Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-387/13/IB
z 2 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. S.K.A. (dalej: „Spółka" lub „Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą miedzy innymi w zakresie budowy i sprzedaży lokali (działalność deweloperska). W związku z zakończeniem kolejnej inwestycji Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży mieszkań. W celu uatrakcyjnienia oferty i zwiększenia sprzedaży Spółka zamierza zorganizować akcję promocyjną, mającą na celu zachęcenie klientów do dokonania zakupu mieszkania od Spółki.

Rozważane są dwa warianty akcji promocyjnej:


Wariant 1

W tym wariancie Spółka finansowałaby klientom, którzy nabyli od niej mieszkanie, przez okres 2 lat, comiesięczny czynsz, tj. opłatę należną wspólnocie mieszkaniowej za czynności administrowania częściami wspólnymi budynku (z wyłączeniem opłat za zużyte w lokalu media rozliczane na podstawie liczników). Kwota „czynszu" przekazywana byłaby przez Spółkę na konto klienta albo bezpośrednio na konto wspólnoty mieszkaniowej. Spółka wypłacałaby świadczenie w ww. postaci na rzecz klientów (nabywców lokali), którzy spełniliby warunki określone w regulaminie akcji promocyjnej.


Wariant 2

W drugim wariancie, akcja promocyjna polegałaby na tym, że Spółka finansowałaby klientom co miesiąc, przez okres 2 lat, 50 % udokumentowanych kosztów odsetkowych kredytu przeznaczonego na zakup mieszkania z oferty Spółki. Kwota stanowiącą 50 % udokumentowanych kosztów odsetkowych kredytu przekazywana byłaby przez Spółkę na konto klienta albo bezpośrednio na konto banku. Spółka wypłacałby świadczenie w ww. postaci klientom (nabywcom lokali), którzy spełniliby warunki określone w regulaminie akcji promocyjnej.

Głównym warunkiem otrzymania od Spółki świadczeń w ramach akcji promocyjnych będzie zakup mieszkania od Spółki. Regulamin danej akcji promocyjnej będzie jednak przewidywał również inne warunki skorzystania z promocji, których spełnienie przez poszczególnych klientów będzie weryfikowane co miesiąc, przed wypłatą przez Spółkę świadczenia w ramach programu.

Wszyscy klienci, którzy spełnią warunki akcji w danym miesiącu otrzymują nagrodę (dodatkowe świadczenie) w formie pieniężnej (płatność nastąpi na konto nabywcy albo bezpośrednio na konto wspólnoty lub banku finansującego kredyt).

Naliczanie kwoty dofinansowania kredytu/czynszu będzie następować w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Kwota przekazywana przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu) nie będzie przekraczała 760 zł.

Akcje promocyjne skierowane będą do osób dokonujących zakupu mieszkania na cele prywatne, tj. bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie na cele związane z taką działalnością. Również świadczenia otrzymywane od Spółki w ramach akcji promocyjnych nie będą otrzymywane przez uczestników w związku z prowadzoną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą (nie będą stanowiły przychodu z tej działalności).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy kwoty wypłacane co miesiąc przez Spółkę w ramach przedstawionych wariantów akcji promocyjnych, stanowić będą dla klientów „nagrody uzyskane w związku ze sprzedażą premiową które skorzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 updof (o ile kwota przekazywana przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu) nie będzie przekraczała 760 zł)?


Tym samym, czy w związku z wypłatą ww. kwot Spółka będzie zobowiązana do:


  1. wystawienia na koniec roku informacji PIT-8C wykazujących kwoty przekazane poszczególnym klientom w danym roku na podstawie art. 42a updof
  2. poboru od wypłacanych kwot, jako płatnik, zryczałtowanego podatku i ich wpłaty na rachunek urzędu skarbowego, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 updof a także sporządzania i składania rocznych deklaracji PIT-8AR?


Zdaniem Wnioskodawczyni kwoty wypłacane co miesiąc przez Spółkę w ramach przedstawionych wariantów akcji promocyjnych stanowić będą dla klientów „nagrody uzyskane w związku ze sprzedażą premiową, które skorzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, pod warunkiem, że kwota przekazywana przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu) nie będzie przekraczała 760 zł.

Tym samym, w związku z wypłatą ww. kwot Spółka nie będzie zobowiązana do wystawiania na koniec roku informacji PIT-8C obejmujących kwoty przekazane poszczególnym klientom w danym roku na podstawie art. 42a updof. Spółka nie będzie również zobowiązana do poboru, jako płatnik, zryczałtowanego podatku na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 updof.

Zdaniem Wnioskodawcy, finansowany przez Spółkę „czynsz" lub 50% kosztów odsetkowych kredytu, będzie stanowił dodatkowe świadczenie ze strony Spółki na rzecz nabywcy mieszkania (niezależnie od tego, czy płatność nastąpi na konto nabywcy czy bezpośrednio na konto wspólnoty lub banku finansującego kredyt). Takie dodatkowe świadczenie co do zasady stanowić będzie przychód podatkowy klienta-nabywcy mieszkania.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego kwoty przekazywane przez Spółkę w ramach akcji promocyjnych (bezpośrednio klientowi, czy też na rachunek wspólnoty lub banku) stanowić będą dla nabywcy mieszkania przychód podatkowy.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł (zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności).


Według Wnioskodawcy, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową była zwolniona z podatku dochodowego, spełnione muszą zostać następujące warunki:


  • nagroda otrzymywana przez klienta musi być związana ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez klientów w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.


Updof nie zawiera definicji sprzedaży premiowej. Pojęcie sprzedaży premiowej nie zostało również uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm). W opinii Wnioskodawcy, ustalenia znaczenia tego pojęcia należy dokonać o następujące reguły wykładni.

Zgodnie z art. 535 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe umowy, zastrzeżone przez strony.

Termin „premia" nie został natomiast zdefiniowany ani w przepisach podatkowych, ani w cywilnoprawnych. W praktyce uznaje się, że sprzedaż premiowa jest to taka sprzedaż, która związana jest z przyznaniem nagrody (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „premia" to „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną"). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego nagrodę. Przymiotnik „premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej nagrody.

W ramach organizowanej sprzedaży premiowej, nagrodę otrzyma każda osoba dokonująca zakupu mieszkania od Spółki w ramach danej promocji (i spełniająca dodatkowe warunki przewidziane w regulaminie danej akcji).

Podsumowując powyżej przytoczone definicje, Wnioskodawca wskazuje, że „sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem premii (dodatkowego świadczenia) kupującemu przez sprzedającego. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu nagrody, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego. Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania nagrody.

Odnosząc powyższe rozważania do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, Spółka wskazuje, iż w celu uatrakcyjnienia oferty i zwiększenia sprzedaży (maksymalizacji dochodów) zamierza zorganizować akcję promocyjną. Wnioskodawca umożliwi klientom (nabywcom mieszkań) otrzymanie dodatkowego świadczenia (premii/nagrody) w ramach akcji. Regulamin akcji promocyjnej będzie przewidywał przyznanie nagrody za spełnienie określonych warunków przez klienta - głównym kryterium będzie zakup mieszkania od Spółki w ramach organizowanej akcji promocyjnej. Nagroda nie będzie związana z elementem rywalizacji pomiędzy uczestnikami promocji. Nagroda zostanie przyznana każdemu klientowi Spółki spełniającemu warunki promocji. De facto, istnieć będzie gwarancja otrzymania nagrody przez klienta po spełnieniu przez niego określonych warunków oznaczonych przez Wnioskodawcę w regulaminie akcji promocyjnej.

Spółka wskazuje również, iż wysokość świadczeń wypłacanych co miesiąc (zarówno w wariancie 1 jak i 2) nie będzie przekraczała kwoty 760 zł - co będzie wynikało jednoznacznie z regulaminu akcji promocyjnej. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 760 zł co oznacza, że spełniony będzie warunek zwolnienia z podatku określony w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof.

Dla celów sprzedaży premiowej przyjmuje się, że klient w związku z dokonanym zakupem mieszkania kwota wypłacana na rzecz konkretnej osoby w każdym miesiącu stanowi odrębną nagrodę (nagrody będą wypłacane przez 24 miesiące). W związku z tym, miesięczny okres rozliczeniowy będzie w tym przypadku traktowany jako pojedynczy okres, w ciągu którego klient będzie mógł wziąć udział w akcji promocyjnej i po spełnieniu określonych warunków otrzymać jednorazową nagrodę za ten okres. W regulaminie akcji promocyjnej zdefiniowane zostaną warunki otrzymania dofinansowania (oprócz głównego kryterium, jakim będzie zakup mieszkania od Spółki), które weryfikowane będą co miesiąc, tj. w każdym okresie rozliczeniowym. Zatem każdy następny okres rozliczeniowy można uznać za kolejny etap akcji promocyjnej, za który klient będzie mógł uzyskać nagrodę pieniężną.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 maja 2009 r. (znak: IPPB1/415-191/09-2/MT), w której wskazano, iż „poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody" należy rozumieć wartość każdej odrębnie wybranej przez uczestnika programu nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje zatem ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz to, że nagrody te zostaną przesłane w jednej paczce. Wartości nagród wysłanych w jednej paczce nie należy również sumować, gdyż kwota 760 zł dotyczy każdej odrębnie wybranej przez uczestnika programu nagrody".

Zaprezentowane stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lipca 2010 r. (znak: IPPB2/415-292/10-4/MR), w której wskazano, że „należy stwierdzić, iż nagrody o jednorazowej wartości nie przekraczającej 760 zł, przyznane przez Wnioskodawcę w ramach programu lojalnościowego o charakterze sprzedaży premiowej, skierowane do osób nie będących przedsiębiorcami, dokonujących zakupów we własnym imieniu, będą objęte zwolnieniem z podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość".

Mając na uwadze powyższe w ocenie Spółki kwoty wypłacane przez Nią na rzecz klientów (lub bezpośrednio na konto banku/wspólnoty mieszkaniowej) w ramach programów promocyjnych stanowić będą nagrody uzyskane w związku ze sprzedażą premiową w rozumieniu updof (spełniają wymagania wynikające z ww. ustawy), których jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł, a tym samym korzystać będą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 updof.

Z uwagi na okoliczność, iż nagrody otrzymane przez klientów Spółki w ramach zorganizowanej sprzedaży premiowej będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, nie znajdzie zastosowania do przedstawionego zdarzenia przyszłego przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, zgodnie z którym od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Wnioskodawca nie będzie zatem zobowiązany na podstawie przepisów art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 updof, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego, do pobrania i przekazania kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek właściwego urzędu skarbowego. W związku z dokonywanymi płatnościami Spółka nie będzie również zobowiązana do sporządzania i przesyłania rocznych deklaracji PIT-8AR, o których mowa w art. 42 ust. 1a updof.

Z uwagi na zwolnienie przekazywanych kwot z opodatkowania, po stronie Spółki nie wystąpi również obowiązek przygotowywania do końca lutego roku następującego po roku podatkowym w którym wypłaciła środki informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a updof.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Jednocześnie jednak z regulacji zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, iż zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w tym przepisie, może zostać objęta wyłącznie nagroda, której jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.

Uwzględniając okoliczności wskazane we wniosku, otrzymanie nagrody jest uzależnione od dokonania zakupu mieszkania od Spółki, tym samym jest związane z konkretną transakcją sprzedaży. W związku z powyższym, za nagrodę związaną ze sprzedażą uznać należy całą wartość świadczenia ze strony Spółki na rzecz klienta (tj. za okres dwóch lat) w postaci opłaconego czynszu do wspólnoty mieszkaniowej lub sfinansowania „50% udokumentowanych kosztów odsetkowych kredytu”. Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydawania ww. nagród w ramach sprzedaży premiowej ma więc znaczenie czy ww. wartość nagrody nie przekracza 760 zł, a nie wartość comiesięcznego czynszu do wspólnoty mieszkaniowej lub comiesięcznego sfinansowania „50% udokumentowanych kosztów odsetkowych kredytu”.

W przypadku natomiast świadczeń o wyższej wartości (tj. gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę warunkującą zwolnienie) Spółka – stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zobowiązana jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego oraz sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, 70-561 Szczecin ul. Staromłyńska 10 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj