Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-225/13/PK
z 27 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku 17 maja 2013r. (data wpływu 20 maja 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2013r. (data wpływu 21 sierpnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie rozliczenia w deklaracji podatkowej wydanych do analizy próbek alkoholu etylowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie wykazywania w deklaracji podatkowej podatku akcyzowego za alkohol pobrany do badania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2013r. (data wpływu 21 sierpnia 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 sierpnia 2013r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni posiada skład podatkowy, w którym znajduje się rozlewnia nalewek regionalnych. Aby rozlać gotowe nalewki musi określić dokładnie ich procentowość. Dlatego wysyła próbki w ilości 1 x 0,5l 40% i 1 x 0,5l 36% lub 2 x 0,51 40% od sierpnia tego roku 2 x 0,51 34% do laboratorium akredytowanego - podmiot niezużywający. Próbki są wysyłane nieregularnie co miesiąc lub co dwa, w tej samej ilości czyli 2 x 0,51. Na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, podatek jest naliczany od hektolitra 100% alkoholu etylowego. W przypadku moich ilości tj. 0,0035hl 100% lub 0,004hl 100%.

W formularzu AKC-4/A składanym co miesiąc w tabeli: F - OBLICZANIE KWOT PODATKU AKCYZOWEGO OD POSZCZEGÓLNYCH WYROBÓW, ilość wyrobów w hektolitrach 100% alkoholu etylowego Wnioskodawca podaje z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. W przypadku próbek Wnioskodawcy 0,00 hektolitra tj. 0 podatku akcyzowego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że:

  • przekazane próbki alkoholu do laboratorium są używane do analizy oznaczenia mocy tego alkoholu,
  • wyroby alkoholowe wyprowadzone ze składu podatkowego nie są zwolnione z podatku akcyzowego,
  • próbki nie są jedynym wyrobem alkoholowym który Wnioskodawca wyprowadza ze składu podatkowego, raz w miesiącu wyprowadza ok. 250l gotowego produktu alkoholowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo rozlicza próbki, zaokrąglając je do dwóch miejsc po przecinku, a co za tym idzie podatek akcyzowy w tym przypadku wynosi 0?

Zdaniem Wnioskodawcy podatek akcyzowy od tej ilości próbek wynosi 0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 18 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe.

Jednocześnie kod CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe wymieniono w poz. 18 załącznika nr 2 ustawy, który to załącznik stanowi „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG”.

Stosownie natomiast do art. 93 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie. Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje: z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (…).

Natomiast w myśl. art. 45 ust. 1 i 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W formularzu deklaracji AKC-4/A w tabeli F - Obliczanie kwot podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów, w kolumnie d - ilość wyrobów w hektolitrach 100% vol. alkoholu etylowego wskazano, że ilość tą wskazuje się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż w tabeli F deklaracji AKC-4/A wskazuje się całkowitą ilość poszczególnych wyrobów, dla których ustalono odrębne stawki podatkowe, w przeliczeniu na 100% alkohol etylowy, wyprowadzonych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca w pierwszej kolejności winien zatem określić całkowitą ilość (sumę) wyrobów alkoholowych w hektolitrach 100% vol. alkoholu etylowego względem których powstało zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym. Dopiero tak określona ilość winna zostać wskazana w tabeli F deklaracji AKC-4/A z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku i od tej ilości powinna zostać obliczona kwota podatku w zł. Tym samym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że podatek akcyzowy od próbek wyprowadzonych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wynosi 0.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj