Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-335/13/DM
z 8 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 26 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług dotyczących organizowania warsztatów tanecznych, wokalnych, instrumentalnych, teatralnych, audycji muzycznych, pokazów kina szkolnego, imprez rekreacyjnych dla dzieci przedszkolnych w zakresie kształcenia i wychowania oraz półkolonii oraz kolonii i obozów oraz braku możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności dotyczących pokazów kinowych w ramach dyskusyjnego klubu filmowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 26 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych czynności.


W złożonym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest placówką oświatowo-wychowawczą należącą do grupy placówek wychowania pozaszkolnego, objętą systemem oświaty na mocy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, został powołany „Aktem założycielskim placówki publicznej”. Wnioskodawca jest samorządową jednostką organizacyjną, dla której organem prowadzącym jest Miasto. Nadzór merytoryczny sprawuje Kurator Oświaty. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatek odprowadzany jest z tytułu wynajmu pomieszczeń, działanie w ramach rachunku dochodów oświatowych). Cele i zadania Wnioskodawcy określa statut. Celem działalności jest kształtowanie i rozwijanie uzdolnień uczestników, pogłębianie wiedzy i pomoc w zdobywaniu przez nich nowych umiejętności oraz organizowanie czasu wolnego (edukacja i animacja kulturalna) i oddziaływanie wychowawcze. Zadania ogólne placówki: pogłębianie i rozszerzanie wiedzy i umiejętności wykraczających poza programy szkolne, wspomaganie funkcji opiekuńczo-wychowawczych, stwarzanie warunków do rozwoju dzieci i młodzieży w sferach artystycznej, naukowej i sportowej, kształtowanie świadomych i aktywnych odbiorców kultury, promowanie edukacji humanistycznej, rozwój twórczych uzdolnień i talentów, animowanie i koordynowanie działań kulturalnych w środowisku dzieci i młodzieży, promowanie działalności dydaktyczno-wychowawczej i organizacyjnej Placówki, kształtowanie szacunku dla środowiska kulturowego, podnoszenie sprawności fizycznej, rozwijanie i kształtowanie nawyków czynnego wypoczynku i aktywnej rekreacji oraz systematycznego uprawiania wybranej dyscypliny sportowej, integrowanie dzieci i młodzieży z różnych środowisk, w tym także niepełnosprawnych i zagrożonych patologiami, prowadzenie zajęć terapeutycznych w różnych formach, np. muzykoterapia, arteterapia, gimnastyka korekcyjna, zajęcia z dziećmi dyslektycznymi i inne. Wnioskodawca realizuje swe zadania w szczególności przez:


  1. prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej, mających na celu: rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy, kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego, kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa wżyciu kulturalnym;
  2. organizowanie: imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, konkursów, festiwali, zawodów, turniejów, pokazów, wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży poprzez różne formy wyjazdowe oraz stacjonarne, a także wypoczynku specjalistycznego oraz różnorodnych form rekreacji, zajęć i działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym;
  3. realizowanie programów edukacyjnych, wychowawczych i profilaktyki;
  4. organizowanie poradnictwa, konferencji, szkoleń, kursów, seminariów, warsztatów, sesji i in.;
  5. tworzenie płaszczyzn wymiany i współpracy międzyregionalnej, ogólnopolskiej oraz międzynarodowej dzieci, młodzieży i kadry;
  6. współpracę z nauczycielami, animatorami i osobami działającymi w szkołach, pokrewnych placówkach i instytucjach oraz wzajemną pomoc w realizacji celów dydaktycznych;
  7. podejmowanie współpracy z rodzicami, mającej na celu wspieranie działań i realizacji celów Placówki;
  8. prowadzenie biblioteczek specjalistycznych, fonoteki i wideoteki, archiwum fotograficznego, kroniki, materiałów Wnioskodawcy do użytku wewnętrznego;
  9. prowadzenie wielopłaszczyznowej współpracy ze szkołami, uczelniami, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, naukowymi, sportowymi, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi, m. in. poprzez organizowanie wspólnych przedsięwzięć, wymianę doświadczeń, dzieci i młodzieży oraz kadry.


Zadania powyższe realizowane są zgodnie z wytyczonymi priorytetami i kierunkami pracy Placówki, ujętymi w: programie pracy Placówki, programie wychowawczym i profilaktyki i wynikających z nich programach pracy działów.


W ramach realizacji zadań Wnioskodawca zamierza zorganizować:


  1. półkolonie (formę stacjonarną wypoczynku) oraz kolonie i obozy (formy wyjazdowe wypoczynku) w czasie ferii letnich i zimowych dla dzieci w wieku 7-18 lat, z realizacją zajęć programowych, będą to formy odpłatne (odpłatność pokrywa część kosztów realizacji przedsięwzięcia; przedsięwzięcie nie generuje zysków), dostępne zarówno dla uczestników zajęć stałych (ujętych w ewidencji uczestników), jak i innych dzieci z miasta. Zarówno półkolonie, jak i kolonie i obozy organizowane są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 r.
  2. warsztaty taneczne, wokalne, instrumentalne, teatralne, audycje muzyczne, pokazy tzw. kina szkolnego, imprezy rekreacyjne dla dzieci przedszkolnych. Będą to formy częściowo odpłatne (odpłatność pokrywa część kosztów realizacji przedsięwzięcia, w tym głównie honoraria dla zapraszanych artystów, choreografów, muzyków, aktorów, teatrologów; przedsięwzięcie nie generuje zysków), dostępne zarówno dla uczestników zajęć stałych (ujętych w ewidencji uczestników), jak również dla innych dzieci z miasta i powiatu.
  3. pokazy kinowe połączone z prelekcjami na temat filmu i kina dla młodzieży i dorosłych w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „N”. DKF zrzeszony jest w P. Na seanse kinowe wraz z prelekcjami Wnioskodawca sprzedawać będzie bilety i karnety (wpływy z biletów i karnetów częściowo pokrywają opłaty za wynajem kopii filmowych i honoraria prelegentów; przedsięwzięcie nie generuje zysków).


W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:


Placówka zamierza organizować audycje muzyczne, czyli cykliczne spotkania prowadzone raz w miesiącu dla dzieci ze szkół podstawowych z podziałem na kategorie wiekowe oraz dla uczniów gimnazjów. Miejscem spotkań będzie sala widowiskowa Placówki, a tematyka będzie obejmowała zagadnienia związane z szeroko rozumianą sztuką muzyczną w różnych epokach: dzieci i młodzież poznają utwory charakterystyczne dla danej epoki oraz ich kompozytorów, będą także poznawać tajniki gry na instrumentach muzycznych. W każdej z audycji występować będą amatorskie zespoły wokalne i instrumentalne, a także zapraszani zawodowi muzycy z Opery, Filharmonii czy A., prezentując twórczość związaną z tematem przewodnim audycji. Ponadto każda z audycji będzie zawierała elementy interakcji z publicznością w formie quizów, konkursów, zadań zespołowych do wykonania. Celem audycji muzycznych będzie zapewnienie uczestnikom czyli dzieciom i młodzieży gimnazjalnej żywego, bezpośredniego kontaktu ze sztuką muzyczną i edukacja kulturalna poprzez uczestnictwo w kulturze. Po serii audycji każdy uczestnik będzie bogatszy w wiedzę na tematy muzyczne, którą przyswoi w sposób bardziej atrakcyjny niż w szkole, nieobciążony koniecznością zdobycia oceny. Zadaniem audycji będzie także wychowanie młodego pokolenia (zasady zachowania podczas spektaklu, koncertu, dobór ubioru do charakteru wydarzenia kulturalnego) oraz wykształcenie nawyku czynnego uczestnictwa w przedsięwzięciach kulturalnych. Za uczestnictwo w każdej audycji muzycznej pobierana będzie opłata w wysokości 2 zł od każdego uczestnika, na pokrycie kosztów drobnych nagród i upominków dla zwycięzców konkursów i quizów.

Pokazy kina szkolnego to przedsięwzięcie adresowane do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, organizowane 8 razy w roku szkolnym. Na sali kinowej będą prezentowane ekranizacje filmowe lektur szkolnych, a następnie prelekcje prowadzone przez nauczycieli-filmoznawców z P poruszające tematykę różnic między daną pozycją literacką a jej ekranizacją filmową. Ponadto elementem pokazów będą pogadanki na temat gry aktorskiej, stosowanych środków wyrazu artystycznego czy użytych metafor. Młodzież będzie miała możliwość utrwalenia treści lektury szkolnej, ewentualnie jej przyswojenia, a także porównania obrazu stworzonego na podstawie przeczytanego dzieła z wyobrażeniem reżysera. Za wstęp na pokaz kina szkolnego pobierana będzie opłata w wysokości 2 zł od ucznia, która pozwoli sfinansować opłatę za wynajem kopii filmowej.

Imprezy rekreacyjne dla dzieci przedszkolnych - to okazjonalne przedsięwzięcia adresowane do przedszkolaków, związane z porami roku. Celem ich będzie nauka poprzez wspólną zabawę organizowaną przez nauczycieli P - animatorów kultury. Dzieci zdobędą podczas każdego spotkania nowe wiadomości i szereg umiejętności praktycznych, nie siedząc w ławce szkolnej, lecz mając poczucie uczestniczenia w zabawie z rówieśnikami. Tematem przewodnim imprez będą np. zwyczaje i tradycje świąteczne, zagadnienia ekologiczne, zasady bezpiecznego poruszania się po mieście czy poznawanie zawodów wykonywanych przez dorosłych. Za udział w każdej imprezie pobierana będzie opłata w wysokości 2 zł od dziecka, która pozwoli na ufundowanie drobnych upominków dla uczestników.

Pokazy kinowe połączone z prelekcjami w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „N” adresowane będą do mieszkańców B zainteresowanych kinem. Z seansu filmowego, organizowanego w każdy czwartkowy wieczór skorzystać będzie mógł każdy kupując bilet lub karnet miesięczny.

Wnioskodawca nie jest instytucją o charakterze kulturalnym i tym samym nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonej przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury. Jest placówką oświatowo-wychowawczą wychowania pozaszkolnego, ujętą w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i podlegającą przepisom prawa oświatowego.

Organizacja półkolonii, kolonii i obozów jest zadaniem statutowym Wnioskodawcy, do zadań którego należy m.in. organizacja czasu wolnego dzieciom i młodzieży, w tym organizacja wypoczynku. Usługi związane z organizacją półkolonii, kolonii i obozów wykonywane będą w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Minister Edukacji Narodowej określił w drodze rozporządzenia warunki, jakie muszą spełnić organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania (rozporządzenie z dnia 9 grudnia 2009 r. Dz. U z 2009 r. Nr 218, poz. 1696 oraz rozporządzenie z dnia 21 stycznia 1997 r. Dz. U z 1997 r. Nr 18, poz. 102). Za udział w półkoloniach, koloniach i obozach pobierana będzie opłata pokrywająca koszty pobytu dziecka (zakwaterowanie i wyżywienie) oraz realizacji programu rekreacyjno-wypoczynkowego.


W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytania:


  1. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, placówkę oświatowo-wychowawczą, w zakresie organizowania warsztatów tanecznych, wokalnych, instrumentalnych, teatralnych, audycji muzycznych i pokazów kina szkolnego (zakres kształcenia i wychowania, kształtowanie i rozwijanie uzdolnień w zakresie edukacyjnym, ruchowo tanecznym i muzycznym i zasad dobrego wychowania) będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie „ art. 43 ust. 1 pkt 26a ” ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę - placówkę oświatowo-wychowawczą w zakresie organizowania imprez rekreacyjnych dla dzieci przedszkolnych (zakres kształcenia i wychowania, kształtowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie intelektualnym w tematyce ekologii, bezpieczeństwa, zwyczajów i tradycji i zdobywaniu umiejętności praktycznych oraz zasad dobrego wychowania) będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie „ art. 43 ust. 1 pkt 26a ” ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. Czy pokazy kinowe w ramach dyskusyjnego klubu filmowego, które będzie świadczyć placówka wychowania pozaszkolnego – Wnioskodawca, będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. l pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług (zakres kształcenia i wychowania)?
  4. Czy usługi świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą, objęte ustawą o systemie oświaty w zakresie organizowania półkolonii oraz kolonii i obozów będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie „ art. 43 ust. l pkt 24a ” ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w uzupełnieniu wniosku:


Ad. 1 i 2 Zgodnie z przepisami zwolnione od podatku VAT są m.in. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania (art.43 ust. l „pkt 26a” ustawy o podatku od towarowi usług) czyli Wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku. Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty. Placówka prowadzi zajęcia w zakresie kształcenia i wychowania. Zatem w myśl cytowanego przepisu usługi świadczone przez tę placówkę oświatowo-wychowawczą, to jest kształcenie i rozwijanie uzdolnień w zakresie edukacyjnym, ruchowo tanecznym i muzycznym oraz kształtowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie intelektualnym i zdobywanie umiejętności praktycznych i zasad dobrego wychowania, powinny być objęte zwolnieniem od podatku VAT. Ad.3 Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe polegające na pokazach kinowych w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „N” dla młodzieży i dorosłych nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT w zakresie kształcenia i wychowania (art. 43 ust. 1 „pkt 26a” ustawy o podatku od towarów i usług).

Ad. 4 Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarowi usług, tj. art. 43 ust. l „ pkt 24a ”, usługi świadczone w zakresie organizowania półkolonii, kolonii i obozów podlegają zwolnieniu od podatku VAT. Na podstawie tego przepisu zwolnione od podatku są usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. W zakresie o którym mowa w pytaniu 4, Wnioskodawca w szczególności podlega art. 92a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Z powyższego przepisu wynika, że w czasie wolnym od nauki szkoła może sprawować opiekę nad dziećmi podczas koloni i obozów, tak więc taka opieka może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 „pkt 24a” ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:


  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat;


Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwrócić należy także uwagę na to, iż określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, określił warunki, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.


W myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:


  1. dane dotyczące organizatora wypoczynku,
  2. informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,
  3. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,
  4. informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,
  5. informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,
  6. w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.


Z kolei na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Z powyższego wynika, że ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest placówką oświatowo-wychowawczą, objętą systemem oświaty na mocy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, nad którą nadzór merytoryczny sprawuje Kurator Oświaty.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) System oświaty zapewnia w szczególności:


1. realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;

2. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;

3. możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;

4. dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;

5. możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;

5a opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;

6. opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;

7. upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych;

8. możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;

9. zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi;

10. utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;

11. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;

12. opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;

13. dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;

13a kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;

14. przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;

15. warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;

16. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.


W myśl art. 2 pkt 3 ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Mając powyższe na uwadze, a także uwzględniając, iż Wnioskodawca jest placówką oświatowo-wychowawczą, a zatem jest jednostką objętą systemem oświaty na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz zamierza prowadzić zajęcia w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, tj. w zakresie edukacyjnym, ruchowo tanecznym i muzycznym oraz kształtowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie intelektualnym i zdobywanie umiejętności praktycznych i zasad dobrego wychowania (warsztaty taneczne, wokalne, instrumentalne, teatralne, audycje muzyczne i pokazy kina szkolnego), jak również zajęcia przeznaczone dzieci przedszkolnych, których celem będzie „nauka poprzez wspólna zabawę”, stwierdzić należy, że opisane we wniosku usługi wypełniają podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Z tych też względów, podzielając stanowisko wyrażone we wniosku, uznać należy, że zamierzone czynności korzystać będą ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Z kolei odnośnie usług związanych z organizacją półkolonii, kolonii i obozów wskazać należy, że z uwagi, iż – jak wskazano we wniosku – usługi te wykonywane będą w formach i na zasadach określonych przepisami o systemie oświaty, Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii związanej z organizacją pokazów kinowych połączonych z prelekcjami w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „N”, które to pokazy organizowane będą w każdy czwartkowy wieczór a korzystać z nich będzie mógł każdy kupując bilet lub karnet miesięczny, podzielić należy stanowisko Wnioskodawcy, że usług te nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazać należy bowiem, że pomimo spełnienia przesłanki podmiotowej, nie zostanie w tym przypadku wypełniona przesłanka przedmiotowa zwolnienia, bowiem z wniosku nie wynika by pokazy kinowe stanowiły usługi określone w tym przepisie tj. w zakresie kształcenia i wychowania.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania właściwej stawki podatku dla usług dotyczących pokazów kinowych, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania, jak również Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj