Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-412/13-2/KC
z 31 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06.05.2013 r. (data wpływu 09.05.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usług budowy, aranżacji i rozbiórki stoisk targowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 09.05.2013 r. do wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usług budowy, aranżacji i rozbiórki stoisk targowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Przedmiotem działania spółki jest m.in. wykonywanie zabudowy/aranżacji stoisk targowych (wystawienniczych). Spółka będzie zawierać umowy na wykonanie powyższych usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Z kolei usługi będą wykonywane i przyjmowane przez firmy działające poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej (m.in. w Rosji, Ukrainie, Białorusi, Kazachstanie). Targi i wystawy, na których spółka będzie dokonywać montażu i demontażu stoisk targowych organizowane są poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i Unii Europejskiej.

Art. 28e ww. ustawy wskazuje, że świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.


Wobec powyższego, B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zwraca się z prośbą o pisemną interpretację co do sposobu stosowania prawa podatkowego w przedstawionym powyżej stanie faktycznym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w świetle przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług usługa polegająca na aranżacji, budowie, rozbiórce stoiska targowego zgodnie z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług będzie opodatkowana w miejscu położenia nieruchomości? Czy usługa polegająca na aranżacji, budowie i rozbiórce stoiska targowego poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i Unii Europejskiej nie będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT w Rzeczpospolitej Polskiej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca jest zdania, że usługi polegające na aranżacji, budowie i rozbiórce stoiska targowego będą podlegały opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości, zgodnie z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż organizacja targów jest ściśle związana z określoną nieruchomością.

Wnioskodawca jest zdania, że usługi polegające na aranżacji, budowie i rozbiórce stoiska targowego w nieruchomościach znajdujących się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i Unii Europejskiej nie będą podlegały opodatkowaniem podatkiem VAT w Rzeczpospolitej Polskiej.


W sprawie której dotyczy wniosek nie jest prowadzona kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, kontrola skarbowa, ani nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm. ), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie charakteru danej czynności a co za tym idzie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych m.in. z nieruchomościami.


I tak zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Kolejnym wyjątkiem od ogólnej zasady określonej w art. 28b jest wyjątek określony w art. 28g ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako polska spółka będzie zawierać umowy na wykonanie usług zabudowy/aranżacji stoisk targowych-wystawienniczych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Z kolei usługi będą wykonywane i przyjmowane przez firmy działające poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej m.in. w Rosji, Ukrainie, Białorusi, Kazachstanie. Targi i wystawy, na których Wnioskodawca będzie dokonywać montażu i demontażu stoisk targowych organizowane są poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i Unii Europejskiej.

W związku z tak przedstawionym stanem sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w świetle przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 28 e ustawy o podatku od towarów i usług usługa polegająca na aranżacji, budowie rozbiórce stoiska targowego będzie opodatkowana w miejscu położenia nieruchomości a także czy usługa polegająca na aranżacji, budowie i rozbiórce stoiska targowego poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i Unii Europejskiej nie będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT w Rzeczpospolitej Polskiej.


Jak stwierdza w swoim uzasadnieniu Wnioskodawca, usługi polegające na aranżacji, budowie i rozbiórce stoiska targowego będą podlegały opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości a tym samym nie będą podlegały opodatkowaniem podatkiem VAT w Polsce.


Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy, dla świadczonej usługi jako związanej z nieruchomością istotne są cechy, które można ująć w następujący sposób:

  • usługa powinna odnosić się do konkretnie określonej nieruchomości, czyli takiej, która jest identyfikowalna, co do jej indywidualnego położenia;
  • przedmiotem usługi powinna być skonkretyzowana nieruchomość lub usługa powinna być świadczona na/wobec konkretnej nieruchomości a nie jakiejkolwiek;
  • ta konkretna nieruchomość powinna być wpisana w istotę świadczonej usługi, być jej centralnym elementem, nadając główny sens usłudze i determinować jej treść, co należy rozumieć w ten sposób, że usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą a nie inną nieruchomością;
  • zmiana takiego miejsca, polegająca na ukierunkowaniu usługi na inną nieruchomość, powinna niweczyć istotę i sens pierwotnie świadczonej usługi;

Powyższe wytyczne potwierdza m.in. wyrok TSUE z dnia 7 września 2006 r. w sprawie C-166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH a Finanzamt Graz-Stadt (Austria) dotyczący przeniesienia praw do dokonywania połowów w formie odpłatnej cesji zezwoleń na dokonywanie połowów jako świadczenie usług związanych z nieruchomościami. TSUE istotnie stwierdził (w pkt 23 wyroku), iż „W tych okolicznościach należy zbadać jeszcze, czy związek łączący owe usługi z tymi nieruchomościami jest wystarczający. W rzeczywistości bowiem sprzeczne z systematyką art. 9 ust. 2 lit. a) szóstej dyrektywy byłoby dopuszczenie, aby w zakresie tej zasady szczególnej mieściło się każde świadczenie usług, które pozostaje w jakimkolwiek, nawet niewielkim związku z nieruchomością, ponieważ znaczna liczba usług jest mniej lub bardziej związana z nieruchomością”.

W przedmiotowej sprawie istotą usługi zabudowy aranżacji i rozbiórki stoisk targowych świadczonej na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy (firmy działające poza terytorium Polski i Unii Europejskiej) nie jest ściśle określona nieruchomości, która nadaje sens całej usłudze. Ustawienie i wyeksponowanie stoiska dokonywane jest każdorazowo w miejscu organizacji targów, niezależnie od tego na jakiej nieruchomości są one organizowane. Innymi słowy, zmiana miejsca organizacji targów nie niweczy sensu samej usługi.


Zatem usługi wykonywane przez Wnioskodawcę związane z zabudową i aranżacją stoisk targowych zgodnie z zawartą umową nie stanowią usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy.


W opisanej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 28g ust. 1 ustawy, bowiem przepis ten wyraźnie wskazuje na usługi wstępu na imprezy typu targi i wystawy. Tymczasem Wnioskodawca świadczy usługi związane z zabudową i aranżacją stoisk targowych.


W przedmiotowej sprawie znajdzie natomiast zastosowanie zasada ogólna dotycząca miejsca świadczenia, tj. art. 28b ust. 1 ustawy.


Wnioskodawca słusznie uważa, że przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, jednak powołuje się na niewłaściwą podstawę prawną.


Reasumując, usługa polegająca na aranżacji, budowie i rozbiórce stoiska targowego nie będzie opodatkowana w miejscu położenia nieruchomości a także nie będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT w Polsce, gdyż zgodnie z art. 28b ustawy, miejscem świadczenia takiej usługi będzie miejsce siedziby firm na rzecz których usługi są wykonywane, czyli podmiotów z Rosji, Ukrainy, Białorusi i Kazachstanu.


Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj