Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-135/13/JK
z 25 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (wpływ 22 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Skład podatkowy prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji alkoholu etylowego rektyfikowanego i odwodnionego (bioetanolu) na bazie destylatu rolniczego i alkoholu zakupionego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z nabyć wewnątrzwspólnotowych oraz wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi tj. wyrobów chemicznych na bazie alkoholu całkowicie skażonego. W przyszłości zamierza wyprodukowany alkohol etylowy skażać całkowicie w sposób wskazany w Tytule II załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. zmieniającego załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego. Rozporządzenie to będzie stosowane od 1 lipca 2013 r. Wskazana część załącznika do ww. rozporządzenia określa: „Dodatkowe procedury skażania stosowane w niektórych państwach członkowskich”. Wśród dodatkowych procedur jest procedura węgierska oznaczona literą „c”, tj.: 2% masowych alkoholu izopropylowego, 1% masowych alkoholu tert-butylowego, 0,001% masowych benzoesanu denatonium oraz procedura słoweńska, która przewiduje na hektolitr etanolu absolutnego:


  • 1580 gramów alkoholu izopropylowego,
  • 790 gramów alkoholu tert- butylowego,
  • 0,79 grama benzoesanu denatonium.


Spółka w oparciu o przywołane procedury całkowitego skażenia alkoholu - węgierską i słoweńską zamierza skażać całkowicie wyprodukowany alkohol etylowy i wprowadzać do obrotu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy po 1 lipca 2013 r. alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207 całkowicie skażony, w oparciu o procedury: węgierską i słoweńską zawarte w Tytule II załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) Nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. zmieniającego załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, będzie zwolniony od podatku akcyzowego?


Stanowisko Zainteresowanego.

W ocenie Spółki, alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207, całkowicie skażony po 1 lipca 2013 r. według receptury węgierskiej i słoweńskiej zawartej w Tytule II załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. zmieniającego załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, powinien być zwolniony od podatku akcyzowego. Stanowisko znajduje uzasadnienie w treści art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie art. 27 ust. l lit. a) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napoju alkoholowych (Dz. U. WE L nr 316, str. 21 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów, gdy produkty te są rozprowadzane w postaci alkoholu całkowicie denaturowanego zgodnie z wymogami każdego państwa członkowskiego, przy czym wymogi takie muszą być należycie podane do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu. Zwolnienie to uzależnione jest od stosowania przepisów dyrektywy 92/12/EWG, dotyczących handlowego przemieszczania się alkoholu całkowicie denaturowanego.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Zgodnie z treścią art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. U. WE L nr 288, str. 12 ze zm.), w załączniku do niniejszego rozporządzenia określono substancje skażające, które są wykorzystywane w każdym państwie członkowskim do celów całkowitego skażenia alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG.

Od 1 lipca 2013 r. załącznik do wymienionego otrzymuje brzmienie określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. zmieniającym załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgodnie unormowaniem zawartym w Tytule I „Procedura skażania stosowana we wszystkich państwach członkowskich” ww. załącznika, ustalono wspólną procedurę dla wszystkich państw członkowskich do celów całkowitego skażania alkoholu w celu zapobiegnięcia uchylaniu się od opodatkowania, unikaniu opodatkowania i nadużyciom w tej dziedzinie. Natomiast Tytuł II załącznika zawiera „Dodatkowe procedury skażania stosowane w niektórych państwach członkowskich”.


Procedura skażania stosowana we wszystkich państwach członkowskich:


Na hektolitr etanolu absolutnego:

  • 3 litry alkoholu izopropylowego (IPA),
  • 3 litry ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 1 gram benzoesanu denatonium.


Z kolei dodatkowe procedury skażania stosowane w niektórych państwach członkowskich, to np.:


Węgry

Produkty alkoholowe w odniesieniu do ilości czystego alkoholu zawierają co najmniej jeden z następujących składników:


  1. 2% masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK), 3% masowych ketonu metylowo-izobutylowego i 0,001% masowych benzoesanu denatonium;
  2. 1 % masy ketonu metylowo-etylowego (MEK) i 0,001% masy benzoesanu denatonium;
  3. 2% masowych alkoholu izopropylowego, 1% masowych alkoholu tert-butylowego oraz 0,001% masowych benzoesanu denatonium.


Słowenia


Na hektolitr etanolu absolutnego:


  • 1580 gramów alkoholu izopropylowego,
  • 790 gramów alkoholu tert-butylowego,
  • 0,79 grama benzoesanu denatonium


Polska

Na hektolitr etanolu absolutnego, którakolwiek z następujących substancji:


1. 0,75 litra mieszaniny ketonów, składającej się z:


  • 95–96 % masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 2,5–3 % masowych ketonu metylowo-izopropylowego,
  • 1,5–2 % masowych ketonu etylowo-sec-amylowego,

wraz z 0,25 litra zasad pirydynowych;

2. 1 litr mieszaniny ketonów, składającej się z:


  • 95–96 % masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 2,5–3 % masowych ketonu metylowo-izopropylowego,
  • 1,5–2 % masowych ketonu etylowo-sec-amylowego,

wraz z 1 gramem benzoesanu denatonium.


Wskazać należy, iż zwolnienie od akcyzy całkowicie skażonego alkoholu etylowego jest zwolnieniem obligatoryjnym wynikającym z przepisów wspólnotowych. Art. 27 ww. dyrektywy przewiduje zwolnienie alkoholu etylowego całkowicie denaturowanego zgodnie z wymogami każdego państwa członkowskiego, przy czym wymogi - procedura skażenia alkoholu etylowego - musi być należycie podana do wiadomości i zaakceptowana zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu.

Publikacja wykazu skażalników, zaakceptowanych przez państwa członkowskie i Komisję, używanych do całkowitego skażenia alkoholu etylowego, dopuszczonych do stosowania przez jakiekolwiek państwo Unii Europejskiej, następuje w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93.

Analiza wskazanych wyżej przepisów prawa unijnego prowadzi do wniosku, iż państwo członkowskie obowiązane jest na swoim terytorium stosować w procesie produkcji skażanie alkoholu etylowego wyłącznie w oparciu o wspólną procedurę stosowaną we wszystkich państwach członkowskich lub sposób skażenia zgłoszony przez to państwo Komisji i zaakceptowany zgodnie z procedurą określoną w art. 27 dyrektywy nr 92/83; ujawniony następnie w załączniku do rozporządzenia nr 3199/93.

Zatem, mając na uwadze brzmienie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy, zwolniony od akcyzy będzie alkohol etylowy całkowicie skażony produkowany w kraju wyłącznie, gdy zostanie skażony zgodnie z procedurą wskazaną w Tytule I „Procedura skażania stosowana we wszystkich państwach członkowskich” rozporządzenia 3199/93 lub w sposób zgłoszony przez Polskę i ujawniony w treści Tytułu II „Dodatkowe procedury skażania stosowane w niektórych państwach członkowskich”.

Z opisu wniosku wynika, że Spółka zamierza od 1 lipca 2013 r. w oparciu o procedury całkowitego skażenia alkoholu etylowego - węgierską i słoweńską - skażać całkowicie wyprodukowany przez siebie alkohol etylowy i wprowadzać do obrotu. Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy alkohol powinien korzystać ze zwolnienia od akcyzy.


Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stanowisko Zainteresowanego należy uznać za nieprawidłowe. W ocenie tutejszego organu, jak wyżej wskazano, po 1 lipca 2013 r. zwolniony od akcyzy będzie wyprodukowany w kraju alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z procedurą stosowaną we wszystkich państwach członkowskich, czyli:


Na hektolitr etanolu absolutnego:


  • 3 litry alkoholu izopropylowego (IPA),
  • 3 litry ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 1 gram benzoesanu denatonium.


Zwolniony od akcyzy będzie również alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z procedurą zgłoszoną przez Polskę, czyli:


Na hektolitr etanolu absolutnego, którakolwiek z następujących substancji:


  1. 0,75 litra mieszaniny ketonów, składającej się z:


  • 95–96 % masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 2,5–3 % masowych ketonu metylowo-izopropylowego,
  • 1,5–2 % masowych ketonu etylowo-sec-amylowego,

wraz z 0,25 litra zasad pirydynowych;


2. 1 litr mieszaniny ketonów, składającej się z:


  • 95–96% masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 2,5–3% masowych ketonu metylowo-izopropylowego,
  • 1,5–2% masowych ketonu etylowo-sec-amylowego,

wraz z 1 gramem benzoesanu denatonium.


W związku z powyższym stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj