Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-127a/12/JK
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-127a/12/JK
Data
2012.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy
samochód osobowy


Istota interpretacji
Opodatkowanie akcyzą zarejestrowanych samochodów osobowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.), sprecyzowane w uzupełnieniu ORD-IN z dnia 7 września 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży zarejestrowanego samochodu osobowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży zarejestrowanego samochodu osobowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą także na nabywaniu samochodów na rynku krajowym. Są to samochody osobowe zarejestrowane już na terytorium kraju. Wskazane samochody zostają odsprzedane osobie trzeciej jako samochód osobowy. Wnioskodawca wskazuje, iż nie otrzymuje od sprzedawcy potwierdzenia zapłaconego podatku akcyzowego. Sprzedaż odbywa się na podstawie otrzymanych od sprzedawcy dokumentów: dowodu rejestracyjnego, książeczki pojazdu, potwierdzenia ubezpieczenia pojazdu, faktury sprzedaży. Wnioskodawcy nie jest znany stan prawny w zakresie opodatkowania tegoż samochodu w zakresie podatku akcyzowego przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju oraz czy podatek niniejszy został uiszczony.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku nabycia opisanego pojazdu na Spółce będzie ciążył obowiązek podatkowy...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Ustawodawca wskazuje również inne czynności uznawane za sprzedaż tj. zamiana i darowizna. Zarówno umowa sprzedaży, zamiany i darowizny przenosi własność na nabywcę, czyli samochód musi zostać przekazany na własność nabywcy. W tym przypadku samo zawarcie umowy sprzedaży przenosi na własność samochód na nabywcę chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej, albo strony postanowiły inaczej. Zdaniem Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że czynnością uznawaną za sprzedaż samochodu jest jego wydanie.

Spółka wskazuje, że w omawianym przypadku pojazd zakupiony na terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu. Zasada jednokrotnego opodatkowania podatkiem akcyzowym została wyrażona w art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności opodatkowanej akcyzą, to nie powstaje obowiązek opodatkowania na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą. Podmiot występujący w łańcuchu sprzedaży nie będzie traktowany jako podatnik podatku akcyzowego, pomimo, że przedmiotem dokonywanych transakcji będą wyroby akcyzowe. Zasada jednofazowości opodatkowania akcyzą została wyrażona w art. 100 ust. 3 wymienionej ustawy, gdzie jednofazowość dotyczy opodatkowania i poboru akcyzy od samochodów osobowych. Polega ona na opodatkowaniu pierwszej czynności, z którą wiąże się powstanie obowiązku podatkowego od samochodu osobowego, a każda następna czynność, mająca miejsce po tej czynności nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Wnioskodawca wskazuje także, iż w zakresie jednokrotnego opodatkowania akcyzą wypowiedział się WSA w Białymstoku w wyroku z 27 czerwca 2006 r. sygn. akt I SA/Bk 164/06 stwierdzając, iż „Podstawową cechą, elementem konstrukcyjnym podatku akcyzowego, odróżniającą ten podatek od innych podatków pośrednich, w tym przede wszystkim od podatku VAT, jest jednofazowy charakter opodatkowania”. Oznacza to, że podatek ten powinien być pobierany na pierwszym szczeblu obrotu, a każda kolejna transakcja, której przedmiotem są wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy. Zdaniem Spółki, nie może ona odpowiadać za czynności dokonywane na wcześniejszym etapie obrotu, gdyż obowiązek ten powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Stosownie do art. 100 ust. 2 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Z kolei, zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2 (art. 102 ust. 1 ustawy).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać samochód osobowy zarejestrowany już na terytorium kraju. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest w posiadaniu informacji, czy należny podatek akcyzowy został wcześniej zapłacony.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tutejszego organu, należy, co do zasady, zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy. W stosunku do Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu sprzedaży zarejestrowanego samochodu osobowego.

Jednakże nie można w pełni podzielić argumentów Spółki zawartych w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie. Spółka bowiem stwierdza we wniosku, że w opisanym przypadku znajduje zastosowanie wyłącznie zasada jednokrotności opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że samochody osobowe nie zostały zaliczone przez przepisy ustawy do wyrobów akcyzowych, lecz do wyrobów podlegających akcyzie. Ponadto, brak obowiązku zapłaty akcyzy będzie wynikał przede wszystkim z faktu, że przedmiotowe auto będzie już zarejestrowane na terytorium kraju.

Należy bowiem zauważyć, iż zgodnie z art. 100 ust. 2 ustawy, samochód osobowy może być w określonej sytuacji ponownie przedmiotem opodatkowania akcyzą, ale tylko w przypadku sprzedaży samochodu osobowego, który nie został wcześniej zarejestrowany na terytorium kraju. Wskazać przy tym należy, iż jeżeli z tytułu tej sprzedaży zostanie zapłacony podatek, a po zakończeniu kontroli lub postępowań organy podatkowe ustalą fakt zapłaty akcyzy na wcześniejszym etapie, podatnikowi będzie przysługiwało prawo wystąpienia o stwierdzenie nadpłaty, zgodnie z zasadą jednokrotnego opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Wskazać należy, iż przywołany przez Wnioskodawcę wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 27 czerwca 2006 r. sygn. akt I SA/Bk 164/06 nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż dotyczy poprzedniego stanu prawnego, a ponadto został uchylony przez Naczelny Sąd Administracyjny orzeczeniem z dnia 13 września 2007 r. sygn. akt I ESK 1223/06.

Końcowo wskazać należy, że odnośnie pytania 1 i stanowiska Spółki w tym zakresie wydano odrębne rozstrzygniecie o sygn. Akt(...).


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego z dnia wydania niniejszej interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj