Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-110/13-2/MN
z 10 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność jednoosobową od dnia 1 lipca 2010 r. Firma świadczy głównie usługi z zakresu doradztwa dla rolników i posiadaczy lasów.

Od 2011 roku firma musiała zacząć ewidencjonować przychody za pomocą kasy fiskalnej. W 2011 roku firma otrzymała dofinansowanie z POIG (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka w ramach działania 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. osi priorytetowej) za innowacyjny pomysł, tj. stworzenie serwisu internetowego mającego na celu wdrożenie innowacyjnej e-usługi.

Projekt „XXXX” będzie obsługiwany przez systemy płatności, tj. paypall, kartę kredytową, szybki przelew (pay-u). Użytkownik wchodząc na stronę serwisu będzie mógł kupić np. jeden z trzech dostępnych abonamentów dotyczących projektowania terenów zieleni online.

Zakup abonamentu będzie możliwy wtedy, kiedy użytkownik zarejestruje się w serwisie, aby to zrobić użytkownik będzie musiał podać swoje dane. Po rejestracji otrzyma na swojego maila link aktywacyjny do nowo utworzonego konta w serwisie. Po aktywacji konta użytkownik będzie miał możliwość np. zakupu jednego z trzech abonamentów. Osoba klikając na wybrany abonament będzie przekierowywana do płatności online, gdzie będzie mogła wybrać sobie sposób zapłaty, czyli będzie miała możliwość zapłacenia przez system paypall, kartę kredytową, lub za pomocą szybkiego przelewu (pay-u). Gdy wejdzie w system płatności będzie miała możliwość wyboru swojego banku, po czym zostanie przekierowana do danego banku i będzie mogła dokonać przelewu za dany zakup. Pieniądze użytkownika automatycznie zostaną przekierowane do systemów obsługujących płatności, a później na nr bankowy Wnioskodawczyni. Użytkownik serwisu, gdy dokonana zapłaty dostanie na swoją skrzynkę pocztową maila informującego go, że dokonał zapłaty oraz, że firma Wnioskodawczyni otrzymała zapłatę. Firma Zainteresowanej również dostanie maila, że użytkownik X kupił abonament Y.

Na koniec okresu rozliczeniowego np. każdego miesiąca (w zależności od popytu na e-usługę), Wnioskodawczyni będzie mogła wygenerować zestawienie, na którym będą widoczne wszystkie zapłaty, dane klienta oraz czego konkretna transakcja dotyczyła. Takie zestawienie będzie podstawą do zaksięgowania przychodów z e-usługi.

Klient będzie miał możliwość zakupu e-usługi tylko drogą elektroniczną, po zapłaceniu np. za jeden z trzech abonamentów będzie miał możliwość korzystania z e-usługi tylko wtedy kiedy będzie podłączony do Internetu. Nie będzie możliwości korzystania z serwisu wtedy, kiedy użytkownik nie będzie podłączony do Internetu. Tworzone oprogramowanie będzie działało tylko w Internecie. Nie będzie możliwości zapłacenia za abonament i pobrania oprogramowania na dysk komputera.

Wnioskodawczyni pozostałe usługi świadczone poza Internetem będzie nadal ewidencjować za pomocą kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie możliwości stosowania – na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dotyczącego załącznika do rozporządzenia „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania”, II. Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, poz. 37 – zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej przychodów dotyczących planowanej e-usługi, tj. serwisu internetowego www.XXXX (to jest główna domena, planowane są w przyszłości inne domeny tej usługi).

Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi, które będą świadczone za pomocą Internetu przez firmę Wnioskodawczyni podlegają zwolnieniu z ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej w rozumieniu przepisów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., zapłaty za te usługi będą dokonywane w całości za pomocą banku w sposób automatyczny. Ponadto, wszystkie usługi świadczone przez podatnika przez Internet będą ewidencjonowane za pomocą zestawień okresowych, np. miesięcznych.

Ponadto, w opinii Wnioskodawczyni, planowany serwis będzie na tyle innowacyjny, że powinien działać bez żadnej ingerencji człowieka. Serwis będzie e-usługą, czyli usługą świadczoną w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii informacyjnej, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji. Serwis będzie działał również na rynkach zagranicznych.

W opinii Zainteresowanej, nie jest realne bezbłędne ewidencjonowanie przychodów za pomocą kasy fiskalnej, ponieważ już dzisiaj widoczne są mogące wystąpić nieprawidłowości, np. brak Internetu po stronie Zainteresowanej, brak prądu, skończenie się papieru w kasie fiskalnej, awaria komputera, zakup abonamentu przez użytkownika o godzinie 23:58 i nie nabicie na kasie fiskalnej paragonu w danym dniu itp. sytuacje mogące mieć miejsce. Głównym celem serwisu jest działanie zautomatyzowane, czyli bez ingerencji człowieka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, iż na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązującym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, iż obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że od 2011 roku firma musiała rozpocząć ewidencjonowanie obrotów za pomocą kasy rejestrującej.

Jednakże, zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, w poz. 37 – świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność jednoosobową od dnia 1 lipca 2010 r. Firma świadczy głównie usługi z zakresu doradztwa dla rolników i posiadaczy lasów. Od 2011 roku firma musiała zacząć ewidencjonować przychody za pomocą kasy fiskalnej. W 2011 roku firma otrzymała dofinansowanie za innowacyjny pomysł, tj. stworzenie serwisu internetowego mającego na celu wdrożenie innowacyjnej e-usługi. Projekt „XXXX” będzie obsługiwany przez systemy płatności, tj. paypall, kartę kredytową, szybki przelew (pay-u). Użytkownik wchodząc na stronę serwisu będzie mógł kupić np. jeden z trzech dostępnych abonamentów dotyczących projektowania terenów zieleni online. Zakup abonamentu będzie możliwy wtedy, kiedy użytkownik zarejestruje się w serwisie, aby to zrobić użytkownik będzie musiał podać swoje dane. Po rejestracji otrzyma na swojego maila link aktywacyjny do nowo utworzonego konta w serwisie. Po aktywacji konta użytkownik będzie miał możliwość np. zakupu jednego z trzech abonamentów. Osoba klikając na wybrany abonament będzie przekierowywana do płatności online, gdzie będzie mogła wybrać sobie sposób zapłaty, czyli będzie miała możliwość zapłacenia przez system paypall, kartę kredytową, lub za pomocą szybkiego przelewu (pay-u). Gdy wejdzie w system płatności będzie miała możliwość wyboru swojego banku, po czym zostanie przekierowana do danego banku i będzie mogła dokonać przelewu za dany zakup. Pieniądze użytkownika automatycznie zostaną przekierowane do systemów obsługujących płatności, a później na nr bankowy Wnioskodawczyni. Użytkownik serwisu, gdy dokonana zapłaty dostanie na swoją skrzynkę pocztową maila informującego go, że dokonał zapłaty oraz, że firma Wnioskodawczyni otrzymała zapłatę. Firma Zainteresowanej również dostanie maila, że użytkownik X kupił abonament Y. Na koniec okresu rozliczeniowego np. każdego miesiąca (w zależności od popytu na e-usługę), Wnioskodawczyni będzie mogła wygenerować zestawienie, na którym będą widoczne wszystkie zapłaty, dane klienta oraz czego konkretna transakcja dotyczyła. Takie zestawienie będzie podstawą do zaksięgowania przychodów z e-usługi. Klient będzie miał możliwość zakupu e-usługi tylko drogą elektroniczną, po zapłaceniu np. za jeden z trzech abonamentów będzie miał możliwość korzystania z e-usługi tylko wtedy kiedy będzie podłączony do Internetu. Nie będzie możliwości korzystania z serwisu wtedy, kiedy użytkownik nie będzie podłączony do Internetu. Tworzone oprogramowanie będzie działało tylko w Internecie. Nie będzie możliwości zapłacenia za abonament i pobrania oprogramowania na dysk komputera. Wnioskodawczyni pozostałe usługi świadczone poza Internetem będzie nadal ewidencjować za pomocą kasy fiskalnej.

Aby zatem Wnioskodawczyni miała prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu przedmiotowych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami wynika z art. 28c ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Natomiast art. 28l ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług:

  1. sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,
  2. reklamy,
  3. doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług,
  4. przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,
  5. bankowych, finansowych, ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki,
  6. dostarczania (oddelegowania) personelu,
  7. wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, za które uznaje się również przyczepy i naczepy oraz wagony kolejowe,
  8. telekomunikacyjnych,
  9. nadawczych radiowych i telewizyjnych,
  10. elektronicznych,
  11. polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych, systemów elektroenergetycznych lub do sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
  12. przesyłowych:
    1. gazu w systemie gazowym,
    2. energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,
    3. energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
  13. bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 11 i 12,
  14. polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-13

– miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż miejscem świadczenia usług świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej (podmiotów niebędących podatnikami) mających miejsce zamieszkania na terytorium UE, jest zgodnie z art. 28c ustawy, terytorium Polski, tj. miejsce gdzie usługodawca (Wnioskodawczyni) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zatem usługi te podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium kraju.

Natomiast świadczenie przedmiotowych usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadającymi siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium UE, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania), zgodnie z art. 28l ustawy, jest miejsce ich siedziby, zamieszkania lub pobytu, nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.

W świetle wyżej dokonanej analizy wskazać należy, iż obowiązek ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej dotyczy tylko świadczonych usług, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju.

Mając na względzie przywołane regulacje oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowych usług dokonywana za pośrednictwem sieci Internet, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem banku, na rachunek Wnioskodawczyni (przy udziale podmiotów pośredniczących – paypall, pay-u, operatorów kart płatniczych), a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r., na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujący w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj