Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-266/13-2/MZ
z 24 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15.05.2013 r. (data wpływu 20.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20.05.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 07.07.2011 r. Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłym mężu Konstantym S. aktem poświadczenia dziedziczenia. W związku z tym, iż nie spełniła warunków art. 4a ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn Urząd Skarbowy w dniu 15.05.2012 r. decyzją ustalającą wysokość podatku od spadków i darowizn wymierzył podatek na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

W związku z tym, iż w skład masy spadkowej weszło 1/2 zabudowanego gospodarstwa rolnego o powierzchni 2,1532 ha na podstawie art. 4 ust. 1 oraz złożonego oświadczenia o prowadzeniu tegoż gospodarstwa przez okres 5 lat Urząd Skarbowy zwolnił Wnioskodawczynię od podatku od spadków i darowizn w części dotyczącej tegoż gospodarstwa rolnego.

W roku bieżącym, czyli przed upływem 5 lat od daty nabycia spadku, Wnioskodawczyni zamierza sprzedać działkę o powierzchni 0,12 ha wchodzącą w skład w/w gospodarstwa rolnego. Po sprzedaży pozostałe w posiadaniu Wnioskodawczyni grunty nadal będą stanowiły gospodarstwo rolne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku sprzedaży działki opisanej w pkt 68 Wnioskodawczyni będzie musiała uiścić podatek od spadków i darowizn liczony od wartości sprzedawanej działki czy też wartości całego nabytego gospodarstwa rolnego?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży działki opisanej w pkt 68 będzie musiała uiścić podatek od spadków i darowizn liczony od sprzedawanej działki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

Zauważyć należy, że w sytuacji, gdy ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje daty nabycia własności rzeczy i praw majątkowych tytułem dziedziczenia należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) regulującymi sprawy spadkowe.

Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego spadek stanowią prawa i obowiązki zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast, zgodnie z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego, prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.


Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

- pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Podkreślić bowiem należy, że omawiane zwolnienie, podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Zatem, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z wyżej powołanych przepisów prawa wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną tytułem dziedziczenia własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak nabycie gospodarstwa rolnego lub jego części tytułem dziedziczenia jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Niedotrzymanie powyższych warunków powoduje utratę omawianego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 07.07.2011 r. Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłym mężu Konstantym S. aktem poświadczenia dziedziczenia. W związku z tym, iż nie spełniła warunków art. 4a ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn Urząd Skarbowy w dniu 15.05.2012 r. decyzją ustalającą wysokość podatku od spadków i darowizn wymierzył podatek na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej. W związku z tym, iż w skład masy spadkowej weszło 1/2 zabudowanego gospodarstwa rolnego o powierzchni 2,1532 ha na podstawie art. 4 ust. 1 oraz złożonego oświadczenia o prowadzeniu tegoż gospodarstwa przez okres 5 lat Urząd Skarbowy zwolnił Wnioskodawczynię od podatku od spadków i darowizn w części dotyczącej tegoż gospodarstwa rolnego. W roku bieżącym, czyli przed upływem 5 lat od daty nabycia spadku, Wnioskodawczyni zamierza sprzedać działkę o powierzchni 0,12 ha wchodzącą w skład w/w gospodarstwa rolnego. Po sprzedaży pozostałe w posiadaniu Wnioskodawczyni grunty nadal będą stanowiły gospodarstwo rolne.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż dla zachowania analizowanego zwolnienia podatkowego, Wnioskodawczyni w okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia gospodarstwa rolnego w drodze dziedziczenia nie może zbyć (sprzedać) nawet części nabytego w drodze dziedziczenia gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca chcąc skorzystać ze zwolnienia musi prowadzić całe gospodarstwo rolne nabyte w drodze dziedziczenia. Fakt, że po zbyciu części gospodarstwa rolnego nabytego w drodze dziedziczenia Wnioskodawczyni nadal prowadzi gospodarstwo rolne, nie powoduje, że zostanie zachowane prawo do zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Powyższe wynika z istoty omawianego zwolnienia, aby to gospodarstwo rolne, które Wnioskodawczyni nabyła w drodze dziedziczenia Wnioskodawczyni prowadziła przez wskazany w tym przepisie okres 5 lat od dnia nabycia, aby zachować prawo do zwolnienia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż zbycie części gospodarstwa rolnego nabytego tytułem dziedziczenia – przed upływem 5 lat od dnia nabycia – spowoduje konieczność zapłaty podatku od wartości nabytego gospodarstwa rolnego, bowiem powyższe zbycie spowoduje utratę przez Wnioskodawczynię w całości zwolnienia określonego w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj