Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-595/13-4/SJ
z 1 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 8 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez klub tańca sportowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez klub tańca sportowego. Wniosek został uzupełniony 8 sierpnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz podpis Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma Wnioskodawcy jest szkołą tańca działającą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej zgodnie z PKD 85.51 Z oraz 93.19 Z. Od początku działalności jest klubem tańca sportowego zarejestrowanego w Polskim Towarzystwie Tanecznym (…) pod nazwą X. Klub reprezentowany jest na turniejach tańca sportowego w całej Polsce i poza granicami kraju przez około 100 par, członków klubu Zainteresowanego, którzy również zarejestrowani są w PTT. Członkowie klubu płacą składki na rzecz klubu, z których opłacane są koszty utrzymania lokalu oraz wynagrodzenie trenerów. Ewentualny zysk w całości przeznaczany jest na dalszy rozwój działalności klubu.

W swojej firmie Wnioskodawca jest przede wszystkim trenerem par sportowych, posiada uprawnienia „Trenera par sportowych” wydane przez Ministra Edukacji.

W związku z tym działalność obejmuje:

  1. przygotowanie par sportowych z klubu Zainteresowanego do udziału w turniejach tańca,
  2. prowadzenie zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych, jak również seniorów, osób po 50 roku życia mających na celu popularyzację aktywności fizycznej oraz tańca,
  3. współpraca ze stowarzyszeniem niemieckim w zakresie integracji młodzieży polskiej i niemieckiej, głównie poprzez taniec (warsztaty taneczne, turniej tańca),
  4. organizację turniejów tańca dla dzieci i młodzieży w obiekcie sportowym Zainteresowanego (przygotowanie parkietu, zorganizowanie trybun-widowni, stanowisk sędziowskich oraz sprzętu nagłośnieniowego),
  5. udostępnianie sal w celu prowadzenia ćwiczeń tzw. praktisów, na które uczęszczają osoby celem ćwiczenia, utrwalania kroków i choreografii poznanych na zajęciach,
  6. organizację imprez tanecznych (Sylwester, Andrzejki),
  7. organizację warsztatów tanecznych z udziałem klubowiczów Wnioskodawcy oraz par sportowych z poza klubu.

Firma Zainteresowanego w 2010 roku zakupiła nieruchomość celem stworzenia obiektu sportowego będącego główną siedzibą klubu. W tym samym roku poniesiono wydatki w zakresie przygotowania projektu wnętrza, zarządzania projektem, jak również robót i materiałów budowlanych. Część z tych wydatków określona została jako wydatki na remont i zwiększyły one koszty uzyskania przychodu w dacie poniesienia. Część natomiast ujęta jako wydatki na modernizację zwiększyła wartość początkową nieruchomości. Nieruchomość służyła wtedy do prowadzenia działalności opodatkowanej związanej m.in. z wynajmem lokalu i zwolnionej związanej z prowadzeniem zajęć z tańca sportowego. Wydatki na realizację inwestycji zostały pokryte z kredytu oraz ze środków własnych. Wydatki te były udokumentowane fakturami VAT z wykazanymi w nich kwotami VAT. Wartość powyższego środka trwałego po przyjęciu go do użytkowania to ok. 1.500.000 zł. Podatek VAT od tych wydatków odliczony został proporcją VAT ze względu na to, że w 2010 roku Wnioskodawca prowadził zarówno działalność opodatkowaną, jak i zwolnioną. Nieruchomość została oddana do użytkowania w październiku 2010 roku. Zainteresowany zwrócił uwagę, że nieruchomość została zmodernizowana zgodnie z potrzebami prowadzonej przez niego działalności zgodnie z pełnym, wielobranżowym projektem budowlanym „przebudowa i remont części lokalu użytkowego SZKOŁY TAŃCA w budynku usługowym”. Z racji poczynionych prac przystosowawczych (specjalny parkiet, lustra, system nagłośnieniowy, system wentylacyjny, zaplecze sanitarne wraz z prysznicami itp.), część zakupionego budynku stała się OBIEKTEM SPORTOWYM, w którym możliwe stało się prowadzenie zajęć z dziedziny tańca sportowego.

Na postawione w wezwaniu z 26 lipca 2013 r. przez tut. Organ pytanie: „Czy Zainteresowany jest klubem sportowym, związkiem zawodowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu...”, Wnioskodawca wskazał, że: „Zgodnie z ustawą o sporcie z 25 czerwca 2012 r., która określa formę prawną klubu sportowego jako osobę prawną, nie możemy nazwać naszej działalności klubem sportowym. Nie jesteśmy również związkiem zawodowym, bądź też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Jednakże jako Akademia Tańca X jesteśmy zarejestrowanym członkiem (klubem tanecznym) wspierającym stowarzyszenie Polskie Towarzystwo Taneczne (w skrócie PTT). Jako członek wspierający jesteśmy zobligowani do aktywnej realizacji celów statutowych i programów działania Towarzystwa, tj.:

  • upowszechnianie ruchu tanecznego poprzez prowadzenie działalności kulturalno -oświatowej,
  • organizowanie współzawodnictwa sportowego w dyscyplinach tanecznych, a w szczególności:
    1. wspólna praca jego członków nad rozwojem ruchu tanecznego,
    2. upowszechnianie i stwarzanie warunków dla rozwoju artystycznego i sportowego ruchu tanecznego, w celu stałego podnoszenia jego poziomu,
    3. dążenie do zrzeszenia i zintegrowania wszystkich osób związanych z tańcem i innymi formami tanecznymi, a także sympatyków tego ruchu,
    4. oddziaływanie w zakresie wychowania estetycznego, podnoszenia poziomu kultury i obyczajowości życia codziennego i form towarzyskich oraz rozwijanie aktywności społecznej, zamiłowań, wrażliwości kulturalnej i artystycznej,
    5. rozwijanie uzdolnień taneczno-muzycznych dzieci i młodzieży, pogłębianie zamiłowań do sztuki tanecznej oraz aktywne uczestniczenie w działalności artystycznej, oświatowej i wychowawczej.

Jako Akademia Tańca X prowadzimy powyższe formy aktywności, w związku z tym działamy na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Posiadamy dwa obiekty sportowe wyposażone w parkiet, sprzęt nagłaśniający, prysznice, szatnie, drążki do rozciągania, maty”.

Na pytanie tut. Organu: „Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym... Jeżeli tak to czy:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim...,
  2. świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków...,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym...”,

Zainteresowany wskazał, że: „Usługi przez nas wykonywane, tj. przygotowanie par sportowych do udziału w turniejach tańca są usługami ściśle związanymi ze sportem, ponieważ polegają na organizowaniu współzawodnictwa sportowego w dyscyplinach tanecznych na turniejach tańca:

  1. jako klub taneczny X przygotowujemy pary do udziału w turniejach tańca organizowanych przez Polskie Towarzystwo Taneczne. Tancerze muszą być zrzeszeni w Klubie Tanecznym, by móc brać udział w nich;
  2. jako Klub Taneczny przygotowując pary sportowe naszym celem nie jest osiąganie zysków a realizacja celów statutowych Polskiego Towarzystwa Tanecznego. Ewentualne zyski przeznaczane są na kontynuację działalności klubu;
  3. przygotowujemy pary sportowe do udziału w współzawodnictwie sportowym w dyscyplinach tanecznych. Dlatego też świadczymy usługi na rzecz osób uprawiających sport”.

Ponadto, na pytanie: „Czy Zainteresowany jest nastawiony na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia, czy jest on przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług...”, Wnioskodawca odpowiedział, że: „Jako klub taneczny nie jesteśmy nastawieni na osiąganie zysku, ewentualne zyski przeznaczamy na kontynuację naszej działalności oraz doskonalenie świadczonych usług”.

Zainteresowany wskazał również, że wszystkie usługi świadczone są odpłatnie z wyjątkiem: okazjonalnych warsztatów w obiektach Akademii Tańca X, np.: Na Dzień Dziecka, Dzień Kobiet itp.; aktywny udział w imprezach poza obiektami Akademii Tańca X (w przedszkolach), tj.: Dzień Babci, Dzień dziecka, Festyny okolicznościowe itp. z pokazami tanecznymi kursantów Zainteresowanego (przedszkolaków).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, tj. przygotowanie par sportowych z klubu Zainteresowanego do udziału w turniejach tańca, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji podlegają zwolnieniu od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez niego, tj. przygotowanie par sportowych z klubu Zainteresowanego do udziału w turniejach tańca, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), Państwa Członkowskie zwalniają od tego podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. W konsekwencji, od 1 stycznia 2011 roku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 polskiej ustawy o VAT, od podatku VAT zwolnione są usługi ściśle związane ze sportem, świadczone przez m.in. kluby sportowe mające na celu działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:

  • są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;
  • świadczący usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków;
  • usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zainteresowany uważa, że wszystkie wspomniane wyżej przesłanki są spełnione do tego, by uznać świadczone przez niego usługi za zwolnione od podatku VAT, ponieważ:

  • jest klubem tanecznym stowarzyszenia o nazwie Polskie Towarzystwo Taneczne, które jest organizatorem turniejów tańca sportowego, na których rywalizować mogą tylko tancerze zrzeszeni w klubach tańca sportowego. Bez klubów tańca nie byłoby mowy o organizowaniu i uprawianiu tańca sportowego, innymi słowy są one konieczne do uprawiania sportu. Wnioskodawca zwrócił też uwagę, że Minister Edukacji wydając uprawnienia trenerom tańca sportowego potwierdza tym samym, że taniec jest dyscypliną sportu;
  • działalność Zainteresowanego nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Zyski, jakie osiąga, przeznacza na pokrycie bieżących wydatków związanych z utrzymaniem klubu i rozwojem obiektów sportowych Wnioskodawcy;
  • głównymi odbiorcami usług Zainteresowanego są tancerze rywalizujący w turniejach tańca sportowego, posiadający klasy taneczne, w związku z tym Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób uprawiających sport.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Otrzymana zapłata powinna być zatem konsekwencją wykonanego świadczenia.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Wskazać należy, że w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy wskazano, że zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń – ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Powyższe uregulowania korespondują z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), na mocy którego państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi szkołę tańca działającą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej zgodnie z PKD 85.51 Z oraz 93.19 Z. Od początku działalności jest klubem tańca sportowego zarejestrowanego w Polskim Towarzystwie Tanecznym pod nazwą X. Klub reprezentowany jest na turniejach tańca sportowego w całej Polsce i poza granicami kraju przez około 100 par, członków klubu Zainteresowanego, którzy również zarejestrowani są w PTT. Członkowie klubu płacą składki na rzecz klubu, z których opłacane są koszty utrzymania lokalu oraz wynagrodzenie trenerów. Ewentualny zysk w całości przeznaczany jest na dalszy rozwój działalności klubu. Wnioskodawca jest przede wszystkim trenerem par sportowych, posiada uprawnienia „Trenera par sportowych” wydane przez Ministra Edukacji.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje:

  1. przygotowanie par sportowych z klubu Zainteresowanego do udziału w turniejach tańca,
  2. prowadzenie zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych, jak również seniorów, osób po 50 roku życia mających na celu popularyzację aktywności fizycznej oraz tańca,
  3. współpraca ze stowarzyszeniem niemieckim w zakresie integracji młodzieży polskiej i niemieckiej, głównie poprzez taniec (warsztaty taneczne, turniej tańca),
  4. organizację turniejów tańca dla dzieci i młodzieży w obiekcie sportowym Zainteresowanego (przygotowanie parkietu, zorganizowanie trybun-widowni, stanowisk sędziowskich oraz sprzętu nagłośnieniowego),
  5. udostępnianie sal w celu prowadzenia ćwiczeń tzw. praktisów, na które uczęszczają osoby celem ćwiczenia, utrwalania kroków i choreografii poznanych na zajęciach,
  6. organizację imprez tanecznych (Sylwester, Andrzejki),
  7. organizację warsztatów tanecznych z udziałem klubowiczów Wnioskodawcy oraz par sportowych z poza klubu.

Jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z ustawą o sporcie z 25 czerwca 2012 r., która określa formę prawną klubu sportowego jako osobę prawną, Zainteresowany nie może nazwać swojej działalności klubem sportowym. Nie jest również związkiem zawodowym, bądź też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Jednakże jako Akademia Tańca Wnioskodawca jest zarejestrowanym członkiem (klubem tanecznym) wspierającym stowarzyszenie Polskie Towarzystwo Taneczne. Jako członek wspierający Zainteresowany jest zobligowany do aktywnej realizacji celów statutowych i programów działania Towarzystwa, tj.:

  • upowszechnianie ruchu tanecznego poprzez prowadzenie działalności kulturalno -oświatowej,
  • organizowanie współzawodnictwa sportowego w dyscyplinach tanecznych, a w szczególności:
    1. wspólna praca jego członków nad rozwojem ruchu tanecznego,
    2. upowszechnianie i stwarzanie warunków dla rozwoju artystycznego i sportowego ruchu tanecznego, w celu stałego podnoszenia jego poziomu,
    3. dążenie do zrzeszenia i zintegrowania wszystkich osób związanych z tańcem i innymi formami tanecznymi, a także sympatyków tego ruchu,
    4. oddziaływanie w zakresie wychowania estetycznego, podnoszenia poziomu kultury i obyczajowości życia codziennego i form towarzyskich oraz rozwijanie aktywności społecznej, zamiłowań, wrażliwości kulturalnej i artystycznej,
    5. rozwijanie uzdolnień taneczno-muzycznych dzieci i młodzieży, pogłębianie zamiłowań do sztuki tanecznej oraz aktywne uczestniczenie w działalności artystycznej, oświatowej i wychowawczej.

Jako Akademia Tańca X Zainteresowany prowadzi powyższe formy aktywności, w związku z tym działa na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Wnioskodawca posiada dwa obiekty sportowe wyposażone w parkiet, sprzęt nagłaśniający, prysznice, szatnie, drążki do rozciągania, maty. Ponadto, usługi wykonywane przez Zainteresowanego, tj. przygotowanie par sportowych do udziału w turniejach tańca są usługami ściśle związanymi ze sportem, ponieważ polegają na organizowaniu współzawodnictwa sportowego w dyscyplinach tanecznych na turniejach tańca. Jako klub taneczny Wnioskodawca przygotowuje pary do udziału w turniejach tańca organizowanych przez Polskie Towarzystwo Taneczne. Tancerze muszą być zrzeszeni w Klubie Tanecznym, by móc brać udział w nich. Jako Klub Taneczny przygotowując pary sportowe celem Zainteresowanego nie jest osiąganie zysków a realizacja celów statutowych Polskiego Towarzystwa Tanecznego. Ewentualne zyski przeznaczane są na kontynuację działalności klubu. Wnioskodawca przygotowuje pary sportowe do udziału w współzawodnictwie sportowym w dyscyplinach tanecznych. Dlatego też Zainteresowany świadczy usługi na rzecz osób uprawiających sport oraz jako klub taneczny nie jest nastawiony na osiąganie zysku, ewentualne zyski przeznacza na kontynuację swojej działalności oraz doskonalenie świadczonych usług.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy. A mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. Nr 127, poz. 857 ze zm.).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna – art. 3 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy – kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń – art. 6 ust. 2 powołanej ustawy o sporcie.

Jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z ustawą o sporcie, nie jest klubem sportowym, nie jest również związkiem zawodowym, bądź też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Jednakże jako Akademia Tańca Wnioskodawca jest zarejestrowanym członkiem (klubem tanecznym) wspierającym stowarzyszenie Polskie Towarzystwo Taneczne. Usługi wykonywane przez Zainteresowanego, tj. przygotowanie par sportowych do udziału w turniejach tańca, są usługami ściśle związanymi ze sportem, ponieważ polegają na organizowaniu współzawodnictwa sportowego w dyscyplinach tanecznych na turniejach tańca. Jako klub taneczny przygotowując pary sportowe celem Wnioskodawcy nie jest osiąganie zysków a realizacja celów statutowych Polskiego Towarzystwa Tanecznego. Ewentualne zyski przeznaczane są na kontynuację działalności klubu. Zainteresowany świadczy usługi na rzecz osób uprawiających sport oraz jako klub taneczny nie jest nastawiony na osiąganie zysku, ewentualne zyski przeznacza na kontynuację swojej działalności oraz doskonalenie świadczonych usług.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nie będąc klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, nie spełnia kryterium podmiotowego, niezbędnego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Z uwagi, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, tj. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalniają od podatku VAT usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, w sytuacji, gdy podmiot je świadczący spełnia zarówno przesłanki podmiotowej, jak i przedmiotowe, to niespełnienie jednej ze wskazanych przesłanek powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadcząc usługę polegającą na przygotowywaniu par sportowych do udziału w turniejach tańca, nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT – w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – bowiem Zainteresowany nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Tym samym usługa będąca przedmiotem wniosku podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23% – zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wniosek w pozostałym zakresie rozpatrzony zostanie odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj