Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-579/13-4/MM
z 19 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2013r. (data wpływu 17 czerwca 2013r.), uzupełnionym pismem z 10 lipca 2013r. (data wpływu 12 lipca 2013r.) w odpowiedzi na wezwanie z 5 lipca 2013r. nr IPPP2/443-579/13-2/MM o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania procedury marży dla dostawy towarów używanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2013r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania procedury marży dla dostawy towarów używanych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z 5 lipca 2013r. znak IPPP2/443-579/13-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z o.o. zamierza prowadzić działalność kantorową: sprzedaż i skup złota dewizowego, sprzedaż i skup platyny dewizowej, srebra i palladu oraz akcesoriów do inwestowania w monety lub sztabki ww. metali szlachetnych. Skup platyny dewizowej, srebra i palladu w formie sztabek lub monet niemających charakteru numizmatycznego Wnioskodawca będzie dokonywać również od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub od podmiotów gospodarczych sprzedających Zainteresowanemu te towary na zasadzie procedury marży.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sztabki lub monety ze srebra, palladu, platyny skupione od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub od podmiotów gospodarczych stosujących procedurę marży, Wnioskodawca może opodatkować na zasadzie opodatkowania marży, o której mowa w art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Aby stosować procedurę marży podatnik musi dokonywać przede wszystkim dostawy towarów używanych. Powstaje pytanie czy opisane w pytaniu towary stanowią towary używane w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy - przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).


Wydawałoby się, że nie można zatem stosować procedury marży do srebra, platyny, palladu. Jednak dla pełności obrazu trzeba rozszyfrować symbole PKWiU przywołane i zaznaczone w przepisie. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wynika, że dla ww. symboli przyporządkowane są następujące towary i usługi:


24.41.10.0 - Srebro nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

24.41.20.0 - Złoto nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

24.41.30.0 - Platyna nieobrobiona plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

32.12.11.0 - Perły hodowlane, kamienie szlachetne i półszlachetne, włączając syntetyczne lub odtworzone, obrobione, ale nieobsadzone;

32.12.12.0 - Diamenty przemysłowe obrobione; pył i proszek z kamieni naturalnych lub syntetycznych, szlachetnych lub półszlachetnych;

38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.


Należy zwrócić uwagę, że nie ma wśród tych wymienionych towarów sztabek lub monet ze srebra, palladu, platyny i innych metali szlachetnych. Zatem dostawa srebrnych monet lub sztabek (lub tych rzeczy wykonanych z innych metali szlachetnych) może być opodatkowana procedurą marży, o ile spełnione są warunki skupu wymienione w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku Zainteresowanego warunki wymienione w art. 120 ust. 10 ustawy zostaną spełnione.

Taki pogląd wyrażają interpretacje Izby Skarbowej w Łodzi z 27 grudnia 2012r. nr IPTPP2/443-867/12-4/lR, z 16 stycznia 2013r. IPTPP2/443-856/12-6/KW, pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z 27 października 2006 r. nr PP/443-70/06/V13). Wg nich tylko towary wymienione wyżej wg symboli PKWiU są wyłączone przy dostawie z procedury VAT marża.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem

ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 (…).

Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, zostały określone w rozdziale 4 działu XII ustawy.

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.


W myśl art. 120 ust. 10 ustawy o VAT przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:


  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Definicja towarów używanych, dla potrzeb tej szczególnej procedury została zawarta w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT pod pojęciem PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W przypadku dostawy towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nabytych przez podatnika prowadzącego kantor od podmiotów, o których mowa w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, można stosować przepis art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, czyli opodatkowanie marży. Należy jednak podkreślić, że opodatkowanie marży nie może mieć zastosowania w przypadku niektórych towarów, takich jak metale szlachetne lub kamienie szlachetne oznaczone symbolami (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0), które wymienione są w art. 120 ust. 1 pkt 4.


Z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) wynika, że dla ww. symboli przyporządkowano następujące towary i usługi:


24.41.10.0 – Srebro nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

24.41.20.0 – Złoto nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

24.41.30.0 – Platyna nieobrobiona plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

32.12.11.0 – Perły hodowlane, kamienie szlachetne i półszlachetne, włączając syntetyczne lub odtworzone, obrobione, ale nieobsadzone;

32.12.12.0 – Diamenty przemysłowe obrobione; pył i proszek z kamieni naturalnych lub syntetycznych, szlachetnych lub półszlachetnych;

38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność kantorową: sprzedaż i skup złota dewizowego, sprzedaż i skup platyny dewizowej, srebra i palladu oraz akcesoriów do inwestowania w monety lub sztabki ww. metali szlachetnych. Skup platyny dewizowej, srebra i palladu w formie sztabek lub monet niemających charakteru numizmatycznego Wnioskodawca będzie dokonywać również od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub od podmiotów gospodarczych sprzedających Zainteresowanemu te towary na zasadzie procedury marży.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przypadku dostawy sztabek lub monet ze srebra, palladu, platyny stanowiących towary używane niezawierających się wśród wyjątków, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nabytych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub od podmiotów gospodarczych sprzedających towary na zasadzie procedury marży, Zainteresowany ma prawo stosować opodatkowanie marży na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj