Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-436/13/CzP
z 4 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04 kwietnia 2013 r. (data wpływu do BKIP 08 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przedmiotowego przez spółkę prawa handlowego powstałą z przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 kwietnia 2013 r. wpłynął do BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przedmiotowego przez spółkę prawa handlowego powstałą z przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca powstał z przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Do przekształcenia doszło na podstawie art. 69 w związku z art. 75 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 217). Wnioskodawca został zarejestrowany w KRS w dniu 01 sierpnia 2012 r. i od tego czasu prowadził działalność w zakresie ochrony zdrowia jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przed dokonaniem przekształcenia Wnioskodawca funkcjonował jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej posiadający osobowość prawną i wpis w KRS w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej. Jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Od dnia 01 sierpnia 2012 r. prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań z zakresu ochrony zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powstała w ww. sposób osoba prawna - sp. z o.o. wstępuje w prawo zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z zapisem art. 98a § 1 pkt 1 /winno być 93a § 1 pkt 1/ Ordynacji podatkowej?

Zdaniem Spółki, ma tutaj zastosowanie art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Spółka przed przekształceniem była osobą prawną, samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej i korzystała ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. ochrona zdrowia są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w części w jakiej zostały przeznaczone na cele statutowe. Przepis ten zawiera zastrzeżenie, że zwolnienie to nie dotyczy spółek - art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Spółki, ten zapis, tj. art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma do Niej zastosowania. Spółka prowadzi obecnie działalność w formie spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), ale nadal korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Prawo Spółki do korzystania z tego przepisu wynika z art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że po przekształceniu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (osoby prawnej) w inną osobę prawną (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), powstała spółka korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych. Na korzystanie z tego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych pozwala art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – określana dalej „updop”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z ww. zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c updop:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  3. zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że spółki zostały wprost wyłączone z możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Z opisu stanu faktycznego wynika m.in., iż Wnioskodawca funkcjonował jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej posiadający osobowość prawną i wpis w KRS w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej. Jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Od dnia 01 sierpnia 2012 r. prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań z zakresu ochrony zdrowia.

Zgodnie z art. 93a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Ponadto w myśl art. 93e Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Zestawienie regulacji art. 93a z przepisem art. 93e Ordynacji podatkowej pozwala na wyprowadzenie wniosku, że pierwszy z wymienionych przepisów ustanawia, jako zasadę sukcesję uniwersalną praw i obowiązków podatkowych, która doznaje ograniczeń tylko w przypadkach, o których mowa w art. 93e. Oznacza to, że przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby prawnej nie przychodzą na osobę prawną przekształconą tylko wówczas, gdy wyjątek od zasady (tzn. pełnej sukcesji) został przewidziany w odrębnych ustawach, umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. „Odrębne ustawy”, o których mówi art. 93e Ordynacji podatkowej, to każdy akt prawny rangi ustawowej, zarówno z zakresu prawa podatkowego, jak i pozapodatkowy. Wśród przewidzianych „odrębnych ustaw” – w przedmiotowej sprawie - jest updop.

Updop nie wskazuje w sposób wyraźny utraty prawa do zwolnienia od podatku następcy prawnego w przypadku przekształcenia formy prawnej. Należy zaznaczyć, że sukcesją podatkową objęte są te uprawnienia, które nabył podmiot przekształcany. W sprawie będącej przedmiotem wniosku będą to zatem te dochody osiągnięte przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (dalej „SPZOZ”), które na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 updop objęte były zwolnieniem z opodatkowania i do dnia przekształcenia jednostki w spółkę prawa handlowego nie zostały wykorzystane na działalność o jakiej mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie z jakiego korzystał SPZOZ przed przekształceniem w spółkę prawa handlowego jest zwolnieniem przedmiotowym a nie podmiotowym. Cechą zwolnienia przedmiotowego jest to, że odnosi się ono do konkretnego dochodu (po spełnieniu warunków wynikających z przepisów prawa), a nie do podmiotu go uzyskującego jako takiego. Zatem sukcesją może być objęty tylko ten dochód osiągnięty przez SPZOZ przed przekształceniem, który został przeznaczony na działalność wymienioną w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ale do czasu przekształcenia nie został wydatkowany na ten cel. Po przekształceniu SPZOZ w spółkę prawa handlowego (obecna forma prawna Wnioskodawcy) dochody osiągnięte przez tą spółkę, nawet jeżeli są przeznaczone na działalność o jakiej mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, gdyż możliwości takiej nie dopuszcza powołany wcześniej art. 17 ust. 1c pkt 1 updop.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj