Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-359/13-4/SJ
z 4 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową (nie gospodarczą) nieodpłatnie. Celem Klubu jest dążenie do powszechnego rozwoju dyscypliny sportowej oraz systematycznego podnoszenia poziomu sportowego. Klub realizuje powyższe cele poprzez:

  1. programowanie i finansowanie procesu szkoleniowego członków Klubu;
  2. upowszechnianie sportu jeździeckiego, organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych;
  3. sprawowanie opieki nad członkami Klubu;
  4. podejmowanie innych środków i przedsięwzięć dla realizacji zadań statutowych członków Klubu, w tym również działalności gospodarczej.

Wniosek został złożony do LGD (…) w marcu 2012 r. oraz została podpisana umowa o dofinansowanie na realizację małego projektu w ramach PROW 2007-2013.

W piśmie z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe o następujące dane:

  1. Wnioskowana kwota dotacji nie będzie miała wpływu na cenę, rozumianą jako odpłatność za świadczoną pracę i usługi. Nie będzie dotacją kosztową, ponieważ zrealizowane zadania i poniesione koszty nie będą rozliczane z Urzędem Skarbowym i nie będzie odprowadzony podatek.
  2. Klub nie jest płatnikiem podatku VAT.
  3. Tytuł operacji: „(…)”.
  4. Efektem zrealizowanego projektu jest karuzela dla koni (urządzenie niezbędne dla utrzymania koni w zdrowiu i dobrej kondycji, dzięki uregulowanemu tempu obracania się zapewnia obserwację wszystkich podstawowych chodów konia, tj.: stępa, kłusa i galopu).
  5. Otrzymane dofinansowanie zostanie wykorzystane na: transport materiałów, zakup elementów karuzeli, zakup materiałów do ułożenia podłoża, przygotowanie terenu pod montaż karuzeli, ułożenie bieżni, montaż karuzeli, ogrodzenia i zadaszenia, przygotowanie koncepcji tablicy, produkcja i montaż tablicy informacyjnej.
  6. W odpowiedzi na pytanie Organu: „czy zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, zwolnionych, czy też niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”, Zainteresowany odpowiedział, „że zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
  7. Efekty działania zostana udostępnione nieodpłatnie.
  8. Usługa jest ściśle związaną ze sportem. Celem statutowym Klubu jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, tj. konieczny do uprawiania sportu, Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysku, świadczenia są dla osób uprawiających sport.
  9. Wnioskodawca nie osiąga zysków ze swojej działalności, prowadzi tylko działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług otrzymana dotacja na realizację projektu stanowić będzie obrót opodatkowany...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja przeznaczona na realizację ww. projektu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług przez podatnika.

Wnioskodawca z wnioskowanej dotacji będzie dokonywał zakupu m.in. usług z zakresu edukacji i zakresu kultury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie czy dotacja (subwencja lub inna dopłata) dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje (subwencje lub inne dopłaty) niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne, na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność statutową (nie gospodarczą) nieodpłatnie. Celem Klubu jest dążenie do powszechnego rozwoju dyscypliny sportowej oraz systematycznego podnoszenia poziomu sportowego. Klub realizuje powyższe cele poprzez:

  1. programowanie i finansowanie procesu szkoleniowego członków Klubu;
  2. upowszechnianie sportu jeździeckiego, organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych;
  3. sprawowanie opieki nad członkami Klubu;
  4. podejmowanie innych środków i przedsięwzięć dla realizacji zadań statutowych członków Klubu, w tym również działalności gospodarczej.

Zainteresowany podpisał umowę o dofinansowanie na realizację małego projektu w ramach PROW 2007-2013. Wnioskowana kwota dotacji nie będzie miała wpływu na cenę, rozumianą jako odpłatność za świadczoną pracę i usługi. Nie będzie dotacją kosztową, ponieważ zrealizowane zadania i poniesione koszty nie będą rozliczane z Urzędem Skarbowym i nie będzie odprowadzony podatek. Klub nie jest płatnikiem podatku VAT. Efektem zrealizowanego projektu jest karuzela dla koni (urządzenie niezbędne dla utrzymania koni w zdrowiu i dobrej kondycji, dzięki uregulowanemu tempu obracania się zapewnia obserwację wszystkich podstawowych chodów konia, tj.: stępa, kłusa i galopu). Otrzymane dofinansowanie zostanie wykorzystane na: transport materiałów, zakup elementów karuzeli, zakup materiałów do ułożenia podłoża, przygotowanie terenu pod montaż karuzeli, ułożenie bieżni, montaż karuzeli, ogrodzenia i zadaszenia, przygotowanie koncepcji tablicy, produkcja i montaż tablicy informacyjnej. Zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty działania zostaną udostępnione nieodpłatnie. Usługa jest ściśle związana ze sportem. Celem statutowym Klubu jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, tj. konieczny do uprawiania sportu, Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysku, świadczenia są dla osób uprawiających sport. Wnioskodawca nie osiąga zysków ze swojej działalności, prowadzi tylko działalność statutową.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymana dotacja nie będzie miała wpływu na cenę, rozumianą jako odpłatność za świadczoną pracę i usługi.

W związku z powyższym, przedmiotowa dotacja nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji. Natomiast, kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku VAT od projektu pn. „(…)” została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lipca 2013 r. nr ILPP2/443-359/13-5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj