Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-767/13-2/AW
z 22 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2013 r. (data wpływu 05.08.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wyrobów medycznych dokonywanej w ramach realizacji całego projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wyrobów medycznych dokonywanej w ramach realizacji całego projektu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, spółka akcyjna prowadząca działalność o profilu informatyczno -technologicznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza rozwijać działalność w zakresie realizacji projektów związanych z nowymi technologiami i usługami informatycznymi w medycynie, służbie zdrowia i związanymi ze zdrowiem publicznym. Spółka planuje brać udział w przetargach publicznych, a także zawierać umowy w zakresie tworzenia (budowy) i wdrożenia rozwiązań informatycznych dla medycyny, podmiotów związanych ze zdrowiem publicznym (przykładowo umowy na wykonanie systemów informacji medycznej, platform informatycznych dla medycyny, nowych technologii w medycynie, usług informatycznych dot. e-zdrowia, modernizacje systemów i sieci informatycznych, innych usług w zakresie zdrowia/medycyny w szczególności dla szpitali lub organizowanych przez gminy, powiaty i województwa).

Umowy w powyższym zakresie przewidują wynagrodzenie ryczałtowe za wykonanie zadania objętego zamówieniem. Spółka wskazuje, że w ramach realizacji umowy będzie zobowiązana do m.in. do: przygotowania dokumentacji - analizy przedwdrożeniowej u klienta (zamawiającego), wykonania usług informatycznych i programistycznych składających się na budowę systemu informatycznego, wdrożenie systemu informatycznego, świadczenia usług konsultacji i porad w zakresie zbudowanego systemu informatycznego, opracowanie dokumentacji wykonanego i wdrożonego systemu, przeprowadzenie szkoleń w zakresie działania systemu, sprzedaży i dostawy sprzętu, urządzeń i oprogramowania, w tym produktów będących wyrobami medycznymi. W ramach wykonania umowy Spółka może być także zobowiązana do wykonania robót instalacyjno - budowlanych związanych z instalacjami technicznymi/teletechnicznymi.

Wynagrodzenie za wykonanie całości przedmiotu umowy (zadania) określane będzie jako wynagrodzenie ryczałtowe (jedna kwota za wykonanie kompleksowego zadania informatycznego). Wykonywanie umowy odbywać się będzie etapami, na podstawie harmonogramu realizacji prac. Wynagrodzenie należne Wykonawcy z tytułu realizacji umowy, płatne będzie w częściach, po realizacji poszczególnych etapów, zrealizowanych dostaw lub w miarę zaawansowania prac (na podstawie protokołów odbiorów częściowych/przejściowych/zaawansowania prac). Płatności częściowych Wnioskodawca nie traktuje jako zaliczki w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem ich wysokość wynika z faktycznego zaawansowania już zrealizowanych prac lub dostaw, potwierdzonych protokolarnie przez Strony.


Za datę wykonania całej umowy traktowany będzie odbioru końcowego projektu (na podstawie bezusterkowego odbioru końcowego), po którym wykonawcy wypłacona zostanie ostatnia część wynagrodzenia.


W ramach realizacji projektów Spółka będzie posługiwała się podwykonawcami (umowy zezwalają Spółce na zatrudnianie podwykonawców) oraz będzie nabywała towary (sprzęt komputerowy, informatyczny, urządzenia i oprogramowanie) od podmiotów trzecich - dostawców, producentów lub autoryzowanych przedstawicieli producentów.

Część realizowanych w ramach umowy przez Wnioskodawcę usług i dostaw będzie objęta podstawową stawką podatku 23% VAT. W ramach realizacji kompleksowego projektu Wnioskodawca będzie również dostarczał towary, w szczególności sprzęt lub oprogramowanie, stanowiące wyroby medyczne w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679 ze zm.), dla których na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 103 załącznika ni 3 do ustawy o VAT ma zastosowanie stawka 8% VAT.

Wykonawca informuje, że towary stanowiące wyroby medyczne, niezbędne dla realizacji projektu, będzie nabywał od producentów, autoryzowanych przedstawicieli, lub dostawców tego sprzętu i oprogramowania albo od zatrudnionych do realizacji części projektu podwykonawców. Dostawcy lub producenci wyrobów medycznych, a także podwykonawcy do sprzedaży wyrobów medycznych (głownie sprzętu lub oprogramowania) na rzecz Wnioskodawcy będą stosowali 8% stawkę podatku VAT.


Wykonawca wyjaśnia, że w sytuacji, gdy wyroby medyczne będą nabywane przez niego od podwykonawców, to podwykonawcy będą nabywali wyroby medyczne od dostawców lub producentów określonych wyrobów medycznych.


W momencie nabywania wyrobów medycznych przez Wnioskodawcę, wyroby medyczne są już wyrobami wprowadzonymi do obrotu na terytorium kraju.


Następnie Wnioskodawca zakupione wyroby medyczne będzie dostarczał klientom (zamawiającym) w ramach realizowanego projektu, w ramach danego etapu realizacji, zgodnie z przewidzianym harmonogramem prac i dostaw. Dostawę wyrobów medycznych Wnioskodawca wykaże na fakturze, po otrzymaniu do Zamawiającego potwierdzenia odbioru danego etapu prac lub odbiorze dostarczonych produktów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wykonawca w ramach realizowanego projektu (umowy), za który otrzymuje jedno wynagrodzenie ryczałtowe, jest uprawniony do sprzedaży towarów (sprzętu i oprogramowania), stanowiących wyrób medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679 ze zm.), wprowadzonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ze stawką 8% VAT, czy też do całego projektu (umowy) Wnioskodawca ma obowiązek zastosowania 23% stawki VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania 8% stawki VAT do sprzedaży towarów, które będą stanowiły wyrób medyczny w rozumieniu w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sytuacji, gdy dostawa towaru (wyrobu medycznego) ma miejsce w ramach wykonywania większego projektu, za które Wnioskodawca otrzymuje jedno ryczałtowe wynagrodzenie i w ramach którego Wnioskodawca wykonuje także usługi i realizuje dostawy towarów ze stawką podstawową 23% VAT.

W ocenie Wnioskodawcy jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby medyczne, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania 8% stawki VAT w związku ze sprzedażą tego wyrobu (bez względu na symbol PKWiU), nawet jeżeli sprzedaż następuje w ramach realizacji umowy (kompleksowego projektu), na której wykonanie składają się różne usługi i dostawy towarów, a część z nich objęta jest podstawową stawką 23% VAT.

Zdaniem Wykonawcy również jedno wynagrodzenie ryczałtowe za wykonanie całości umowy nie stoi na przeszkodzie, aby dostawa wyrobów medycznych wykazywana była na fakturze ze stawką 8% podatku VAT. Wykazanie sprzedaży wyrobu medycznego będzie następowało na podstawie faktury wystawionej po odbiorze danego etapu lub odbiorze dostaw w ramach umowy.

Wnioskodawca uważa również, że nie ma znaczenia czy towary nabywa od producenta, dostawcy, autoryzowanego przedstawiciela wyrobu medycznego, czy też podwykonawcy, jeżeli tylko dany produkt stanowi wyrób medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, który jest dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W takiej sytuacji również Wnioskodawca będzie uprawniony do dalszej odsprzedaży wyrobu medycznego klientowi z zastosowaniem preferencyjnej stawki 8% VAT.

Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma również znaczenia czy nabywcą wyrobu medycznego będzie placówka medyczna (np. szpital), czy też inny podmiot (np. województwo, gmina, powiat, inna publiczna jednostka organizacyjna lub prywatny przedsiębiorca), gdyż ustawa nie uzależnia zastosowania preferencyjnej stawki 8% VAT od statusu podmiotu, który od Wnioskodawcy będzie nabywał wyroby medyczne.

W ocenie Wnioskodawcy błędne byłoby przyjęcie, że do całej umowy (projektu), Wnioskodawca powinien zastosować stawkę podstawową 23% VAT ze względu na fakt, że otrzymuje wynagrodzenie za wykonanie kompleksowego projektu/zadania, tj. ryczałtowe wynagrodzenie.

Wnioskodawca uważa, że w ramach realizacji jednego projektu, za który otrzymuje jedno wynagrodzenie ryczałtowe, powinien zastosować taką stawkę VAT jaką dla danego towaru lub usługi przewidują przepisy ustawy o VAT, nawet jeżeli będzie to oznaczało zastosowanie w jednym projekcie (umowie) dwóch stawek VAT - 23% dla części dostaw i usług i 8 % dla wyrobów medycznych. Ustawa o VAT nie uzależnia bowiem zastosowania stawki preferencyjnej 8% VAT od tego, czy dostawa wyrobów medycznych odbywa się samodzielnie, czy też w ramach większego projektu, jak również niezależnie od tego czy następuje wraz z realizacją usług lub dostaw objętych stawką podstawową w ramach większego zadania.


Wskazując konkretne przepisy prawa na poparcie swojego stanowiska, Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczony, przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

- których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Oprócz ww. stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%,

W poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymienione zostały wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Wnioskodawca wskazuje, że przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji, kwalifikacji danego wyrobu jako wyrobu medycznego. Zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy o wyrobach medycznych, w szczególności w definicji wyrobów medycznych, który Wnioskodawca przywołał powyżej.

Dodatkowo ustawa o wyrobach medycznych przewiduje, że wytwórca i autoryzowany przedstawiciel mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonują zgłoszenia wyrobu do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, co najmniej na 14 dni przed pierwszym wprowadzeniem do obrotu albo przekazaniem do oceny działania (art. 58 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki 8% VAT na wyrób medyczny:

  1. jeżeli produkt/towar będzie stanowił wyrób medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, bez względu na symbol PKWiU,
  2. wyrób medyczny został dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (jest zgłoszony przez producenta lub autoryzowanego przedstawiciela do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych),
  3. niezależnie od tego, czy sprzedaż wyrobu medycznego stanowi samodzielną dostawę, czy też stanowi element kompleksowego projektu, za który Wnioskodawca otrzymuje jedno ryczałtowe wynagrodzenie, a w ramach tego projektu Wnioskodawca wykonuje również usługi i dostawy objęte podstawową stawką 23% VAT.

Biorąc pod uwagę, że skoro sprzęt i oprogramowanie dostarczane przez Wnioskodawcę klientom w ramach wykonywanych umów stanowi wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to do jego sprzedaży, jako wyrobu wymienionego w poz. 105 załącznika nr 3 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie mógł stosować stawkę podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2, z uwzględnieniem art. 146a ustawy o VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, odnoszącym się do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku 8% dla dostaw wyrobów medycznych przez Wnioskodawcę, stanowisko należy uznać za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%”, w poz. 105 zostały wymienione, bez względu na symbol PKWiU – „wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika”.


Podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania jest zakwalifikowanie towarów do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych, pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

– których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza rozwijać działalność w zakresie realizacji projektów związanych z nowymi technologiami i usługami informatycznymi w medycynie, służbie zdrowia i związanymi ze zdrowiem publicznym. Spółka planuje brać udział w przetargach publicznych, a także zawierać umowy w zakresie tworzenia (budowy) i wdrożenia rozwiązań informatycznych dla medycyny, podmiotów związanych ze zdrowiem publicznym. Spółka wskazuje, że w ramach realizacji umowy będzie zobowiązana do m.in. do: przygotowania dokumentacji - analizy przedwdrożeniowej u klienta, wykonania usług informatycznych i programistycznych składających się na budowę systemu informatycznego, wdrożenie systemu informatycznego, świadczenia usług konsultacji i porad w zakresie zbudowanego systemu informatycznego, opracowanie dokumentacji wykonanego i wdrożonego systemu, przeprowadzenie szkoleń w zakresie działania systemu, sprzedaży i dostawy sprzętu, urządzeń i oprogramowania, w tym produktów będących wyrobami medycznymi. Wynagrodzenie za wykonanie całości przedmiotu umowy określane będzie jako wynagrodzenie ryczałtowe - jedna kwota za wykonanie kompleksowego zadania informatycznego. Wykonywanie umowy odbywać się będzie etapami, na podstawie harmonogramu realizacji prac. Wynagrodzenie należne Wykonawcy z tytułu realizacji umowy, płatne będzie w częściach, po realizacji poszczególnych etapów, zrealizowanych dostaw lub w miarę zaawansowania prac. W ramach realizacji kompleksowego projektu Wnioskodawca będzie również dostarczał towary, w szczególności sprzęt lub oprogramowanie, stanowiące wyroby medyczne w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679 ze zm.). Towary stanowiące wyroby medyczne, niezbędne dla realizacji projektu, będzie nabywał od producentów, autoryzowanych przedstawicieli, lub dostawców tego sprzętu i oprogramowania albo od zatrudnionych do realizacji części projektu podwykonawców. Dostawcy lub producenci wyrobów medycznych, a także podwykonawcy do sprzedaży wyrobów medycznych (głównie sprzętu lub oprogramowania) na rzecz Wnioskodawcy będą stosowali 8% stawkę podatku VAT. Spółka zakupione wyroby medyczne będzie dostarczała klientom w ramach realizowanego projektu, w ramach danego etapu realizacji, zgodnie z przewidzianym harmonogramem prac i dostaw. Dostawę wyrobów medycznych Wnioskodawca wykaże na fakturze, po otrzymaniu do Zamawiającego potwierdzenia odbioru danego etapu prac lub odbiorze dostarczonych produktów.


Wątpliwości Spółki odnoszą się do stawki podatku VAT dla dostawy wyrobów medycznych realizowanej w ramach całego projektu.


W świetle utrwalonej linii orzeczniczej Trybunału Sprawiedliwości UE każde świadczenie powinno być, co do zasady, uznawane za odrębne i niezależne (m.in. wyrok C-276/09). Jednakże transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu VAT. Ponadto, w pewnych okolicznościach, formalnie odrębne transakcje, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne. W ocenie Trybunału Sprawiedliwości UE jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy, albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (C-572/07). W kontekście tego wyroku za świadczenia odrębne należy uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz nabywcy, które mogą być rozdzielone w sposób obiektywnie uzasadniony, nawet jeśli są w pewien sposób powiązane.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, celem określenia czy są to dwa lub więcej niż dwa świadczenia odrębne i niezależne, czy też jest to jedno świadczenie kompleksowe, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż sprzedaż towarów (sprzętu i oprogramowania) stanowiących wyroby medyczne w rozumieniu przepisów ustawy o wyrobach medycznych oraz pozostałe usługi i dostawy realizowane w ramach projektu w zakresie tworzenia i wdrażania rozwiązań informatycznych dla medycyny podejmowane w ramach zawartych umów należy traktować jako świadczenia odrębne, opodatkowane właściwymi dla nich stawkami. Wykonanie wszystkich elementów zadania będącego przedmiotem zamówienia objęte będzie jedną umową, jednak każdy etap prac zostanie odrębnie określony w harmonogramie. Ponadto jak wskazał Zainteresowany wynagrodzenie płatne będzie w częściach po realizacji poszczególnych etapów na podstawie protokołów: odbioru częściowego, przejściowych, zaawansowania prac. Dodatkowo z opisu sprawy wynika, że wyroby medyczne niezbędne do realizacji projektu Spółka będzie nabywała od producentów, autoryzowanych przedstawicieli, lub dostawców tego sprzętu i oprogramowanie lub zatrudnionych do realizacji tej części zadania podwykonawców co jednoznacznie przemawia za uznaniem ww. czynności jako niezależnej. Można uznać, że w analizowanej sprawie dostawa wyrobów medycznych (sprzętu i oprogramowania) mogłaby zostać wykonana odrębnie od pozostałych czynności, przez odrębny podmiot bez szkody dla realizacji całego projektu.

Podsumowując, wskazać należy, że dostawa towarów – sprzętu i oprogramowania - stanowiących wyroby medyczne, spełniających warunki wymagane przepisami ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych – może korzystać z preferencyjnej stawki podatku 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy.


Odnośnie natomiast świadczenia pozostałych usług w ramach realizacji projektów, zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku w wysokości 23%, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy.


Jednocześnie informuje się, iż analiza przepisów ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych nie mieści się w zakresie określonym przez art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, w kompetencji tut. organu nie leży dokonywanie oceny, czy opisane we wniosku towary – sprzęt i oprogramowanie - spełnia definicję wyrobu medycznego zawartą w ustawie z dnia 20 maja 2010r., a powyższe przyjęto jako element przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.


Tym samym należy uznać, ze Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj