Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-517/12-4/JK
z 5 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-517/12-4/JK
Data
2012.09.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
cele mieszkaniowe
podział majątku dorobkowego
sprzedaż nieruchomości
ulga meldunkowa
wspólność ustawowa


Istota interpretacji
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż cały przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, w której Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały od 16.01.2007 r. do 03.01.2012 r., korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przychód ten nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r. gdyż zwolnienie to nie obowiązuje w stanie prawnym mającym zastosowanie do sprawy Wnioskodawczyni.



Wniosek ORD-IN 591 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2012 r. (data wpływu 25.06.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 09.08.2012 r. (data nadania 17.08.2012 r., data wpływu 20.08.2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 16.08.2012 r. Nr IPPB4/415-517/12-2/JK (data nadania 16.08.2012 r., data doręczenia 17.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości:

  • w odniesieniu do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 16.08.2012 r. Nr IPPB4/415-517/12-2/JK (data nadania 16.08.2012 r., data doręczenia 17.08.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem 09.08.2012 r. (data nadania 17.08.2012 r., data wpływu 20.08.2012 r.) powyższe braki zostały uzupełnione w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wraz z byłym mężem nabyli 16.01.2007 r. na zasadzie współwłasności łącznej do majątku wspólnego budynek mieszkalny rozumiany jako zabudowana budynkiem mieszkalnym działka gruntu (nieruchomość). Budynek mieszkalny był wzniesiony na gruncie stanowiącym własność. Nie był przedmiotem użytkowania wieczystego. Po orzeczeniu rozwodu w marcu 2011 r. postanowieniem sądowym z dnia 02.09.2011 r. sygnatura akt I Ns 239/11 byli małżonkowie dokonali podziału majątku w taki sposób, że Wnioskodawczyni uzyskała w całości prawo własności domu mieszkalnego wraz z niektórymi przynależnościami (meble i urządzenia znajdujące się w tym budynku), natomiast były mąż w wyniku tego podziału uzyskał prawo własności ruchomości. W wyniku podziału majątku każdy z małżonków otrzymał majątek o różnej wartości. Wartość nieruchomości otrzymanej w wyniku podziału majątku mieści się w udziale jaki przysługiwał Wnioskodawczyni. Wartość otrzymanego majątku była niższa niż 1/2 wartości majątku stanowiącego wspólną własność małżonków przed ustaniem współwłasności łącznej. Podziałowi majątku nie towarzyszyły spłaty i dopłaty. W dniu 19.12.2011 r. Wnioskodawczyni sprzedała budynek mieszkalny. Wnioskodawczyni była zameldowana w budynku mieszkalnym na pobyt stały od dnia 16.01.2007 r. do dnia 03.01.2012 r. Dnia 27.04.2012 r. złożyła w Urzędzie Skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2011 PIT-39, w którym wykazała 1/2 dochodu uzyskanego ze sprzedaży do opodatkowania jednocześnie deklarując zamiar skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21. ust. 1 pkt 131 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym samym dniu złożyła oświadczenie o zamiarze skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej rozumianej jako zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawczyni przysługuje zwolnienie przychodów z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego rozumianego jako budynek mieszkalny wraz z gruntem, na którym został wzniesiony („ulga meldunkowa”) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązujących do 31 grudnia 2008 r. obejmująca kwotę uzyskanego przychodu ze sprzedaży tego budynku w części nabytej w 2007 r....
  2. Czy Wnioskodawczyni przysługuje zwolnienie przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2011 r. w części nabytej w 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, stosownie do postanowień art. 43 § 1 z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.) stanowiącym, że oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym. Wnioskodawczyni przypadał 1/2 udział w prawie własności majątku wspólnego małżonków. Ustanie małżeństwa nie zmieniło udziałów we własności tego majątku. Oznacza to, że Wnioskodawczyni przypadał udział w 1/2 prawa własności zarówno przed jak i po ustaniu małżeństwa z zastrzeżeniem, że do momentu ustania małżeństwa była to współwłasność łączna, a po ustaniu małżeństwa współwłasność w częściach ułamkowych. W tych okolicznościach faktycznych Wnioskodawczyni uznaje, że nabyła udział w 1/2 prawa własności budynku mieszkalnego w momencie nabycia budynku w 2007 r. nabywając łącznie z byłym małżonkiem budynek do majątku wspólnego. Natomiast w momencie uprawomocnienia się postanowienia sądowego (co nastąpiło w 2011 r.) nabyła przypadający przed podziałem majątku wspólnego byłemu małżonkowi udział w 1/2 prawa własności tego budynku.

Zdaniem Wnioskodawczyni przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2008 r. zwolnienie z podatku przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego zwane ulgą meldunkową, obejmuje w jej przypadku zwolnienie przychodu z tej części współwłasności, która przypadła jej od nabytego w 2007 r. udziału w prawie własności, przy zachowaniu pozostałych warunków zwolnienia. Natomiast stosownie do postanowień w art. 21 ust. 1 pkt 131 tej samej ustawy przewidziane w tym przepisie zwolnienie dochodu przysługiwać będzie od dochodu od tej części współwłasności, która została nabyta w 2011 r. przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Kosztem nabycia prawa współwłasności nieruchomości w 2011 r. będzie wartość udziału w 1/2 prawa własności składników stanowiących przed podziałem współwłasność, które w zamian za prawo udziału w 1 własności nieruchomości nabył w wyniku tego podziału były małżonek. Zwolnienie to dotyczy przychodu przypadającego na udział w 1/2 prawa własności zbytego budynku.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawczyni przysługuje jej zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) powołanej ustawy zwanej ulgą meldunkową przypadające na udział w 1/2 prawa własności, ponieważ spełniła określone w tym przepisie warunki (nabycie nieruchomości nastąpiło w 2007 r. była zameldowana w sprzedanym budynku przez okres dłuższy niż 12 miesięcy przed datą zbycia budynku), także w przepisie art. 21 ust. 20 w brzmieniu określonym przez art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 28 listopada 2008 r. Nr 209, poz. 1316 ze zm.). Zwolnienie to dotyczy przychodu przypadającego na udział w 1/2 prawa własności zbytego budynku mieszkalnego i obejmuje przychód ze zbycia nieruchomości bez wyłączania jakichkolwiek części składowych. Przychód ze zbycia stosownie do postanowień art. 19 ust. 1 ustawy obejmuje określoną w umowie sprzedaży cenę pomniejszoną o koszty zbycia.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy o podatku dochodowym wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego. Powołana ustawa nie definiuje dla jej potrzeb znaczenia, ani nie odwołuje się do innych przepisów definiujących pojęcia budynek mieszkalny, czy zbycie budynku mieszkalnego. Nie ulega wątpliwości, że w języku potocznym a także w obrocie nieruchomościami uczestnicy tego obrotu dokonując zbycia bądź nabycia budynku mieszkalnego rozumieją pod tym pojęciem zbycie bądź nabycie nieruchomości, gdzie budynek mieszkalny jest jedynie częścią składową tej nieruchomości. W powszechnie używanym znaczeniu zbycie domu, czy nabycie domu oznacza określone w przepisach Kodeksu cywilnego zbycie, nabycie nieruchomości, której częścią składową jest budynek mieszkalny. Dokonując wykładni przepisów normujących tzw. ulgę meldunkową Naczelny Sąd Administracyjny w podjętej 02.04.2012 r. Uchwale oznaczonej sygnaturą II FPS 3/11 odpowiadając na pytanie prawne przedstawione składowi siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, tj. „Czy tzw. ulga meldunkowa przewidziana w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w stanie prawnym obowiązującym do końca 2008 r. obejmowała swoim zakresem wyłącznie budynek mieszkalny, jego część lub udział w nim, czy również grunt na jakim budynek ten został posadowiony...” podjął następującą uchwałę: tzw. ulga meldunkowa przewidziana w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w stanie prawnym obowiązującym do końca 2008 r., obejmowała swoim zakresem nie tylko przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, ale także gruntu, na którym budynek ten został posadowiony. Odpowiadając na pierwsze pytanie zdaniem Wnioskodawczyni przysługuje jej zwolnienie przychodu uzyskanego ze zbycia nabytego w 1/2 w 2007 r. prawa własności budynku mieszkalnego rozumianego jako nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym i obejmuje przychód określony w umowie zbycia bez wyłączania jakichkolwiek części składowych.

Przedstawiając własne stanowisko dotyczące drugiego pytania Wnioskodawczyni wskazuje, że ulga art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje część dochodu, która przypada na nabycie w 2011 r. udział w 1 własności w wyniku podziału majątku wspólnego byłych małżonków stanowiący przed podziałem własność drugiego z małżonków. Nabycie tej części prawa własności nastąpiło w wyniku zamiany, co oznacza że kosztem uzyskania, którego prawa była wartość ruchomości, do których prawo uzyskał były małżonek. Natomiast dochodem ze zbycia tego prawa będzie cena określona w umowie zbycia przypadająca na udział w 1 prawa własności pomniejszona o wartość rzeczy do których udział w 1/2 prawa własności z tytułu zamiany uzyskał współmałżonek. Odpowiadając na pytanie drugie zdaniem Wnioskodawczyni przysługuje jej prawo do zwolnienia dochodu ze zbycia nabytego w 2011 r. udziału w 1/2 w prawie własności nieruchomości na podstawie art. 21 ust. 131 przy spełnieniu przewidzianych w tym przepisie warunków.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, sprzedaż ta nie jest źródłem przychodu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika zatem, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości bądź udziału w niej decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni wraz z byłym mężem nabyli 16.01.2007 r. na zasadzie współwłasności łącznej do majątku wspólnego budynek mieszkalny rozumiany jako zabudowana budynkiem mieszkalnym działka gruntu (nieruchomość). Budynek mieszkalny był wzniesiony na gruncie stanowiącym własność. Po orzeczeniu rozwodu w marcu 2011 r. postanowieniem sądowym z dnia 02.09.2011 r. sygnatura akt I Ns 239/11 byli małżonkowie dokonali podziału majątku w taki sposób, że Wnioskodawczyni uzyskała w całości prawo własności domu mieszkalnego wraz z niektórymi przynależnościami (meble i urządzenia znajdujące się w tym budynku), natomiast były mąż w wyniku tego podziału uzyskał prawo własności ruchomości. W wyniku podziału majątku każdy z małżonków otrzymał majątek o różnej wartości. Wartość nieruchomości otrzymanej w wyniku podziału majątku mieści się w udziale jaki przysługiwał Wnioskodawczyni. Wartość otrzymanego majątku była niższa niż 1/2 wartości majątku stanowiącego wspólną własność małżonków przed ustaniem współwłasności łącznej. Podziałowi majątku nie towarzyszyły spłaty i dopłaty. W dniu 19.12.2011 r. Wnioskodawczyni sprzedała budynek mieszkalny. Wnioskodawczyni była zameldowana w budynku mieszkalnym na pobyt stały od dnia 16.01.2007 r. do dnia 03.01.2012 r. oraz złożyła oświadczenie o zamiarze skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej. W dniu 27.04.2012 r. Wnioskodawczyni złożyła również zeznanie PIT-39, w którym wykazała 1/2 dochodu uzyskanego ze sprzedaży do opodatkowania jednocześnie deklarując zamiar skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21. ust. 1 pkt 131 lit. a) ww. ustawy.

Stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz 59 ze zm.). Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa między małżonkami z mocy prawa powstaje wspólność majątkowa obejmująca przedmioty nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością – art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Dopiero z chwilą ustania małżeństwa wspólność ta ulega przekształceniu i wówczas małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym stanowiącym ich dorobek (art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Jednakże z ważnych powodów każdy z małżonków może żądać, aby ustalenie udziałów w majątku wspólnym nastąpiło z uwzględnieniem stopnia, w którym każdy z nich przyczynił się do powstania tego majątku (art. 43 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

Zgodnie z teorią prawa rzeczowego przyznanie danej osobie na wyłączną własność rzeczy w wyniku podziału majątku wspólnego jest nabyciem tych rzeczy. Natomiast, biorąc pod uwagę przyjętą linię orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, nabyciem w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku pochodowym od osób fizycznych nie jest przyznanie nieruchomości na wyłączną własność jednemu z małżonków w wyniku podziału majątku wspólnego, jeśli:

  • podział taki jest ekwiwalentny w naturze i nie towarzyszą mu spłaty i dopłaty lub
  • jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości w wyniku podziału tego majątku, mieści się w udziale, jaki byłemu małżonkowi przysługuje w majątku dorobkowym małżeńskim.

Za datę nabycia nieruchomości, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która przypadła danej osobie w wyniku podziału majątku dorobkowego małżeńskiego, należy przyjąć datę jej nabycia w czasie trwania związku małżeńskiego, jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości w wyniku podziału tego majątku mieści się w udziale, jaki byłemu małżonkowi przysługuje w majątku dorobkowym małżeńskim. Jeżeli natomiast wartość otrzymanej przez małżonka nieruchomości przekracza jego udział w majątku dorobkowym małżeńskim, to wówczas za datę nabycia tej części nieruchomości, która przekracza udział małżonka w majątku dorobkowym małżeńskim, należy przyjąć dzień, w którym dokonano podziału majątku dorobkowego małżeńskiego.

Zatem uwzględniając powyższe oraz przyjmując za Wnioskodawczynią, iż wartość nieruchomości otrzymanej w wyniku podziału majątku mieści się w udziale jaki Jej przysługiwał w majątku dorobkowym małżeńskim, ze wskazaniem, że wartość otrzymanego majątku była niższa niż 1/2 wartości tego majątku, a także fakt, iż podziałowi majątku nie towarzyszyły żadne spłaty lub dopłaty, uznać należy, że nabycie przez Wnioskodawczynię nieruchomości, nastąpiło w dniu 16.01.2007 r., tj. w dacie nabycia tej nieruchomości w czasie trwania związku małżeńskiego.

Powyższe oznacza, że nie upłynął pięcioletni okres, określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem odpłatne zbycie stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dokonując zatem oceny skutków prawnych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w 2007 r. należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są precyzyjne i nie pozostawiają jakichkolwiek wątpliwości w przedmiocie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej w latach 2007-2008 i sprzedanej przed upływem 5-letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. (a więc dotyczącym nabycia w latach 2007-2008) nie przewiduje zwolnienia przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości przed upływem okresu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy w przypadku przeznaczenia środków ze sprzedaży na cele mieszkaniowe. Oznacza to, że nie ma możliwości w tym przypadku zastosowania zwolnienia w przypadku przeznaczenia przez Wnioskodawczynię środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni nie może zatem, skoro nabyła nieruchomość w 2007 r., skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży w przypadku przeznaczenia tego przychodu na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 131 zostało wprowadzone dopiero ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniającą zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z nowego zwolnienia z opodatkowania mogą korzystać wyłącznie ci podatnicy, którzy nabyli zbywaną nieruchomość czy prawo po 31 grudnia 2008 r. Tym samym, Wnioskodawczyni nie była zobowiązana do złożenia zeznania PIT-39, w którym zadeklarowała kwotę przychodu zwolnionego z opodatkowania. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania w odniesieniu do skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytych w stanie prawnym obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w mającym zastosowanie w przedmiotowej sprawie brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., przewiduje zwolnienie z opodatkowania przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia budynków i lokali mieszkalnych na podstawie tzw. ulgi meldunkowej, określonej w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy. Przepis ten stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
    - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy, warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu mieszkalnym na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przy czym, przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia (art. 21 ust. 21 ww. ustawy). Oznacza to, że nie złożenie oświadczenia lub złożenie go po terminie powoduje brak prawa do zwolnienia. Wymóg złożenia w terminie tego oświadczenia jest bowiem, obok zameldowania na pobyt stały w sprzedawanym lokalu lub budynku przez okres 12 miesięcy, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia. Warunek ten wynika wprost z przepisu art. 21 ust. 21, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże na mocy przepisu art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy do których mają zastosowanie przepisy dotyczące tzw. ulgi meldunkowej, oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składa się w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. nie ma zastosowania.

Wobec powyższego zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia w określonym terminie od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości.

Jednocześnie, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera legalnej definicji budynku mieszkalnego ani też definicji nieruchomości. W związku z tym, w celu ustalenia zakresu przedmiotowego zwolnienia należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U Nr 16, poz. 93 ze zm.). W myśl art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stosownie do art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Zgodnie z art. 48 ww. Kodeksu, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Z cytowanych przepisów wynika zatem, że budynki, co do zasady, są częścią składową gruntu, i nie mogą być samodzielnym przedmiotem zbycia.

Odpłatne zbycie budynku mieszkalnego stanowiącego część składową nieruchomości gruntowej mieści się zatem w dyspozycji art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest więc kwalifikowane jako odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości. Poza tym, uwzględniając konstrukcję przepisów ustawowych regulujących przedmiotowe zwolnienie, uznać należy, iż „zbycie budynku mieszkalnego”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy koresponduje z pojęciem „nieruchomości” powołanym w art. 21 ust. 21 ww. ustawy.

W konsekwencji, zwolnienie z opodatkowania wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., obejmuje przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, tj. gruntu i stanowiącego jego część składową budynku mieszkalnego.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż cały przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, w której Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały od 16.01.2007 r. do 03.01.2012 r., korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przychód ten nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r. gdyż zwolnienie to nie obowiązuje w stanie prawnym mającym zastosowanie do sprawy Wnioskodawczyni.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 22.06.2012 r. (data wpływu 25.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, a zatem podlega opłacie w wysokości 40 zł. W związku z powyższym różnica w kwocie 40 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków oraz rozstrzygnięć organów podatkowych należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj