Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-29/13-6/MN
z 22 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) oraz pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej w przypadku wpłat na rachunek bankowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej w przypadku wpłat na rachunek bankowy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) oraz pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej. W szczególności przedmiotem działalności Spółki jest organizowanie warsztatów tanecznych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia odbywają się w większości w przedszkolach, w których Spółka wynajmuje sale do prowadzenia zajęć. Rodzice zapisują dzieci na zajęcia, oraz dokonują opłat za zajęcia w całości lub w ratach przelewem na rachunek bankowy Spółki lub gotówką w przedszkolu. Wpłaty gotówkowe zebrane od rodziców w przedszkolu są przekazywane osobom prowadzącym zajęcia (pracownikom Spółki) lub właścicielom Spółki. Spółka rozpoczęła działalność dnia 1 września 2012 r. Prowadzenie zajęć w przedszkolach rozpoczęła w październiku 2012 r. i w tym miesiącu otrzymała pierwsze wpływy na rachunek bankowy oraz wpłaty gotówkowe. W dniu 25 października 2012 r. została zakupiona oraz zafiskalizowana kasa rejestrująca. Na kasie rejestrującej ewidencjonowane są wpływy gotówkowe za prowadzone zajęcia, natomiast na podstawie wpływów na rachunek bankowy, po zakończeniu miesiąca Spółka sporządza ewidencję przychodów uwzględniających wpływy na ten rachunek, zawierającą: datę wpływu, tytuł wpłaty, dane osoby dokonującej wpłaty oraz kwotę. Spółka jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż zapłata za wykonane usługi dokonywana jest w całości za pośrednictwem jej rachunku bankowego. W przypadku, gdy zapłata za wykonane usługi dokonywana jest za pośrednictwem rachunku bankowego, z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła (ewidencja zawiera m.in. dane nabywcy – imię, nazwisko i adres oraz opis czego dana wpłata dotyczy). W przypadku wpłat gotówkowych, wpłaty za zajęcia zbierane są przez jednego z rodziców lub opiekunów dzieci i przekazywane osobie prowadzącej zajęcia z dziećmi (pracownikowi lub właścicielowi Spółki) wraz z listą z danymi dzieci, których dotyczą wpłaty. Przedszkole nie działała w imieniu Spółki i nie dokonuje sprzedaży przedmiotowych usług w imieniu i na rzecz Spółki. Przedszkole wynajmuje wyłącznie sale, w której prowadzone są zajęcia dla dzieci. Przedmiotem umowy zawartej z przedszkolem jest wyłącznie najem. W związku z tym, że przedszkole nie dokonuje sprzedaży przedmiotowych usług w imieniu i na rzecz Spółki, Wnioskodawca nie wie czy w odniesieniu do przedszkola powstał obowiązek ewidencjonowania wartości sprzedaży własnej oraz prowadzonej w imieniu i na rzecz innych podatników.

Spółka wskazała również, że świadczone przez nią usługi obejmują naukę tańca dla dzieci oraz pomocniczo inne zajęcia dla dzieci (np. zabawy ruchowe) i mogą być sklasyfikowane zarówno pod numerem 85.52.11.0usługi świadczone przez szkoły tańca i instruktorów tańca”, jak i pod numerem 85.51.10.0usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”, które to usługi nie korzystają ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie poz. 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), natomiast, zdaniem Spółki, korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, w tym zakresie, w jakim zapłaty za usługi są w całości dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego i z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczyła.

W przypadku wpłaty na rachunek bankowy, za pośrednictwem rachunku bankowego regulowana jest cała kwota należna od jednej osoby za świadczoną usługę (należne wpłaty od każdej osoby są regulowane albo w całości na rachunek bankowy albo w całości gotówką).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postępuje prawidłowo prowadząc ewidencję przychodów udokumentowanych wpływem na rachunek bankowy z pominięciem ewidencjonowania tych wpływów na kasie rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zakres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, zwolnione z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Przepisy nie precyzują jednak, co rozumie się pod pojęciem „ewidencji”, jaka jest jej forma i jaki dane powinna zawierać.

Zdaniem Spółki, możliwe i zgodnie z przepisami jest prowadzenie ewidencji przychodów udokumentowanych wpłatami na rachunek bankowy Spółki, zawierającej dane osoby wpłacającej, tytuł zapłaty (najczęściej imię i nazwisko dziecka uczestniczącego w zajęciach, czasami również przedszkole, w którym odbywają się zajęcia oraz okres za jaki jest zapłata) oraz kwotę wpłaty, ponieważ z dowodów dokumentujących transakcję (lista zapisów na zajęcia i wyciągi bankowe z wpłatami) oraz z ewidencji (dodatkowa ewidencja, którą Spółka prowadzi na podstawie wpłat dokonanych na rachunek bankowy), jednoznacznie wynika jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

Zwolnienie to jest niezależne od posiadania przez Spółkę kasy rejestrującej, co oznacza, że przychody dokumentowane wpływami na rachunek bankowy mogą być ewidencjonowane tylko w ewidencji przychodu, z pominięciem rejestrowania ich za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, iż na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązującym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, iż obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że od 2012 roku Spółka rozpoczęła ewidencjonowanie obrotów za pomocą kasy rejestrującej.

Jednakże, zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 29, świadczenie usług, których przedmiotem są usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 85 – usługi w zakresie edukacji – z wyłączeniem:

  • usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
  • usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
  • usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jak wskazał Wnioskodawca, prowadzi on działalność gospodarczą w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej. W szczególności przedmiotem działalności Spółki jest organizowanie warsztatów tanecznych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Świadczone przez Spółkę usługi obejmują naukę tańca dla dzieci oraz pomocniczo inne zajęcia dla dzieci (np. zabawy ruchowe) i mogą być sklasyfikowane zarówno pod numerem 85.52.11.0usługi świadczone przez szkoły tańca i instruktorów tańca”, jak i pod numerem 85.51.10.0usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”.

Tym samym, przedmiotowe usługi nie korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia – zawierają się bowiem w wyłączeniach ze zwolnienia z ewidencjonowania, wskazanych w tej pozycji załącznika.

Jednakże, w ww. załączniku do rozporządzenia, wskazano sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, w poz. 37 – świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie również jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, iż rodzice zapisują dzieci na zajęcia, oraz dokonują opłat za zajęcia w całości lub w ratach przelewem na rachunek bankowy Spółki lub gotówką w przedszkolu. Na podstawie wpływów na rachunek bankowy, po zakończeniu miesiąca Spółka sporządza ewidencję przychodów uwzględniających wpływy na ten rachunek, zawierającą: datę wpływu, tytuł wpłaty, dane osoby dokonującej wpłaty oraz kwotę. Spółka jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka wskazała, iż zapłata za wykonane usługi dokonywana jest w całości za pośrednictwem jej rachunku bankowego. W przypadku, gdy zapłata za wykonane usługi dokonywana jest za pośrednictwem rachunku bankowego, z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła (ewidencja zawiera m.in. dane nabywcy – imię nazwisko i adres oraz opis czego dana wpłata dotyczy). W przypadku wpłaty na rachunek bankowy, za pośrednictwem rachunku bankowego regulowana jest cała kwota należna od jednej osoby za świadczoną usługę (należne wpłaty od każdej osoby są regulowane albo w całości na rachunek bankowy albo w całości gotówką).

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu przedmiotowych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Mając na względzie przywołane regulacje oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowych usług, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem banku, na rachunek Wnioskodawcy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r., na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

W konsekwencji, Spółka postępuje prawidłowo prowadząc ewidencję przychodów udokumentowanych wpływem na rachunek bankowy z pominięciem ewidencjonowania tych wpływów na kasie rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałym zakresie, dotyczącym podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej w przypadku wpłat gotówkowych – wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj