Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-379/13-3/ES
z 17 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym o brakującą opłatę w dniu 9 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy wobec pracowników/osób fizycznych klientów Spółki w związku z przekazywaniem nagród – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy wobec pracowników/osób fizycznych klientów Spółki oraz wobec klientów Spółki będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, w związku z przekazywaniem nagród a także dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy wobec klientów Spółki będących Spółkami z o.o., w związku z przekazywaniem im nagród.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 4 lipca 2013 r. nr ILPB2/415-379/13-2/ES ILPB4/423-121/13-2/ŁM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia – w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania – braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Zainteresowanego nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane w dniu 4 lipca 2013 r. zostało skuteczne doręczone w dniu 8 lipca 2013 r., natomiast w dniu 9 lipca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjno-handlową w zakresie komponentów piekarniczo cukierniczych. Towary i produkty są sprzedawane do piekarni, dużych sieci handlowych i hurtowni w całej Polsce. W ramach rosnącej konkurencji konieczne jest prowadzenie działań handlowych, zmierzających do osiągnięcia przewagi nad innymi firmami w branży.

Jedną z metod, które stosuje Spółka dla intensyfikacji sprzedaży jest Promocja skierowana do:

  1. Pracowników Klientów Spółki (osób fizycznych w żaden sposób nie powiązanych stosunkiem pracy z Wnioskodawcą) oraz
  2. Klientów Spółki:
    • Spółek – są to spółki mające osobowość prawną - Spółki z o.o. podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych,
    • Osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zasady promocji określa Regulamin Promocji zawierający informacje dotyczące czasu trwania promocji, wskazujący organizatora i uczestników oraz produkty biorące udział w promocji, zasady promocji i przyznawania nagród. Warunkiem wzięcia udziału w Promocji jest zaakceptowanie przez Klientów lub pracowników Klientów planów zakupowych dotyczących określonego okresu. Opiekunowie handlowi uzgadniają wielkość celów indywidualnych dla Klientów lub ich pracowników w odniesieniu do sprzedaży produktów Wnioskodawcy w okresie trwania promocji. Każdy pracownik Klienta lub Klient, który w okresie trwania promocji zrealizuje w 100% swój plan indywidualny otrzymuje nagrodę w postaci bonów X w wartości określonej w Regulaminie Promocji.

Nagrody są przekazywane osobom fizycznym (pracownikom Klientów Wnioskodawcy), lub Klientom Spółki - spółkom z o.o. lub osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

Promocja miała miejsce w 3 kwartale 2012 r., Spółka planuje również podobne promocje w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowym jest rozliczanie przekazanych osobom fizycznym - pracownikom Klientów biorącym udział w promocji, bonów na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że jeżeli odbiorcą bonów jest osoba fizyczna - sporządza się potwierdzenie odbioru nagrody, które zawiera dane osoby fizycznej niezbędne do wystawienia informacji PIT-8C. Na podstawie tego potwierdzenia, Wnioskodawca wystawia informację PIT- 8C za rok, w którym odbyło się przekazanie nagrody.
    Potwierdzenie przekazania zawiera datę przekazania oraz informację: „Wartość otrzymanych bonów towarowych stanowi u osoby fizycznej przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zakończeniu roku podatkowego podmiot dokonujący przekazania świadczenia w myśl art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawia roczną informację PIT-8C, w której wykazuje wartość przekazanych bonów towarowych”...
  2. Czy w sytuacji przekazania nagrody Klientowi Spółki (Klientami są spółki mające osobowość prawną - Spółki z o.o. podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą podlegające opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych) - w stosunku do wskazanych podmiotów Wnioskodawca posiada status płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na cytowane wyżej pytanie pierwsze. W odniesieniu do pytania drugiego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydana została interpretacja w dniu 17 lipca 2013 r. nr ILPB2/415-379/13-4/ES.

Natomiast, w odniesieniu do pytania nr 2 w części odnoszącej się do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wniosek został załatwiony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania pierwszego – jeżeli odbiorcą bonów jest osoba fizyczna potwierdzenie odbioru nagrody zawiera dane osoby fizycznej niezbędne do wystawienia informacji PIT 8C. Potwierdzenie przekazania zawiera informację: „Wartość otrzymanych bonów towarowych stanowi u osoby fizycznej przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zakończeniu roku podatkowego podmiot dokonujący przekazania świadczenia w myśl art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawia roczną informację PIT-8C, w której wykazuje wartość przekazanych bonów towarowych”

W tej sytuacji (nagroda przekazywana jest pracownikowi Klienta - osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej) informacja PIT-8C jest sporządzana przez Wnioskodawcę bez względu na wartość przekazanej nagrody. Informacja sporządzana jest za rok, w którym nastąpiło przekazanie nagrody zgodnie z datą odbioru nagrody wpisaną na protokole przekazania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjno-handlową. Towary i produkty są sprzedawane do podmiotów stanowiących dużą sieć handlową i hurtową w całej Polsce. Spółka dla intensyfikacji własnej sprzedaży stosuje, tzw. Promocję skierowaną m.in. do pracowników Jej Klientów (osób fizycznych w żaden sposób nie powiązanych stosunkiem pracy z Wnioskodawcą). Zasady promocji określa Regulamin Promocji zawierający informacje dotyczące czasu trwania promocji, wskazujący organizatora i uczestników oraz produkty biorące udział w promocji, zasady promocji i przyznawania nagród. Warunkiem wzięcia udziału w Promocji jest zaakceptowanie przez pracowników Klientów planów zakupowych dotyczących określonego okresu. Opiekunowie handlowi uzgadniają wielkość celów indywidualnych pracowników w odniesieniu do sprzedaży produktów Wnioskodawcy w okresie trwania promocji. Każdy pracownik Klienta, który w okresie trwania promocji zrealizuje w 100% swój plan indywidualny otrzymuje nagrodę w postaci bonów X w wartości określonej w Regulaminie Promocji.

W konsekwencji pracownicy klienta Wnioskodawcy otrzymujący nagrodę w postaci bonów X uzyskują przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym na Spółce będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji (PIT-8C) wynikający z treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że rozliczanie przekazanych osobom fizycznym - pracownikom Klientów biorącym udział w promocji, bonów powinno odbywać się na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Zainteresowany stosownie do art. 42a ww. ustawy jest obowiązany do wystawienia informacji PIT- 8C za rok, w którym odbyło się przekazanie nagrody pracownikom Jego klienta.

Ponadto tut. Organ wyjaśnia, iż w niniejszej interpretacji nie ustosunkowano się stwierdzeń Wnioskodawcy odnośnie sporządzenia przez Niego dokumentu potwierdzenia odbioru nagrody, jak również formy i treści tego dokumentu, bowiem przepis art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Zatem rozstrzygniecie powyższej kwestii (nie regulowanych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie mieści się w zakresie kompetencji tut. Organu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj