Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-48/13-4/MZ
z 15 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12.11.2012 r. (data wpływu 29.11.2012 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 09.01.2013 r. Nr IPPB4/415-977/12-2/JK2 (data nadania 10.01.2013 r., data doręczenia 17.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy obowiązuje ją zobowiązanie podatkowe od spadków. Na mocy testamentu Wnioskodawczyni nabyła lokal mieszkalny. W związku z koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych 31 października 2012 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży ww. nieruchomości. W związku z prognozowanymi trudnościami z otrzymaniem kredytu hipotecznego oraz trudnością sprzedaży ww. mieszkania, nową nieruchomość nabyła przed sprzedażą ww. nieruchomości, 3 sierpnia 2012 r.

Pismem z dnia 09.01.2013 r. Nr IPPB4/415-977/12-2/JK2 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.


W dniu 12.11.2012 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego złożyła Pani pismo w prawie zobowiązania podatkowego od spadków.


Pismem z dnia 22.11.2012 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) przekazał przedmiotowe pismo do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie – Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.


W związku z powyższym tut. Organ zwraca się z prośbą o:

  • wyjaśnienie, czy nadesłane pismo należy traktować jako wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej?


Jeśli Wnioskodawczyni oczekuje wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, to należy dokonać uzupełnienia poprzez:


  1. Uzupełnienie danych identyfikacyjnych Wnioskodawcy zgodnie ze wzorem
    wniosku ORD-IN:

    • rodzaj Wnioskodawcy: osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, osoba fizyczna, inny,
    • określenie statusu Wnioskodawcy: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia
      w rozumieniu art. 110-117a Ordynacji podatkowej, inny,
    • określenie organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej (nazwa i adres organu podatkowego – Naczelnika Urzędu Skarbowego),

  2. Uzupełnienie informacji co do zakresu wniosku: - przedmiot wniosku: rodzaj (zaistniały stan faktyczny, zdarzenie przyszłe) liczba zaistniałych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych),
  3. Dokonanie stosownej opłaty na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr x oraz nadesłanie kserokopii dowodu wpłaty.
  4. Uzupełnienie danych o wysokości, sposobie uiszczenia i zwrotu opłaty oraz numery kont bankowych: sposób zwrotu nienależnej opłaty (zwrot na rachunek bankowy Nr …., zwrot przekazem pocztowym na adres zamieszkania Wnioskodawcy, zwrot przekazem pocztowym na adres do korespondencji),
  5. Złożenie oświadczenia i podpisu Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej – zgodnie z art. 233 § 1 w związku w związku z § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 ze zm.), kto, składając fałszywe oświadczenie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 – następującej treści: „Ja niżej podpisany(a) pouczony(a) o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego za składanie fałszywych oświadczeń składam, stosownie do art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa, oświadczenie następującej treści:
    „Oświadczam, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej”,
  6. Wskazanie, w zakresie przepisów jakiej ustawy ma być udzielona interpretacja przepisów prawa podatkowego?

  1. Jeśli interpretacja ma być wydana tylko w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, to należy:

    • doprecyzować stan faktyczny/zdarzenie przyszłe o następujące informacje:
      • wskazanie daty śmierci spadkodawcy i stopień pokrewieństwa ze spadkodawcą,
      • wskazanie daty uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia praw do spadku.
      • czy w stosunku do Wnioskodawczyni została zastosowana ulga wynikająca z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jeśli tak, to proszę o opisanie tej kwestii.
      • proszę wskazać co stanowiło konieczność zmiany warunków mieszkaniowych.
    • sprecyzować pytanie/pytania podatkowe w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym i zadanym pytaniem/pytaniami.
    • dokonanie stosownej opłaty na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie oraz nadesłanie kserokopii dowodu wpłaty.
  2. Jeśli interpretacja ma zostać udzielona tylko w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należy:

    • doprecyzować stan faktyczny/zdarzenie przyszłe o następujące informacje:
      • wskazanie daty śmierci spadkodawcy,
      • czy w lokalu mieszkalnym będącym przedmiotem sprzedaży była Pani zameldowana na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia?
    • sprecyzować pytanie/pytania podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym i zadanym pytaniem/pytaniami.
    • dokonanie stosownej opłaty na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie oraz nadesłanie kserokopii dowodu wpłaty.
  3. Jeśli interpretacja ma zostać udzielona zarówno w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn jak również w zakresie przepisów dochodowym od osób fizycznych, to należy:
    • doprecyzować stan faktyczny/zdarzenie przyszłe o następujące informacje:
      • wskazanie daty śmierci spadkodawcy i stopień pokrewieństwa ze spadkodawcą,
      • czy w lokalu mieszkalnym będącym przedmiotem sprzedaży była Pani zameldowana na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia?
      • wskazanie daty uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia praw do spadku.
      • czy w stosunku do Wnioskodawczyni została zastosowana ulga wynikająca z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jeśli tak, to proszę o opisanie tej kwestii.
      • proszę wskazać co stanowiło konieczność zmiany warunków mieszkaniowych.
    • sprecyzować pytanie/pytania podatkowe w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym i zadanym pytaniem/pytaniami.
    • dokonanie dwóch stosownych opłat na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie oraz nadesłanie kserokopii dowodu wpłaty.


Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie wskazując, iż:

  • Interpretacja ma dotyczyć podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni przedstawiła zdarzenie przyszłe: W testamencie z dnia 28.11.2006 (siostra rodzona dziadka Wnioskodawczyni) ustanowiła Wnioskodawczynię jako jedyną spadkobierczynię. Po jej śmierci (data zgonu 18.02.2008) na mocy postanowienia Sądu Rejonowego 9.05.2008 Wnioskodawczyni stała się właścicielką lokalu mieszkalnego. Zgodnie decyzją Naczelnika US z 3.09.2008 w związku z zastosowaniem wobec Wnioskodawczyni ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, Wnioskodawczyni została warunkowo zwolniona ze zobowiązania podatkowego od spadków. W dniu 02.07.2011 r. Wnioskodawczyni wyszła za mąż. W wyniku trudności w pogodzeniu planów związanych z posiadaniem dzieci a mieszkaniem w odziedziczonym lokalu o powierzchni zaledwie 36,99 m2 Wnioskodawczyni wystawiła tą nieruchomość na sprzedaż. Zarówno w US, jak i poprzez Krajową Informację Podatkową poinformowano Wnioskodawczynię, że sprzedaż ww. nieruchomości w celu nabycia innej większej nie spowoduje utraty ulgi (art. 16), mimo niezachowania terminu 5 lat. Niestety w wyniku znacznego pojawienia się sytuacji na rynku nieruchomości, przez ponad rok nie udało się znaleźć kupca. Ponieważ potencjalna kwota uzyskana ze sprzedaży nie wystarczyłaby na zakup nowej nieruchomości, a banki w połowie 2012 r. zaczęły drastycznie ograniczać podaż kredytów hipotecznych, Wnioskodawczyni zdecydowała się z mężem zaciągnąć kredyt na nowe większe mieszkanie. Decyzja ta była podyktowana także planowana przez Wnioskodawczynię zmianą pracy od 01.08.2012 r. (więc nawet gdyby było to zatrudnienie na umowę o pracę, kredyt Wnioskodawczyni uzyskałaby po minimum 6 miesiącach pracy). Sygnały z rynku jednogłośnie twierdziły, że z miesiąca na miesiąc trudności w sprzedaży nieruchomości będą się zwiększać, a banki zaostrzą warunki przyznawania kredytów. Wnioskodawczyni obawy dotyczyły też wieku męża (32). Jak wiadomo banki przywiązują dużą wagę do wieku kredytobiorców, który z biegiem czasu obniża zdolność kredytową. Zakup nowej nieruchomości nastąpił 3.08.2012 r., natomiast mieszkanie, którego dotyczy ulga z art. 16 zostało sprzedane 31.10.2012 r. Wnioskodawczyni nabyła więc nową nieruchomość przed sprzedażą tej odziedziczonej, ale było to podyktowane sytuacją rynkową, a nie jedynie wolą Wnioskodawczyni. Środki ze sprzedaży Wnioskodawczyni przeznaczyła częściowo na wykończenie tego nowego mieszkania, a częściowo na spłatę części kredytu hipotecznego.
  • Ponadto Wnioskodawczyni sprecyzowała pytanie w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków, przedstawiła własne stanowisko w sprawie oraz dokonała opłaty w kwocie 40 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków. Wnioskodawczyni chciałaby uzyskać wyjaśnienie, czy obowiązuje ją zobowiązanie podatkowe od spadków?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyraża ona nadzieję, że ulga z tytułu art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie zostanie jej odebrana. W jednym roku podatkowym Wnioskodawczyni dokonała zakupu i sprzedaży mieszkania, w związku z koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych. W wyniku sytuacji rynkowej Wnioskodawczyni najpierw nabyła nieruchomość, a potem sprzedała tą, która dotyczy ww. ulgi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

Powyższe oznacza więc, że w analizowanej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.


Zgodnie bowiem z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2007 r., stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.


Z uwagi na to, iż mieszkanie zostało nabyte w 2008 r., w analizowanej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.


Stosownie do art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:

  1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

W myśl art. 16 ust. 2 analizowanej ustawy, ulga, o której wyżej mowa, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


W związku z powyższym stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat.


Jednakże, w myśl postanowień art. 16 ust. 7 omawianej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.

Pomimo nie sprecyzowania w akcie prawnym, co należy rozumieć przez „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” należy przyjąć, że może to być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika. Innymi słowy winna ona mieć charakter obiektywny i imperatywny. Dla spełnienia tej przesłanki nie wystarczy zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Będzie nią również zmiana miejsca pracy, choroba spadkobiercy/obdarowanego lub członków jego najbliższej rodziny z nim zamieszkujących. Innymi słowy każda sytuacja, która uniemożliwia dalszą egzystencję w nabytej nieruchomości. Wreszcie zakup nowej nieruchomości lub jej budowa zmierzają do poprawy niedostatecznych warunków mieszkaniowych nabywcy i jego rodziny.

Podkreślić należy, że powołane powyżej przykłady ilustrujące „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” nie wyczerpują wszystkich okoliczności mieszczących się w zakresie przedmiotowym użytego przez ustawodawcę zwrotu, bowiem każda sytuacja w jakiej znajduje się podatnik winna być rozpatrywana indywidualnie. Niemniej jednak wskazać należy, że konieczna zmiana warunków lub miejsca zamieszkania występuje wówczas, gdy korzystający z ulgi spadkobierca/obdarowany z uwagi na zaistniałą sytuację życiową nie może dłużej zamieszkiwać w nabytej w spadku nieruchomości.

Drugą konieczną przesłanką zachowania ulgi, wynikającą z art. 16 ust. 7 ww. ustawy, jest przeznaczenie – w okresie dwóch lat od dnia zbycia - środków uzyskanych ze sprzedaży w całości na jeden ze wskazanych w tym przepisie celów mieszkaniowych oraz aby łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzony był zameldowaniem na pobyt stały i wynosił 5 lat.

Z przesłanego uzupełnienia do wniosku wynika, iż w testamencie z dnia 28.11.2006 Janina Ł. (siostra rodzona dziadka Wnioskodawczyni) ustanowiła Wnioskodawczynię jako jedyną spadkobierczynię. Po jej śmierci (data zgonu 18.02.2008) na mocy postanowienia Sądu Rejonowego z 9.05.2008 r., Wnioskodawczyni stała się właścicielką lokalu mieszkalnego. Zgodnie decyzją Naczelnika USz 3.09.2008 w związku z zastosowaniem wobec Wnioskodawczyni ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, Wnioskodawczyni została warunkowo zwolniona ze zobowiązania podatkowego od spadków. W dniu 02.07.2011 r. Wnioskodawczyni wyszła za mąż. W wyniku trudności w pogodzeniu planów związanych z posiadaniem dzieci a mieszkaniem w odziedziczonym lokalu o powierzchni zaledwie 36,99 m2 Wnioskodawczyni wystawiła tą nieruchomość na sprzedaż. Zarówno w US Bielany, jak i poprzez Krajową Informację Podatkową poinformowano Wnioskodawczynię, że sprzedaż ww. nieruchomości w celu nabycia innej większej nie spowoduje utraty ulgi (art. 16), mimo niezachowania terminu 5 lat. Niestety w wyniku znacznego pojawienia się sytuacji na rynku nieruchomości, przez ponad rok nie udało się znaleźć kupca. Ponieważ potencjalna kwota uzyskana ze sprzedaży nie wystarczyłaby na zakup nowej nieruchomości, a banki w połowie 2012 r. zaczęły drastycznie ograniczać podaż kredytów hipotecznych, Wnioskodawczyni zdecydowała się z mężem zaciągnąć kredyt na nowe większe mieszkanie. Decyzja ta była podyktowana także planowana przez Wnioskodawczynię zmianą pracy od 01.08.2012 r. (więc nawet gdyby było to zatrudnienie na umowę o pracę, kredyt Wnioskodawczyni uzyskałaby po minimum 6 miesiącach pracy). Sygnały z rynku jednogłośnie twierdziły, że z miesiąca na miesiąc trudności w sprzedaży nieruchomości będą się zwiększać, a banki zaostrzą warunki przyznawania kredytów. Wnioskodawczyni obawy dotyczyły też wieku męża (32). Jak wiadomo banki przywiązują dużą wagę do wieku kredytobiorców, który z biegiem czasu obniża zdolność kredytową. Zakup nowej nieruchomości nastąpił 3.08.2012 r., natomiast mieszkanie, którego dotyczy ulga z art. 16 zostało sprzedane 31.10.2012 r. Wnioskodawczyni nabyła więc nową nieruchomość przed sprzedażą tej odziedziczonej, ale było to podyktowane sytuacją rynkową, a nie jedynie wolą Wnioskodawczyni. Środki ze sprzedaży Wnioskodawczyni przeznaczyła częściowo na wykończenie tego nowego mieszkania, a częściowo na spłatę części kredytu hipotecznego.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że katalog zwolnień podatkowych wymienionych w art. 16 ww. ustawy jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn podlega m.in. nabycie własności rzeczy i praw majątkowych na wskazanych w przepisie warunkach. Zachowanie prawa do tegoż zwolnienia przysługuje również na warunkach ściśle przepisem określonych. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 16 ust. 7 w związku z art. 16 ust. 1 ww. ustawy jest niedozwolona. Zgodnie bowiem z zasadą, przyjętą w orzecznictwie NSA, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tak więc przepisy stanowiące ulgi winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca. Oznacza to, iż osoby, które chcą skorzystać ze zwolnień wymienionych w ustawach podatkowych, w tym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn muszą ściśle wypełnić warunki wskazane przez ustawodawcę. Literalne brzmienie art. 16 ust. 7 w związku z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie pozostawia wątpliwości, że w przedmiotowej sprawie warunki do zachowania prawa do ulgi nie zostały spełnione. Bowiem Wnioskodawca nie przeznacza środków bezpośrednio na nabycie innego lokalu czy nieruchomości. Uzyskane środki zostaną przekazane częściowo na wykończenie nowego mieszkania, a częściowo na spłatę kredytu hipotecznego. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonał zakupu nowego lokalu mieszkalnego przed zbyciem lokalu, który otrzymał w drodze spadku.

A zatem należy stwierdzić, iż zbycie przez Wnioskodawczynie nabytego w drodze dziedziczenia lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat, a następnie przeznaczenie środków pieniężnych na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup oraz na wykończenie nowego mieszkania, nie spełnia przesłanek do zachowania ulgi z art. 16 ww. ustawy.

Dodatkowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj