Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-18/13-2/TK
z 11 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania suszu tytoniowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania suszu tytoniowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada status pośredniczącego podmiotu tytoniowego (dalej: PP) w związku z wejściem w życie od dnia 1 stycznia 2013 r. przepisów ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1456). Niezależnie od ww. statusu Zainteresowany jest podmiotem prowadzącym składy podatkowe. Ustawa ta wprowadziła z dniem 1 stycznia 2013 r. zmiany w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, dodano w art. 2 ust. 1 pkt 1 nowy wyrobu akcyzowy - susz tytoniowy. Zgodnie z art. 99a ust. 1 ustawy, za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym.

Wnioskodawca w wyniku kontroli zapasów stwierdził, że kilka kartonów suszu tytoniowego o wadze 1 190 kg ma wady jakościowe spowodowane jego zapleśnieniem.

Jest to poważna wada wynikająca z różnych przyczyn, mogących powstać zarówno w transporcie jak i w czasie procesu magazynowania, spowodowanych higroskopijnością suchych liści tytoniu w przypadku działania niekorzystnych warunków atmosferycznych z otoczenia zewnętrznego (duża wilgotność powietrza na zewnątrz pomieszczeń, opady deszczu w czasie transportu lub magazynowania, mała ilość dni słonecznych itp.).

W związku z koniecznością przeciwdziałania przedostawaniu się pleśni na inne liście tytoniowe znajdujące się w innych kartonach, Zainteresowany zamierza zniszczyć nie mający już wartości użytkowych liść tytoniowy. W tym celu przekwalifikowano susz tytoniowy na bezużyteczne liście tytoniowe.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca przeanalizował zmienione przepisy ustawy, chcąc upewnić się, czy może zniszczyć susz tytoniowy nieprzydatny do spożycia, zużycia lub dalszego przerobu w innym miejscu, to jest w firmie zajmującej się utylizacją odpadów, nie powodując powstania z tego tytułu zobowiązania w podatku akcyzowym.

Zdaniem Zainteresowanego, przedmiotowe liście tytoniowe nazywane od dnia 1 stycznia 2013 r. suszem tytoniowym, z powodu ich nieprzydatności do spożycia, zużycia lub dalszego przerobu w wyniku wad jakościowych nie będą opodatkowane podatkiem akcyzowym w przypadku zniszczenia tych liści w podmiocie zajmującym się unieszkodliwianiem odpadów na podstawie stosownego zezwolenia organów państwa.

Wnioskodawca, ze względu na art. 34 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy o Służbie Celnej (D. U. Nr 168, poz. 1323 z 2009 r. ze zm.) określającej zasady kontroli wyrobów akcyzowych, zamierza zawiadomić Naczelnika Urzędu Celnego w Y o terminie i miejscu niszczenia przedmiotowego suszu tytoniowego (bezużytecznych liści tytoniowych) przynajmniej na 3 dni przed terminem niszczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym, Zainteresowany zwraca się z następującym pytaniem:

Czy w świetle art. 9b ustawy o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), w brzmieniu ustalonym w art. 7 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 24 grudnia 2012 r., poz. 1456), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., niszczenie suszu tytoniowego z powodu jego nieprzydatności do spożycia, zużycia lub dalszego przerobu wynikającego z jego wad jakościowych, przy czym to niszczenie przeprowadzone będzie w podmiocie zajmującym się unieszkodliwianiem odpadów na podstawie stosownego zezwolenia organów państwa, będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, niszczenie suszu tytoniowego z powodu jego nieprzydatności do spożycia, zużycia lub dalszego przerobu wynikającego z jego wad jakościowych, gdy niszczenie przeprowadzone będzie w podmiocie zajmującym się unieszkodliwianiem odpadów na podstawie stosownego zezwolenia organów państwa, nie będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w świetle art. 9b ustawy, zamieszczonego w art. 7 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 24 grudnia 2012 r., poz. 1456). Od dnia 1 stycznia 2013 r. zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozszerzone zostało pojęcie - wyroby akcyzowe - o susz tytoniowy. Pojęcie suszu tytoniowego określa art. 99a ust. 1 ustawy, uznając za niego suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym.

Zainteresowany w związku z prowadzeniem działalności w zakresie sprzedaży suszu tytoniowego do składów podatkowych oraz innych pośredniczących podmiotów tytoniowych, a także wykorzystywaniem tego suszu do produkcji wyrobów tytoniowych, powiadomił Naczelnika Urzędu Celnego o prowadzeniu takiej działalności i uzyskał status pośredniczącego podmiotu tytoniowego (dalej: PPT) zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy.

Wnioskodawca jest też wpisany na listę pośredniczących podmiotów tytoniowych prowadzoną przez Ministra Finansów.

Przechowywanie surowca tytoniowego w postaci wysuszonych liści tytoniowych powoduje duże trudności wynikające z jego podatności na pochłanianie wilgoci. Z tego też powodu występują niekiedy zapleśnienia liści tytoniu powodując ich nieprzydatność do spożycia, zużycia lub dalszego przerobu i wykorzystywania tych liści do produkcji wyrobów tytoniowych. Sytuacja, która wystąpiła spowodowała, że ze względów jakościowych, Zainteresowany jest zmuszony zniszczyć ten tytoń w firmie posiadającej zezwolenie na niszczenie odpadów. Zapleśniały susz tytoniowy będący bezużytecznymi liśćmi tytoniowymi, nie będzie wykorzystany do produkcji wyrobów tytoniowych. Przepisy ustawy, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2013 r. nie zawierają regulacji dotyczącej niszczenia suszu tytoniowego jako wyrobu akcyzowego.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy. Susz tytoniowy nie jest jednak wymieniany w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy.

Dla suszu tytoniowego w myśl art. 40 ust. 7 ustawy, nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy. Oznacza to, że straty suszu tytoniowego w postaci ubytków lub całkowitego zniszczenia jako wyrobu akcyzowego nie mogą być przedmiotem opodatkowania.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy, gdyby zniszczył przedmiotowy susz tytoniowy w swojej siedzibie, czyli swoim miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, nie płaciłaby podatku akcyzowego.

Zainteresowany zamierza zniszczyć susz tytoniowy (bezużyteczne liście tytoniowe), w podmiocie zajmującym się unieszkodliwianiem odpadów na podstawie stosownego zezwolenia organów państwa. Dlatego też Wnioskodawca przeanalizował przepisy ustawy akcyzowej chcąc mieć pewność, że wywóz bezużytecznych liści tytoniowych do zniszczenia nie będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

W ustawie od dnia 1 stycznia 2013 r. art. 9b ust. 1 określa co jest przedmiotem opodatkowania w przypadku suszu tytoniowego. Art. 9b ust. 1 wymienia następujące przypadki:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Ze względu na fakt, że Zainteresowany zamierza zniszczyć przedmiotowy susz tytoniowy, z powodu jego wad jakościowych, w firmie posiadającej zezwolenie na niszczenie odpadów nie zachodzą żadne sytuacje wymienione w art. 9b ustawy.

Wnioskodawca nie będzie sprzedawał bezużytecznych liści tytoniowych. Zainteresowany przeanalizował również, art. 9b ust. 2 ustawy akcyzowej, jakie czynności zostały uznane za sprzedaż, o których mowa jest w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy akcyzowej. Zdaniem Wnioskodawcy, nie wystąpi żadna z wymienionych czynności w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy akcyzowej. Zainteresowany nie sprzeda, nie zamieni, nie wyda w zamian za wierzytelność, nie wyda w miejsce świadczenia pieniężnego, nie przekaże darowizny, nie wyda w zamian za wykonanie określonej czynności, nie przekaże na potrzeby reprezentacji albo reklamy i nie przekaże na potrzeby Spółki lub innych osób.

Wnioskodawca zleci usługę zniszczenia nieprzydatnego suszu tytoniowego, za którą to usługę otrzyma fakturę i zapłaci za nią. Zatem nie zachodzą żadne przesłanki do opodatkowania czynności przekazania bezużytecznego suszu tytoniowego w celu jego zniszczenia do podmiotu zajmującego się unieszkodliwianiem odpadów na podstawie stosownego zezwolenia organów państwa.

Ponadto Zainteresowany, ze względu na przepisy ustawy o Służbie Celnej określającej zasady kontroli wyrobów akcyzowych, zamierza zawiadomić Naczelnika Urzędu Celnego o terminie i miejscu niszczenia przedmiotowego suszu tytoniowego (bezużytecznych liści tytoniowych), przynajmniej na 3 dni przed terminem niszczenia. Tak wynika z art. 34 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 z 2009 r. ze zm.).

Reasumując, przekazanie przez Wnioskodawcę bezużytecznych liści tytoniowych, zwanych suszem tytoniowym, do podmiotu zajmującego się unieszkodliwianiem odpadów na podstawie stosownego zezwolenia organów państwa, oraz zniszczenie tych liści w tym podmiocie na zlecenie Zainteresowanego, nie będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w świetle art. 9b ustawy akcyzowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj