Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-324/13-2/ES
z 2 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia mieszkania – jest:

  • nieprawidłowe w odniesieniu do przeznaczenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania na nabycie prawa własności garażu, prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym on się znajduje, na zakup narzędzi do remontu typu: pędzle, mieszadła, wiertła, packi oraz na koszty związane z zaciągnięciem kredytu na zakup, w marcu 2011 r. własnego lokalu mieszkalnego,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia mieszkania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 8 września 2009 r. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nabyli mieszkanie w kwocie 15 000 zł, na które zaciągnęli kredyt mieszkaniowy na całą kwotę zakupu oraz dodatkowo na remont przy kredycie hipotecznym.

W dniu 22 lutego 2011 r. ww. mieszkanie małżonkowie sprzedali (razem), jednakże będąc już po rozwodzie za kwotę 60 000 zł. Za uzyskanie środki ze sprzedaży uregulowali pozostające zadłużenie z tytułu udzielonego kredytu hipotecznego w banku w wysokości 26 000 zł.

W dniu 18 marca 2011 r. Wnioskodawczyni zakupiła lokal mieszkalny za kwotę w wysokości 125 000 zł oraz za cenę 7 000 zł prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności garażu znajdującego się przy zakupionym lokalu mieszkalnym (osobna księga wieczysta), na tym gruncie się znajdującym. Zainteresowana dokonała nabycia będąc już stanu wolnego.

Osoba sprzedająca, w dniu zakupu otrzymała od Wnioskodawczyni w gotówce całą kwotę 7 000 zł za prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności garażu oraz w gotówce 5 000 zł za lokal mieszkalny, pozostała część w wysokości 120 000 zł została zapłacona z udzielonego kredytu mieszkaniowego-hipotecznego.

Po dokonanej transakcji Wnioskodawczyni złożyła w odpowiednim terminie PIT-39 celem skorzystania z tzw. „ulgi mieszkaniowej” w związku z zamiarem wydatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości na cel mieszkaniowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy ponoszone co miesiąc koszty (raty) w wysokości 550 zł z tytułu udzielonego kredytu na zakupione mieszkanie Wnioskodawczyni może odliczyć w ramach ww. ulgi – za okres od zakupu mieszkania, tj. od 18 marca 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. do dnia rozliczenia z Urzędem Skarbowym PIT-39 – czyli za okres tych dwóch lat?
  2. Czy wydatkiem na cele mieszkaniowe uprawniającym Zainteresowaną do skorzystania z tej ulgi są następujące ponoszone przez Nią wydatki:
    • część środków, która pozostała byłym małżonkom ze sprzedaży mieszkania zakupionego 8 września 2009 r. przeznaczona na uregulowanie spłaty całości kredyt na zakup tej nieruchomości w wysokości 26 000 zł,
    • kwota 7 000 zł wydatkowana na prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności garażu znajdującego się przy zakupionym lokalu mieszkalnym, dla którego prowadzona jest osobna księga wieczysta,
    • poniesione przy zawieraniu umowy kredytowej na nowy lokal mieszkalny przez Wnioskodawczynię koszty z tytułu udzielenia tego kredytu: ubezpieczenie brakującego wkładu własnego, kontrola nieruchomości, koszty ubezpieczenia nieruchomości (koszt łączy około 1 700 zł),
    • zakup:
      • narzędzi do remontu typu: pędzle, mieszadła, wiertła, packi,
      • piecyka gazowego 2 funkcyjnego,
      • pieca kominkowego do ogrzewania typu „koza”,
      • kuchenki gazowej,
    • koszty usług kominiarskich (pozwolenie na wykonanie ogrzewania w mieszkaniu, odgruzowywanie komina),
    • koszty notarialne z tytułu zakupu nieruchomości,
    • koszty pośrednika obrotu nieruchomości z tytułu pośredniczenia przy zakupie nieruchomości?


Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie wydatki poniesione przez Nią są wydatkami poniesionymi na cele mieszkaniowe. W związku z tym powinny pomniejszać podstawę wymiaru podatku do zapłaty.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży: na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem. W ocenie Zainteresowanej, nabycie w Jej przypadku za kwotę 7 000 zł prawa użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności garażu znajdującego się przy zakupionym lokalu mieszkalnym podlega odliczeniu zgodnie z obowiązująca ustawą. Spłata comiesięczna rat kredytu hipotecznego (kapitał+dsetki) na zakup lokalu mieszkalnego w dniu 18 marca 2011 r., jest wydatkiem, zdaniem Wnioskodawczyni na cele mieszkaniowe, ponieważ wydatkuje co miesiąc dochód, który uzyskała ze sprzedaży lokalu mieszkalnego celem posiadania własnego mieszkania. Stosownie do art. 21 ust. 25 ustawy, za wydatki o których mowa w ust. 1 pkt 131 uważa się również spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1 ustawy. Zatem Wnioskodawczyni uważa, iż spłata w całości pozostałego kredytu hipotecznego w wysokości 26 000 zł zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego zbywanego podlega zwolnieniu podatkowemu w myśl ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w odniesieniu do przeznaczenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania na nabycie prawa własności garażu, prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym on się znajduje, na zakup narzędzi do remontu typu: pędzle, mieszadła, wiertła, packi oraz na koszty związane z zaciągnięciem kredytu na zakup, w marcu 2011 r. własnego lokalu mieszkalnego,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W celu prawidłowego ustalenia sposobu opodatkowania przychodu, jaki Wnioskodawczyni osiągnęła ze zbycia mieszkania, w pierwszej kolejności należy ustalić moment i sposób nabycia tego mieszkania.

Ponieważ mieszkanie, z którego sprzedaży Zainteresowana uzyskała przychód nabyła wraz z małżonkiem w 2009 r. to do oceny skutków podatkowych sprzedaży ww. mieszkania należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl przytoczonego przepisu art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Natomiast stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie dochodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    • położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lii a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z art. 21 ust. 29 ww. ustawy, w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Natomiast, na mocy art. 21 ust. 30 cyt. ustawy - przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Odnosząc zatem przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia – w warunkach określonych w ustawie – uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, iż Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem zaciągnęli kredyt hipoteczny na zakup mieszkania w 2009 r., sprzedanego w 2011 r. Środkami z dokonanej w dniu 22 lutego 2011 r. sprzedaży mieszkania małżonkowie uregulowali pozostające zadłużenie ww. kredytu. Ponadto w dniu 18 marca 2011 r. Wnioskodawczyni zakupiła lokal mieszkalny oraz prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności garażu znajdującego się przy zakupionym lokalu mieszkalnym (osobna księga wieczysta), znajdującym się na tym gruncie. Zainteresowana dokonała nabycia tego mieszkania i garażu będąc już stanu wolnego. Nabycie, w 2011 r. lokalu mieszkalnego w części Wnioskodawczyni uregulowała kredytem mieszkaniowo-hipotecznym.

W ramach zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 do wydatków na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1-2 ww. ustawy w kontekście analizowanej sprawy można zaliczyć poniesione wydatki na:

  • uregulowanie zadłużenia z tytułu spłaty kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na nabycie sprzedanego mieszkania;
  • uregulowanie zadłużenia, najpóźniej do 31 grudnia 2013 r. z tytułu spłaty kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przez Wnioskodawczynię na zakup, w marcu 2011 r. lokalu mieszkalnego, przy założeniu, że został on Jej udzielony przez bank przed dniem zbycia mieszkania, a więc przed dniem 22 lutego 2011 r.;
  • koszty notarialne z tytułu zakupu nieruchomości oraz koszty pośrednika obrotu nieruchomości z tytułu pośredniczenia przy zakupie nieruchomości;
  • Wskazać bowiem należy, iż zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 131 powoływanej ustawy obejmuje także wydatki bezpośrednio związane z nabyciem nowej nieruchomości, (w przedmiotowej sprawie lokalu mieszkalnego). Oznacza to, iż wydatki poniesione na cele mieszkaniowe obejmują nie tylko bezpośredni koszt zakupu mieszkania, ale też wydatki temu towarzyszące, czyli koszty notarialne i koszty pośrednika obrotu nieruchomości z tytułu pośredniczenia przy zakupie nieruchomości.
  • zakup kuchenki gazowej, piecyka gazowego, pieca kominkowego do ogrzewania oraz koszty z tytułu usług kominiarskich (pozwolenie na wykonanie ogrzewania w mieszkaniu, odgruzowywanie komina);

  • Zauważyć bowiem należy, iż wydatki te mieszczą się w katalogu zawartym w art. 21 ust. 25, w pkt 1 lit. d) jako wydatki na remont własnego lokalu mieszkalnego.


Z kolei w zakresie wydatków związanych z własnymi celami mieszkaniowymi nie mieszczą się:

  • kwota 7 000 zł wydatkowana na nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu i prawa własności garażu, dla którego prowadzona jest osobna księga wieczysta;
  • Wskazać bowiem należy, iż katalog wydatków na cele mieszkaniowe, których poniesienie pozwala skorzystać ze zwolnienia, wymieniony w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne a nie przykładowe co oznacza, że prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z tego przepisu należy wywodzić ściśle z jego brzmienia. Rozszerzająca interpretacja tego przepisu jest tym samym zabroniona. Zakup garażu i prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym ten garaż się znajduje nie mieści się w katalogu wymienionym w ww. przepisie bowiem nie jest to wydatek na cele mieszkaniowe dlatego też nie może korzystać ze zwolnienia.
  • koszty kredytu mieszkaniowego związane z zaciągniętym przez Wnioskodawczynię kredytem na zakup lokalu mieszkalnego w marcu 2011 r. w postaci ubezpieczenia brakującego wkładu własnego, kontroli nieruchomości, kosztów ubezpieczenia nieruchomości (łączny koszt około 1 700 zł);
  • Należy w tym miejscu wskazać, iż ww. koszty kredytu nie są wydatkami na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy, bowiem przepis ten wymienia jedynie spłatę kredytu oraz odsetki od tego kredytu. Gdyby wolą ustawodawcy było objęcie dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy również ww. kosztów pobieranych przez bank, wówczas zostałyby one wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy, obok odsetek od kredytu.
  • koszty zakupu narzędzi do remontu typu: pędzle, mieszadła, wiertła, packi;
  • Jakkolwiek zakup pędzli czy też innych narzędzi jest niezbędny do przeprowadzenia remontu, to jednak powyższe narzędzia nie służą wyłącznie przywróceniu lub poprawie stanu technicznego remontowanego lokalu mieszkalnego a mogą być nadal używane po zakończeniu remontu albo służyć innym celom.


Reasumując, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wyłącznie wydatki na: spłatę kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na nabycie sprzedanego lokalu, koszty notarialne z tytułu zakupu nieruchomości, koszty pośrednika obrotu nieruchomości z tytułu pośredniczenia przy zakupie nieruchomości, koszty związane bezpośrednio z remontem własnego lokalu mieszkalnego, spłatę zadłużenia z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przez Wnioskodawczynię na zakup ww. lokalu, (o ile kredyt został Jej udzielony przed dniem zbycia mieszkania) – stanowią wydatki na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie rzeczy stanowiska Wnioskodawczyni nie można było w całości uznać za prawidłowe.

Jednocześnie jednak, na co zwraca tut. Organ uwagę, iż kwestia wydatkowania środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży mieszkania powinna być dla celów podatkowych udokumentowana rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania poniesionego wydatku.

W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Natomiast organ podatkowy weryfikujący możliwość skorzystania ze zwolnienia uprawniony jest żądać od podatników przedłożenia dodatkowych dokumentów, z których będzie wynikało kiedy i przez kogo wydatki zostały poniesione, tj. czy środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania faktycznie przeznaczone zostały na cele mieszkaniowe, czy też wydatki na cele mieszkaniowe poczynione zostały z innych źródeł. Takim dokumentami mogą być m.in. rachunki, faktury VAT, dowody wpłaty bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą potwierdzić. Art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód dopuszcza wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Równocześnie należy zaznaczyć, iż z uwagi na fakt, że przepis art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego – to kompetencji tut. Organu nie podlega ustalenie (wyliczenie) wysokości podstawy opodatkowania, bowiem wykraczałoby to poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zatem tut. Organ w przedmiotowej interpretacji nie odniósł się do wskazanych przez Zainteresowaną we wniosku kwot.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj