Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1567/11-2/ISz
z 26 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1567/11-2/ISz
Data
2012.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
aport
faktura
faktura korygująca
prawo do odliczenia
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
prawo do obniżenia podatku naliczonego z związku z fakturami dokumentującymi dokonanie czynności przez Zbywcę wnoszącego w formie aportu zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa, wystawionymi na Spółkę



Wniosek ORD-IN 724 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.10.2011 r. (data wpływu 28.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku naliczonego z związku z fakturami dokumentującymi dokonanie czynności przez Zbywcę wnoszącego w formie aportu zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa, wystawionymi na Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku naliczonego z związku z fakturami dokumentującymi dokonanie czynności przez Zbywcę wnoszącego w formie aportu zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa, wystawionymi na Spółkę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) otrzyma tytułem wkładu niepieniężnego zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), stanowiący łącznie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”).

Decyzja Spółki o przyjęciu przedmiotowego wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma na celu kontynuowanie przez Spółkę części działalności poprzedniego właściciela (dalej: „Zbywcę”), wchodzącego w skład jednej z największych grup medialnych w Polsce. Należy bowiem wskazać, iż na mocy umowy przenoszącej na Spółkę aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze skutkiem na określoną godzinę w dniu, w którym będzie dokonana transakcja (dalej: data aportu), Spółka otrzyma w szczególności prawa i obowiązki (wierzytelności/długi oraz należności/zobowiązania) wynikające z umów zawartych przed datą aportu przez Zbywcę w związku z działalnością (funkcjami) zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym umów zakupu usług i towarów związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa objętej w ramach aportu przez Spółkę.

Niektóre usługi i towary nabywane w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa są dostarczane przez dostawców w sposób ciągły w dłuższym okresie czasu (np. licencje itp.) i fakturowane okresowo (np. raz na kwartał). Planowana transakcja aportu będzie miała miejsce w okresie realizowania umów na zakup towarów i usług. W praktyce może więc dojść do sytuacji, w której czynności dokumentowane fakturami wykonywane będą (w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa) zarówno przed jak i po dacie aportu, natomiast faktura je dokumentująca (lub faktura korygująca, która odnosi się do takiej faktury) zostanie wystawiona już po dacie aportu na Spółkę.

Zbywca, w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, prowadzi działalność opodatkowaną VAT. Działalność ta, po wniesieniu jej aportem do Spółki będzie przez nią dalej kontynuowana. Ponadto, Spółka będzie również w ograniczonym zakresie wykonywała czynności zwolnione z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w opisanej powyżej sytuacji Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach zakupowych oraz fakturach korygujących zwiększających kwoty podatku naliczonego, a w przypadku faktur korygujących zmniejszających kwoty podatku naliczonego Spółka zobowiązana będzie do jego obniżenia...

Zdaniem wnioskodawcy, w opisanej powyżej sytuacji będzie przysługiwać Spółce prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach zakupowych oraz fakturach korygujących zwiększających kwoty podatku naliczonego z uwzględnieniem regulacji, o których mowa w art. 90 Ustawy o VAT. Natomiast w przypadku faktur korygujących zmniejszających kwoty podatku naliczonego Spółka zobowiązana będzie do jego obniżenia.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednocześnie, zgodnie z art. 90 ust. 1, w stosunku do towarów usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast w myśl ust. 2 przywołanego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika;
    1. z tytułu nabycia towarów usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
      - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Art. 86 ust. 10 pkt 1 stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast ust. 11 cytowanego artykułu mówi, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT podatnik zobowiązany jest do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczania podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że jest on nabywcą danych towarów i usług (konsumuje wskazane towary i usługi). Podatnik nabywający towary i usługi, które są związane z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupu, niezależnie od tego, kiedy takie prawo formalnie powstaje w świetle art. 86 ust. 10 ustawy o VAT.

Ponadto art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (dalej jako: „Dyrektywa”) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stanowi, że w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Implementację tego przepisu stanowią art. 6 pkt 1 oraz 91 ust. 9 ustawy o VAT.

Zarówno Zbywca przed dokonaniem aportu, jak i Spółka po otrzymaniu aportu, będą prowadzili działalność opodatkowaną VAT (oraz w ograniczonym okresie czynności zwolnione z VAT). Biorąc pod uwagę fakt, iż prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przed datą aportu przez Zbywcę w związku z działalnością Segmentu Sprzedaży i Marketingu zostaną przejęte przez Spółkę, powinna ona być uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur opisanych w stanie faktycznym wniosku (z uwzględnieniem regulacji, o których mowa w art. 90 Ustawy o VAT). W świetle przejęcia praw i obowiązków wynikających z umów zawartych z dostawcami Spółka powinna zostać uznana za nabywcę usług (jak również towarów) dla celów art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT.

Za takim stanowiskiem przemawia w szczególności fakt, iż zarówno Zbywca jak i Spółka, w ramach działalności tworzącej Segment Sprzedaży i Marketingu prowadzi (w przypadku Spółki będzie prowadziła) działalność opodatkowaną VAT, w stosunku do której przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Mając na uwadze zasadę neutralności VAT, wynikającą m.in. z art. 2 ust. 1 Dyrektywy, transakcja wniesienia aportu w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinna pozostać bez wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, za stanowiskiem takim przemawia również okoliczność, iż w świetle art. 19 Dyrektywy, Spółka będzie traktowana jako następca prawny Zbywcy.

W świetle powyższego, w przedstawionej przez Spółkę sytuacji, w której faktura dokumentująca dostawy towarów lub świadczenie usług wykonywane zarówno przed jak i po aporcie zostanie wystawiona po dacie aportu na Spółkę oraz fakturach korygujących zwiększających kwoty podatku naliczonego będzie ona uprawniona do odliczenia podatku VAT wykazanego na takich otrzymanych fakturach. Natomiast w przypadku faktur korygujących zmniejszających kwoty podatku naliczonego Spółka zobowiązana będzie do jego obniżenia.

W sytuacjach, gdy podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury związany będzie zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi (niedającymi prawa do odliczenia), wówczas Spółka będzie miała prawo do odliczenia jednak z uwzględnieniem regulacji wynikających z art. 90 Ustawy o VAT (w szczególności art. 90 ust. 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia (art. 86 ust. 10a).

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ponadto stosownie do art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy m. in. zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych.

Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślić również należy, iż podmiotem uprawnionym do odliczenia podatku naliczonego jest nabywca danych towarów, usług służących do działalności opodatkowanej.

Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zwanego dalej rozporządzeniem, wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Stosownie do treści § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11. W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, iż faktura dokumentująca sprzedaż powinna przede wszystkim zawierać dane określone w art. 106 ust. 1 ustawy, tj. m.in. dane dotyczące nabywcy. Natomiast w myśl cytowanego powyżej § 5 ust. 1 rozporządzenia, który precyzyjniej określa treść faktury, winna ona zawierać m.in. imię i nazwisko lub nazwę bądź nazwę skróconą nabywcy oraz jego adres, a także numer NIP nabywcy.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca otrzyma tytułem wkładu niepieniężnego zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), stanowiący łącznie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Decyzja Spółki o przyjęciu przedmiotowego wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma na celu kontynuowanie przez Spółkę części działalności poprzedniego właściciela. Niektóre usługi i towary nabywane w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa są dostarczane przez dostawców w sposób ciągły w dłuższym okresie czasu (np. licencje itp.) i fakturowane okresowo (np. raz na kwartał). Planowana transakcja aportu będzie miała miejsce w okresie realizowania umów na zakup towarów i usług. W praktyce może więc dojść do sytuacji, w której czynności dokumentowane fakturami wykonywane będą (w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa) zarówno przed jak i po dacie aportu, natomiast faktura je dokumentująca (lub faktura korygująca, która odnosi się do takiej faktury) zostanie wystawiona już po dacie aportu na Spółkę.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy w opisanej powyżej sytuacji Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach zakupowych oraz fakturach korygujących zwiększających kwoty podatku naliczonego, a w przypadku faktur korygujących zmniejszających kwoty podatku naliczonego Spółka zobowiązana będzie do jego obniżenia.

Zatem podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku od wartości dodanej zapłaconego z tytułu nabycia usług wykonanych przez innego podatnika, w sytuacji gdy odnośne faktury zawierają wszystkie informacje wymagane przez § 5 ust. 1 rozporządzenia, a w szczególności zawierają informacje niezbędne do ustalenia tożsamości osoby, która wystawiła te faktury, oraz rodzaju wykonanych usług.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust.2 pkt 1 i 2 ustawy o VAT).

W analizowanej sprawie, Spółka na mocy umowy przenoszącej na Spółkę aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze skutkiem na określoną godzinę w dniu, w którym będzie dokonana transakcja (dalej: data aportu), Spółka otrzyma w szczególności prawa i obowiązki (wierzytelności/długi oraz należności/zobowiązania) wynikające z umów zawartych przed datą aportu przez Zbywcę w związku z działalnością (funkcjami) zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym umów zakupu usług i towarów związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa objętej w ramach aportu przez Spółkę.

Zatem należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż „biorąc pod uwagę fakt, iż prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przed datą aportu przez Zbywcę w związku z działalnością Segmentu Sprzedaży i Marketingu zostaną przejęte przez Spółkę, powinna ona być uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur opisanych w stanie faktycznym wniosku (z uwzględnieniem regulacji, o których mowa w art. 90 Ustawy o VAT). W świetle przejęcia praw i obowiązków wynikających z umów zawartych z dostawcami Spółka powinna zostać uznana za nabywcę usług (jak również towarów) dla celów art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT”.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż w opisanej powyżej sytuacji faktury, które zostaną wystawione już po dacie aportu na Spółkę stanowią, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Zatem, w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, jak również art. 90 ust. 1 ustawy, które to przepisy wskazuje Wnioskodawca jako zasadne, w celu argumentacji własnego stanowiska w sprawie.

Wobec powyższego Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, faktur korygujących, wystawionych dla Spółki, lecz dokumentujących czynności w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa (będącego przedmiotem aportu) zarówno przed jak i po dacie aportu. A w przypadku faktur korygujących zmniejszających podatek naliczony ma też obowiązek obniżenia podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj