Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1107/12-6/AS
z 4 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2012 r. (data wpływu 05.11.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28.01.2013 r. (data wpływu 30.01.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-1107/12-2/AS z dnia 14.01.2013 r. (data nadania 15.01.2013 r., data odbioru 21.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektu pt. „(...)” w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektu pt. „(...)” w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca –Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest spółką prawa handlowego. Spółka prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2009 Nr 152 poz. 1223 tj. ze zm.). Spółka nie jest postawiona w stan likwidacji ani nie została ogłoszona jej upadłość. Spółka zaliczkę na podatek dochodowy opłaca kwartalne. W kwietniu 2012 r. Spółka podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej „PARP”) umowę o dofinansowanie projektu, w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, w zakresie rozwoju innowacyjnego produktu leczniczego (dalej: „Projekt”).

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że ww. umowa dotyczy następującego Projektu pt. „(...)” oraz, że okres kwalifikowalności wydatków dla Projektu rozpoczyna się w dniu XX.XX.2011 r. i kończy się w dniu XX.XX.2015 r.(zgodnie z § 5 ust. 3 Umowy). Natomiast zgodnie z § 5 ust. 4 Umowy Spółka zobowiązała się zakończyć realizację zakresu rzeczowego i finansowego projektu, wynikającego z wniosku o dofinansowanie w okresie kwalifikowalności wydatków, określonym w § 5 ust. 3, czyli do XX.XX.2015 r.

Spółka w przedmiotowym uzupełnieniu do wniosku przedstawiła również listę podmiotów zaangażowanych w Projekt, zgodnie z postanowieniami Umowy, w tym z definicjami zawartymi w § 1 Umowy:

  1. Beneficjent — osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nie posiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu Państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie Umowy, w przedmiotowym projekcie Beneficjentem jest Spółka;
  2. Instytucja Audytowa (IA) — Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, który odpowiada za zapewnienie przeprowadzenia audytów w celu weryfikacji skutecznego funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) oraz audytów operacji,
  3. Instytucja Zarządzająca (IŻ) — minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, którego zadania w tym zakresie wykonuje komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra, odpowiedzialna za przygotowanie i realizację PO IG, wskazana w Szczegółowym opisie priorytetów PO IG,
  4. Instytucja Certyfikująca (IC) — minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, które zadania w tym zakresie wykonuje komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra, odpowiedzialna za realizację zadań w zakresie certyfikacji, wskazana w Szczegółowym opisie priorytetów PO IG,
  5. Instytucja Pośrednicząca (IP) — minister właściwy do spraw nauki, którego zadania w tym zakresie wykonuje właściwa komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra,
  6. Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia — Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
  7. Płatnik — Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia zlecenia płatności, przekazuje płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  8. Regionalna Instytucja Finansująca (RIF) — instytucja, która wykonuje zlecone przez Instytucję Wdrażającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia czynności w zakresie zadań związanych z wdrażaniem Działania 1.4 PO IG.

Ponadto Wnioskodawca nie ma Partnera w realizowanym projekcie, a Uczestnik i Dysponent Części Budżetowej nie zostali w Umowie zdefiniowani.

Spółka w uzupełnieniu wniosku wyjaśniła również, iż zgodnie z Umową przez dofinansowanie należy rozumieć wartość wsparcia udzielonego Beneficjentowi ze środków publicznych w ramach Umowy w formie: a) dotacji celowej — należy przez to rozumieć część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi krajowemu, o której mowa w art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych oraz b) płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego — należy przez to rozumieć część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi środków europejskich, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Projekt zostanie dofinansowany na poziomie 61,72% zrealizowanych wydatków, w tym 85% kwoty dofinansowania nastąpi w formie płatności z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% kwoty dofinansowania nastąpi w formie dotacji celowej. Maksymalna wysokość dofinansowania na badania przemysłowe wynosi 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem a na prace rozwojowe 45% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Wypłata dofinansowania będzie następowała na podstawie złożonych przez Spółkę wniosków o płatność, z tym że przekazanie płatności końcowej nastąpi pod warunkiem zrealizowania pełnego zakresu rzeczowego i finansowego projektu. W ramach Projektu, zgodnie z umową podpisaną z PARP, Spółka zaplanowała przeprowadzenie części badawczo-rozwojowej projektu zgodnie z następującą kolejnością: przeprowadzenie badań patentowych, przeprowadzenie badań substancji czynnej, procedura Scientific Advice lub ekspercka ocena zakresu wymagań badań, przeprowadzenie badań produktów referencyjnych oraz badań rozwojowych produktu gotowego, przeprowadzenie badań potwierdzających biorównoważność w stosunku do uznanej terapii, przygotowanie dokumentacji dla produktu. Kwalifikacji poszczególnych zadań do badań przemysłowych lub prac rozwojowych dokonano posiłkując się przepisami zawartymi w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r., zgodnie z którymi badania przemysłowe to badania planowane lub badania krytyczne mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności celem opracowania nowych produktów, procesów lub usług lub też wprowadzenia znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów lub usług, a prace rozwojowe oznaczają zdobywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i biznesu oraz innej stosownej wiedzy i umiejętności na potrzeby planowania lub projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług.

Stosując się do powyższych wskazówek do badań przemysłowych zaliczono:

Zadanie nr 2: Badania substancji czynnej i

Zadanie nr 4: Badania produktu referencyjnego oraz badania rozwojowe produktu gotowego,

a do badań rozwojowych zaliczono:

Zadanie nr 1: Badania patentowe,

Zadanie nr 3: Scientific Advice lub ekspercka ocena zakresu wymaganych badań,

Zadanie nr 5: Badania potwierdzające biorównoważność w stosunku do uznanej terapii,

Zadanie nr 6: Przygotowanie dokumentacji dla produktu.

Spółka nie będzie wdrażać produktu leczniczego do produkcji. Wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych nastąpi poprzez sprzedaż lub licencjonowanie wyników prac badawczo-rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy bez możliwości ich dalszej odsprzedaży. W dalszej kolejności nabyte przez kontrahenta Spółki wyniki prac badawczo-rozwojowych będą stanowić podstawę rozpoczęcia procesu rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurze narodowej) lub innej agencji rejestracyjnej w UE (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurach europejskich) lub innych agencjach w krajach trzecich. Spółka do chwili obecnej nie otrzymała jeszcze dofinansowania do realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle obowiązujących przepisów, w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka może na podstawie art. 15 ust. 4a Ustawy o CIT zaliczyć wydatki ponoszone na prace rozwojowe i badania przemysłowe do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia, tj. w momencie ujęcia faktury w księgach rachunkowych Spółki jako zobowiązanie...
  2. Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w postaci dotacji celowej korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...
  3. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, to czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji/dofinansowania, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów Spółka powinna dokonać jednorazowo w miesiącu/kwartale otrzymania dotacji czy też powinna skorygować wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy za okres, w którym sfinansowane koszty zostały poniesione...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektu pt. „(...)”.

Odpowiedź na pytania Nr 1 i 2 odnośnie skutków podatkowoprawnych otrzymanego dofinansowania na realizację ww. Projektu zostanie udzielona w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 3)

Zdaniem Spółki, będzie ona zobowiązana do skorygowania kosztów uzyskania przychodu w miesiącu otrzymania dofinansowania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53 (...).

W momencie otrzymania dofinansowania, Spółka powinna dokonać stosownej korekty kosztów. Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodu powinno nastąpić w miesiącu otrzymania refundacji przez Spółkę. Należy nadmienić, iż Spółka dopiero w momencie wpływu dofinansowania na rachunek bankowy uzyskuje potwierdzenie, że wydatki zostały dofinansowane oraz informację o kwotowej wartości dofinansowania.

W momencie kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodu Spółka będzie postępować prawidłowo zaliczając (po spełnieniu ogólnych przesłanek przepisów prawa podatkowego) wydatki związane z zrealizowanym projektem do kosztu uzyskania przychodu. Dopiero w momencie wpływu dofinansowania na rachunek Spółki spełni się dyspozycja zawarta w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, wówczas Spółka będzie zobowiązana do skorygowania kosztów uzyskania przychodu. Wydatki na projekt mogą być ponoszone na przestrzeni kilku lat podatkowych. To doprowadza do sytuacji, w której podatnik dokonując prawidłowej kwalifikacji podatkowej ponoszonych wydatków będzie ponosił znaczny ciężar w postaci odsetek karno-skarbowych od zaległości podatkowych.

Podobne do Spółki stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22.02.2011 r. ILPB3/423-921/10-2/EK.

Odmienne stanowisko skutkowałoby narażeniem podatnika, który w sposób zgodny z przepisami kwalifikuje koszty podatkowe, na odpowiedzialność z tytułu zaległości podatkowych ze względu na zdarzenie od niego niezależne i bez jego winy. Taka interpretacja przepisów naruszałaby konstytucyjną zasadę zaufania do Państwa i stanowionego przezeń porządku prawnego, bowiem każdy podatnik, który chciałby skorzystać z prawa do uwzględnienia w swoich rozliczeniach podatkowych kosztu prowadzonej działalności gospodarczej, narażony byłby na odsetki karno-skarbowe w sytuacji otrzymania dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektu pt. „(...)” w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że o „projekcie europejskim” mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany. Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego Beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego Programu Operacyjnego.

Należy zauważyć, że na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast kwoty stanowiące wkład własny dotyczą z reguły bieżącego funkcjonowania podmiotu, poprawienia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki niekwalifikowane nie są sfinansowane z uzyskanej dotacji, która stanowi przychód wolny od podatku, lecz ze środków własnych, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Wnioskodawca podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej „PARP”) umowę o dofinansowanie projektu, w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, w zakresie rozwoju innowacyjnego produktu leczniczego (dalej: „Projekt”). Projekt zostanie dofinansowany na poziomie 61,72% zrealizowanych wydatków, w tym 85% kwoty dofinansowania nastąpi w formie płatności z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% kwoty dofinansowania nastąpi w formie dotacji celowej. Maksymalna wysokość dofinansowania na badania przemysłowe wynosi 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem a na prace rozwojowe 45% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Wypłata dofinansowania będzie następowała na podstawie złożonych przez Spółkę wniosków o płatność, z tym że przekazanie płatności końcowej nastąpi pod warunkiem zrealizowania pełnego zakresu rzeczowego i finansowego projektu. W ramach Projektu, zgodnie z umową podpisaną z PARP, Spółka zaplanowała przeprowadzenie części badawczo-rozwojowej projektu zgodnie z następującą kolejnością: przeprowadzenie badań patentowych, przeprowadzenie badań substancji czynnej, procedura Scientific Advice lub ekspercka ocena zakresu wymagań badań, przeprowadzenie badań produktów referencyjnych oraz badań rozwojowych produktu gotowego, przeprowadzenie badań potwierdzających biorównoważność w stosunku do uznanej terapii, przygotowanie dokumentacji dla produktu. Kwalifikacji poszczególnych zadań do badań przemysłowych lub prac rozwojowych dokonano posiłkując się przepisami zawartymi w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r., zgodnie z którymi badania przemysłowe to badania planowane lub badania krytyczne mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności celem opracowania nowych produktów, procesów lub usług lub też wprowadzenia znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów lub usług, a prace rozwojowe oznaczają zdobywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i biznesu oraz innej stosownej wiedzy i umiejętności na potrzeby planowania lub projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług.

Stosując się do powyższych wskazówek do badań przemysłowych zaliczono:

Zadanie nr 2: Badania substancji czynnej i

Zadanie nr 4: Badania produktu referencyjnego oraz badania rozwojowe produktu gotowego,

a do badań rozwojowych zaliczono:

Zadanie nr 1: Badania patentowe,

Zadanie 3: Scientific Advice lub ekspercka ocena zakresu wymaganych badań,

Zadanie 5: Badania potwierdzające biorównoważność w stosunku do uznanej terapii,

Zadanie 6: Przygotowanie dokumentacji dla produktu.

Spółka nie będzie wdrażać produktu leczniczego do produkcji. Wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych nastąpi poprzez sprzedaż lub licencjonowanie wyników prac badawczo-rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy bez możliwości ich dalszej odsprzedaży. W dalszej kolejności nabyte przez kontrahenta Spółki wyniki prac badawczo-rozwojowych będą stanowić podstawę rozpoczęcia procesu rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurze narodowej) lub innej agencji rejestracyjnej w UE (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurach europejskich) lub innych agencjach w krajach trzecich. Spółka do chwili obecnej nie otrzymała jeszcze dofinansowania do realizowanego projektu.

Zauważyć należy, że środki pomocowe, które Spółka będzie otrzymywała na realizację ww. Projektu z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, stanowią przychód Spółki podlegający zwolnieniu z opodatkowania:

  • w części dotyczącej środków europejskich („płatności”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanego Projektu pt. „(...)” pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy ww. przepisów - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Co istotne, użyte w przywołanym art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane np. z dotacji.

Zatem po otrzymaniu dotacji podatnik jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Zauważyć przy tym należy, że skoro określone wydatki są lub będą podatnikowi zwracane, to ujmowanie w ciężar kosztów podatkowych takich wydatków w miesiącach po podpisaniu umowy o dotację a przed jej otrzymaniem nie znajduje nie tylko prawnego, ale również racjonalnego uzasadnienia. W takim przypadku podatnik ma pewność, że będzie miał w odpowiedniej części zrefundowany poniesiony wcześniej wydatek. Zatem ostatecznie podatnik nie poniesie całkowitego ciężaru finansowego poszczególnych wydatków związanych z realizacją ww. Projektu.

Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku stany faktyczne i przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy środki pomocowe na realizację Projektu pt. „(...)”, będą wypłacane Spółce po poniesieniu poszczególnych wydatków związanych z realizacją ww. Projektu, Spółka może takie wydatki zaliczać do kosztów uzyskania przychodów do momentu otrzymania refundacji.

W momencie otrzymania środków pomocowych zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obligujący do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów, które odpowiadają wartości otrzymanego dofinansowania.

W konsekwencji Wnioskodawca po otrzymaniu dotacji jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania – zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Z uwagi na otrzymanie środków pomocowych należy dokonać korekty wcześniejszych wydatków i kosztów w tych miesiącach (okresach), w których podatnik wykazał koszty podatkowe w wysokości zawyżonej poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej, z uwzględnieniem powstałej zaległości podatkowej i związanym z tym obowiązkiem zapłaty odsetek od zaległości.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektu pt. „(...)” w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) - należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zaznaczyć należy, że przywołana przez Wnioskodawcę na potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska w sprawie interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22.02.2011 r. Nr ILPB3/423-921/10-2/EK została wydana w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach nie mogą być wiążące dla Organu podatkowego, gdyż nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa i co do zasady wiążą strony w konkretnej sprawie. Wprawdzie organy podatkowe były i są zobowiązane do przestrzegania zasady jednolitego stosowania prawa, jednakże zasada ta nie może być rozumiana jako konieczność wydawania rozstrzygnięć sprzecznych z obowiązującym prawem i powielających poprzednie błędy.

W aktualnej procedurze wydawania interpretacji indywidualnych w imię zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego Minister Finansów, który jest Organem właściwym do wydawania indywidualnej interpretacji podatkowej może - zgodnie z dyspozycją art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej - z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami proceduralnymi w toku postępowania interpretacyjnego każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie. Z uwagi na powyższe przywołana interpretacja indywidualna Nr ILPB3/423-921/10-2/EK ma jedynie walor informacyjny i nie może być wiążąca dla tut. Organu podatkowego jako analogiczne rozwiązanie dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj