Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-143/12/DM
z 25 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-143/12/DM
Data
2012.04.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku dostawy budynków wraz z przynależnym gruntem



Wniosek ORD-IN 1011 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży przechowalni owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym i gruntem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży przechowalni owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym i gruntem.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem i prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Wnioskodawca posiada status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT. Ponadto pozostaje w związku małżeńskim i we wspólnocie majątkowej z żoną. Wnioskodawca rozważa nabycie ze wspólnych środków pieniężnych wraz z małżonką od Agencji Nieruchomości Rolnych zabudowanej części nieruchomości rolnej o powierzchni przekraczającej 1 ha. Nieruchomość tę Wnioskodawca włączy w skład swego gospodarstwa rolnego. Na nieruchomości tej Wnioskodawca zamierza wybudować przechowalnię owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym. Po wybudowaniu budynków Wnioskodawca zamierza wystąpić o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nieruchomości zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży budynków wraz z przynależnym do niej gruntem rolnym na rzecz Grupy Producentów ... Sp. z o.o. Grupa prowadzi również działalność rolniczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przechowalni owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym i gruntami przez Wnioskodawcę na rzecz Grupy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany z tytułu zawarcia transakcji do zapłaty podatku VAT... Jeżeli tak, czy właściwą podstawą prawną do zastosowania zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż budynków przechowalni owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym i gruntami na rzecz Grupy Producentów ... będzie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany z tytułu zawarcia transakcji do zapłaty podatku VAT.

Możliwość zastosowania zwolnienia wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, na podstawie którego zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 ustawy o pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów .


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1.

Natomiast zgodnie z art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zapisy ustawy jak i aktów wykonawczych zawierają szereg odstępstw od tej zasady.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;


Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów


Ilekroć jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej; (art. 2 pkt 14 ustawy).


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki lub budowle reguluje art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zasadą jest, że grunt, który jest przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim się znajdujące. Zatem w przypadku gdy budynki (budowle, ich części) korzystają ze zwolnienia od podatku, to także sprzedaż gruntu skorzysta z tego zwolnienia. Podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży budynków (budowli) trwale związanych z gruntem wraz z ceną gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli zatem dostawa dotyczy budynków i budowli, która objęta jest stawką podstawową, dostawa gruntu związanego z tym obiektem jako niewyłączona z podstawy opodatkowania tegoż obiektu, również podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej. Jeżeli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca - prowadzący gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, posiada status rolnika ryczałtowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca rozważa nabycie ze wspólnych środków pieniężnych wraz z małżonką zabudowanej części nieruchomości rolnej o powierzchni przekraczającej 1 ha, którą włączy w skład swego gospodarstwa rolnego. Na nieruchomości tej Wnioskodawca zamierza wybudować przechowalnię owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym. Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży tych budynków wraz z przynależnym gruntem rolnym na rzecz spółki z o.o.

Analizując przedstawione we wniosku okoliczności, jak również przywołane przepisy prawa, uznać należy, że planowana sprzedaż budynków po ich wybudowaniu wraz z przynależnym do nich gruntem rolnym, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż powyższa sprzedaż będzie wykonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże skoro Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym (o ile jego status nie ulegnie zmianie) i nabytą nieruchomość rolną zamierza włączyć w skład prowadzonego gospodarstwa rolnego, to przy budowie budynków Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, tym samym w analizowanej sytuacji w stosunku do zamierzonej transakcji sprzedaży zastosowanie znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Uwzględniając treść art. 29 ust. 5 tejże ustawy, zwolniona od podatku będzie również dostawa gruntu, na którym posadowione zostaną ww. budynki. Z tych też względów Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do „zapłaty podatku” z tytułu planowanej transakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj