Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-604/13-4/PR
z 1 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie działalności wykonywanej przez rolnika ryczałtowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie działalności wykonywanej przez rolnika ryczałtowego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 23 września 2013 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 5,5 ha. Ponadto posiada kurniki. W jednym z nich hoduje kurczaki jako drób rzeźny. Działalność tę prowadzi w formie działów specjalnych produkcji rolnej na zasadzie norm szacunkowych zgodnie z art. 24 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pkt 5 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U. z 2012 r., poz. 1272). W jednym z kurników zamierza rozpocząć działalność polegającą na zakupie jednodniowych kurek mięsnych reprodukcyjnych i odchowie do 20 tygodnia życia, po czym kurki te zostaną sprzedane innym hodowcom i osiągną zdolność reprodukcyjną nieśną w wieku 26 tygodni. Działalność ta nie będzie hodowlą (chowem) drobiu rzeźnego, ani też drobiu nieśnego, gdyż w chwili sprzedaży kurki nie znoszą jaj (nie osiągnęły dojrzałości reprodukcyjnej). Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a także nie prowadzi ksiąg rachunkowych.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 5,5 ha. Ponadto posiada kurniki. W jednym z nich hoduje kurczaki jako drób rzeźny. Działalność tę prowadzi w formie działów specjalnych produkcji rolnej na zasadzie norm szacunkowych zgodnie z art. 24 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pkt 5 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U. z 2012 r., poz. 1272).

W jednym z kurników zamierza rozpocząć działalność polegającą na:

  • zakupie jednodniowych kurek mięsnych reprodukcyjnych i odchowie do 20 tygodnia życia, po czym kurki te zostaną sprzedane innym hodowcom i osiągną zdolność reprodukcyjną nieśną w wieku 26 tygodni.
  • względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej).

Działalność ta nie będzie hodowlą (chowem) drobiu rzeźnego, ani też drobiu nieśnego, gdyż w chwili sprzedaży kurki nie znoszą jaj (nie osiągnęły dojrzałości reprodukcyjnej).

Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a także nie prowadzi ksiąg rachunkowych.

Działalność polegająca na zakupie jednodniowych kurek mięsnych reprodukcyjnych i odchowie ich do 20 tygodnia życia, następnie sprzedaży tych kurek innym hodowcom przed osiągnięciem zdolności reprodukcyjnej nieśnej w wieku 26 tygodni – należy do klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług PKWiU (Dz.U. Nr 207, poz.1293 ze zm.) – PKWiU 01.47.1 drób żywy.

Natomiast wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) – należy do klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług PKWiU (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 zezm.) – PKWiU 01.6 Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uznając, że działalność polegająca na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) i uzyskanie obrotu przekraczającego kwotę 150.000,00 zł uniemożliwi mi pozostanie nadal rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskanie obrotu przekraczającego kwotę 150.000,00 zł z działalności polegającej na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) nie wpłynie na utratę przez Zainteresowanego statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Uznając, że działalność polegająca na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) jest działalnością rolniczą ustawa o podatku od towarów i usług, która w art. 2 pkt 15 stanowi, iż przez działalność rolniczą: rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych”.

Natomiast w tym samym art. 2 pkt 19 powołanej ustawy – przez rolnika ryczałtowego rozumie się: „rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych”. W art. 2 pkt 21 ustawy o VAT zostało wyjaśnione pojęcie usług rolniczych, przez które rozumie się „usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy;”. Załącznik nr 2 zawiera wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług. W pozycji 35 powołanego załącznika wymienione są „Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)”. Ponadto dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Potwierdza to art. 43 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy.

Powyższe uzasadnienie, zdaniem Wnioskodawcy ma również odniesienie do sytuacji uznania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) jako działalność prowadzoną w formie działów specjalnych produkcji rolnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy – obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy).

Rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, to towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

I tak, w załączniku nr 2 do ustawy od towarów i usług stanowiącym „Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług” pod pozycją 17 zostały wymienione towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.4 „Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. wełny strzyżonej pranej oraz surowych skórek z włosiem, niegarbowanych ani niewykończonych (PKWiU ex 01.45.30.0; ex 01.49.31.0),
  2. sierści zwierzęcej cienkiej i grubej, niezgrzeblonej i nieuczesanej pozostałej (PKWiU ex 01.49.28.0),
  3. spermacetu (PKWiU ex 01.49.26.0),
  4. skór surowych świńskich poubojowych i zakonserwowanych, włącznie z poddaniem odwracalnemu procesowi garbowania, ale dalej nieprzetworzonych, dla przemysłu garbarskiego (PKWiU ex 01.49.31.0).

Natomiast pod pozycją 35 zostały wymienione usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.6 „Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)”.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania wykazu towarów i usług, od których dostawy i świadczenia usług przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W art. 43 ust. 3 ustawy postanowiono, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W art. 96 ust. 2 ustawy wskazano, że w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to – nazywane podatnikami – podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy, który stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 5,5 ha. Ponadto posiada kurniki. W jednym z nich hoduje kurczaki jako drób rzeźny. Działalność tę prowadzi w formie działów specjalnych produkcji rolnej na zasadzie norm szacunkowych zgodnie z art. 24 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pkt 5 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U. z 2012 r., poz. 1272).

W jednym z kurników zamierza rozpocząć działalność polegającą na:

  • zakupie jednodniowych kurek mięsnych reprodukcyjnych i odchowie do 20 tygodnia życia, po czym kurki te zostaną sprzedane innym hodowcom i osiągną zdolność reprodukcyjną nieśną w wieku 26 tygodni.
  • względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej).

Działalność ta nie będzie hodowlą (chowem) drobiu rzeźnego, ani też drobiu nieśnego, gdyż w chwili sprzedaży kurki nie znoszą jaj (nie osiągnęły dojrzałości reprodukcyjnej).

Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a także nie prowadzi ksiąg rachunkowych.

Działalność polegająca na zakupie jednodniowych kurek mięsnych reprodukcyjnych i odchowie ich do 20 tygodnia życia, następnie sprzedaży tych kurek innym hodowcom przed osiągnięciem zdolności reprodukcyjnej nieśnej w wieku 26 tygodni – zaklasyfikowana została zgodnie z klasyfikacją statystyczną wyrobów i usług PKWiU (Dz.U. Nr 207, poz.1293 ze zm.) – do symbolu PKWiU 01.47.1 drób żywy.

Natomiast wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) – zaklasyfikowana została zgodnie z klasyfikacją statystyczną wyrobów i usług PKWiU (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – do symbolu PKWiU 01.6 Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy uznając, że działalność polegająca na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) i uzyskanie obrotu przekraczającego kwotę 150.000,00 zł uniemożliwi mu pozostanie nadal rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Status rolnika ryczałtowego nie jest niezmienny w czasie. W przepisach ustawy o VAT przewidziany jest jeden przypadek, którego zajście powoduje utratę przez rolnika ryczałtowego zwolnienia z mocy prawa, niezależnie od jego woli.

Taka sytuacja ma miejsce, kiedy rolnik ryczałtowy osiągnie za rok obrotowy obroty na poziomie 1.200.000 EUR. Wynika to wprost z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, zgodnie z którym pod pojęciem rolnik ryczałtowy - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Odwołanie się do wynikającego z odrębnych przepisów obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych odnosi się do obowiązku wynikającego z art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mogą stosować zasady rachunkowości określone ustawą również od początku następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro. W tym przypadku osoby te lub wspólnicy przed rozpoczęciem roku obrotowego są obowiązani do zawiadomienia o tym urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.

W związku z tym, rolnik po osiągnięciu progu 1.200.000 euro obrotów za rok obrotowy nie może korzystać ze zwolnienia od podatku i ze szczególnej procedury uzyskiwania zryczałtowanej rekompensaty zwrotu VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, a staje się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.

Zatem rolnikiem ryczałtowym jest tylko ten rolnik, który:

  • nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości i
  • nie zrezygnował z przysługującego mu zwolnienia od VAT.

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionej we wniosku sytuacji należy stwierdzić, iż działalność polegająca na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) sklasyfikowana w PKWiU 01.47.1 – drób żywy, względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) sklasyfikowana w PKWiU 01.6 – Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, nie ma wpływu na utratę przez Zainteresowanego, będącego rolnikiem ryczałtowym, zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Przekroczenie jednak przez niego obrotu 1.200.000 euro spowoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, co uniemożliwi skorzystanie z powyższego zwolnienia przedmiotowego.

Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się wyłącznie na opisie sprawy zawartym we wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj