Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-975/11/MM
z 26 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-975/11/MM
Data
2012.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Podatek od sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
kredyt hipoteczny
majątek wspólny małżonków
nabycie nieruchomości
nieruchomości
odpłatne zbycie
podział majątku
spłata kredytu
sprzedaż
ulga odsetkowa
współwłasność
zbycie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 623 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2011 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 26 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 26 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. Ww. wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 26 stycznia 2012 r.)


W ww. wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni w dniu 7 listopada 2006 r. wraz z małżonkiem nabyła nieruchomość na własne potrzeby mieszkaniowe. Na ww. nieruchomości Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem wybudowała budynek mieszkalny. Wydatki związane z budową zostały sfinansowane m. in. kredytem hipotecznym zaciągniętym w dniu 6 listopada 2006 r. W latach 2007 – 2010 zapłacone odsetki od tego kredytu zostały uwzględnione w składanych zeznaniach podatkowych.

W dniu 23 grudnia 2009 r. Wnioskodawczyni zawarła z mężem umowę o podział majątku wspólnego.


Najważniejsze postanowienia umowy to:


  • majątek podlegający podziałowi to nieruchomość wraz z domem mieszkalnym, nabyta 7 listopada 2006 r.,
  • nieruchomość nabywa Wnioskodawczyni na wyłączną własność ze spłatą na rzecz małżonka w kwocie 100.000 zł,
  • Wnioskodawczyni będzie samodzielnie spłacała zadłużenie z tytułu zaciągniętego kredytu hipotecznego,
  • kwota spłaty w wysokości 100.000 zł zostanie zapłacona po sprzedaży nieruchomości będącej przedmiotem niniejszego podziału majątku wspólnego.


Od maja 2010 r. Wnioskodawczyni w wyniku rozwodu jest osobą niezamężną.

Dnia 14 lipca 2011 r. na mocy aktu notarialnego Wnioskodawczyni sprzedała ww. nieruchomość mieszkalną za kwotę 640.000 zł., a dnia 26 lipca 2011 r. Wnioskodawczyni spłaciła kredyt hipoteczny zaciągnięty na wybudowanie nieruchomości w kwocie 521.942 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowy jest sposób opodatkowania 50% osiągniętego przychodu, a wiec kwoty 320.000 zł zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., a więc zgodnie z obowiązującym wtedy art. 28 ww. ustawy, a pozostałej kwoty 320.000 zł zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2009 r., a więc zgodnie z art. 30e aktualnie obowiązującej ustawy...
  2. Czy w przypadku kwoty przychodu opodatkowanej zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 31 grudnia 2006 r. Wnioskodawczyni ma prawo do ulgi, o której mowa w obowiązującym wtedy w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn, czy przychód będący podstawą opodatkowania ma prawo pomniejszyć o 50% kwoty spłaconego kredytu hipotecznego...
  3. Czy w przypadku kwoty opodatkowanej zgodnie z przepisami od dnia 1 stycznia 2009 r. Wnioskodawczyni ma prawo do ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, tzn. czy może w ramach tej ulgi rozliczyć pozostałe 50% spłaconego kredytu hipotecznego...
  4. Czy w przypadku możliwości skorzystania z ulgi, o której mowa w pytaniu nr 3, przeszkodą do jej zastosowania nie będzie fakt odliczenia w zeznaniach podatkowych, zapłaconych w latach 2007 -2010 odsetek od kredytu hipotecznego,
  5. Czy kwota spłaty, o której mowa w umowie o podział majątku wspólnego będzie kosztem uzyskania przychodu w stosunku do zbycia części nieruchomości opodatkowanej zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2009 r...


Zdaniem Wnioskodawczyni, nabycie 50% nieruchomości nastąpiło przez Nią na podstawie aktu notarialnego z dnia 7 listopada 2006 r., a pozostałe 50% nabyła na podstawie umowy o podziale majątku wspólnego, a więc dnia 23 grudnia 2009 r. i dlatego sprzedaż części nieruchomości nabytej dnia 7 listopada 2006 r. powinna być opodatkowana zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 31 grudnia 2006 r., a sprzedaż części nieruchomości nabytej 23 grudnia 2009 r. powinna być opodatkowana zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2009 r.

Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że przepisy zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dają jej pełne prawo do skorzystania z ulgi z tytułu spłaty kredytu hipotecznego zaciągniętego na sfinansowanie wybudowanej nieruchomości niezależnie od tego, czy spłata dotyczyła kredytu zaciągniętego na sfinansowanie sprzedanej nieruchomości czy jakiejkolwiek innej. Fakt takiego prawa potwierdza np. pismo Ministerstwa Finansów z dnia 14 kwietnia 2010 r. nr DD2/0553/10/KOI/2010/BM13-335.

W ocenie Wnioskodawczyni przepisy zawarte w art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy wymieniające wydatki na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 dają Jej pełne prawo do skorzystania z tej ulgi.

Zastrzeżenie zawarte w art. 21 ust. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy sytuacji, gdyby odsetki zapłacone i odliczone w zeznaniach za lata 2007-2010 chciała rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131. Spłata kredytu, która została dokonana dnia 26 lipca 2011 r. nie została uwzględniona w żadnym zeznaniu podatkowym – dlatego okoliczność rozliczenia poprzednio zapłaconych odsetek nie ma żadnego wpływu na prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w myśl którego kosztem uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, są m. in. udokumentowane koszty nabycia - ma pełne prawo rozliczenia kwoty 100.000 zł spłaty wynikającej z umowy o podziale majątku wspólnego jako kosztów zbycia części nieruchomości opodatkowanej zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2009 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Natomiast, zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodu jest:


  1. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów


    1. jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujących zamiany.


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w dniu 7 listopada 2006 r. wraz z małżonkiem nabyła nieruchomość na własne potrzeby mieszkaniowe. Na ww. nieruchomości Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem wybudowała budynek mieszkalny. Wydatki związane z budową zostały sfinansowane m. in. kredytem hipotecznym zaciągniętym w dniu 6 listopada 2006 r. W latach 2007 – 2010 zapłacone odsetki od tego kredytu zostały uwzględnione w składanych zeznaniach podatkowych.

W dniu 23 grudnia 2009 r. Wnioskodawczyni zawarła z mężem umowę o podział majątku wspólnego.


Najważniejsze postanowienia umowy to:


  • majątek podlegający podziałowi to nieruchomość wraz z domem mieszkalnym, nabyta 7 listopada 2006 r.,
  • nieruchomość nabywa Wnioskodawczyni na wyłączną własność ze spłatą na rzecz małżonka w kwocie 100.000 zł,
  • Wnioskodawczyni będzie samodzielnie spłacała zadłużenie z tytułu zaciągniętego kredytu hipotecznego,
  • kwota spłaty w wysokości 100.000 zł zostanie zapłacona po sprzedaży nieruchomości będącej przedmiotem niniejszego podziału majątku wspólnego.


Od maja 2010 r. Wnioskodawczyni w wyniku rozwodu jest osobą niezamężną.

Dnia 14 lipca 2011 r. na mocy aktu notarialnego Wnioskodawczyni sprzedała ww. nieruchomość mieszkalną za kwotę 640.000 zł., a dnia 26 lipca 2011 r. spłaciła kredyt hipoteczny zaciągnięty na wybudowanie nieruchomości w kwocie 521.942 zł.

Stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 Nr 9, poz. 59 ze zm.). W myśl art. 31 § 1 powołanej ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością - art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Dopiero z chwilą ustania wspólnoty ustawowej wspólność ta ulega przekształceniu.

Ustawowy ustrój majątkowy między małżonkami trwa do ustania lub unieważnienia małżeństwa albo orzeczenia separacji, chyba że w czasie trwania związku małżeńskiego: 1) małżonkowie zawarli małżeńską umowę majątkową, 2) z ważnych powodów na żądanie jednego z małżonków sąd orzekł zniesienie wspólności, 3) wspólność ustała z mocy prawa na skutek ubezwłasnowolnienia lub ogłoszenia upadłości jednego z małżonków.

Zniesienie wspólności ustawowej kreuje prawo małżonków do majątku wspólnego na zasadzie współwłasności w częściach ułamkowych, które z reguły jest stanem przejściowym i prowadzi do podziału majątku.

Zgodnie z art. 1037 Kodeksu cywilnego w związku z art. 46 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego podział majątku wspólnego może nastąpić bądź na mocy umowy między małżonkami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek z małżonków.


Zgodnie z teorią prawa rzeczowego przyznanie danej osobie na wyłączną własność rzeczy w drodze zniesienia współwłasności, działu spadku, podziału majątku wspólnego jest nabyciem tych rzeczy. Natomiast, biorąc pod uwagę stanowisko judykatury, nabyciem w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest przyznanie nieruchomości na wyłączną własność jednemu z małżonków w wyniku podziału majątku wspólnego, jeśli:


  • podział taki jest ekwiwalentny w naturze i nie towarzyszą mu spłaty i dopłaty lub
  • jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości w wyniku podziału tego majątku, mieści się w udziale, jaki byłemu małżonkowi przysługuje w majątku dorobkowym małżeńskim.


Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni prawo własności przedmiotowej nieruchomości nabyła w następujący sposób:


  • dnia 7 listopada 2006 r., kiedy to przedmiotowa nieruchomość została nabyta do majątku wspólnego małżonków – w części, która mieści się w przysługującym udziale w majątku wspólnym,
  • dnia 23 grudnia 2009 r., tj. w dniu sporządzenia umowy pomiędzy małżonkami o podział majątku wspólnego – w części, przekraczającej Jej udział w majątku wspólnym.


Do uzyskanego przychodu z odpłatnego zbycia części nieruchomości odpowiadającej udziałowi nabytemu w roku 2006 mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. Bowiem na mocy art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tejże ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. – podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z ust. 2a ww. artykułu zasada ta nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).


Art. 28 ust. 3 stanowi, iż jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) - podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:


  1. od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  2. począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c ), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:


  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części, własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.


Podkreślić należy, iż – zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe (ulgi, preferencje) stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Z zacytowanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że uregulowane w tym przepisie zwolnienie podatkowe związane jest m.in. z wydatkowaniem środków ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu wraz z odsetkami, zaciągniętego na budowę budynku mieszkalnego.

W przypadku zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości, a przeznaczonych na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele mieszkaniowe, przepis nie wymaga, aby kredyt lub pożyczka zostały zaciągnięte na nabycie lub wybudowanie innej niż sprzedawana nieruchomość. Skutek prawny w postaci zwolnienia określonego przychodu od podatku dochodowego od osób fizycznych jest związany z terminem wydatkowania tych środków na cel określony w ustawie. Momentem wydatkowania przez podatnika kwot uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości jest moment spłaty kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe. Bez znaczenia w tym przypadku jest natomiast data zaciągnięcia kredytu (pożyczki). Nie ma więc przeszkód, aby skorzystać ze zwolnienia w sytuacji, gdy podatnik przed sprzedażą zaciągnął kredyt na sfinansowanie celu mieszkaniowego wymienionego w ustawie (m.in. na wybudowanie budynku mieszkalnego), a następnie spłaca ten kredyt ze środków uzyskanych ze sprzedaży. Ważny natomiast jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na spłatę kredytu muszą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości.

Powyższe oznacza, że ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy mają prawo korzystać m. in. podatnicy, którzy przeznaczyli przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na wybudowanie budynku mieszkalnego.

Przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie tylko pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 21 ust. 2a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 roku, który stanowi, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości jaki Wnioskodawczyni nabyła w 2006 r., a który wydatkowany został na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka na budowę budynku mieszkalnego nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e). Wnioskodawczyni w odniesieniu do tego kredytu korzystała bowiem z ulgi odsetkowej na podstawie art. 26b ustawy, co wyklucza możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Podkreślić należy, iż o braku możliwości skorzystania ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy przesądza sam fakt odliczania w przeszłości lub teraźniejszości odsetek od tego spłacanego kredytu w ramach ulgi odsetkowej.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu ustawy obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. nie pozostawia wątpliwości, że ze zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy mogą korzystać tylko i wyłącznie podatnicy nie korzystający z tzw. ulgi odsetkowej.

Zatem gdy środki uzyskane przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości – w części odpowiadającej udziałowi, jaki nabyła w listopadzie 2006 r. - w terminie 2 lat od sprzedaży zostały przeznaczone na spłatę kredytu hipotecznego (wraz z odsetkami), zaciągniętego na sfinansowanie budowy budynku mieszkalnego w sytuacji, gdy wystąpiła przesłanka negatywna uniemożliwiająca zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, do tej części przychodu uzyskanego ze sprzedaży, nie znajduje zastosowania ww. zwolnienie.

Wobec powyższego przychód uzyskany ze sprzedaży ww. udziału podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Natomiast opodatkowanie dochodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości, jaki Wnioskodawczyni nabyła w dniu 23 grudnia 2009 r. należy rozpatrywać na podstawie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009 r.


W myśl art. 30e ust. 1, 4 i 5 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy, wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Natomiast, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33 % od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 ustawy).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Do takich kosztów można zaliczyć:


  • koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,
  • prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
  • koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
  • wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,
  • koszty i opłaty sądowe.


Natomiast, stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W myśl art. 22 ust. 6f cytowanej ustawy, koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

W świetle powyższego, definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych, ustawodawca precyzuje poprzez bezpośrednie wskazanie, iż koszty takie stanowią udokumentowane koszty nabycia tej nieruchomości oraz nakłady poczynione w trakcie jej posiadania, zaś w sytuacji, gdy nieruchomość została nabyta w sposób nieodpłatny, do kosztów uzyskania przychodów ustawodawca kwalifikuje udokumentowane nakłady, które zwiększyły jej wartość, poczynione w czasie posiadania nieruchomości oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny należy więc stwierdzić, iż do kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości, który Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r. na mocy umowy o podziale majątku wspólnego małżonków może zaliczyć kwotę faktycznej spłaty na rzecz małżonka.

Natomiast na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.


Stosownie do art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:


  1. wydatki poniesione na:


    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

    1. położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

  2. wydatki poniesione na:


    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

    1. w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30,

  3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:


    1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
    3. gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub
    4. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a).


Z treści art. 21 ust. 26 ww. ustawy wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.


Stosownie do ust. 28 ww. przepisu, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:


  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części


    1. przeznaczonych na cele rekreacyjne.


Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 30 ww. ustawy, przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują więc wyraźnie, że dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy konieczne jest spełnienie warunków w nich wskazanych, takich jak wydatkowanie przychodu w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na cel wymieniony w ustawie oraz niespełnienie warunków negatywnych, takich jak wydatkowanie na wskazane w ustawie cele rekreacyjne oraz na sfinansowanie wydatków uwzględnionych przez podatnika przy korzystaniu z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Z analizy wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości, który nabyła w 2009 r. przeznaczyła na cele mieszkaniowe tj. na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego przez Nią i przez Jej małżonka na budowę budynku mieszkalnego. Odsetki od ww. kredytu małżonkowie w latach 2007 – 2010 odliczali w ramach ulgi odsetkowej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają wyraźnie, że dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy konieczne jest spełnienie warunków w nim wskazanych, a mianowicie wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na spłatę kredytu oraz odsetek od kredytu zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia m.in. na budowę budynku mieszkalnego. Z przedmiotowego zwolnienia nie mogą skorzystać podatnicy, którzy, jak stanowi art. 21 ust. 30 ww. ustawy, przychód wydatkowali na sfinansowanie wydatków uwzględnionych przy korzystaniu z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Zatem wydatkowanie, uzyskanego w 2011 r. przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości, który Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r. na spłatę zaciągniętego w 2006 r. kredytu hipotecznego wraz z odsetkami uprawnia, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 30, do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy. W analizowanej sytuacji odliczenie w latach 2007-2010 w ramach ulgi odsetkowej odsetek od przedmiotowego kredytu nie stanowi negatywnej przesłanki skorzystania ze zwolnienia wskazanej w zacytowanym wyżej art. 21 ust. 30 ww. ustawy. Przepis art. 21 ust. 30 ustawy miałby zastosowanie gdyby Wnioskodawczyni odsetki od kredytu sfinansowane przychodem ze sprzedaży odliczała na podstawie art. 26b ww. ustawy. Tym samym w sytuacji przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży udziału w nieruchomości, którą Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r. na spłatę kredytu wraz z odsetkami, których nie będzie odliczała w ramach ulgi odsetkowej, zaciągniętego przed uzyskaniem przychodu z tego tytułu na budowę budynku usytuowanego na sprzedanej nieruchomości, wydatki na ten cel stanowią w całości wydatki na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 25 pkt 2 uprawniające do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy przy jednoczesnym zachowaniu prawa do odliczeń w ramach ulgi odsetkowej odsetek od kredytu w zeznaniach za lata 2007 – 2010. Zatem odliczenia dokonywane w latach poprzednich w ramach ulgi odsetkowej nie stanowią przeszkody do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w stosunku do dochodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w budynku mieszkalnym, który Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r.

Jednocześnie wyjaśnić należy, iż powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu - uzyskanego z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości, który Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r. - jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi ww. wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie (art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy).

Reasumując, do opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości, który Wnioskodawczyni nabyła w 2006 r. mają zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., natomiast do opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości, który Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r. znajdują zastosowanie przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2009 r. Przychód ze sprzedaży udziału w nieruchomości nabytej w 2006 r. , który wydatkowany został na spłatę kredytu hipotecznego udzielonego na budowę budynku mieszkalnego nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w związku ze spłatą ww. kredytu Wnioskodawczyni korzystała z odliczeń w ramach tzw. ulgi odsetkowej.

Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości, który Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r. na mocy umowy o podział majątku wspólnego może zakwalifikować wydatek na spłatę małżonka. Nie stanowi przesłanki negatywnej dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. – fakt korzystania przez Wnioskodawczynię w latach poprzednich z odliczeń w ramach tzw. ulgi odsetkowej.

Z ww. zwolnienia od podatku będzie korzystała taka część dochodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości, który Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r. jaka proporcjonalnie odpowiadała wydatkom na spłatę kapitału kredytu oraz odsetek, w przychodzie osiągniętym z odpłatnego zbycia tego udziału.

Ponadto podkreślić należy, iż organ wydający interpretacje w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa dokonuje wyłącznie wykładni przepisów prawa. W związku z tym tutejszy organ nie ustosunkował się do wielkości udziałów jakie Wnioskodawczyni nabywała w poszczególnych etapach.

Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj