Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-549/13-2/AP
z 17 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla dostawy sprzętu komputerowego z przeznaczeniem dla jednostek oświatowych jest:

  • prawidłowe – w zakresie nabywanych zestawów komputerowych, serwerów, skanerów, drukarek laserowych oraz monitorów LCD 22 z wbudowanymi głośnikami,
  • nieprawidłowe – w zakresie nabywanych pakietów biurowych, tablic interaktywnych z projektorami o krótkiej ogniskowej, projektorów multimedialnych, komputerów przenośnych wraz z systemami operacyjnymi oraz oprogramowania antywirusowego.


UZASADNIENIE


W dniu 10 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla dostawy sprzętu komputerowego z przeznaczeniem dla jednostek oświatowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Powiat realizuje projekt unijny w ramach programu RPO WM 2007-2013. Podpisana umowa zobowiązuje Powiat do utrzymania projektu w okresie 5 lat od dnia podpisania umowy. W ramach projektu przewidziany jest zakup sprzętu komputerowego m.in. dla jednostek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat. Zakres zamówienia obejmował będzie zakup, dostawę i montaż następującego sprzętu komputerowego:

  1. Zestaw komputerowy - 300 szt.,
  2. Serwery - 8 szt.,
  3. Pakiet biurowy - 305 licencji,
  4. Tablica interaktywna z projektorem o krótkiej ogniskowej – 31 kompletów,
  5. Projektor multimedialny - 40 szt.,
  6. Skaner A4 USB - 9 szt.,
  7. Skaner A3 USB – 1 szt.,
  8. Drukarka laserowa - 25 szt.,
  9. Komputer przenośny wraz z systemem operacyjnym - 5 szt.,
  10. Monitor LCD 22 z wbudowanymi głośnikami - 308 szt.,
  11. Oprogramowanie antywirusowe - 300 licencji.


W SIWZ został również podany wykaz jednostek oświatowych, do których będzie zakupiony i dostarczony sprzęt informatyczny. Ww. sprzęt służyć będzie doposażeniu szkół. Płatnikiem i właścicielem sprzętu będzie Powiat, sprzęt będzie jedynie zamontowany i dostarczony do jednostek oświatowych. Odbioru dokonywać będzie Powiat przy obecności użytkownika tj. szkół. Nabywany sprzęt zostanie przekazany szkołom w użytkowanie natomiast właścicielem będzie Powiat. Należy ponadto zaznaczyć, iż Powiat, jako Zamawiający, zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych jest zobowiązany do określenia prawidłowej stawki podatku VAT. Obowiązek ten wynika z dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy PZP, który nakazuje Zamawiającemu odrzucenie ofert zawierających błąd w obliczaniu ceny, za który uznać należy przyjęcie niewłaściwej stawki VAT. Stanowisko to potwierdził Sąd Najwyższy w dwóch uchwałach, wskazując, iż Zamawiający w świetle dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy PZP ma uprawnienia do weryfikacji zaoferowanej ceny pod kątem ustalenia, czy nie zawiera ona błędu w obliczaniu ceny w zakresie określenia właściwej stawki VAT. Zarówno Sąd Najwyższy, jak i Krajowa Izba Odwoławcza potwierdzają stanowisko, iż tylko oferty równoważne w zakresie obiektywnie sprawdzalnych elementów, a takim elementem jest stawka podatku VAT wynikająca z obowiązujących przepisów, stwarzają możliwość porównania i tym samym równego traktowania oferentów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dostawa sprzętu komputerowego wymienionego w zdarzeniu przyszłym może zostać opodatkowana z zerową stawką VAT dla sprzętu wykazanego w załączniku nr 8 będącego załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy Zamawiającym nie jest jednostka oświatowa ale jej organ prowadzący, w tym przypadku Powiat?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosuje się stawkę podatku 0% dla sprzętu wykazanego w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. W art. 83 ust. 1 pkt 26 kładzie się nacisk na to, dla kogo towar jest przeznaczony, a nie na to, kto będzie właścicielem sprzętu. W związku z tym decydujące znaczenie ma cel dokonywanej dostawy, tj. dostawa dla jednostek oświatowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie stawki podatku właściwej do nabywanych zestawów komputerowych, serwerów, skanerów, drukarek laserowych oraz monitorów LCD 22 z wbudowanymi głośnikami, a także
  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku właściwej do nabywanych pakietów biurowych, tablic interaktywnych z projektorami o krótkiej ogniskowej, projektorów multimedialnych, komputerów przenośnych wraz z systemami operacyjnymi oraz oprogramowania antywirusowego.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym towarami – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno jednak w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.


I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
    - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Stosownie do art. 83 ust. 13 cyt. ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl ust. 14 powołanego artykułu, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego – art. 83 ust. 15 ustawy o VAT.


W tym miejscu zaznaczyć należy, iż przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 cyt. ustawy).


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach realizowanego przez Wnioskodawcę projektu przewidziany jest zakup sprzętu komputerowego m.in. dla jednostek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat. Zakres zamówienia obejmował będzie zakup, dostawę i montaż następującego sprzętu komputerowego: zestawy komputerowe, serwery, pakiety biurowe, tablice interaktywne z projektorami o krótkiej ogniskowej, projektory multimedialne, skanery, drukarki laserowe, komputery przenośne wraz z systemami operacyjnymi, monitory LCD 22 z wbudowanymi głośnikami oraz oprogramowanie antywirusowe. W SIWZ został również podany wykaz jednostek oświatowych, do których będzie zakupiony i dostarczony sprzęt informatyczny. Ww. sprzęt służyć będzie doposażeniu szkół. Płatnikiem i właścicielem sprzętu będzie Powiat, sprzęt będzie jedynie zamontowany i dostarczony do jednostek oświatowych. Odbioru dokonywać będzie Powiat przy obecności użytkownika tj. szkół. Nabywany sprzęt zostanie przekazany szkołom w użytkowanie natomiast właścicielem będzie Powiat .


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku właściwej do nabywanego sprzętu informatycznego przeznaczonego dla jednostek oświatowych.


W przedmiotowej sprawie, zauważyć należy przede wszystkim, iż jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona – tj. 0% - stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, kto nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT były przeznaczone dla placówek oświatowych.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. 23%.


Dokonując zatem analizy przedstawionej sytuacji w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie stwierdzić należy, iż jedynie część z towarów wymienionych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, tj.:

  1. Zestaw komputerowy - 300 szt.,
  2. Serwery - 8 szt.,
  3. Skaner A4 USB - 9 szt.,
  4. Skaner A3 USB – 1 szt.,
  5. Drukarka laserowa - 25 szt.,
  6. Monitor LCD 22 z wbudowanymi głośnikami - 308 szt.,
    - przy spełnieniu warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT - będzie opodatkowana obniżoną 0% stawką podatku VAT na podstawie cyt. art. 83 ust. 1 pkt 26 w związku z załącznikiem nr 8 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.


Jednakże zwrócić należy uwagę, iż pozostałe towary, tj.

  1. Pakiet biurowy - 305 licencji,
  2. Tablica interaktywna z projektorem o krótkiej ogniskowej – 31 kompletów,
  3. Projektor multimedialny - 40 szt.,
  4. Komputer przenośny wraz z systemem operacyjnym - 5 szt.,
  5. Oprogramowanie antywirusowe - 300 licencji nie mieszczą się w katalogu pojęć użytych przez ustawodawcę w ww. załączniku nr 8 do ustawy o VAT.


Stawka 0% podatku dotyczy ściśle dostawy towaru w postaci zestawów komputerów stacjonarnych (po spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych ustawą) i będzie tym towarem zestaw komputera stacjonarnego gotowy do prawidłowego funkcjonowania. Jeżeli bowiem oprogramowanie jest niezbędne do stworzenia gotowości zestawu komputera stacjonarnego do prawidłowego funkcjonowania, to należy uznać, iż jest to część składowa danego zestawu. Powyższe oznacza, że zestaw komputera stacjonarnego tworzy oprogramowanie niezbędne do stworzenia gotowości zestawu komputera stacjonarnego do prawidłowego funkcjonowania. Z kolei gotowość zestawu komputera stacjonarnego do prawidłowego funkcjonowania oznacza gotowość (możliwość) do wprowadzenia do takiego zestawu oprogramowania, wymaganego indywidualnymi potrzebami konkretnego użytkownika, bez którego zestaw komputera stacjonarnego jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania. Oprogramowanie, które służy konkretnemu użytkownikowi (tj. uwzględnia potrzeby konkretnego użytkownika), bez którego zestaw komputera stacjonarnego i tak jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania i z którego użytkownik może korzystać tylko, kiedy dysponuje zestawem komputera stacjonarnego, gotowym do prawidłowego funkcjonowania (takie jak nabywane przez Wnioskodawcę pakiety biurowe oraz oprogramowanie antywirusowe), nie może korzystać z 0% stawki podatku VAT.

Również tablice interaktywne, projektory multimedialne oraz komputery przenośne wraz z systemami operacyjnymi nie zostały wymienione przez ustawodawcę w ww. załączniku nr 8 do ustawy o VAT jako towary korzystające ze stawki podatku 0%, bowiem nie można ich uznać za jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, drukarki, skanery, urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących) ani za urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy). Również fakt, iż komputer przenośny posiada takie same elementy jak zestaw komputerowy stacjonarny, różni się tylko wyglądem i budową, nie oznacza, iż jest zestawem komputerowym stacjonarnym wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy.

Tym samym, skoro ww. pakiety biurowe, tablice interaktywne z projektorami o krótkiej ogniskowej, projektory multimedialne, komputery przenośne wraz z systemami operacyjnymi oraz oprogramowanie antywirusowe, nie zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, nie mogą korzystać z opodatkowania 0% stawką podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 w związku z ww. załącznikiem, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 cyt. ustawy będą podlegać opodatkowaniu stawką podstawową 23%.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj