Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-574/12/AK
z 30 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-574/12/AK
Data
2012.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
port morski
preferencyjna stawka amortyzacji


Istota interpretacji
Czy roboty budowlane mogą być, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowane 0% stawką podatku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 16 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla robót wykonywanych w ramach projektu „Przebudowa falochronów i umocnień brzegowych zapewniających dostęp do portu” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla robót wykonywanych w ramach projektu „Przebudowa falochronów i umocnień brzegowych zapewniających dostęp do portu".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka przystępuje do przetargu, który obejmować ma wykonanie robót budowlanych w ramach kontraktu o nazwie „Przebudowa falochronów i umocnień brzegowych zapewniających dostęp do portu".

W falochronie I o całkowitej długości 355,80 m wyróżnia się trzy podstawowe odcinki konstrukcyjne:

  • głowicowy (sekcje nr 1-3) o długości 47,50 m,
  • „morski" (sekcje 4-14) o długości 167,30 m,
  • „lądowy" (sekcje 15-23) o długości 141,0 m.


W części głowicowej falochronu projektuje się wykonanie:

  • konstrukcji podwodnego fundamentu składającego się z istniejącej palisady (od strony kanału portowego) i nowej palisady ze stalowych pali rurowych o przekroju 457/12,5 mm (w części podmorskiej i czołowej):
  • żelbetowej nadbudowy składającej się z płyty opartej na oczepach wykonanych na głowicach pali stężonych żebrami oraz parapetu wykonanego od strony morza na całym odcinku falochronu,
  • narzutu kamiennego od strony morza.


W części morskiej falochronu projektuje się wykonanie:

  • nowej palisady z brusów ścianki szczelnej profil L605 zakotwionej roboczo do istniejącej nadbudowy falochronu,
  • narzutu kamiennego pomiędzy istniejącą drewnianą palisadą wbitą ścianką szczelną oraz żelbetowych oczepów i żeber je stężających,
  • nadbudowy w postaci żelbetowej płyty gr. 26 cm opartej na żebrach,
  • nowego parapetu do rzędnej + 3,60 m,
  • zabezpieczenia przed falowaniem w postaci narzutu kamiennego na geowłókninie


W części lądowej projektuje się wykonanie:

  • uszczelnienia i wzmocnienia konstrukcji (tylko od strony kanału portowego) poprzez wbicie stalowej ścianki szczelnej i związane jej z istniejącą nadbudową, bez rozbiórki istniejącego parapetu a jedynie naprawę istniejącej, betonowej nawierzchni parapetu,
  • nowego zasilania światła nawigacyjnego i buczka przeciwmgłowego.


W falochronie II o całkowitej długości 350,30 m wyróżnia się następujące odcinki konstrukcyjne:

  • głowicowy (sekcje nr 1-3) o długości 49,65 m,
  • „morski" (sekcje 4-14) o długości 167,55 m,
  • „lądowy" (sekcje 15-23) o długości 133,10 m.


W części głowicowej falochronu przewiduje się wykonanie:

  • konstrukcji podwodnego fundamentu składającego się z istniejącej palisady (od strony kanału portowego) i nowej palisady ze stalowych pali rurowych o przekroju 457/mm (w części podmorskiej i czołowej):
  • żelbetowej nadbudowy składającej się z płyty gr. 26 cm opartej na oczepach wykonanych na głowicach pali stężonych żebrami oraz parapetu wykonanego od strony morza na całym odcinku falochronu o rzędnej korony + 3,60 m,
  • fundamentu (na sekcji nr 1) dla konstrukcji wsporczej znaku nawigacyjnego,
  • narzutu kamiennego od strony morza oraz umocnienie dna akwenu przy falochronie od strony kanału portowego przy pomocy elastycznego materaca z worków geotekstylnych wypełnionych piaskiem.


W części „morskiej" falochronu planuje się wykonanie:

  • nowej palisady ze stalowej ścianki szczelnej wbitej po zewnętrznych stronach drewnianych pali istniejącej palisady, roboczo zakotwionej do istniejącej nadbudowy falochronu,
  • narzutu kamiennego pomiędzy istniejącą drewnianą palisadą wbitą ścianką szczelną oraz podłużnych żelbetowych oczepów i żeber je stężających,
  • żelbetowej nadbudowy składającej się z żelbetowej płyty gr. 26 cm opartej na oczepach wykonanych na głowicach pali stężonych żebrami oraz parapetu o rzędnej korony + 3,60 m wykonanego od strony morza na całym odcinku falochronu,
  • zabezpieczenia przed falowaniem w postaci narzutu kamiennego na geowłókninie od strony morza, a od strony kanału portowego umocnienie dna przy falochronie w postaci materaca elastycznego z worków geotekstylnych wypełnionych piaskiem ułożonych na podkładzie z geowłókniny.


W części lądowej przewiduje się wykonanie:

  • ścianki szczelnej stalowej od strony kanału i powiązanie jej z istniejącą konstrukcją za pośrednictwem podłużnego oczepu żelbetowego lub żelbetowych żeber. Na powierzchni betonowej przewiduje się wykonanie asfaltowego dywanika ochronnego,
  • naprawę nawierzchni istniejącego parapetu.


W ramach umocnienia zachodniego brzegu rzeki, w rejonie przed nasadą falochronu II, można wyróżnić trzy odcinki:

  • odcinek 1 - przebudowa konstrukcji na długości 14,0 m,
  • odcinek 2 - przebudowa konstrukcji na długości 156,0 m,
  • odcinek 3 - ze względu na dobry stan techniczny nie wymaga radykalnej przebudowy. Na odcinku tym przewidziano lokalne uzupełnienia betonem.


Umocnienie wschodniego brzegu rzeki stanowi obudowę ujściowego odcinka wschodniego brzegu rzeki, na długości 446,50 m, od końca wysokiego umocnienia brzegowego o długości 38,00 m stanowiącego przedłużenie krawędzi odwodnej falochronu, do narożnika zachodniej granicy głowicy wejściowej do basenu zimowego.

Wydziela się następujące odcinki i prace na nich planowane:

  • odcinek Ia - ze względu na dobry stan techniczny wyłączony z zakresu remontu, długość odcinka 38,00 m,
  • odcinek Ib i II - przebudowa konstrukcji na długości 146,50 m,
  • odcinek III - wymiana wszystkich elementów konstrukcji oraz nawierzchni za umocnieniem, z jednoczesnym podniesieniem rzędnej korony oczepu oraz wprowadzenie zakotwienia ścianki szczelnej, długość odcinka 180,00 m,
  • odcinek IV - podniesienie korony umocnienia, uszczelnienie konstrukcji i wymiana nawierzchni, długość odcinka 49,00 m,
  • odcinek IVb - wymiana nawierzchni za oczepem umocnienia, długość odcinka 33,0 m.


Przedmiotem robót będzie także droga dojazdowa do falochronu II oraz sieć instalacji elektrycznej zasilającej urządzenia nawigacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy roboty budowlane przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego mogą być, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowane 0% stawką podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 23% i jej ewentualne obniżenie lub zakwalifikowanie danej czynności jako zwolnionej od podatku jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy konkretny przepis ustawy przewiduje taką możliwość, w odniesieniu do robót budowlanych przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego ustawodawca przewidział zastosowanie preferencyjnej stawki podatku.

Zdaniem Spółki jest możliwe do robót przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego zastosowanie 0% stawki w oparciu o przepis art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, wymaga on bowiem, aby objęte preferencyjną stawką roboty związane były z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych albo z ochroną środowiska morskiego.

Spółka stwierdziła, że przedmiotowe prace (roboty budowlane) związane są zarówno z utrzymaniem akwenu portowego jak i torów podejściowych, w związku z czym zachodzi pierwszy z przedstawionych przypadków.

Istniejące falochrony stanowią obudowę brzegów cieśniny rzeki na odcinku ujścia do morza i stanowią przybrzeżną osłonę toru podejściowego prowadzącego do portu o szerokości 30,0 m i głębokości technicznej 4,5 m.

Istniejące umocnienia brzegowe mają na celu ochronę strefy brzegowej ujściowego odcinka rzeki przed falowaniem (zarówno wiatrowym jak i pochodzącym od jednostek pływających), prądami wejściowymi i wyjściowymi oraz działaniem lodu. Biorąc pod uwagę fakt, że wymiary falochronów, czyli jego lokalizacja i kształt nie ulegną zmianie (poza niezbędnymi koniecznymi korektami wynikającymi z potrzeb konstrukcyjnych przebudowy), przebudowa nie wpłynie negatywnie na zmianę warunków wejścia jednostek do portu oraz wielkości jednostek wchodzących/wychodzących z portu (aktualne przepisy portowe pozostaną w mocy).

Zgodnie z przepisami portowymi, możliwe jest wejście przy sile wiatru do 5 w skali B. Biorąc pod uwagę powyższe wyliczenia, aktualną szerokość toru wodnego od główek do portu wynoszącą 30 m, osłonięty charakter toru, proponuje się pozostawić aktualną szerokość toru wynoszącą 30 m dla jednostek opisanych w aktualnych przepisach. Pozwoli to, przy założeniu ruchu jednokierunkowego, wprowadzenie jednostki maksymalnej do portu do siły wiatru 5 w skali B przy założeniach - szerokość toru wejściowego 30,0 m (w rejonie przebudowy falochronów), głębokość techniczna 4,5 m, głębokość dopuszczalna 6,0 m. Istniejące znaki nawigacyjne oraz ich charakterystyki pozostaną do dalszego użytkowania bez zmian, jednakże docelowa wysokość świateł znajdujących się na wschodniej i zachodniej głowicy falochronu powinna wynosić 10,5 m ponad średni poziom wody w porcie.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, roboty budowlane, które mają być wykonane w ramach projektu, są robotami związanymi z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych i opodatkowane są, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, 0% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl ust. 2 tegoż artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „utrzymanie”, wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego, użyte w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie „usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych” obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych, zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez odpowiedni stan falochronów i umocnień brzegowych.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645), falochron jest to budowla morska osłaniająca całkowicie lub częściowo akwen przybrzeżny, głównie w portach i przystaniach morskich, a także brzeg morski przed działaniem fal morskich. Zadaniem falochronu jest zatem ochrona przed falowaniem morza akwenów przybrzeżnych. Oznacza to, że falochron stanowi podstawową konstrukcję, której zadaniem jest zapewnienie utrzymania w wymaganym stanie technicznym i stopniu bezpieczeństwa budowli portowych, akwenów portowych i torów podejściowych przed działaniem fal morskich. Bez możliwości prawidłowego działania falochronu niemożliwe byłoby właściwe funkcjonowanie akwenu portowego. Bezspornym jest więc fakt, iż zadaniem falochronu jest osłona przed falowaniem morza akwenów portowych, jak również przeciwdziałanie zapiaszczaniu w wyniku oddziaływania falowania, a więc w konsekwencji falochron także zapewnia utrzymanie w wymaganym stanie akwenu portowego i torów podejściowych.

Zatem usługi budowlane dotyczące falochronów i umocnień brzegowych, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki nie będą mogły korzystać usługi dotyczące falochronów i umocnień brzegowych, jeżeli wynikają z konieczności ich dostosowania do przeprowadzonej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej w konsekwencji ich parametry techniczne.

Remont czy przebudowa, które nie są związane z ww. przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego będą więc objęte, co do zasady, hipotezą normy zawartej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. W ten ostatni przypadek będzie wpisywać się również remont lub przebudowa, których zasadniczym celem jest konieczność odnowienia obecnej infrastruktury (z uwagi na np. jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego), nawet jeśli część inwestycji związana będzie z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającą ich parametry techniczne. Zastosowanie jednakże w takiej sytuacji stawki preferencyjnej do części prac dotyczących infrastruktury związanej z utrzymaniem akwenu portowego lub toru podejściowego, uzależnione będzie od możliwości ich wyodrębnienia od prac związanych z przebudową tych obiektów.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza przystąpić do przetargu, który obejmować ma wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową falochronów i umocnień brzegowych zapewniających dostęp do portu. Wymiary falochronów, czyli ich lokalizacja i kształt nie ulegną zmianie (poza niezbędnymi koniecznymi korektami wynikającymi z potrzeb konstrukcyjnych przebudowy), przebudowa nie wpłynie na zmianę warunków wejścia jednostek do portu oraz wielkości jednostek wchodzących/wychodzących z portu (aktualne przepisy portowe pozostaną w mocy. Istniejące znaki nawigacyjne oraz ich charakterystyki pozostaną do dalszego użytkowania bez zmian, jednakże docelowa wysokość świateł znajdujących się na wschodniej i zachodniej głowicy falochronu powinna wynosić 10,5 m ponad średni poziom wody w porcie.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z treści wniosku - prace związane z przebudową falochronów i umocnień brzegowych nie spowodują zmian ich parametrów technicznych, będą usługami związanymi z utrzymaniem akwenu portowego i toru podejściowego. Tym samym na mocy art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług będą podlegały, co do zasady, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, pod warunkiem posiadania przez Spółkę wymaganej w art. 83 ust. 2 dokumentacji.

Zaznaczyć jednak należy, iż w sytuacji, gdy wykonywane prace przekroczą granicę powodującą, że przestaną być one „utrzymaniowymi” a Spółka nie będzie miała możliwości ich wyodrębnienia od prac związanych z przebudową tych obiektów, będą podlegały opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj