Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-312/13-6/AS
z 18 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16.04.2013 r. (data wpływu 22.04.2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 11.06.2013 r. (data nadania 12.06.2013 r., data wpływu 14.06.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-312/13-2/AS z dnia 07.06.2013 r. oraz pismem z dnia 11.07.2013 r. (data nadania 12.07.2013 r., data wpływu 15.07.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-312/13-4/AS z dnia 03.07.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu sprawowania funkcji członka zarządu - dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22.04.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu sprawowania funkcji członka zarządu - dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ustawy PIT. Wnioskodawca rozważa objęcie funkcji członka zarządu - dyrektora spółki (dalej zwanej „Spółką”) mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dalej zwanych „ZEA”). Fakt, iż siedziba spółki znajdować się będzie na terytorium ZEA zostanie potwierdzony dokumentami rejestrowymi wydanymi przez odpowiednie organy ZEA. Spółka będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terenie ZEA według zasad obowiązujących osoby prawne.

Powołanie Wnioskodawcy w skład organu zarządzającego Spółką nastąpi na podstawie stosownej uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki. Uchwała ta zostanie podjęta zgodnie z przepisami obowiązującymi na terenie ZEA. Wnioskodawca pragnie również wyjaśnić, że podstawą pełnienia funkcji dyrektora - członka zarządu Spółki nie będzie umowa o pracę zawarta ze Spółką. Wnioskodawca nie będzie pracownikiem Spółki.

Wnioskodawca prawdopodobnie nie będzie jedynym członkiem zarządu dyrektorem Spółki. Wnioskodawca zakłada, że w skład organu zarządzającego Spółką będzie wchodziła, poza nim, jeszcze co najmniej jedna osoba.

Wnioskodawca będzie również posiadać udziały (akcje) Spółki. Innymi słowy będzie wspólnikiem Spółki. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie wie, czy będzie jedynym wspólnikiem Spółki, czy też będzie posiadać część udziałów (akcji) Spółki. Dlatego też Wnioskodawca prosi organ podatkowy wydający interpretację o uwzględnienie sytuacji, w której Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem Spółki, jak również sytuacji, w której Wnioskodawca nie będzie jedynym wspólnikiem Spółki.

Z tytułu pełnionej funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie od Spółki.

Poza wynagrodzeniem otrzymywanym z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki Wnioskodawca może (chociaż nie musi) otrzymywać inne dochody podlegające opodatkowaniu na terenie Polski (przykładowo mogą to być dochody ze stosunku pracy wykonywanego w Polsce, dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce, dochody z wykonywania wolnego zawodu, itp.).

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 07 czerwca 2013 r. Nr IPPB2/415-312/13-2/AS wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, czy spółka z siedzibą na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w której Wnioskodawca będzie pełnił funkcję członka zarządu - dyrektora będzie spółką kapitałową, - rezydentem podatkowym Zjednoczonych Emiratów Arabskich, tj. czy będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz czy zakres pełnionych przez Wnioskodawcę obowiązków w ramach funkcji członka zarządu - dyrektora oraz z tytułu otrzymywania innych należności w spółce kapitałowej prawa Zjednoczonych Emiratów Arabskich mieści się w definicji art. 19 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i majątku - w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie pismem z dnia 11.06.2013 r. (data wpływu 14.06.2013 r., data nadania w placówce pocztowej 12.06.2013 r.).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że Spółka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w której Wnioskodawca będzie pełnić funkcję członka Zarządu będzie spółką kapitałową posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Zdaniem Wnioskodawcy zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę obowiązków będzie się mieścił w zakresie opisanym w art. 19 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, jednakże Wnioskodawca prosi organ interpretacyjny o dokonanie własnej oceny w tej sprawie (taki jest cel złożonego przez Wnioskodawcę wniosku o interpretację). Według wiedzy Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej podatnik zobowiązany jest tylko do przedstawienia stanu faktycznego.

W związku z tym, Wnioskodawca prosi, aby ocena prawna została dokonana przez organ podatkowy, który wydaje interpretacje. Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że jako członek Zarządu spółki w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie podejmować decyzje dotyczące prowadzenia działalności przez tą spółkę (decyzje będą dotyczyły przede wszystkim sprzedaży rozwiązań softwarowych, gdyż tym głównie będzie zajmować się spółka, w której Wnioskodawca będzie pełnić funkcje członka zarządu). Wnioskodawca będzie też zajmować się zarządzaniem finansami tej spółki. Innymi słowy będzie się zachowywać podobnie jak członkowie zarządu polskich spółek kapitałowych.


Ponownie wezwano Wnioskodawcę pismem z dnia 03 lipca 2013 r. Nr IPPB2/415-312/13-4/AS do uzupełnienia wniosku poprzez dodatkowe wyjaśnienie opisanego zdarzenia przyszłego, tj. przedstawienie szczegółowego zakresu obowiązków, które będzie wykonywał Wnioskodawca pełniąc funkcje członka zarządu - dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.


Wniosek uzupełniono w terminie pismem z dnia 11.07.2013 r. (data wpływu 15.07.2013 r., data nadania w placówce pocztowej 12.07.2013 r.).


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że jako członek zarządu spółki w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie wykonywał czynności właściwe dla osób powołanych do sprawowania tejże funkcji, tj. przede wszystkim będzie:

  1. powadził sprawy spółki w sferze wewnętrznej, tj.:
    1. będzie podejmował decyzje organizacyjne w spółce,
    2. będzie podejmował decyzje gospodarcze w spółce;
  2. reprezentował spółkę w sferze zewnętrznej, tj.:
    1. będzie składał oświadczenia woli wobec innych niż spółka uczestników obrotu prawnego, organów etc. ustnie,
    2. będzie składał ww. oświadczenia woli w formie pisemnej,
    3. będzie nawiązywał i utrzymywał relacje gospodarcze z innymi podmiotami gospodarczymi, tj. prowadził i rozwijał prowadzenie przez spółkę działalności, w szczególności w sferze sprzedaży rozwiązań softwarowych,
  3. ponadto, tak jak to już wskazywał, będzie zajmował się zarządzaniem finansami spółki.

Z istoty funkcji, jakie pełni zarząd w spółce kapitałowej, ich zróżnicowanego i niejednokrotnie potencjalnego charakteru Wnioskodawca nie jest w stanie przedstawić bardziej szczegółowego katalogu czynności. Ponadto, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na to, że zgodnie z komentarzem do art. 16 MK OECD pod red. B. Brzezińskiego (Warszawa 2010, s. 1001), „przepis ten (art. 16 Modelowej Konwencji - przyp. Wnioskodawcy) nie dotyczy (…) wynagrodzeń za zarządzanie spółką, ale wynagrodzeń pewnej kategorii osób, które zarządzają spółką. Podstawowym kryterium wyróżnienia tej grupy jest członkostwo w organie spółki.”


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wynagrodzenia oraz inne należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki będą opodatkowane wyłącznie na terytorium ZEA? Innymi słowy, czy wynagrodzenia oraz inne należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki będą zwolnione z opodatkowania na terenie Polski?
  2. Czy w przypadku gdy wynagrodzenia oraz inne należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki będą jedynym źródłem dochodów Wnioskodawcy (tzn. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce) - Wnioskodawca zobowiązany będzie składać w Polsce roczne zeznania podatkowe PIT?
  3. Czy w przypadku gdy wynagrodzenia oraz inne należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki nie będą jedynym źródłem dochodów Wnioskodawcy (tzn. Wnioskodawca będzie uzyskiwać inne dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce) - wynagrodzenia i należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki będą jedynie wpływać na zasady ustalania stopy procentowej podatku, która będzie miała zastosowanie do opodatkowania dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu w Polsce?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1. Wynagrodzenia oraz inne należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki będą opodatkowane wyłącznie na terytorium ZEA. Innymi słowy, wynagrodzenia oraz inne należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki będą zwolnione z opodatkowania na terenie Polski, z zastrzeżeniem o którym mowa w odpowiedzi na pytanie Nr 3.

Ad. 2. Jeśli wynagrodzenia oraz inne należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki będą jedynym źródłem dochodów Wnioskodawcy (tzn. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce) Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do składania w Polsce rocznych zeznań podatkowych PIT.

Ad. 3. Jeśli wynagrodzenia oraz inne należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki nie będą jedynym źródłem dochodów Wnioskodawcy (tzn. Wnioskodawca będzie uzyskiwać inne dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce), wówczas wynagrodzenia i należności otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki będą jedynie wpływać na zasady ustalania stopy procentowej podatku, która będzie miała zastosowanie do opodatkowania dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu w Polsce.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 4a ustawy PIT - przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b ustawy PIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Polska zawarła z ZEA Umowę, dlatego też sytuację prawno-podatkową Wnioskodawcy należy ocenić przy uwzględnieniu zarówno przepisów ustawy PIT, jak i postanowień Umowy. Zgodnie z art. 19 Umowy wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Aby odpowiednio zastosować powyższy przepis art. 19 Umowy należy wyjaśnić znaczenie pojęcia „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie”, „spółki” oraz „wynagrodzenia i inne należności z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub innym podobnym organie spółki”.

Zgodnie z art. 4 Umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Skoro Wnioskodawca jest uznawany przez polskie organy podatkowe za polskiego rezydenta podatkowego (podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce) powinien być uznawany - dla celów stosowania Umowy - za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce.

Pojęcie „spółki” zostało zdefiniowane w art. 3 ust. 1 pkt f Umowy. Zgodnie z tym przepisem przez ‚„spółkę” należy rozumieć każdą osobę prawną lub każdą jednostkę, która dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną. Z Komentarza OECD do art. 3 Konwencji Modelowej (wersja: lipiec 2010) wynika, że odpowiedź na pytanie, czy dana jednostka jest traktowana dla celów podatkowych „jak osoba prawna” powinna być udzielona na podstawie analizy przepisów państwa, w którym została ona utworzona. Należy zatem przyjąć, że art. 19 Umowy znajdzie zastosowanie wtedy, gdy - zgodnie z przepisami obowiązującymi na terenie ZEA - Spółka będzie opodatkowana jak osoba prawna. Jak była o tym mowa, w przedmiotowej sprawie Spółka wypłacająca Wnioskodawcy wynagrodzenie będzie miała siedzibę na terenie ZEA i dla celów podatkowych będzie tam traktowana jak osoba prawna. W związku z tym, Spółkę - dla celów stosowania Umowy - należy uznać za spółkę mającą siedzibę na terytorium ZEA.

Pojęcie „wynagrodzeń i innych należności z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub innym podobnym organie spółki” nie zostało zdefiniowane w Umowie. Definicja tego pojęcia nie budzi jednak szczególnych wątpliwości. Przyjmuje się, że obejmuje ono przychody otrzymywane w związku z pełnieniem funkcji zarządczych w spółkach, w szczególności przychody uzyskiwane z tytułu członkostwa w zarządzie spółki z siedzibą w ZEA (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 21 stycznia 2013 r., znak IPPB2/415-1017/12-2/EL).

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że wynagrodzenia i inne należności, które Wnioskodawca będzie otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu - dyrektora Spółki będą podlegać opodatkowaniu w ZEA.

W celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania należy natomiast zastosować metodę o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy. Zgodnie i tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami Umowy może być opodatkowany w ZEA, to Polska zwolni (z uwzględnieniem postanowień art. 24 ust. 1 lit. b) Umowy, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie) taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

We wskazanym wyżej art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy przewidziana została zatem tzw. metoda wyłączenia z progresją, która polega na tym, że dochód, który może być opodatkowany w państwie jego uzyskiwania, nie jest wprawdzie opodatkowany w państwie rezydencji danej osoby, lecz państwo rezydencji zachowuje prawo wzięcia pod uwagę tego dochodu przy ustalaniu podatku od pozostałego dochodu danej osoby. Wyłączenie z progresją na gruncie polskiej Ustawy PIT reguluje art. 27 ust. 8, zgodnie z którym jeżeli podatnik mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że wynagrodzenia i inne należności, które będzie otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu - dyrektora Spółki będą zwolnione od opodatkowania w Polsce. Dochody uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu - dyrektora Spółki będą jednak uwzględniane przy obliczeniu efektywnej stawki podatku właściwej dla opodatkowania innych dochodów, które będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

W związku z tym, jeśli Wnioskodawca poza wynagrodzeniem za pełnienie funkcji dyrektora - członka zarządu w Spółce - otrzyma inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, to przy ustalaniu stawki właściwej do ich opodatkowania Wnioskodawca będzie musiał uwzględnić dochód uzyskany na terytorium ZEA (zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy i art. 27 ust. 8 Ustawy PIT). Jeśli zaś Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych dochodów opodatkowanych w Polsce, to dochody otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka zarządu Spółki będą opodatkowane tylko w ZEA. W takim wypadku na Wnioskodawca nie będzie musiał składać w Polsce rocznych deklaracji PIT, gdyż nie będzie na nim spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce.

Przedstawiony powyżej pogląd Wnioskodawcy jednolicie i niezmiennie akceptowany jest przez polskie organy podatkowe. Stanowisko zbieżne z przedstawionym przez Wnioskodawcę wyraził m.in.:

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 21 stycznia 2013 r., znak IPPB2/415-1017/12-2/EL: Wynagrodzenie Dyrektora, które będzie otrzymywała Wnioskodawczyni z tytułu członkostwa w zarządzie spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Natomiast w celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania tego dochodu (tj. wynagrodzenia Dyrektora) w Polsce należy zastosować metodę o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a ) UPO, tj. metodę wyłączenia z progresją. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 21 stycznia 2013 r., znak IPPB2/415-1035/12-2/EL: W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca będzie otrzymywał również inne dochody niż wynagrodzenie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich podlegające opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, wówczas uzyskiwane przez niego wynagrodzenie i inne należności z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a w Polsce na mocy zawartej umowy będą zwolnione od opodatkowania. Natomiast na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określonych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wyliczenia stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów. Jeśli natomiast Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to dochody otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach i zwolnione w Polsce, a na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 5 grudnia 2012 r., znak IPPB2/415-1001/12-2/AS: (...) wynagrodzenia uzyskiwane przez Wnioskodawcę na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora,) w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, przy jednoczesnym uzyskiwaniu innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, będą opodatkowane tylko w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Natomiast na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określanych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 6 listopada 2012 r., znak IBPBII/1/415-698/12/BJ: (…) jeżeli Wnioskodawca będzie otrzymywał również inne dochody niż wynagrodzenie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich podlegające opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, wówczas uzyskiwane przez niego wynagrodzenie i inne należności z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich a w Polsce na mocy zawartej umowy będą zwolnione od opodatkowania. Natomiast na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określonych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wyliczenia stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów. Jeśli natomiast Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to dochody otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach i zwolnione w Polsce, a na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 30 października 2012 r., znak ITPB1/415-941/12/HD: Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy że wynagrodzenia, które Wnioskodawca będzie otrzymywał w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu (dyrektora) - stosownie do treści art. 19 umowy - będą podlegały opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednocześnie jednak - zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) ww. umowy - ww. dochody będą zwolnione z opodatkowania w Polsce. W sytuacji natomiast osiągnięcia dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, będą one opodatkowane w sposób określony w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnione z opodatkowania dochody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich należy wówczas uwzględnić do ustalenia stopy procentowej, według której Wnioskodawca powinien obliczyć podatek należny od ww. dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 9 lipca 2012 r., znak IPTPB2/415-298/12-2/TS: W związku z powyższym stwierdzić należy że Wnioskodawca podlegać będzie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Dochody z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu Spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegać będą opodatkowaniu w obu państwach. W tej sytuacji w Polsce będzie miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania zawarta w art. 24 Umowy - metoda wyłączenia z progresją.


(...) Reasumując jeżeli Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych oprócz dochodów otrzymywanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dochody powyższe będą opodatkowane tylko w tym państwie, a na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego.


Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało również w interpretacjach:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 maja 2008 r. znak ILPB2/415-134/08-3/PW;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 stycznia 2011 r., znak 1PPB2/415-853/10-2/AK;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2011 r., znak IPPB2/415-797/11-2/AK;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 stycznia 2012 r., znak IPPB2/415-930/11-2/AK;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 marca 2012 r., znak IBPBII/1/415-1017/11/AA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska – o czym stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zasady opodatkowania wynagrodzeń dyrektorów regulują postanowienia art. 19 umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373).

W myśl art. 19 Umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373), wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Odnosząc się do użytego w art. 19 Umowy określenia przedmiotu opodatkowania należy wskazać, że przez wynagrodzenia i inne podobne należności otrzymywane z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki należy rozumieć wyłącznie należności wynikające z pełnienia funkcji zarządczych i nadzorczych w spółce, a nie innych funkcji pełnionych dodatkowo przez osoby będące członkami zarządu, rady nadzorczej lub innego podobnego organu spółki (np. funkcji doradcy, konsultanta). Chodzi zatem o należności z tytułu czynności charakterystycznych dla wykonywania obowiązków dyrektora w spółce, dla zarządzania spółką i nadzoru nad zarządzaniem spółką. Wskazać również należy, że z Komentarza do art. 16 Modelowej Konwencji (Klaus Vogel on Double Taxation Conventions, Third Editio, str. 957-958) wynika, że artykuł ten obejmuje wyłącznie wynagrodzenie wypłacone w zamian za nadzór nad zarządzaniem spółką.

Ponadto, użyty w wyżej powołanym przepisie art. 19 Umowy zwrot „mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie” określa, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w państwie rezydencji.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt e) umowy, określenie „osoba” obejmuje osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób utworzone w jednym z Umawiających się Państw zgodnie z jego ustawodawstwem.


Jednocześnie określenie "spółka" oznacza każdą osobę prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną (art. 3 ust. 1 pkt f) umowy).


Art. 4 umowy wskazuje natomiast kryteria pozwalające uznać osobę za rezydenta umawiającego się państwa. Zazwyczaj ustawodawstwa poszczególnych państw nakładają nieograniczony obowiązek podatkowy oparty na osobistych więzach podatnika z danym państwem, polegających przede wszystkim na fakcie zamieszkania lub posiadania siedziby w tym państwie.

Stosownie do art. 4 ust. 1 umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Jeżeli spółka posiada siedzibę w obu umawiających się państwach, to uważa się ją za mającą siedzibę w tym państwie, w którym znajduje się miejsce jej faktycznego zarządu (art. 4 ust. 4 umowy).

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż nie każdy przypadek posiadania przez spółkę siedziby w umawiającym się państwie, oznacza iż spółka podlega w tym państwie opodatkowaniu z tytułu rezydencji podatkowej. Nie przesądza również o rezydencji podatkowej fakt zarejestrowania spółki w danym państwie. W przypadku gdy spółka posiada siedziby w obu umawiających się państwach, spółka może zostać uznana za rezydenta tylko tego państwa, w którym znajduje się miejsce jej faktycznego zarządu.

Miejsce faktycznego zarządu to miejsce, w którym z merytorycznego punktu widzenia podejmowane są najważniejsze decyzje w sprawach zarządzania i w sprawach handlowych, niezbędne do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa jako całości. W celu ustalenia miejsca faktycznego zarządu powinny być brane pod uwagę wszystkie fakty i okoliczności. Dany podmiot może mieć więcej niż jedno miejsce zarządu, lecz może mieć tylko jedno miejsce faktycznego zarządu (pkt. 24 Komentarza do art. 4 MK).

Dokonując interpretacji celowościowej art. 16 MK OECD, nie ulega wątpliwości, iż warunek w nim wymieniony odnoszący się do posiadania przez spółkę siedziby w drugim państwie, dotyczy rezydencji podatkowej spółki, czyli podlegania przez spółkę nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w drugim państwie (a nie faktu zarejestrowania jej czy posiadania siedziby w drugim państwie).

Taką interpretację potwierdza np. wersja angielska art. 19 umowy między Polską a ZEA, która stanowi: „Directors’ fees and similar payments derived by a resident of a Contracting State in his capacity as member of the board of directors of a company which is a resident of the other Contracting State may be taxed in that other State.”. Stosownie do art. 30 umowy, została ona sporządzona w językach polskim, arabskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W przypadku rozbieżności przy interpretacji umowy tekst angielski będzie rozstrzygający.

Z powyższych przepisów wynika, iż wynagrodzenie dyrektora mającego miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu członkowstwa w organach zarządzających (board of directors) spółki ZEA, będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19 umowy, o ile spółka ta jest rezydentem ZEA. W takim przypadku, dochód dyrektora może być opodatkowany w ZEA, a w Polsce należy zastosować metodę wyłączenia z progresją, o której mowa w art. 24 umowy i art. 27 ust. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) ww. Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Wobec tego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, ale może przy obliczaniu podatku od pozostałej części dochodu lub majątku takiej osoby stosować stopę podatkową, która byłaby zastosowana w razie, gdyby zwolniona część dochodu lub majątku nie podlegała takiemu zwolnieniu.

W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych – podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca rozważa objęcie funkcji członka zarządu - dyrektora spółki mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Fakt, iż siedziba spółki znajdować się będzie na terytorium ZEA zostanie potwierdzony dokumentami rejestrowymi wydanymi przez odpowiednie organy ZEA. Spółka będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terenie ZEA według zasad obowiązujących osoby prawne. Powołanie Wnioskodawcy w skład organu zarządzającego Spółką nastąpi na podstawie stosownej uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki. Uchwała ta zostanie podjęta zgodnie z przepisami obowiązującymi na terenie ZEA. Wnioskodawca pragnie również wyjaśnić, że podstawą pełnienia funkcji dyrektora - członka zarządu Spółki nie będzie umowa o pracę zawarta ze Spółką. Wnioskodawca będzie również posiadać udziały (akcje) Spółki. Z tytułu pełnionej funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu - dyrektora Spółki Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie od Spółki. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że Spółka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w której Wnioskodawca będzie pełnić funkcję członka Zarządu będzie spółką kapitałową posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę obowiązków będzie się mieścił w zakresie opisanym w art. 19 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.

Wnioskodawca będzie wykonywał czynności właściwe dla osób powołanych do sprawowania tejże funkcji, tj. przede wszystkim będzie powadził sprawy spółki w sferze wewnętrznej, tj. będzie podejmował decyzje organizacyjne w spółce, - będzie podejmował decyzje gospodarcze w spółce; reprezentował spółkę w sferze zewnętrznej - będzie składał oświadczenia woli wobec innych niż spółka uczestników obrotu prawnego, organów etc. ustnie, będzie składał ww. oświadczenia woli w formie pisemnej, będzie nawiązywał i utrzymywał relacje gospodarcze z innymi podmiotami gospodarczymi, tj. prowadził i rozwijał prowadzenie przez spółkę działalności, w szczególności w sferze sprzedaży rozwiązań softwarowych, ponadto będzie zajmował się zarządzaniem finansami spółki.

Mając na uwadze powołany wyżej stan prawny oraz opierając się na treści wniosku stwierdzić należy, że wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał w związku z pełnieniem funkcji dyrektora (członka zarządu) w spółce będącej rezydentem podatkowym ZEA – stosownie do treści art. 19 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu – będzie podlegało opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednocześnie jednak – zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) tej Umowy – ww. dochody będą zwolnione z opodatkowania w Polsce.

W sytuacji osiągnięcia dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, będą one opodatkowane w sposób określony w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnione z opodatkowania dochody z tytułu pełnienia funkcji dyrektora Spółki, rezydenta Zjednoczonych Emiratów Arabskich należy wówczas uwzględnić do ustalenia stopy procentowej, według której Wnioskodawca powinien obliczyć podatek należny od dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Reasumując należy stwierdzić, że: uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich wynagrodzenie i inne należności z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu - dyrektora spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą na mocy wskazanej umowy opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich a w Polsce na mocy tejże zawartej umowy będą zwolnione od opodatkowania. Przy czym, jeżeli oprócz ww. dochodów Wnioskodawca będzie uzyskiwał dochody, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, to będzie na nim spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określonych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wyliczenia stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów. Zatem uzyskiwane przez Wnioskodawcę dochody z tytułu wykonywania obowiązków dyrektora będą miały wpływ wyłącznie na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku, według której będą opodatkowane inne dochody podlegające opodatkowaniu na tzw. zasadach ogólnych.


Jeśli natomiast Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego.


Końcowo zastrzec należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie wynagrodzenia członka zarządu (dyrektora) spółki kapitałowej z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, o którym mowa w art. 19 Umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Gdyby Wnioskodawca otrzymywał od spółki wynagrodzenie z innego, niż wskazany wyżej, tytułu – interpretacja w tym zakresie nie wywoła skutków prawnych.


Ponadto Organ podatkowy nadmienia, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż rozstrzygnięcie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj