Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-199/13-2/AO
z 23 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) produkuje na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej profesjonalne uszczelki i produkty pochodne dla branży motoryzacyjnej, AGD i budowlanej. Przychody Spółki z tego tytułu są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku niektórych kontraktów, ze względu na specyfikę zamówienia, Wnioskodawca zmuszony jest do zakupienia specjalistycznych narzędzi (maszyn) określonego rodzaju. Wskazane narzędzia (maszyny) są użytkowane wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w celu wytwarzania towarów w ramach konkretnego zamówienia. Ze względu na ich znaczną wartość, w porozumieniu z danym kontrahentem ustalana jest wysokość zwrotu wydatków na zakup lub leasing odpowiednich narzędzi (maszyn), które pokryje kontrahent. Kwota zwrotu określona jest procentowo w stosunku do poniesionych z tego tytułu wydatków przez Spółkę. Porozumienie w zakresie częściowego sfinansowania nabycia środków trwałych przez kontrahenta warunkuje wykonanie złożonego zamówienia (wyprodukowanie przez Spółkę towarów na terenie specjalnej strefy ekonomicznej).

Właścicielem zakupionych narzędzi (maszyn) jest wyłącznie Wnioskodawca. Jednakże w trakcie obowiązywania porozumienia zakupione lub leasingowane narzędzia mogą być wykorzystywane wyłącznie do produkcji towarów na rzecz danego kontrahenta.

Wnioskodawca podkreślił, iż środki uzyskane w tym zakresie są ściśle związane z podstawową działalnością Spółki. Uwarunkowane jest to przede wszystkim wymaganiami branży, w której prowadzi przedsiębiorstwo Wnioskodawca. Kontrahenci (zamawiający) potrzebują bowiem towarów o ściśle określonych parametrach (cechach) indywidualnych. W takiej sytuacji wymagane jest dysponowanie przez Wnioskodawcę specjalistycznymi narzędziami (maszynami). Obciążenie kontrahenta jest uzasadnione ze względu na jego indywidualne wymagania co do parametrów i jakości urządzeń wykorzystywanych przy produkcji (gwarancja jakości).

Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż bez poniesienia kosztów zakupu lub leasingu wskazanych narzędzi (maszyn) i odpowiadających im przychodów (wynikających z obciążenia kontrahenta), Spółka nie mogłaby uzyskać przychodów z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Zgodnie z zezwoleniem udzielonym na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, przedmiot działalności Spółki obejmuje następujące pozycje Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

SEKCJA D Produkty Przetwórstwa Przemysłowego,

Podsekcja DG Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne,

Dział 24 Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne,

Grupa 24.3 Farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy,

24.30 Farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy,

24.30.2 Farby i pokosty pozostałe oraz związane z nimi wyroby: farby do celów artystycznych i farba drukarska,

24.30.22-53 Kity szklarskie, kit ogrodniczy, kity żywiczne, masy uszczelniające i pozostałe mastyksy,

24.30.22-53.20 Kity budowlane uszczelniające,

24.30.22-53.90 Kity szklarskie, kit ogrodniczy, kity żywiczne, masy uszczelniające i pozostałe mastyksy, pozostałe.

Podsekcja DH Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych,

Dział 25 Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych,

Grupa 25.1 Wyroby z gumy,

25.13 Wyroby z gumy, pozostałe,

25.13.1 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub w płytach, arkuszach lub w taśmach,

25.13.10 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub w płytach, arkuszach lub w taśmach,

25.13.10-00.00 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub w płytach, arkuszach lub w taśmach,

25.13.2 Kauczuk niezwulkanizowany i wyroby z niego: guma z wyłączeniem ebonitu, w formie nici, sznurka, płyt, arkuszy, taśm, prętów i profili,

25.13.20 Kauczuk niezwulkanizowany i wyroby z niego: guma z wyłączeniem ebonitu, w formie nici, sznurka, płyt, arkuszy, taśm, prętów i profili,

25.13.20-13.00 Mieszanki kauczukowe (gumowe) niezwulkanizowane napełnione sadzą lub krzemionką,

25.13.20-15.00 Roztwory mieszanek kauczuku: dyspersje, niezwulkanizowane, gdzie indziej niesklasyfikowane,

25.13.20-19.00 Mieszanki kauczukowe niezwulkanizowane, pozostałe,

25.13.20-30.00 Pręty, rury, kształtowniki pozostałe wyroby z kauczuku niezwulkanizowanego, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem taśm bieżnikowych do bieżnikowania opon,

25.13.20-50.00 Nić i sznurek z gumy,

25.13.20-70.00 Płyty, arkusze i taśmy z gumy,

25.13.20-83.00 Pręty i kształtowniki z gumy komórkowej, gdzie indziej niesklasyfikowane,

25.13.20-85.00 Płyty, arkusze i taśmy z gumy niekomórkowej, na pokrycia podłogowe,

25.13.20-87.00 Pręty i profile z gumy niekomórkowej, wytłaczane,

25.13.3 Przewody, rury i węże z gumy, z wyłączeniem ebonitowych,

25.13.30 Przewody, rury i węże z gumy, niewzmocnione,

25.13.30-55.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione metalem,

25.13.30-57.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione materiałami włókienniczymi,

25.13.30-59.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione lub połączone z innymi materiałami,

25.13.30-70.00 Przewody giętkie z gumy z wyposażeniem,

25.13.5 Tkaniny gumowane z wyłączeniem tkaniny kordowej na opony,

25.13.50 Tkaniny gumowane z wyłączeniem tkaniny kordowej na opony,

25.13.50-50.00 Taśmy przylepne z materiałów włókienniczych gumowanych o szerokości 20 cm,

25.13.50-70.00 Gumowane materiały włókiennicze płaskie, pozostałe,

25.13.7 Wyroby z gumy, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane: ebonit i wyroby z niego,

25.13.72 Pokrycia podłogowe i maty z gumy,

25.13.72-00.00 Pokrycia podłogowe i maty z gumy niekomórkowej,

25.13.73 Wyroby z gumy, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane: ebonit w każdej postaci i wyroby z niego,

25.13.73-10.00 Wyroby z gumy komórkowe; do użytku technicznego,

25.13.73-23.00 Uszczelki, podkładki i pozostałe uszczelniacze z gumy,

25.13.73-25.00 Odbijacze łódkowe lub dokowe z gumy,

25.13.73-30.00 Wyroby z gumy, do użytku technicznego w rodzaju stosowanych w lotnictwie cywilnym, pozostałe,

25.13.73-43.00 Złącza kompensacyjne do rur,

25.13.73-45.00 Wyroby z gumy połączonej materiałem, do traktorów i pojazdów mechanicznych,

25.13.73-47.00 Wyroby z wyprofilowanej gumy, do użytku w traktorach i pojazdach mechanicznych,

25.13.73-49.00 Wyroby z gumy połączonej z metalem, do innych zastosowań niż do traktorów i pojazdów mechanicznych,

25.13.73-60.00 Wyroby z gumy pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podsekcja DK Maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,

Dział 29 Maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,

Grupa 29.2 Maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe,

29.24 Maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

29.24.2 Urządzenia mechaniczne do mycia butelek, pakowania i ważenia: urządzenia mechaniczne do rozpylania i natryskiwania: uszczelki z cienkiej blachy,

29.24.25 Uszczelki i podobne przekładki z cienkiej blachy łączonej z innym materiałem, z dwoma lub więcej warstwami metalu: uszczelnienia mechaniczne,

29.24.25-20.00 Uszczelki i podobne przekładki, w zestawach lub kompletach, różniące się między sobą, pakowane w torebki, koperty lub podobne opakowania do stosowania w cywilnych statkach powietrznych,

29.24.25-90.00 Uszczelki i podobne przekładki, w zestawach lub kompletach, różniące się między sobą pakowane w torebki, koperty lub podobne opakowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskane przychody i poniesione koszty w związku z realizacją zamówień na rzecz wskazanych kontrahentów, wpływają na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wynik działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane przychody i poniesione koszty w związku z realizacją zamówień na rzecz wskazanych kontrahentów należy zakwalifikować jako osiągnięte w wyniku prowadzonej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. W związku z powyższym, wynik osiągnięty przez Spółkę w powyższym zakresie będzie wpływał na wysokość dochodu zwolnionego od podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl wskazanego przepisu, wolne od podatku są dochody (…) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (…), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto, na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że dochód przedsiębiorcy podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, iż uzyskany jest z działalności gospodarczej prowadzonej:

  1. na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  2. na podstawie zezwolenia określającego jej przedmiot.

Z uwagi na fakt, iż ani ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, ani przepisy regulujące warunki działalności na terenie SSE nie wprowadzają legalnej definicji wyrażenia „działalność gospodarcza prowadzona na podstawie zezwolenia”, zdaniem Wnioskodawcy, należy w tym względzie odnieść się do pozostałych definicji „działalności” funkcjonujących w ramach systemu prawa, jak również do przyjętych przez doktrynę reguł interpretacyjnych tekstów prawnych.

Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, przez działalność gospodarczą należy rozumieć zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.

Wykorzystane w przytoczonej definicji pojęcie „działalności” sprecyzowane zostało w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zgodnie z zawartą w załączniku do PKD charakterystyką, działalność ma miejsce wówczas, gdy czynniki takie jak: wyposażenie, siła robocza, technologia produkcji, sieci informacyjne lub produkty są powiązane w celu wytworzenia określonego wyrobu lub wykonania usługi. Działalność charakteryzowana jest przez produkty wejściowe (wyroby lub usługi), proces technologiczny oraz przez produkty wyjściowe. Działalność może polegać na prostym procesie (np. tkactwo), ale może również dotyczyć całego szeregu „podprocesów” (...) (np. produkcja samochodów polega na takich działalnościach jak odlewanie, kucie, spawanie, montaż, malowanie itp.). Jeżeli proces produkcyjny jest zorganizowany jako zintegrowany szereg elementarnych działalności, całość jest traktowana jako jedna działalność.

Definicja ta wskazuje, iż w zależności od wytwarzanych wyrobów i wykonywanej usługi, a także sposobu, w jaki zorganizowany jest proces produkcyjny, jako jedna działalność traktowany może być cały zespół powiązanych funkcjonalnie działalności „jednostkowych”. W konsekwencji, określenie zakresu danej działalności dokonywane powinno być z uwzględnieniem analizy okoliczności faktycznych każdego przypadku.

Do podobnych wniosków prowadzi również interpretacja sformułowania „działalność” dokonana w oparciu o reguły językowe. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (Warszawa 2002) „działalność” oznacza zespół czynności, działań podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś. Również i ta definicja podkreśla zarówno złożony charakter „działalności”, jak i jej aspekt funkcjonalny - nastawienie na cel.

W ocenie Spółki, przedstawione wskazówki interpretacyjne zastosować należy również do ustalania zakresu zwolnionej od podatku dochodowego od osób prawnych „działalności strefowej”. Tym samym, pojęciem „działalności produkcyjnej, handlowej lub usługowej w zakresie wyrobów wytwarzanych na terenie strefy”, objąć należy również inne funkcjonalnie związane z nią „działalności”. Przychody i koszty tak rozumianej całości funkcjonalnej kształtować powinny dochód podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca podkreślił, iż stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 października 2009 r. nr IBPBI/2/423-1149/09/SD.

Pogląd, iż pojęcie zwolnionej od podatku działalności strefowej należy interpretować szeroko, uwzględniając również działalność funkcjonalnie związaną z działalnością wymienioną w zezwoleniu potwierdza również ugruntowane w piśmiennictwie organów podatkowych traktowanie operacji finansowych związanych ze środkami pochodzącymi lub przeznaczonymi na działalność wymienioną w zezwoleniu jako związanych z działalnością prowadzoną w strefie. Stanowisko takie przedstawia m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 kwietnia 2009 r. nr ILPB3/423-85/09-2/EK. Stwierdzono w niej wprost iż: „aby w sposób jednoznaczny stwierdzić, iż transakcja dokonywana przez przedsiębiorcę strefowego w ramach kontraktów terminowych oraz opcji związana jest z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy w oparciu o zezwolenie, należy dokonać oceny indywidualnego przypadku, w konkretnym stanie faktycznym. Transakcje takie mogą bowiem mieć na celu zabezpieczenie czynności podejmowanych w ramach działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, ale mogą stanowić również odrębną działalność finansową, niezwiązaną z działalnością korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Tak więc, jeśli zawarcie tego typu umów związane jest z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością w strefie, przychody i koszty z tym związane mogą być oceniane jako łączące się z działalnością prowadzoną w strefie. Zawarcie kontraktu niestanowiącego zabezpieczenia działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, będzie czynnością podjętą w ramach działalności finansowej, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych”.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca podkreśla, iż konieczność zakupu lub leasingu odpowiednich narzędzi (maszyn) wynika z konieczności wytworzenia na rzecz kontrahentów produktów o ściśle określonych parametrach. Przy tego rodzaju indywidualnych (specjalnych) zamówieniach produkcja może odbywać się wyłącznie pod warunkiem dysponowania stosownym oprzyrządowaniem, którego zakup lub leasing będzie w części finansowany przez danego kontrahenta. Gwarantuje to zamawiającemu zachowanie wymaganych przez niego standardów jakości. Warto podkreślić, iż w momencie obowiązywania porozumienia pomiędzy stronami, oprzyrządowanie nie może być przez Spółkę wykorzystane w jakimkolwiek innym celu niż produkcja towarów na rzecz danego kontrahenta.

Częściowy zwrot wydatków na zakup lub leasing narzędzi (maszyn) stanowi warunek podjęcia przez Spółkę produkcji towarów zamówionych przez danego kontrahenta. Tym samym, jest on zatem związany bezpośrednio z wymienioną w zezwoleniu działalnością strefową i uzyskiwanym z niej przychodem. Oprzyrządowanie wykorzystywane jest wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej do wytworzenia towarów określonych w zezwoleniu. W konsekwencji, poniesione koszty oraz uzyskane przychody w związku z realizacją zamówień na rzecz wskazanych kontrahentów, wpływać będą, zdaniem Spółki, na wysokość dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Jak stanowi treść art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; (…). Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 cyt. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W przypadku niektórych kontraktów, ze względu na specyfikę zamówienia, Wnioskodawca zmuszony jest do zakupienia specjalistycznych narzędzi (maszyn) określonego rodzaju. Wskazane narzędzia (maszyny) są użytkowane wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w celu wytwarzania towarów w ramach konkretnego zamówienia. Ze względu na ich znaczną wartość, w porozumieniu z danym kontrahentem, ustalana jest wysokość zwrotu wydatków na zakup lub leasing odpowiednich narzędzi (maszyn), które pokryje kontrahent. Kwota zwrotu określona jest procentowo w stosunku do poniesionych z tego tytułu wydatków przez Spółkę. Wnioskodawca podkreślił, iż środki uzyskane w tym zakresie są ściśle związane z Jego podstawową działalnością. Uwarunkowane jest to przede wszystkim wymaganiami branży, w której prowadzi przedsiębiorstwo Wnioskodawca. Kontrahenci (zamawiający) potrzebują bowiem towarów o ściśle określonych parametrach (cechach) indywidualnych. W takiej sytuacji wymagane jest dysponowanie przez Spółkę specjalistycznymi narzędziami (maszynami). Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż bez poniesienia kosztów zakupu lub leasingu wskazanych narzędzi (maszyn) i odpowiadających im przychodów (wynikających z obciążenia kontrahenta), Spółka nie mogłaby uzyskać przychodów z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że wydatki na nabycie (leasing) przedmiotowych narzędzi (maszyn), mając na uwadze normę art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącego, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy, stanowią koszt podatkowy pod warunkiem wykazania związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (zabezpieczeniem jego źródła). Podstawowym bowiem kryterium kwalifikowania kosztów jest cel, w jakim zostały one poniesione. W przedmiotowej sprawie nabycie (leasing) narzędzi (maszyn) jest elementem produkcji wyrobów Wnioskodawcy, a proces produkcyjny dotyczy produktów określonych w zezwoleniu. Oznacza to, że ponoszone koszty warunkują możliwość produkcji wyrobów określonych w zezwoleniu. Należy więc uznać, że dotyczą one przychodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, tym samym są kosztem uzyskania przychodów z działalności strefowej.

Również przychody wynikające ze zwrotu Spółce przez Jej kontrahentów, zgodnie z zawartymi porozumieniami, wydatków na zakup lub leasing odpowiednich narzędzi (maszyn) wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. wytworzenia na rzecz tych kontrahentów produktów o określonych parametrach, są ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

W konsekwencji, skoro narzędzia (maszyny) są wykorzystywane do wytworzenia produktu finalnego, co związane jest bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością w strefie, to koszty związane z nabyciem (leasingiem) tych narzędzi (maszyn) oraz przychody związane ze zwrotem wydatków na ich zakup (leasing), generują dochód z działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Reasumując, uzyskane przychody i poniesione koszty w związku z realizacją zamówień na rzecz wskazanych kontrahentów, wpływają na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wynik działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj