Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-294/13-4/AMN
z 18 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanej przez X, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

  • w części dotyczącej opodatkowania wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu o jednorazowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 3 czerwca 2013 r. znak ILPB1/415-294/13-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 czerwca 2013 r., wniosek uzupełniono w dniu 10 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Grupa A. (dalej: Spółka] jest podmiotem świadczącym usługi z zakresu e-commerce, umożliwiające zawieranie transakcji on-line. W ramach prowadzonej działalności Spółka m.in. udostępnia platformy internetowe pozwalające na umieszczanie ogłoszeń, przeprowadzanie aukcji i zawieranie transakcji pomiędzy użytkownikami.

Rynek usług, na którym działa Spółka dynamicznie się rozwija, w związku z czym panuje na nim duża konkurencja. Spółka organizuje różnorakie akcje w celu zwiększenia przychodów oraz przyciągnięcia najlepszych pracowników, a także motywowania obecnych pracowników do intensywniejszego poszukiwania rozwiązań poprawiających funkcjonalność i jakość działania prowadzonych serwisów i podejmowania działań na rzecz zwiększenia generowanego przychodu.

Jednym z takich rozwiązań jest ogłaszanie konkursów dla pracowników lub zespołów pracowników Spółki, a także pracowników spółek powiązanych.

Udział pracowników w konkursie jest dobrowolny. Aby możliwe było wzięcie udziału w konkursie, konieczne jest uprzednie zgłoszenie przez pracownika chęci udziału. Regulamin konkursu zostaje pracownikom każdorazowo udostępniony w formie elektronicznej. W regulaminie znajdują się informacje dotyczące czasu trwania konkursu, jego celu, metodologii wyłaniania zwycięzcy, daty rozstrzygnięcia i ogłoszenia wyników, a także rodzaju, wysokości oraz sposobu przekazania nagród oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie konkursu.

Zwycięzcy, czyli pracownicy lub zespoły pracowników, którzy najlepiej wykonali powierzone zadanie lub spełnili warunki przewidziane w regulaminie, otrzymują przewidziane nagrody. Ilość uczestników przekracza ilość nagród.

W przypadku organizowania konkursu adresowanego zarówno do pracowników Spółki, jak i spółek powiązanych, Spółka przyznaje nagrody zwycięzcom, którzy mogą być bądź jej pracownikami (osobami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę w Spółce), jak i nie pozostawać jej pracownikami (osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w spółkach powiązanych).

Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie przyznawania nagród osobom zatrudnionym w ramach umów o pracę w Spółce (pracownicy Spółki).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Spółka organizowała w przeszłości, jak i będzie organizowała w przyszłości konkursy, które mogą dotyczyć różnych dziedzin. Część konkursów nie mieści się jednak we wskazanym katalogu - są to konkursy z innych dziedzin, aniżeli wymienione. Natomiast mogą wystąpić i takie, które będą dotyczyły m.in. dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Wartość nagrody dla laureatów mogą mieć różną wartość. Spółka organizowała, jak i zamierza organizować w przyszłości konkursy, w których wartość nagród będzie przekraczać kwotę 760 PLN oraz konkursy, w których wartość nagrody nie będzie przekraczała kwoty 760 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nagrody przekazywane przez Spółkę pracownikom w opisanym w stanie faktycznym, powinny być traktowane na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych jako nagrody w konkursie i jako takie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe nagrody podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników, spełniających określone kryteria. Aby możliwe było uznanie akcji za konkurs, spełnione powinny być pewne formalne wymogi, tzn. sporządzony powinien być regulamin konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, czas jego trwania, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Przeprowadzane przez Spółkę akcje noszą wszelkie znamiona konkursu, tzn.:

  • posiadają regulamin, określający zasady wyboru zwycięzców,
  • występuje ograniczona liczba zwycięzców (nagród nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy akcji),
  • zwycięzcy zostaną wyłonieni na drodze wzajemnej rywalizacji,
  • wskazano osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji, opisano zasady wydania nagród zwycięzcom.

W konsekwencji dochód uzyskany w związku z otrzymaniem nagrody nie mieści się w żadnym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w szczególności nie stanowi wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle powyższego przepisu należy przyjąć, iż dla uznania otrzymanych nagród za wynagrodzenie ze stosunku pracy konieczne jest uzyskanie ich w związku z łączącą strony umową o pracę, na określonych w niej warunkach.

W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym konieczność wzięcia udziału w konkursie nie wynika z umów o pracę i określonego w nich zakresu obowiązków. W umowach o pracę zawartych między Spółką a pracownikami brak jest jakichkolwiek regulacji odnoszących się do konkursów. Udział w nich jest dobrowolny i zadeklarowanie lub nie przez pracownika udziału w konkursie nie wpływa w żaden sposób na ocenę jego pracy świadczonej na podstawie umowy o pracę. Istnieją odrębne regulaminy wskazujące kryteria, na postawie których wyłaniani są zwycięzcy, które kierowane są do uczestników konkursów będących zarówno pracownikami Spółki, jak i spółek powiązanych.

Dodatkowo należy zauważyć, iż w przypadku, gdy w organizowanych konkursach biorą udział pracownicy Spółki, jak i spółek powiązanych, konsekwencje podatkowe dla osób będących oraz niebędących pracownikami Spółki w związku z wygraniem w tym samym konkursie byłyby różne, gdyby uznać, iż dla pracowników wygrana w konkursie stanowi wynagrodzenie z tytułu stosunku pracy. Pracownicy spółek powiązanych zobowiązani byliby do zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, natomiast pracownicy Spółki z tego samego tytułu zobowiązani byliby do doliczenia wartości nagród do wynagrodzenia ze stosunku pracy.

W konsekwencji należy uznać, iż przekazując nagrodę z tytułu wygranej w konkursie pracownikowi, Spółka zobowiązana jest do pobrania podatku w wysokości 10%. Stosownie bowiem do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika:

  • w części dotyczącej opodatkowania wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu o jednorazowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł – uznaje się za nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że Spółka organizuje różnorakie akcje w celu zwiększenia przychodów oraz przyciągnięcia najlepszych pracowników, a także motywowania obecnych pracowników do intensywniejszego poszukiwania rozwiązań poprawiających funkcjonalność i jakość działania prowadzonych serwisów i podejmowania działań na rzecz zwiększenia generowanego przychodu. Jednym z takich rozwiązań jest ogłaszanie konkursów dla pracowników Spółki, a także pracowników spółek powiązanych. Udział pracowników w konkursie jest dobrowolny. Aby możliwe było wzięcie udziału w konkursie, konieczne jest uprzednie zgłoszenie przez pracownika chęci udziału. Regulamin konkursu zostaje pracownikom każdorazowo udostępniony w formie elektronicznej. W regulaminie znajdują się informacje dotyczące czasu trwania konkursu, jego celu, metodologii wyłaniania zwycięzcy, daty rozstrzygnięcia i ogłoszenia wyników, a także rodzaju, wysokości oraz sposoby przekazania nagród oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie konkursu. Zwycięzcy, czyli pracownicy lub zespoły pracowników, którzy najlepiej wykonali powierzone zadanie lub spełnili warunki przewidziane w regulaminie, otrzymują przewidziane nagrody. Konkursy mogą dotyczyć różnych dziedzin. Część z nich może dotyczyć dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Wartość nagrody dla laureatów mogą mieć różną wartość – przekraczającą oraz nieprzekraczającą kwotę 760 PLN.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów – inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do treści art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z kolei art. 11 ust. 2b ustawy stanowi, iż jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie obejmuje m.in. wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasę, radio i telewizję). Przepisy podatkowe nie zawierają definicji „konkursu”. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Natomiast nagroda - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (E. Sobol, PWN, Warszawa 2005 r. s. 497) - to „suma pieniężna, dyplom, odznaczenie itp. będące formą wynagrodzenia, uznania lub wyróżnienia za dobre wyniki, osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, zawodach itp.”.

Warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia określonego w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest również rodzaj konkursu. Mianowicie, musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin – wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Zatem, w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie miało zastosowanie. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia.

Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. – środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności.

Z kolei, Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie środki masowego przekazu jako (mass media, media, środki masowego komunikowania), urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. Nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.

W rozumieniu zaś art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.) – prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.

Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

W świetle powołanej treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, może być rodzaj konkursu. Mianowicie, musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Jednakże, zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy może nastąpić również wówczas, gdy organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursów, są środki masowego przekazu i w tej sytuacji nie jest już konieczne spełnienie warunku dotyczącego dziedziny konkursu; w takiej sytuacji zwolnienie dotyczy bowiem wygranych we wszystkich konkursach organizowanych przez podane podmioty, a nie tylko konkursy z danych dziedzin.

Z opisu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że, organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, który – w świetle wyżej przytoczonych definicji – jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu. Jednakże z informacji zawartych we wniosku nie wynika, że miejscem ogłoszenia konkursów, są środki masowego przekazu, wynika natomiast, że konkurs adresowany jest do pracowników Spółki i pracowników spółek powiązanych oraz, że Regulamin konkursu zostaje pracownikom każdorazowo udostępniony w formie elektronicznej. Zatem mimo, że organizatorem konkursów o których mowa we wniosku jest środek masowego przekazu, to nie można uznać, że ww. konkursy są ogłaszane w środkach masowego przekazu.

W związku z powyższym konkursy organizowane przez środek masowego przekazu, skierowane tylko do pracowników Wnioskodawcy i grup pracowników spółek powiązanych - z innych dziedzin niż nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu - podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wygrane w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu dla ww. grup pracowników, w sytuacji kiedy wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł, będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki naliczania, pobierania i odprowadzania zryczałtowanego podatku od wydanych nagród.

Jednakże w sytuacji, gdy wartość nagród przyznawanych w konkursach, które będą skierowane do grupy uczestników, którymi oprócz pracowników Spółki będą także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w spółkach powiązanych, z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu przekroczy kwotę 760 zł - podlegać będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem od nagród na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wówczas Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany będzie do naliczania, pobierania i odprowadzania zryczałtowanego podatku od wydanych nagród, zgodnie z zasadami jakie ustawodawca zawarł w treści art. 41 i 42 ww. ustawy.

Reasumując, nagrody przekazywane przez Spółkę pracownikom zatrudnionym w ramach umowy o pracę w Spółce - laureatom konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, których jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Natomiast nagrody przekazywane przez Spółkę ww. pracownikom - laureatom konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, których jednorazowa wartość przekroczy kwoty 760 zł oraz nagrody przekazywane przez Spółkę pracownikom - laureatom konkursów z innych dziedzin będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj