Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-121/13-2/MK
z 29 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2013 r. (data wpływu 18.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków poniesionych na zakup artykułów spożywczych wkalkulowanych w cenę oferowanej usługi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków poniesionych na zakup artykułów spożywczych wkalkulowanych w cenę oferowanej usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się organizowaniem targów i konferencji dla rynku nieruchomości w różnych miastach na terenie Polski. Organizacja targów polega na wynajęciu powierzchni targowej, która następnie jest podnajmowana wystawcom biorącym udział w targach, wykonaniu zabudowy targowej, obsłudze technicznej targów w zakresie m.in. nagłośnienia, oświetlenia, podłączenia mediów, sprzedaży biletów wstępu na targi, itp. Ponadto w czasie trwania targów Spółka zapewnia wystawcom, w formie bufetu szwedzkiego, napoje i drobny poczęstunek, są to głównie artykuły spożywcze dostarczane przez firmy cateringowe oraz słodycze i ciasto. Skorzystać z bufetu szwedzkiego, zorganizowanego w tzw. sali VIP, mogą wyłącznie wystawcy, legitymujący się identyfikatorem uczestnika.

Świadczone przez Spółkę usługi organizacji targów mają charakter kompleksowy. Wystawca, który wynajmuje powierzchnię wystawienniczą ma zagwarantowane szereg usług dodatkowych, nieodzownie związanych z przedmiotem zawartej umowy, czyli udziałem w targach.

Podpisując umowę z Wnioskodawcą wystawca ma pełną świadomość, że usługa, którą nabywa to pakiet obejmujący m.in. organizację placu zabaw dla dzieci na terenie targów, czy też możliwość skorzystania z poczęstunku zapewnionego przez organizatora. Wydatki wymienione w stanie faktycznym wkalkulowane są w cenę usługi podstawowej oferowanej przez organizatora - Spółkę. Faktury dokumentujące poniesienie poszczególnych kosztów wystawiane są bezpośrednio na organizatora, nie zaś na wystawców (zleceniodawców).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup napojów i artykułów spożywczych, mogą zostać zaliczono do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. Tak, więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowym.

Pojęcie „reprezentacja” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych czy też w przepisach innych ustaw. Odwołując się zatem do definicji słownikowej, reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną” (http://sjp.pwn.pl). Zakup podstawowych artykułów spożywczych, przeznaczonych do zużycia przez wystawców na targach należy do powszechnie obowiązujących reguł biznesowych i nie posiada charakteru okazałości czy wystawności. Tego typu wydatki, nie mają również znamion reprezentacji, która w zakresie języka prawnego i prawniczego rozumiana jest jako „przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu”, są to bowiem koszty wkalkulowane w cenę usługi organizacji targów, którą ponoszą wystawcy w zamian za udział w targach. Zakup artykułów spożywczych i napojów przez Spółkę ma na celu realizację umów zawartych pomiędzy Spółką i wystawcami i nie służy przedstawicielstwu i reprezentowaniu interesów Spółki. Takie wydatki są nieodzownie związane ze świadczoną usługą, która ma przynieść konkretny przychód i stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się – za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim, wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj