Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-718/13/WM
z 18 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od tego podatku oprocentowania otrzymanego w związku ze zwrotem nadpłaty w podatku akcyzowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od tego podatku oprocentowania otrzymanego w związku ze zwrotem nadpłaty w podatku akcyzowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W okresie od 6 października do 21 października 2009 r. w prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych w zakresie połowu i sprzedaży ryb, prowadzona była kontrola podatkowa przez Naczelnika Urzędu Celnego, w zakresie sprawdzenia przestrzegania warunków zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie olejów napędowych używanych do celów żeglugi w okresie od 1 marca do 30 czerwca 2009 r.

Naczelnik ten wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego. Po zakończeniu postępowania, wydane zostały decyzje określające zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiące marzec, kwiecień, maj i czerwiec 2009 r. Wnioskodawczyni od decyzji tych odwołała się do Dyrektora Izby Celnej, który utrzymał w mocy decyzje organu pierwszej instancji. Wnioskodawczyni złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który skargę tę uznał za nieuzasadnioną i oddalił ją. W związku z tym wyrokiem sądu, Wnioskodawczyni dokonała na podstawie tytułów wykonawczych w dniu 2 maja 2011 r. wpłaty na rachunek Izby Celnej całości podatku akcyzowego określonego decyzjami wraz z należnymi odsetkami za zwłokę. Wnioskodawczyni złożyła skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uchylił w całości decyzje Dyrektora Izby Celnej i Naczelnika Urzędu Celnego. W dniu 7 czerwca 2013 r. zostały zwrócone Wnioskodawczyni wpłacone przez Nią należności główne wraz z odsetkami. Od kwot należności głównej z odsetkami naliczono oprocentowanie od dnia wpłaty, tj. od 2 maja 2011 r. do dnia zwrotu, czyli do dnia 7 czerwca 2013 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy oprocentowanie naliczone i otrzymane w związku ze zwrotem wpłaconego przez Wnioskodawczynię podatku akcyzowego wraz z odsetkami, w związku z wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego uchylającymi w całości decyzje Dyrektora Izby Celnej i Naczelnika Urzędu Celnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, oprocentowanie naliczone i otrzymane w związku ze zwrotem wpłaconego podatku akcyzowego wraz z odsetkami korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 111 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uchylenie w całości przez NSA decyzji Dyrektora Izby Celnej i Naczelnika Urzędu Celnego, i zwrot wpłaconych przez Wnioskodawczynię należności głównych wraz z odsetkami jest – zdaniem Wnioskodawczyni – nadpłatą zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej odsetki za zwłokę należne od zaległości podatkowej i nienależnych nadpłat są należnościami budżetowymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści ust. 3 pkt 3 ww. przepisu, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 111 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego jest oprocentowanie otrzymane w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowanie zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu odrębnych przepisów.

Zatem zwróconych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, nie zalicza się do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (o ile nie zostały wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów), zgodnie z cyt. powyżej art. 14 ust. 3 ww. ustawy, natomiast oprocentowanie otrzymane w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych stanowi przychód z tej działalności, jednakże zwolniony od podatku na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 111 ustawy.

Z opisanego przez Wnioskodawczynię zdarzenia przyszłego wynika, że w wyniku uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny decyzji określającej zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym, Wnioskodawczyni otrzymała zwrot wpłaconego podatku wraz z odsetkami naliczonymi od dnia wpłaty do dnia zwrotu tego podatku.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), akcyza stanowi dochód budżetu państwa.

Do postępowań w sprawach wynikających z przepisów niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze. zm.), chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej (art. 6).

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Ustawodawca zdecydował się na wskazanie kwot, które należy traktować jako nadpłaty. Nadpłatą jest kwota nadpłaconego i nienależnie zapłaconego podatku. Na gruncie tego zapisu, kwotą nadpłaconą podatku jest kwota nadwyżki dokonanej przez podatnika wpłaty nad wynikającą z ustawy (decyzji) kwotę podatku. Podatek nadpłacony to podatek zapłacony w kwocie wyższej niż należna. Podatek zapłacony nienależnie to kwota uiszczona przez podatnika w sytuacji, gdy nie było ustawowego obowiązku jej zapłacenia albo obowiązek ten istniał, ale wygasł. Istota nadpłaty sprowadza się do tego, że podatnik płaci wówczas, gdy nie musi tego robić (nie istnieje obowiązek podatkowy), albo płaci za dużo (kwota podatku zapłaconego przewyższa kwotę należną)

W myśl art. 78 § 1 ww. ustawy, nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem § 2.

Wobec powyższych ustaleń stwierdzić należy, że oprocentowanie o którym mowa we wniosku, tj. odsetki naliczone od dnia wpłaty podatku akcyzowego do dnia jego zwrotu otrzymane przez Wnioskodawczynię wraz ze zwrotem nadpłaty w podatku akcyzowym, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 111 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj