Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-227/13/AA
z 24 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (wpływ do tut. Biura w dniu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 01 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży licencji do wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze internetowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży licencji do wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze internetowej.

W ślad za ww. wnioskiem wpłynęło w dniu 28 lutego 2013 r. pismo Wnioskodawcy z załączonym do niego wnioskiem z dnia 28 lutego 2013 r. w identycznym zakresie. Z uwagi na zakres wniosków potraktowano je jako jedną sprawę, z uwzględnieniem sugestii Wnioskodawcy, iż wniosek z dnia 28 lutego 2013 r. zawiera szczegółowe dane.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest uczestnikiem gry internetowej X, w której uczestniczy w transakcjach sprzedaży tzw. „łupów” zdobytych w grze lub zakupionych za wirtualną walutę gry – „złoto” w „Domu Aukcyjnym za złoto”, dostępnym w interfejsie gry. „Łupy” są wirtualne – dostępne tylko w grze X, środki ze sprzedaży przedmiotów w „Domu Aukcyjnym za euro” są środkami realnymi. Wnioskodawca jest uczestnikiem gry jako osoba fizyczna. Niezależnie od udziału w grze Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (m.in. w zakresie PKD 47.91.Z) a główna część działalności to handel odzieżą za pośrednictwem internetu.

Gra X umożliwia stworzenie wirtualnej postaci, która w trakcie grania online poza rozwojem postaci, daje losową szansę na uzyskanie wirtualnego przedmiotu (np. broń, zbroja oraz wirtualną walutę gry „złoto”) dalej zwanymi „łupami”. Zdobycie „łupów” wymaga poświęcenia odpowiedniej ilości czasu oraz wysiłku intelektualnego. Zdobyte „łupy” można sprzedać innym graczom/uczestnikom gry za pośrednictwem „Domu Aukcyjnego” stworzonego przez producenta gry, dostępnego jedynie w interfejsie gry. „Dom aukcyjny za złoto” i „Dom aukcyjny za euro” dostępny jest jedynie dla graczy po zalogowaniu się do gry X. Nie są dostępne dla osób z zewnątrz. Zgodnie z regulaminem gry Wnioskodawca sprzedaje licencje na użytkowanie „łupu”" w grze innemu graczowi.

Każdy gracz i jednocześnie użytkownik serwisu „Domu Aukcyjnego”, znajdującego się w interfejsie gry, akceptuje regulamin. Według regulaminu:

  • „Wszelkie licencje na wykorzystanie wirtualnych towarów z gry „X”, określanych jako „łupy”, które będziesz kupować lub sprzedawać za pośrednictwem domu aukcyjnego będą kupowane lub sprzedawane i/lub innym graczom i to oni będą stroną kontraktową w konkretnych przypadkach transferów licencji. Wszelkie płatności będą jednak dokonywane dla i przez firmę Y.”
  • pkt. l Uprawnienia. Aby korzystać z domu aukcyjnego należy spełnić poniższe warunki: podpunkt A. „Być osobą fizyczną”, podpunkt E. „Wyrazić zgodę na Warunki użytkowania „Domu aukcyjnego”, „W(...) B(...)” oraz na „Warunki Umowy Licencyjnej Użytkownika Końcowego gry X”.
  • pkt.2 Dom Aukcyjny podpunkt B „Sprzedając licencję na korzystanie z łupów innemu graczowi, twoje roszczenia związane z dochodem ze sprzedaży także będzie dotyczyć wyłącznie firmy Y.”
  • pkt. 11 Ograniczenia i Warunki Użytkowania: podpunkt A1. „Potwierdza Pan/Pani, że będzie korzystać z domów aukcyjnych wyłącznie w ramach użytku osobistego”.
  • pkt. 14 Własność łupów. „Zgadza się Pan/Pani na następujące warunki: A. Firma Y posiada prawo własności i dysponowania wszelkimi łupami, jak również postaciami i zawartością pojawiającymi się w grze X; B. Nie dysponuje Pan/Pani żadnym prawem do łupów, postaci lub innych zawartości, które pojawiają się w grze X i poza licencją na użytkowanie w grze i w domu aukcyjnym jakichkolwiek łupów udzieloną Panu/Pani przez firmę Y nie ma Pan/Pani żadnego prawa ani tytułu prawnego do jakiegokolwiek łupu; C. Nie wolno Pani/Panu sprzedawać, kupować, ani w żaden inny sposób przenosić łupów, postaci ani jakichkolwiek innych zawartości poza grę X lub dom aukcyjny.”.

Opis przebiegu transakcji jest następujący: wirtualne przedmioty wystawione w „Domu Aukcyjnym za euro” zdobywane są własnoręcznie przez Wnioskodawcę podczas grania lub kupowane za własną wirtualną walutę „złoto” zdobytą w interfejsie gry, nie są kupowane za prawdziwe pieniądze od osób trzecich. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży za pomocą interfejsu dostępnego w grze, gdzie określa jego cenę w euro (np. cena przedmiotu wynosi 11 euro). Oferta sprzedaży pojawia się w serwisie domu aukcyjnego (brak w niej możliwości kontaktu z Wnioskodawcą jak i innych informacji na temat wystawiającego, dostępnych dla klientów). Kupujący jako osoba fizyczna dokonuje zakupu i płatności wyłącznie na rzecz konta firmy Y właściciela domu aukcyjnego w pełnej kwocie sprzedaży (tj. 11 euro). Kupujący to osoba fizyczna zamieszkała w jednym z krajów Unii Europejskiej, a firma Y posiada europejskie biuro zarejestrowane we Francji. Po otrzymaniu płatności od kupującego na konto firmy Y (właściciela domu aukcyjnego), firma Y z kwoty otrzymanej od kupującego (tj. 11 euro) pobiera stałą opłatę za transakcje w wysokości 1 euro i opłatę za transfer w wysokości 15% ceny sprzedaży i resztę (oznaczając jako „twój dochód”) przekazuje za pośrednictwem płatności na konto Wnioskodawcy w PayPal z nr ID transakcji. Wpłata dokonana jest w euro.

Powyższe Wnioskodawca porównał do serwisu allegro, gdzie kupujący wpłacają na konto PayU i PayU, jako adresat wpłaty, przekazuje na konto bankowe sprzedającego zbiorczo wszystkie wpłaty dokonane przez kupujących. Firma Y, po wpłacie kupującego przekazuje wpłaty dochodu Wnioskodawcy od każdej transakcji indywidualnie a nie zbiorczo. Adresatem przekazanej wpłaty należnego dochodu Wnioskodawcy według regulaminu („twój dochód”) jest firma Y wraz z nr ID transakcji z tytułu sprzedaży i wpłaty kupującego za wirtualny przedmiot. Serwis PayPal automatycznie przelicza każdą otrzymaną wpłatę w euro na kwotę w złotówkach. Firma Y nie wystawia żadnych faktur rozliczeniowych ani rachunków do zapłaty. Wnioskodawca nie dokonuje żadnych płatności (kosztów) na rzecz firmy Y, gdyż firma ta nie obciąża Wnioskodawcy żadnymi rachunkami.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy przychody ze sprzedaży licencji wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze X można traktować jako sprzedaż praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy do przychodów tych można zastosować 50% koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 ww. ustawy?
  3. Czy do obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych ze sprzedaży praw majątkowych za przychód należy przyjąć kwotę w złotych według automatycznego przewalutowania PayPal w momencie otrzymania płatności czy wg kursu NBP?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Przychody z ww. transakcji sprzedaży licencji spełniają warunki określone w art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatek dochodowy od osób fizycznych. Przychody ze sprzedaży licencji na wirtualne przedmioty „łupy” są przychodami ze sprzedaży praw majątkowych.

Wnioskodawca wskazał, że skoro z regulaminu, tj. pkt 11 A1. wynika, iż „Potwierdza Pan/Pani, że będzie korzystać z domów aukcyjnych wyłącznie w ramach użytku osobistego”, to jego zdaniem przychody te można rozliczyć jako przychody ze sprzedaży praw majątkowych.

Ad. 2

Zgodnie z art. 22 ust. 9 ww. ustawy można zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%.

Ad. 3

Za dochód można uznać realną kwotą otrzymaną w PLN, saldo obrotów konta PayPal czyli sumę wpłat po automatycznym przeliczeniu według kursu PayPal.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży licencji do wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze internetowej. W pozostałym zakresie wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Kwestia zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów została uregulowana art. 22 ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:

  1. z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;
  2. z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;
  3. z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a,

z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Należy zauważyć, iż art. 22 ust. 9 ww. ustawy wymienia trzy przypadki przychodów, do których znajdują zastosowanie 50% koszty uzyskania. Pkt 1 powołanego przepisu dotyczy sytuacji, w których wypłata wynagrodzenia twórcy wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego wiąże się z zawarciem umowy przenoszącej prawa własności do ww. przedmiotów (praw). Z kolei pkt 2 dotyczy tzw. należności licencyjnych za przeniesienie prawa do stosowania ww. praw.

W przedmiotowej sprawie żaden z tych punktów nie znajdzie zastosowania bowiem sprzedaży uprawnień („licencji”) do korzystania z tzw. łupów nie można utożsamiać ze sprzedażą przedmiotów (praw) ściśle w tym przepisie wymienionych, czy też z udzieleniem licencji na stosowanie tych przedmiotów (praw). Określone we wniosku „łupy” nie są bowiem ani wynalazkiem, ani topografią układu scalonego, wzorem użytkowym, wzorem przemysłowym, znakiem towarowym czy wzorem zdobniczym.

Pkt 3 ww. przepisu dotyczy natomiast przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami.

Z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był twórcą „łupów” w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jak wynika z wniosku to firma Y posiada prawo własności i dysponowania ww. wirtualnymi przedmiotami. Wnioskodawca może jedynie z nich korzystać w ramach gry i to wyłącznie w ramach uprawnień jakie daje mu firma Y będąca właścicielem „łupów”.

Zatem, warunki do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu nie zostały spełnione.

Skoro nie można zastosować 50% kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca jest zobowiązany do wykazania w zeznaniu podatkowym za rok, w którym ww. przychody zostały uzyskane, przychodów z uwzględnieniem kosztów uzyskania – jeżeli takie zostały poniesione – określonych zgodnie z art. 22 ust. 1 cyt. ustawy, który stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu i tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj