Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-359/13-2/SM
z 17 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.04.2013 r. (data wpływu 26.04.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu nakładania znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu nakładania znaków akcyzy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


P. jest spółką prowadząca działalność gospodarczą w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów winiarskich jako zarejestrowany odbiorca w myśl i zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym (Dz. U. 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późniejszymi zmianami).

Przedmiotem niniejszego zapytania są wątpliwości Spółki w kwestii sposobu nakładania znaków akcyzy na butelki z winem. Spółka P. planuje podpisanie kontraktu na produkcję wina z portugalskim kontrahentem, którego linia produkcyjna jest tylko częściowo przystosowana do nanoszenia znaków akcyzy za pomocą kleju.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy możliwe jest nanoszenie znaków akcyzy na butelki z winem o pojemności 0,75 litra w następujący sposób: na butelkę nakładana jest osłona z tworzywa sztucznego, na nią banderola, która jest mocowana punktowo za pomocą kleju w 3 miejscach: na szczycie butelki oraz po bokach, następnie na banderolę nakładana jest kolejna tym razem przezroczysta osłona z tworzywa sztucznego, która trwale przylega do pierwszej osłony.


Stanowisko Wnioskodawcy:


Stanowisko Spółki oparte jest na art. 14 ust. 2 (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1074), zgodnie z którym oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli. W rozporządzeniu nie jest zaznaczone, na jakiej powierzchni banderoli musi być nałożony klej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W myśl art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.


W poz. 2-4 przedmiotowego załącznika zostały wymienione następujące wyroby: wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009 (CN 2204), wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi (CN 2205) oraz pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone (CN 2206 00).

Zgodnie z art. 120 ust. 2 ustawy, znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Obecnie kwestie dotyczące między innymi szczegółowego sposobu nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich opakowania jednostkowe oraz kwestie z zakresu zespołu czynności, które składają się na proces oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, uregulowane są w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2013 r. poz. 56), zwanego dalej rozporządzeniem.


Do oznaczania wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania, zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, wprowadzono:

  1. podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
  2. legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.

Banderole zawierają w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rok ich wytworzenia - § 3 ust. 1 rozporządzenia.


Banderole są nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - § 4 ust. 1 rozporządzenia.

W załączniku nr 4 „Sposoby nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych”, Rysunek 5 - przedstawiono sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli podatkowej i legalizacyjnej, o wymiarach 110 x 14 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie oraz banderoli podatkowej i legalizacyjnej, o wymiarach 160 x 16 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „U”).

Zgodnie z § 14 ust. 2 rozporządzenia, oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej do procesu oznaczania należy zaliczyć także czynności włożenia banderol do urządzenia banderolującego oraz następujące łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowane czynności przemieszczenia opakowania wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka planuje podpisanie kontraktu na produkcję wina z portugalskim kontrahentem, którego linia produkcyjna jest tylko częściowo przystosowana do nanoszenia znaków akcyzy za pomocą kleju. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza nanosić znaki akcyzy na butelki z winem o pojemności 0,75 litra w następujący sposób: na butelkę nakładana jest osłona z tworzywa sztucznego, na nią banderola, która jest mocowana punktowo za pomocą kleju w 3 miejscach: na szczycie butelki oraz po bokach, następnie na banderolę nakładana jest kolejna tym razem przezroczysta osłona z tworzywa sztucznego, która trwale przylega do pierwszej osłony.


Wątpliwości Spółki dotyczą prawidłowości postępowania w ww. sposób.


Odnosząc powyższe przepisy do opisanej sytuacji zgodzić się trzeba z Wnioskodawcą, iż ww. przepis § 14 ust. 2 rozporządzenia mówi o naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą. W rozporządzeniu nie określono, na jakiej powierzchni banderoli ma być rozprowadzony ten klej. Przyklejona punktowo w 3 miejscach – na szczycie butelki oraz po bokach banderola będzie umocowana zgodnie z wymogami określonymi w załączniku nr 4 „Sposoby nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych”. Podkreślić jednak należy, iż nanosząc banderolę w ww. sposób musi zostać wypełnione podstawowe kryterium, o którym mowa w art. 120 ust. 2 ustawy, tj. znak akcyzy musi być naniesiony w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.

Ponadto zauważyć należy, iż może być nakładana na tę banderolę kolejna przezroczysta osłona z tworzywa sztucznego, która trwale przylega do pierwszej osłony, o ile nie narusza to zasad oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Podkreślić bowiem należy, że stosując się do zasad uregulowanych w wymienionych przepisach, zabezpieczona w opisany we wniosku sposób banderola musi być w pełni weryfikowalna. Zatem, powinna być widoczna seria, numer ewidencyjny, rok wytworzenia oraz wszystkie zabezpieczenia banderoli zarówno dla uprawnionych organów, jak i konsumentów nabywających przedmiotowe wyroby akcyzowe.


Uwzględniając powyższe, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj