Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-329/13/KT
z 25 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 9 kwietnia 2013 r.) udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „B.” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „B.”.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto obecnie realizuje projekt pn. „B.” współfinansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013, w ramach Działania 1.3 „Wspieranie innowacji”. Planowany termin ukończenia inwestycji to 31 grudnia 2013 r. Przedmiotem projektu jest budowa dwóch budynków: Centrum Technologicznego i Inkubatora Technologicznego wraz z wyposażeniem, w tym wyposażeniem specjalistycznym (prace w trakcie realizacji) oraz przygotowanie przyległych terenów inwestycyjnych, związane z budową dróg dojazdowych i infrastruktury technicznej (prace ukończone). Obiekty kubaturowe zostaną przeznaczone na cele wynajmu dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (w początkowej fazie prowadzenia działalności na warunkach preferencyjnych) oraz dla podmiotów świadczących usługi okołobiznesowe. Przyległe tereny inwestycyjne będą udostępnione do sprzedaży przedsiębiorcom. W dniu 4 lutego 2010 r. Miasto złożyło wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową obiektów kubaturowych w ramach ww. projektu (wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2010 r., uszczegółowiony wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 2 kwietnia 2010 r. i uzupełniony wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 23 kwietnia 2010 r.). Uzyskało interpretację indywidualną sygn. ITPP1/443-97c/10/AT z dnia 11 maja 2010 r., w której zaprezentowane stanowisko, że istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług, uznano za prawidłowe. W ramach wniosków o interpretację indywidualną, w zakresie funkcjonowania Parku Naukowo Technologicznego, złożonych w 2010 r. Miasto przewidywało, że po zakończeniu projektu, obiekty kubaturowe Parku wraz z urządzonym terenem oraz wyposażeniem laboratoriów, zostaną przekazane w zarząd, w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, miejskiej jednostce budżetowej lub w trwały zarząd jednostce organizacyjnej podległej Miastu lub zarządzanie zostanie powierzone podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu. Zadania jednostki zarządzającej Parkiem miały obejmować w szczególności: przygotowywanie projektów umów i ich rejestrację, obsługę techniczną związaną z windykacją, utrzymanie porządku, czystości, itp. czynności. Ponadto określono, że umowy z przedsiębiorcami będą podpisywane przez Prezydenta Miasta lub osobę przez niego upoważnioną, przychody będą wpływać na właściwe konto Urzędu Miejskiego, a koszty jednostki budżetowej także pokrywane będą z właściwego konta Urzędu Miejskiego, jednostka budżetowa nie będzie prowadzić sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług z tytułu wynajmu powierzchni przedsiębiorcom, pracownicy jednostki będą zatrudniani przez jednostkę. W myśl przyjętych założeń i otrzymanej ww. interpretacji, Miasto, w ramach realizowanego projektu odlicza podatek naliczony od: budowy obiektów kubaturowych i zagospodarowania terenu, nadzoru autorskiego na budową budynków, realizacji usługi Inwestora Zastępczego oraz prac związanych z wyposażeniem obiektów Parku. Na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 18 kwietnia 2011 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej B. oraz nadania Statutu, została powołana jednostka budżetowa o nazwie B. Park Naukowo-Technologiczny. Jednostka ta nie posiada osobowości prawnej, jest podległa Miastu. Wszystkie swoje koszty pokrywa środkami otrzymanymi z budżetu Miasta, a wszystkie przychody odprowadza na rachunek budżetu Miasta. Posiada własny NIP i dokonuje czynności opodatkowanych.

Aktualnie, w celu usprawnienia obsługi lokatorów i klientów Parku, Miasto, po zakończeniu realizacji projektu, planuje przekazać w trwały zarząd ww. jednostce budżetowej budowane w ramach projektu obiekty kubaturowe Parku, celem prowadzenia przez jednostkę spraw związanych z zarządzaniem i administrowaniem budynkami. Przekazanie w trwały zarząd odbędzie się na podstawie decyzji administracyjnej. Koszty jednostki budżetowej, sprawującej trwały zarząd, będą pokrywane z jej rachunku, bezpośrednio zasilonego środkami finansowymi z rachunku budżetu Miasta. Faktury inwestycyjne, dotyczące budowy obiektów, wystawiane na Miasto, będą nadal opłacane bezpośrednio z rachunku Urzędu Miejskiego. Przychody z prowadzonej działalności będą wpływały na rachunek jednostki budżetowej, a następnie, w określonym terminie, przekazywane będą na rachunek budżetu Miasta. Na mocy ustalonego trwałego zarządu, jednostka budżetowa będzie prowadzić pełną obsługę lokatorów Parku łącznie z wynajmem im powierzchni. W związku z tym, dyrektor Parku będzie przygotowywał i podpisywał umowy na świadczenie usług przez Park. Park będzie wystawiał faktury w ramach prowadzonej działalności, m. in. za wynajem powierzchni. Ponadto zadania jednostki obejmą także: obsługę techniczną związaną z windykacją, utrzymaniem porządku, czystości, itp. Jednostka budżetowa – Park, w związku z powyższym będzie dokonywać czynności opodatkowanych. Uzyskane przez jednostkę budżetową przychody będą wpływały na rachunek Parku i będą przekazywane bezpośrednio na rachunek budżetu Miasta. Jednostka nie będzie wykorzystywać ich na swoją działalność. Zgodnie z powyższym opisem stanu faktycznego, żadne przychody związane z działalnością Parku, nie będą wpływać bezpośrednio na konto Urzędu Miejskiego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Miasto, w związku z realizacją przedmiotowego projektu, może odliczać podatek od towarów i usług z faktur wystawionych przez wykonawców realizowanej inwestycji, w części dotyczącej budowy obiektów kubaturowych Parku, zagospodarowania terenu i zakupu wyposażenia?


Zdaniem Wnioskodawcy, takiego odliczenia może dokonywać, gdyż:


  • odliczenia wykonywane będą przez podatnika podatku od towarów i usług - Miasto B. - Urząd Miejski w B.,
  • jednostka budżetowa – B. Park Naukowo-Technologiczny, która będzie zarządzać obiektami Parku, jest jednostką organizacyjną Miasta i jest w pełni finansowana z budżetu Miasta oraz przekazuje na jego rachunek realizowane przychody,
  • jednostka budżetowa – B. Park Naukowo-Technologiczny nie posiada osobowości prawnej,
  • podatek od towarów i usług, wykazany na fakturach wystawionych przez wykonawców realizowanego projektu, w części dotyczącej budowy obiektów kubaturowych Parku, zakupu wyposażenia i zagospodarowania terenu, będzie miał związek ze sprzedażą opodatkowaną, którą będzie wynajem powierzchni i świadczenie innych usług lokatorom i klientom Parku przez jednostkę budżetową, co oznacza, że wystąpi bezsporny związek zakupu usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.),
  • specyficzna instytucja prawa publicznego, jaką jest trwały zarząd, nie prowadzi do zmiany charakteru własności, a reguluje jedynie zasady użytkowania nieruchomości należącej w tym przypadku do Miasta, przez nieposiadającą osobowości prawnej jego jednostkę organizacyjną (na podstawie wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego: „Zagadnienie zachowania trwałości projektu współfinansowanego z funduszy europejskich”, marzec 2012). Jednostka budżetowa jest jednostką organizacyjną Miasta, niezmieniającą stosunków własności i źródeł finansowania, w ramach realizowanego przedmiotowego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle zapisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – jak wynika z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy).

W myśl art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Jak wynika z art. 44 ust. 1 tej ustawy, trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

Stosownie do brzmienia ust. 2 tego artykułu, z wnioskiem o ustanowienie trwałego zarządu występuje jednostka organizacyjna.

Według uregulowania art. 45 ust. 1 ww. ustawy, trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3.

Jak stanowi art. 82 ust. 1 tej ustawy, za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne.

Z treści wniosku wynika, iż Miasto realizuje projekt współfinansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Planowany termin ukończenia inwestycji to 31 grudnia 2013 r. Przedmiotem projektu jest budowa dwóch budynków: Centrum Technologicznego i Inkubatora Technologicznego wraz z wyposażeniem, w tym specjalistycznym (prace w trakcie realizacji) oraz przygotowanie przyległych terenów inwestycyjnych, związane z budową dróg dojazdowych i infrastruktury technicznej (prace ukończone). Miasto, po zakończeniu realizacji projektu, planuje przekazać w trwały zarząd jednostce budżetowej – tj. B. Parkowi Naukowo-Technologicznemu - budowane w ramach projektu obiekty kubaturowe Parku, celem prowadzenia przez tę jednostkę spraw związanych z zarządzaniem i administrowaniem budynkami. Przekazanie w trwały zarząd odbędzie się na podstawie decyzji administracyjnej. Koszty jednostki budżetowej, sprawującej trwały zarząd, będą pokrywane z jej rachunku, bezpośrednio zasilonego środkami finansowymi z rachunku budżetu Miasta. Faktury inwestycyjne, dotyczące budowy obiektów, wystawiane będą na Miasto. Przychody z prowadzonej działalności będą wpływały na rachunek jednostki budżetowej, a następnie, w określonym terminie, przekazywane będą na rachunek budżetu Miasta. Na mocy ustalonego trwałego zarządu, jednostka budżetowa będzie prowadzić pełną obsługę lokatorów Parku łącznie z wynajmem im powierzchni. Dyrektor Parku będzie przygotowywał i podpisywał umowy na świadczenie usług przez Park. Park będzie wystawiał faktury w ramach prowadzonej działalności, m. in. za wynajem powierzchni. Ponadto zadania tej jednostki obejmą także: obsługę techniczną związaną z windykacją, utrzymaniem porządku, czystości, itp. Park, w związku z powyższym, będzie dokonywać czynności opodatkowanych. Uzyskane z tego tytułu przychody będą wpływały na rachunek Parku i będą przekazywane bezpośrednio na rachunek budżetu Miasta. Jednostka nie będzie wykorzystywać ich na swoją działalność.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że planowane przekazanie przez Miasto jednostce budżetowej w trwały zarząd, na podstawie decyzji administracyjnej, budowanych w ramach przedmiotowego projektu obiektów kubaturowych Parku, będzie stanowiło świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc będzie czynnością, która podlega opodatkowaniu, lecz korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Wobec powyższego – wbrew zaprezentowanemu stanowisku - Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, w części dotyczącej budowy obiektów kubaturowych Parku, zagospodarowania terenu i zakupu wyposażenia, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem zakupy ww. towarów i usług, dokonywane w związku z realizacją projektu, nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez Miasto. Jak wynika z wniosku, to jednostka budżetowa, będąca odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach prowadzenia spraw związanych z zarządzaniem i administrowaniem budynkami Parku, będzie wystawiała faktury m. in. za wynajem ich powierzchni.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj