w kwocie równej sumie wszystkich wpływów na rachunek bankowy z tytułu dotacji otrzymanych w danym roku podatkowym z budżetu państwa za pośrednictwem MNiSW pomniejszoną o zwrócone przez Wnioskodawcę do MNiSW w ciągu roku podatkowego przez Wnioskodawcę kwoty dotacji, w tym dotacji niewykorzystanych na koniec poprzedniego roku podatkowego (a zwracane do 14 stycznia roku podatkowego) oraz zwracanych na bieżąco w trakcie tego roku podatkowego środków od beneficjentów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają generalnie warunek uznania ich za przychód.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157. poz. 1240 ze zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Wnioskodawca posiada status agencji wykonawczej. W myśl art. 18 ustawy o finansach publicznych, agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymuje dotacje (celową, podmiotową oraz na pokrycie wydatków inwestycyjnych) z budżetu państwa.

Za prawidłowe należy zatem uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż dotacje otrzymywane z budżetu państwa (celowa, podmiotowa oraz na pokrycie wydatków inwestycyjnych) podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podst. art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Zgodnie z art. 27 updop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku. Wzór zeznania o którym mowa powyżej został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz. U. Nr 265, poz. 1575) w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca winien wykazać w poz. 27 zeznania CIT-8 (Przychody ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP) przychód pochodzący z wykorzystanej dotacji (celowej, podmiotowej oraz na pokrycie wydatków inwestycyjnych) oraz w poz. 12 załącznika do zeznania CIT-8/O dochód pochodzący z ww. dotacji. Natomiast środki pochodzące z dotacji, niewykorzystanych na koniec poprzedniego roku podatkowego, zwracane do 14 stycznia roku podatkowego, powinny pomniejszać przychód poprzedniego roku podatkowego.

Fakt dokonania korekty, w dacie zwrotu dotacji, nie oznacza zmiany momentu powstania przychodu (dochodu) z tytułu otrzymania dotacji. Wobec tego, zwrot dotacji uprzednio zaliczonych do przychodów (dochodów) podatkowych powinien powodować korektę tych przychodów (dochodów) za okres, w którym były one uprzednio wykazane jako otrzymane. Równocześnie powinno być dokonane odpowiednie zmniejszenie dochodów wolnych w podatku dochodowym (CIT-8/O).

W myśl art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 ww. przepisu stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Obowiązek zwrotu środków podlegających zwolnieniu z opodatkowania skutkować będzie zwiększeniem kosztów podatkowych o wydatki, które nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymywanych z budżetu państwa,
  • sposobu wykazania ww. dotacji (wykorzystanych) w zeznaniu podatkowym CIT-8,

-jest prawidłowe,

  • sposobu wykazania ww. dotacji (zwróconych) w zeznaniu podatkowym CIT-8,

-jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj