Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-236/13-2/MW
z 12 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2013 r. (data wpływu 02.04.2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, dochodu ze sprzedaży nieruchomości w części, w jakiej dotyczy gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 02.04.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, dochodu ze sprzedaży nieruchomości w części, w jakiej dotyczy gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (poprzednia nazwa: Przedsiębiorstwo B. Sp. z o.o.; dalej: Spółka) jest właścicielem dwóch nieruchomości rolnych, w tym nieruchomości o powierzchni około 103 ha i jednocześnie przekraczającej powierzchnię 1 ha przeliczeniowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym (dalej: Nieruchomość). Spółka nabyła przedmiotową Nieruchomość w 1993 roku.

Przedmiotowa Nieruchomość została oddana w dzierżawę osobie fizycznej. W świetle podpisanej umowy dzierżawca zobowiązany jest do wykorzystywania Nieruchomości wyłącznie do celów produkcji rolnej, w tym do realizacji programu polegającego na subsydiowaniu upraw ekologicznych traw i koniczyny.

Zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów i budynków działki gruntu składające się na Nieruchomość są w przeważającej części (ponad 99% całkowitej powierzchni) sklasyfikowane jako użytki rolne.

Dzierżawca w związku z korzystaniem z Nieruchomości jest beneficjentem dopłat unijnych do gruntów rolnych i upraw ekologicznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dochód ze sprzedaży Nieruchomości w części, w jakiej dotyczy gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 UPDOP?


Stanowisko podatnika


W ocenie Spółki dochód ze sprzedaży Nieruchomości w części, w jakiej dotyczy gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: UPDOP).

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 UPDOP wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Art. 2 ust. 4 UPDOP w zakresie definicji gospodarstwa rolnego odsyła do przepisów ustawy o podatku rolnym (dalej: UPR). Art. 2 ust. 1 UPR zawiera definicję gospodarstwa rolnego. Przepis ten zawiera odesłanie do art. 1 UPR definiującego przedmiot podatku rolnego, a ten z kolei odsyła (choć nie w sposób wyraźny) do art. 2 ust. 2 UPR zawierającego definicję działalności rolniczej. Dopiero z trzech wymienionych powyżej przepisów można zrekonstruować kompletną definicję gospodarstwa rolnego dla potrzeb podatku rolnego i podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z tą definicją gospodarstwo rolne to obszar gruntów:

  1. sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych
  2. o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy
  3. stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej
  4. niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

W związku z tak zakreślonym zakresem pojęcia gospodarstwa rolnego należy się odnieść do poszczególnych elementów tej definicji:


Ad. 1.


Przedmiotowa Nieruchomość jest w przeważającej części (ponad 99%) sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako użytki rolne. Pozostała część jest sklasyfikowana jako drogi (Dr), lasy (Ls) i nieużytki (N).


Ad. 2.


Łączna powierzchnia Nieruchomości przekracza 1 ha przeliczeniowy - zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 UPR podstawę opodatkowania w przypadku gruntów gospodarstw rolnych stanowi liczba hektarów przeliczeniowych ustalana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego.

Ad. 3.


Nieruchomość stanowi własność Spółki będącej spółką kapitałową prawa handlowego, a więc posiadającej osobowość prawną.


Ad. 4.


Jak wspomniano powyżej Nieruchomość została wydzierżawiona osobie fizycznej wyłącznie dla celów prowadzonej przez nią produkcji rolnej. Tym samym, na gruncie nie będzie prowadzona działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza.

W szczególności nie można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza oddanie gruntu w dzierżawę na rzecz dzierżawcy prowadzącego na gruncie produkcję rolną. Warunek określony w art. 1 ust. 1 UPR odnosi się bowiem do faktycznego wykorzystania gruntu. W świetle wykładni terminu „niezajęcie na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza” prezentowanej w interpretacjach podatkowych i orzecznictwie jest to rzeczywiste i faktyczne niewykonywanie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza na gruntach, co bezsprzecznie będzie mieć miejsce w analizowanym zdarzeniu przyszłym, gdyż Nieruchomość będzie wykorzystywana przez dzierżawcę wyłącznie do celów produkcji rolnej. W opisanym zdarzeniu przyszłym nie może więc budzić wątpliwości, że na Nieruchomości będzie prowadzona działalność rolnicza. Nie ma przy tym znaczenia, czy działalność ta prowadzona jest przez dzierżawcę czy przez właściciela (tj. Spółkę). Oddanie Nieruchomości w dzierżawę nie może być samo w sobie utożsamiane z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza na danej nieruchomości.

Za powyższą wykładnią przemawiają również przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy dzierżawy. Zgodnie z art. 693 Kodeksu cywilnego przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać rzecz dzierżawcy do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Z brzmienia przytoczonego przepisu można wysnuć wniosek, że na mocy umowy dzierżawy Spółka zadysponowała swoim uprawnieniem właścicielskim do używania i pobierania pożytków z Nieruchomości w zamian za ustaloną w umowie kwotę czynszu dzierżawnego. Przepis ten charakteryzuje istotę umowy dzierżawy, to jest prawo dzierżawcy do pobierania pożytków z rzeczy, co odróżnia umowę dzierżawy od umowy najmu.

Innymi słowy, na mocy postanowień umowy dzierżawy tylko dzierżawca może być uznany za podmiot prowadzący działalność na Nieruchomości. Uprawnienie wydzierżawiającego do pobierania czynszu dzierżawnego nie może być utożsamiane z prowadzeniem działalności na samej nieruchomości. Tym samym, dyspozycja definicji gospodarstwa rolnego jest spełniona, gdyż jedyną działalnością dzierżawcy związaną z przedmiotową Nieruchomością jest produkcja rolna.

Podsumowując, przedmiotowa Nieruchomość powinna być uznana za gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 UPDOP (w części, w jakiej grunty wchodzące w jej skład są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych).

Kolejną przesłanką warunkującą zastosowanie zwolnienia sprzedaży Nieruchomości jest dokonanie zbycia Nieruchomości po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie Nieruchomości (art. 17 ust. 1 pkt 1 UPDOP a contrario). Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) warunek ten jest spełniony, gdyż Spółka nabyła przedmiotową Nieruchomość w 1993 roku, a więc okres wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 UPDOP upłynął z końcem 1998 r. Sprzedaż Nieruchomości będzie więc dokonana po upływie terminu warunkującego prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki dochód osiągnięty ze sprzedaży Nieruchomości (w części, w jakiej dotyczy gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych ) będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj