Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-500/13-2/MAO
z 6 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z podatku VAT towarów objętych spisem z natury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 maja 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z podatku VAT towarów objętych spisem z natury.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą od 2003 r., którą zawiesił w dniu 1.02.2011 r. na okres dwóch lat. Dnia 4.02.2013r. Strona udała się do właściwego Urzędu Gminy, gdzie została poinformowana, że nie może wznowić zawieszonej działalności, gdyż została automatycznie zamknięta w bazie CEIDG. W UG polecono Wnioskodawcy złożyć jednocześnie wniosek o zamknięcie działalności gospodarczej, jak i rozpoczęcie nowej działalności, co zrobił dnia 4.02.2013 r. Zamknięcie działalności zostało zarejestrowane z datą 1.02.2013 r., a rozpoczęcie nowej - 4.02.2013r.

Następnie Strona udała się do właściwego Urzędu Skarbowego, ażeby uregulować sprawy związane z zaistniałym faktem. Wnioskodawca zamknął w US działalność składając deklarację VAT-Z, a następnie złożył zgłoszenie jako płatnik VAT na formularzu VAT-R.

Problem Strony dotyczy towaru, który pozostał ze zlikwidowanej działalności. Wnioskodawca rozliczył go na podstawie złożonego spisu z natury deklaracją VAT-7 za miesiąc luty 2013 r. Aktualnie Strona chce wyprzedać towar, gdyż kontynuje działalność. Wnioskodawca był i jest płatnikiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W jaki sposób Wnioskodawca może wprowadzić do sprzedaży towar, za który zapłacił podatek VAT, rozliczając go na podstawie spisu z natury przy likwidacji działalności?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uwzględniają podobnych zdarzeń, Strona uważa, że mogłaby wprowadzić do sprzedaży rozliczony towar na podstawie tego samego spisu natury, który dołączyła do złożonej deklaracji VAT-7, zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca wskazał również, że niezbędną byłaby decyzja, na podstawie której można byłoby zapłaconą kwotę podatku należnego rozliczyć deklaracją dla podatku od towarów i usług w pozycji 47.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.


Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Natomiast wg treści art. 14 ust. 3 tej ustawy, przepis ust. 1 stosuje sie odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.


W myśl art. 14 ust. 4 ww. ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje sie do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jak stanowi art. 14 ust. 5 powołanej ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Wskazać również należy na treść art. 14 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6 (tj. od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu), pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów i usług objętych spisem z natury.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż w dniu 1 lutego 2011 roku Wnioskodawca zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na 24 miesiące. Po upływie 2 lat, tj. dnia 4 lutego 2013 roku Strona złożyła do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z dniem 1 lutego 2013 roku (VAT-Z) i w tym dniu (4 lutego 2013 r.) - zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, chcąc prowadzić działalność stanowiącą kontynuację działalności zawieszonej przed dwoma laty. Wnioskodawcy z prowadzonej działalności pozostały towary, które chce wprowadzić do nowej działalności.

Analizując przedstawione przepisy oraz biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż w związku z likwidacją działalności na Wnioskodawcy ciążył obowiązek sporządzenia spisu z natury wszystkich towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane i przy nabyciu których przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT. Tym samym z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca sporządzając spis z natury rozliczył podatek należny od objętych spisem towarów na zasadach, jakie obowiązywały przy ich dostawie. Strona rozliczyła podatek VAT w deklaracji za miesiąc luty 2013r.

Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego stwierdzić należy, że w odniesieniu do ujętych w „spisie z natury” towarów, których właścicielem jest Wnioskodawca, ma on prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 14 ust. 7 ustawy o VAT, przy spełnieniu warunków wskazanych w tym przepisie. W sytuacji sprzedaży towarów w ramach nowej działalności Strona ma prawo do zwolnienia od podatku VAT, ponieważ niedopuszczalne jest podwójne opodatkowania dostawy tych samych towarów. W przypadku sprzedaży towarów polikwidacyjnych w okresie zwolnienia Wnioskodawca powinien wykazać te towary wraz z podatkiem należnym jako zwolnione od podatku w deklaracji VAT-7(14) (pozycja 10).

Reasumując, sprzedaż towarów objętych spisem z natury w związku z likwidacją działalności Wnioskodawcy, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia 1 lutego 2013 roku, tj. dnia kiedy Strona zaprzestała wykonywania czynności opodatkowanych i wyrejestrowała działalność gospodarczą poprzez złożenie formularza VAT-Z.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj