Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1132/12-3/WS
z 13 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze zwrotem wkładu mieszkaniowego spadkobiercom – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze zwrotem wkładu mieszkaniowego spadkobiercom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z postanowieniem sądu rejonowego z dnia 16 sierpnia 2008 r. o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym w dniu 6 kwietnia 2006 r. lokatorze zamieszkałym w zasobach Spółdzielni, spadek dziedziczą dzieci po 1/2 części każdy. Wysokość wkładu mieszkaniowego na dzień śmierci lokatora ustalona w oparciu o operat rzeczoznawcy majątkowego z dnia 8 maja 2006 r. wynosiła 47 707,28 zł (słownie: czterdzieści siedem tysięcy siedemset siedem zł 28/100). Córka zmarłego otrzymała od Spółdzielni stosowne zaświadczenie o wysokości wkładu mieszkaniowego celem rozliczenia się z urzędem skarbowym. Jeden ze spadkobierców wyraził wolę zawarcia umowy ze Spółdzielnią na ustanowienie na jego rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do przedmiotowego lokalu. Podpisane porozumienie z dnia 15 lutego 2008 r. nie zostało wypełnione i w związku z powyższym dnia 26 października 2011 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa przejęła lokal mieszkalny dopiero po egzekucji komorniczej.

Zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądowym dotyczącym stosowania przepisów art. 11 ust. 2 i ust. 21 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu, nie wyższą jednak od kwoty jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu. Warunkiem wypłaty jest opróżnienie lokalu. W wyniku przeprowadzonego przetargu Spółdzielnia uzyskała od nabywcy kwotę w wysokości 134 900,00 zł. Kwota należna spadkobiercom po potrąceniu nominalnej kwoty umorzenia kredytu wyniosła 134 895,55 zł. Zgromadzony wkład (po denominacji z 1995 roku) na ww. mieszkaniu wyniósł 3,00 zł.

Na rachunek spadkobierczyni została przelana kwota w wysokości 67 447,78 zł tytułem zwrotu zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego. Natomiast na rachunek spadkobiercy przelano kwotę w wysokości 60 593,44 zł (po potrąceniu należności w kwocie 6 854,33 zł na rzecz Spółdzielni) tytułem zwrotu zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym na Spółdzielni Mieszkaniowej ciąży obowiązek wystawienia PIT-8C dla osób na rzecz których dokonano zwrotu wkładu mieszkaniowego, jeśli tak, to jaka kwota powinna być uwidoczniona w deklaracji?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brakiem wiedzy, czy spadkobiercy rozliczyli się z urzędem skarbowym w 2006 roku, Spółdzielnia powinna uwidocznić w deklaracji PIT-8C 60 447,77 zł dla syna byłego lokatora i 60 447,78 zł dla córki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestię zwrotu wniesionego wkładu mieszkaniowego regulują przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Przyczynami wygaśnięcia lokatorskiego prawa do lokalu mogą być (oprócz wykluczenia ze spółdzielni) m.in. śmierć uprawnionego i wykreślenie z rejestru członków, a także rezygnacja z członkostwa.

W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu (art. 11 ust. 21 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu (art. 11 ust. 24 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Na podstawie zaś art. 11 ust. 22 cyt. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że członek Spółdzielni posiadał lokatorskie prawo do lokalu. Wskutek jego śmierci ustało członkostwo i wygasło spółdzielcze lokatorskie prawo. Uprawnionymi do pobrania wkładu mieszkaniowego zostali spadkobiercy ustawowi – dzieci po 1/2 części każdy.

Przechodząc na grunt przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Z literalnego brzmienia powołanego przepisu wynika zatem, iż wyłączeniu spod działania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają przychody podlegające przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Na podstawie zaś art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności m.in. praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Z kolei, z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dzieci zmarłego lokatora dziedziczą po nim po 1/2 części każdy, zgodnie z postanowieniem sądu rejonowego z dnia 16 sierpnia 2008 r. o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym w dniu 6 kwietnia 2006 r. lokatorze zamieszkałym w zasobach Spółdzielni. W związku z powyższym Spółdzielnia wypłaciła tym osobom wkład mieszkaniowy.

Tym samym, wynika z tego – biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej zakres przedmiotowy ustawy o podatku od spadków i darowizn – iż otrzymanie przez owych spadkobierców – jako osoby uprawnione – przedmiotowego świadczenia podlega przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Reasumując, stwierdzić należy, iż skoro otrzymanie przez owych spadkobierców – jako osoby uprawnione – przedmiotowego świadczenia podlega przepisom o podatku od spadków i darowizn – gdyż świadczenie to zostało nabyte przez nich jako prawo majątkowe tytułem dziedziczenia po zmarłym spadkodawcy – to w rezultacie powyższego, opisany przychód nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na mocy zacytowanego przepisu ww. art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Zainteresowanym nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przedmiotowego zwrotu wkładu mieszkaniowego spadkobiercom, skutkiem czego był brak obowiązku wystawienia opisanym spadkobiercom z rzeczonego tytułu informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj