Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-352/13/KG
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012r. (data wpływu 20 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoczęcia ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoczęcia ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą. Zakres prowadzonej działalności gospodarczej to miedzy innymi:

  • 9523Z naprawa obuwia i wyrobów skórzanych,
  • 46.22Z, 46.31Z, 46.41Z.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. od podatku od towarów i usług Dz. U. 54 poz. 535 ze zm.

Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od dnia 7 września 2000r. Wnioskodawca prowadzi 3 punkty sprzedaży usług. Zgodnie z właściwością miejscową należy do Urzędu Skarbowego.

W trakcie prowadzenia działalności Wnioskodawca nie ewidencjonował obrotów za pomocą kas rejestrujących. W roku 2012 obroty w prowadzonej działalności przekroczyły kwotę 20.000 zł, ale nie przekroczyły kwoty 40.000 zł.

Na podstawie art. 111 ust. 8 przywołanej wcześniej ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 marca 2013r. Wnioskodawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących.

Ponieważ Wnioskodawca prowadzi 3 punkty sprzedaży swoich usług – powinien mieć zainstalowane 3 kasy rejestrujące. W dniu 28 lutego 2013r. zgłosił do Urzędu Skarbowego informację, że z dniem 1 marca 2013r. rozpoczyna sprzedaż przez kasę rejestrującą w punktach tam, gdzie prowadzi działalność gospodarczą. Ponieważ zakup 3 kas rejestrujących jest dla Wnioskodawcy sporym wydatkiem skorzystał z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów i na dzień 1 marca 2013r. rozpoczął ewidencjonowanie na jednej kasie, przy czym w każdym pierwszym dniu następnego miesiąca będzie instalował kolejne kasy (zgodnie z wyliczeniem 3/5 = 0,6). Rozpoczęcie ewidencjonowania na zasadach określonych powyżej przedłużają odpowiednio okres zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach (ust. § 6 pkt 6 – rozporządzenia Ministra Finansów). Zatem do dnia instalacji następnych kas rejestrujących w innych punktach sprzedaż usług powinna być ewidencjonowana w formie papierowej – jako ewidencje sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postąpiono właściwie zgłaszając przed dniem 1 marca 2013r. do Urzędu Skarbowego informację o 3 stanowiskach kasowych, przy czym na dzień 1 marca 2013r. jest zakupiona i ufiskalniona jedna kasa, a w pozostałych punktach będą instalowane kolejne kasy sukcesywnie każdego pierwszego następnego miesiąca, i czy prawidłowo będzie prowadzona w pozostałych punktach do dnia instalacji kasy ewidencja sprzedaży w formie papierowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, wspierając się na rozporządzeniu Ministra Finansów w szczególności § 6 pkt 1 oraz 2 postąpiono właściwie zgłaszając ewidencjonowanie na kasie fiskalnej wyszczególniając punkty gdzie będą instalowane kolejne kasy oraz prowadzenie w tych punktach ewidencji sprzedaży w formie papierowej do dnia instalacji kasy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Przepisy ustawy o VAT nie narzucają określonej formy prowadzenia ewidencji. Ważne jest tylko, aby zawierała ona wszystkie elementy wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy oraz inne dane, które są niezbędne do prawidłowego wypełnienia deklaracji VAT.

Szczególnym rodzajem ewidencji, o której mowa w cytowanej wyżej normie prawnej jest ewidencja prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Obowiązek zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, wynika z zapisu art. 111 ust. 3a pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Mając na uwadze § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2013r., poz. 163), odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania.

Od 1 stycznia 2013r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012r. poz. 1382).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Stosownie do treści § 7 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy:

  1. nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
  2. nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

–zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013r.

W myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia z 2012r., podatnicy są obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania w terminach określonych w § 5 przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, zgłoszonych przez podatnika do urzędu skarbowego, zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy.

Rozpoczęcie ewidencjonowania, na zasadach określonych w ust. 1, przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Wnioskodawca prowadzi 3 punkty sprzedaży swoich usług. W 2012r. obroty w prowadzonej działalności przekroczyły kwotę 20.000 zł., ale nie przekroczył 40.000 zł Wnioskodawca nie ewidencjonował obrotów za pomocą kas rejestrujących. W dniu 28 lutego 2013r. zgłosił do Urzędu Skarbowego informację, że z dniem 1 marca 2013r. rozpoczyna sprzedaż przez kasę rejestrującą w punktach tam, gdzie prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawca z dniem 1 marca 2013r. rozpoczął ewidencjonowanie na jednej kasie, przy czym w każdym pierwszym dniu następnego miesiąca będzie instalował kolejne kasy (zgodnie z wyliczeniem 3/5 = 0,6). Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia instalacji następnych kas rejestrujących w innych punktach, sprzedaż usług powinna być ewidencjonowana w formie papierowej – jako ewidencje sprzedaży.

Jak wskazał Wnioskodawca, obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powstał dla niego w dniu 1 marca 2013r. Stwierdzić zatem należy, iż stosownie do powołanego § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących obowiązany był do złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego informacji o liczbie kas i miejscu ich używania, przed dniem 1 marca 2013r.

Ponadto w oparciu o wskazane regulacje oraz opis sprawy należy zauważyć, że Wnioskodawca winien rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu co najmniej 1/5 liczby zgłoszonych do właściwego naczelnika urzędu skarbowego kas rejestrujących, a następnie wprowadzić od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca kolejną kasę. Skorzystanie z powyższej zasady przedłuży odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach, stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia.

Skoro Wnioskodawca dnia 1 marca 2013r. rozpoczął ewidencję obrotów przy zastosowaniu pierwszej kasie rejestrującej, to kolejne dwie kasy fiskalne z trzech zgłoszonych do naczelnika urzędu skarbowego, winny być wprowadzone do stosowania od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca. Do dnia instalacji ww. kolejnych dwóch kas Wnioskodawca winien prowadzić ewidencję sprzedaży zawierającą wszystkie elementy, o których mowa w art. 109 ust. 3, w formie papierowej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj