Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-231/13-4/AO
z 6 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania uzyskanych przychodów do przychodów z działalności rolniczej:

  • w części dotyczącej przychodów z dzierżawy gruntów rolnych dla rolnika, który prowadzi działalność rolniczą, usług świadczonych własnymi maszynami rolniczymi dla innego rolnika oraz sprzedaży maszyn i urządzeń używanych przy prowadzeniu działalności rolniczej - jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej przychodów z tytułu dopłat bezpośrednich, sprzedaży zboża wcześniej zakupionego od innego rolnika oraz przychodów z tytułu ujeżdżania koni Spółki przez osoby fizyczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 29 lipca 2013 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania uzyskanych przychodów do przychodów z działalności rolniczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność rolniczą na około 400 ha gruntów rolnych. Działalność ta opiera się na:

  1. Uprawie i sprzedaży zbóż. Hodowla (obecnie 11) koni.
  2. Poza tym, Spółka około 100 ha wydzierżawia osobie fizycznej, która prowadzi na tych gruntach działalność rolniczą.
  3. Wykonuje różne usługi rolnicze własnymi narzędziami i maszynami rolniczymi rolnikowi, tj. orka pól, całościowe przygotowanie pól pod zasiew, koszenie, kombajnowanie, itp.
  4. Wynajmuje boksy oraz zapewnia opiekę dla koni osób fizycznych.
  5. Na własnych koniach prowadzi usługi rekreacyjne, tj. jazdy konne.
  6. Spółka otrzymuje dopłaty bezpośrednie.
  7. Sprzedaje zboże wcześniej zakupione od innego rolnika.
  8. Dzierżawi grunt dla X pod maszt - do anteny satelitarnej.

Dodatkowo Wnioskodawca zaznaczył, że nie płaci podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż przychody z działalności rolniczej stanowią ponad 60% ogółu przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy ustalaniu % udziału przychodów ze sprzedaży jako działalność rolnicza, a tym samym nieopodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, wlicza się:

  • przychody z dzierżawy gruntów rolnych dla rolnika, który prowadzi działalność rolniczą,
  • usługi świadczone własnymi maszynami rolniczymi dla innego rolnika, tj. orka, całościowe przygotowanie pól pod zasiew, koszenie, kombajnowanie itp.,
  • przychody z tytułu dopłat bezpośrednich,
  • sprzedaż maszyn i urządzeń używanych przy prowadzeniu działalności rolniczej,
  • sprzedaż zboża wcześniej zakupionego od innego rolnika,
  • przychody z tytułu ujeżdżania koni Spółki przez osoby fizyczne?

Treść powyższego pytania wynika z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło w dniu 29 lipca 2013 r.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Spółka ustalając udział działalności pozarolniczej w ogółem działalności wyłączała jako działalność nierolniczą:

  • przychody ze sprzedaży udostępnienia boksów dla koni,
  • przychody za jazdy konne (ujeżdżanie koni Spółki przez osoby fizyczne),
  • przychody za dzierżawę masztu przez X na gruntach rolnych,
  • przychody ze sprzedaży zboża jako towar (zakupionego wcześniej do dalszej odsprzedaży).

Spółka jako działalność rolniczą zalicza:

  • usługi rolne - polowe dla innego rolnika,
  • dopłaty bezpośrednie z ARiMR,
  • sprzedaż maszyn i urządzeń związanych z działalnością rolniczą,
  • dzierżawa gruntu.

Przy tak ustalanej proporcji działalność rolnicza wynosiła ponad 60% przychodów Spółki.

Treść powyższego stanowiska wynika z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło w dniu 29 lipca 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej przychodów z dzierżawy gruntów rolnych dla rolnika, który prowadzi działalność rolniczą, usług świadczonych własnymi maszynami rolniczymi dla innego rolnika oraz sprzedaży maszyn i urządzeń używanych przy prowadzeniu działalności rolniczej,
  • prawidłowe - w części dotyczącej przychodów z tytułu dopłat bezpośrednich, sprzedaży zboża wcześniej zakupionego od innego rolnika oraz przychodów z tytułu ujeżdżania koni Spółki przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Pojęcie działalności rolniczej dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostało określone w art. 2 ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
    - licząc od dnia nabycia.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że regulacja art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wskazuje, że przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zawarty w tym przepisie zwrot normatywny „przychodów z działalności rolniczej” oznacza, że ustawodawca odwołuje się w nim do efektów działalności rolniczej (jej przychodów), a nie do działalności rolniczej jako takiej. W związku z tym, omawianym zwolnieniem przedmiotowym, którego zakresu nie można interpretować rozszerzająco, objęte są tylko te czynności (zdarzenia gospodarcze), które zostały wprost wymienione w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż ustawodawca precyzuje wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób prawnych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter wyczerpujący. W konsekwencji, przychody uzyskane z czynności wykraczających poza ustawowo zdefiniowany zakres działalności rolniczej należy traktować jako „pozarolnicze” i tym samym podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych według zasad określonych w ustawie.

Wobec powyższego należy uznać, iż przychody z dzierżawy gruntów rolnych dla rolnika, który prowadzi działalność rolniczą, usług świadczonych własnymi maszynami rolniczymi dla innego rolnika, sprzedaży maszyn i urządzeń używanych przy prowadzeniu działalności rolniczej, pomimo że są związane z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą, nie stanowią przychodów z działalności rolniczej, lecz jedynie przychód z tą działalnością związany. Przymiot „związania” z określonym źródłem przychodu nie oznacza pochodzenia z tego źródła.

Podobnie przychody ze sprzedaży przez Spółkę zboża wcześniej zakupionego od innego rolnika oraz przychody z tytułu ujeżdżania koni Spółki przez osoby fizyczne, pomimo że są związane z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością rolniczą, nie mieszczą się w kategorii przychodów z działalności rolniczej.

Powyższe oznacza więc, iż nie można potraktować przychodów z tytułu dzierżawy gruntów rolnych dla rolnika, który prowadzi działalność rolniczą, usług świadczonych własnymi maszynami rolniczymi dla innego rolnika, sprzedaży maszyn i urządzeń używanych przy prowadzeniu działalności rolniczej, przychodów ze sprzedaży przez Spółkę zboża wcześniej zakupionego od innego rolnika oraz przychodów z tytułu ujeżdżania koni Spółki przez osoby fizyczne jako wyłączonego z przedmiotowego zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1.

Natomiast przychody z tytułu dopłat bezpośrednich wypłacanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako przychody ze środków pomocowych wspierających bezpośrednio działalność rolniczą należy uznać na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody z działalności rolniczej. Środki pomocowe z tego tytułu są bowiem kierowane do gospodarstw rolnych w każdym roku i mają ścisły związek z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwie rolnym, a więc bezpośrednio wpływają na przychody z działalności rolniczej gospodarstwa rolnego.

Jednocześnie należy wskazać na zapis art. 17 ust. 1 pkt 4e powołanej ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 - 14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4e cyt. ustawy wynika zatem, iż zwolnieniu od podatku podlegać będzie dochód z działalności pozarolniczej, który jest przez podatnika przeznaczony na działalność rolniczą, w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy, w sytuacji, gdy przychody z działalności rolniczej osiągną udział wynoszący przynajmniej 60% w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności, w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym podatnik uzyskał dochód podlegający zwolnieniu. W przypadku rozpoczęcia przez podatnika działalności, udział przychodów z działalności rolniczej w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności wynoszący co najmniej 60%, ma nastąpić w pierwszym roku podatkowym prowadzenia tejże działalności.

Z uwagi na powyższe, zwolnienie wystąpi jedynie wówczas, gdy uzyskany dochód z działalności pozarolniczej Spółka przeznaczy na działalność rolniczą - w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przy jednoczesnym spełnieniu wymaganego w ustawie udziału przychodu z działalności rolniczej w ogólnym przychodzie osiągniętym w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym podatnik uzyskał dochód podlegający zwolnieniu.

Reasumując, przy ustalaniu % udziału przychodów ze sprzedaży jako działalność rolnicza, a tym samym nieopodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych wlicza się przychody z tytułu dopłat bezpośrednich. Natomiast przychody z dzierżawy gruntów rolnych dla rolnika, który prowadzi działalność rolniczą, usług świadczonych własnymi maszynami rolniczymi dla innego rolnika, sprzedaży maszyn i urządzeń używanych przy prowadzeniu działalności rolniczej, sprzedaży zboża wcześniej zakupionego od innego rolnika oraz przychody z tytułu ujeżdżania koni Spółki przez osoby fizyczne wlicza się do działalności pozarolniczej.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego przez Wnioskodawcę stanowiska tut. Organ nie odniósł się do możliwości zakwalifikowania uzyskanych przychodów ze sprzedaży udostępnienia boksów dla koni oraz dzierżawy masztu przez X na gruntach rolnych do przychodów z działalności rolniczej, albowiem zagadnienia te nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj