Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-302/13/MS
z 25 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych z tytułu przekazania przez Spółkę kwot w ramach akcji promocyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych z tytułu przekazania przez Spółkę kwot w ramach akcji promocyjnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie budowy i sprzedaży lokali (działalność deweloperska). W związku z zakończeniem kolejnej inwestycji Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży mieszkań. W celu uatrakcyjnienia oferty i zwiększenia sprzedaży Spółka zamierza zorganizować akcję promocyjną, mającą na celu zachęcenie klientów do dokonania zakupu mieszkania od Spółki. Spółka rozważa dwa warianty akcji promocyjnej:


  1. Wariant 1, to - „M.”. W tym wariancie Spółka finansowałaby klientom, którzy nabyli od niej mieszkanie, przez okres 2 lat, comiesięczny czynsz tj. opłatę należną wspólnocie mieszkaniowej za czynności administrowania częściami wspólnymi budynku (z wyłączeniem opłat za zużyte w lokalu media rozliczane na podstawie liczników). Kwota „czynszu” przekazywana byłaby przez Spółkę na konto klienta albo bezpośrednio na konto wspólnoty mieszkaniowej. Spółka wypłacałby świadczenie w ww. postaci na rzecz klientów (nabywców lokali), którzy spełniliby warunki określone w regulaminie akcji promocyjnej.
  2. Wariant 2 to - „P”. W tym wariancie, akcja promocyjna polegałaby na tym, że Spółka finansowałaby klientom co miesiąc, przez okres 2 lat - 50% udokumentowanych kosztów odsetkowych kredytu przeznaczonego na zakup mieszkania z oferty Spółki. Kwota stanowiącą 50% udokumentowanych kosztów odsetkowych kredytu przekazywana byłaby przez Spółkę na konto klienta albo bezpośrednio na konto banku. Spółka wypłacałby świadczenie w ww. postaci klientom (nabywcom lokali), którzy spełniliby warunki określone w regulaminie akcji promocyjnej.


Głównym warunkiem otrzymania od Spółki świadczeń w ramach akcji promocyjnych będzie zakup mieszkania od Spółki. Regulamin danej akcji promocyjnej będzie jednak przewidywał również inne warunki skorzystania z promocji, których spełnienie przez poszczególnych klientów będzie weryfikowane co miesiąc, przed wypłatą przez Spółkę świadczenia w ramach programu. Wszyscy klienci, którzy spełnią warunki akcji w danym miesiącu otrzymują nagrodę (dodatkowe świadczenie) w formie pieniężnej (płatność nastąpi na konto nabywcy albo bezpośrednio na konto wspólnoty lub banku finansującego kredyt).

Naliczanie kwoty dofinansowania kredytu/czynszu będzie następować w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Kwota przekazywana przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu) nie będzie przekraczała … zł. Akcje promocyjne skierowane będą do osób dokonujących zakupu mieszkania na cele prywatne, tj. bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie na cele związane z taką działalnością. Również świadczenia otrzymywane od Spółki w ramach akcji promocyjnych nie będą otrzymywane przez uczestników w związku z prowadzoną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą (nie będą stanowiły przychodu z tej działalności).


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy przekazywanie co miesiąc przez Spółkę na rzecz klientów kwot w ramach przedstawionych wariantów akcji promocyjnych („M.”, oraz „P.”) wywoła dla Spółki jakiekolwiek konsekwencje na gruncie podatku VAT, w szczególności czy skutkuje koniecznością zmiany (obniżenia) podstawy opodatkowania VAT z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się w poz. 61 wniosku ORD-IN na art. 29 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), wypłaty przez nią kwot w ramach przedstawionych wariantów akcji promocyjnych nie wywołają dla Spółki konsekwencji na gruncie podatku VAT, w szczególności nie będą skutkować zmianą (obniżeniem) podstawy opodatkowania VAT sprzedaży lokali w świetle art. 29 ust 4 ustawy o VAT.

Uzasadniając prezentowane stanowisko, Spółka po powtórzeniu opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i powołaniu treści art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdziła, iż wypłacane przez Spółkę kwoty, na rzecz uczestników akcji promocyjnych nie będą miały wpływu na podstawę opodatkowania VAT z tytułu sprzedaży mieszkań. Według Spółki dodatkowe świadczenia wypłacane przez Spółkę nie będą stanowiły dotacji, subwencji ani innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych (tj. sprzedanego mieszkania). W szczególności świadczenia wypłacane przez Spółkę w ramach akcji promocyjnych nie będą także stanowiły rabatów w stosunku do ceny mieszkania, a jedynie dodatkowe świadczenie ze strony Spółki na rzecz nabywców mieszkań. Kwoty wpłacane przez Spółkę nie będą miały żadnego wpływu na cenę mieszkania, która pozostanie niezmieniona. W rezultacie, w ocenie Spółki, wypłaty dokonywane co miesiąc przez Spółkę na rzecz klientów kwot w ramach przedstawionych wariantów akcji promocyjnych nie wywołają dla Spółki jakichkolwiek konsekwencji na gruncie podatku VAT, w szczególności nie będą skutkować zmianą (obniżeniem) podstawy opodatkowania VAT sprzedaży lokali w świetle art. 29 ust 4 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki przekazanie klientom środków pieniężnych w wysokości czynszu lub 50% kosztów odsetkowych kredytu w ramach planowanych akcji promocyjnych będzie dla niej czynnością obojętną (neutralną) z punktu widzenia podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj