Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-225/13/AJ
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 28 maja i 10 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • opodatkowania sprzedaży ryb nieprzetworzonych pochodzących z własnych odłowów – jest prawidłowe,
  • opodatkowania sprzedaży zezwoleń na wędkowanie oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 maja i 10 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży ryb nieprzetworzonych pochodzących z własnych odłowów oraz zezwoleń na wędkowanie oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności rolniczej. Od dnia 4 lutego 2013 r. na podstawie zawartej umowy z Dyrektorem RZGW w G jest Pan użytkownikiem zbiorników wody jezioro W nacieku bez nazwy w zalewie rzeki K. Z tytułu użytkowania zobowiązany jest Pan do zapłaty czynszu dzierżawnego na rzecz RZGW. Jako użytkownik wskazanego zbiornika wodnego zobowiązany jest Pan do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej, polegającej na rybacko-wędkarskim wykorzystaniu wód, zarybianiu i wspieraniu ich naturalnego rozrodu, zachowaniu odpowiedniego stanu ichtiofauny, co wspomagane będzie połowami o charakterze regulacyjno- kontrolnym, a odławiana ryba będzie sprzedawana. Niezależnie od własnych odłowów, zamierza Pan rozpocząć sprzedaż zezwoleń na połów ryb wędkarzom – amatorom. Zezwolenie będzie uprawniało kupującego do dokonania odłowów określonej liczby, wielkości i gatunków ryb i zabrania ich do domu. Ze złożonego w dniu 28 maja 2013 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż dla dostawy ryb odławianych przyporządkował Pan grupowanie PKWiU 03.00.15 – ryby żywe słodkowodne hodowlane, zaś dla sprzedaży zezwoleń na amatorski połów ryb grupowanie PKWiU 03.00.7 – usługi wspomagające rybactwo.

Ponadto, z uzupełnienia wynika, iż dotychczas nie dokonywał Pan sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazał Pan również, iż dotychczas nie był zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obecnie rozważa Pan możliwość, aby wpłaty ze sprzedaży zezwoleń na połów ryb były dokonywane na Pana rachunek bankowy, co pozwoliłoby na dokładne ewidencjonowanie tej formy dochodu.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.


  1. Czy przychody uzyskane z tytułu sprzedaży ryb nieprzetworzonych pochodzących z własnych odłowów oraz zezwoleń na wędkowanie podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej?
  2. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować wyżej określony przedmiot sprzedaży?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze sprzedaży ryb nieprzetworzonych, jak również zezwoleń na wędkowanie wyłączone są spod działania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy je przyporządkować do źródła przychodów, jakim jest działalność rolnicza, o której mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wskazany powyżej przychód podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przychodów przy użyciu kasy fiskalnej, a właściwą stawką podatku VAT dla przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży ryb nieprzetworzonych, jak i zezwoleń na wędkowanie będzie stawka 5% (załącznik do ustawy o VAT nr 10 poz. 16)


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:


  • opodatkowania sprzedaży ryb nieprzetworzonych pochodzących z własnych odłowów – za prawidłowe,

  • opodatkowania sprzedaży zezwoleń na wędkowanie oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej za nieprawidłowe.


Zgodnie o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, jak stanowi zapis art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Od 1 kwietnia 2013 r., na mocy art. 1 pkt 12 lit. a) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), przepis art. 15 ust. 2 obowiązuje w brzmieniu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie, stosownie do zapisu art. 15 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5).

Jak wynika z zapisu art. 2 pkt 15 ww. ustawy, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Gospodarstwem rolnym – w świetle art. 2 pkt 16 ustawy – jest gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, natomiast przez gospodarstwo rybackie należy rozumieć prowadzenie działalności w zakresie chowu i hodowli ryb oraz innych organizmów żyjących w wodzie – art. 2 pkt 18.

Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 19, przez rolnika ryczałtowego należy rozumieć rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne, stosownie do zapisu art. 2 pkt 20 rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim, natomiast przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy – art. 2 pkt 21.

Należy również wskazać, iż stosownie do zapisu art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:


  1. wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;
  2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
  3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
  4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.


Ze złożonego wniosku wynika, iż prowadzi Pan działalność rolniczą, z tytułu której jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wobec tego, mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż zarówno w kwestii opodatkowania, jak i obowiązków w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży zastosowanie znajdą zasady ogólne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2a powołanej ustawy, stawka podatku dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 wynosi 5%.

W poz. 16 ww. załącznika ustawodawca wymienił ryby i pozostałe produkty rybactwa; usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03), z wyłączeniem:


  1. pereł nieobrobionych (PKWiU 03.00.5),
  2. ryb żywych ozdobnych (PKWiU 03.00.11.0),
  3. pozostałych produktów połowów (PKWiU 03.00.6).


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż jako czynny podatnik podatku od towarów i usług na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Dyrektorem RZGW w G jest Pan użytkownikiem zbiorników wody. Jako użytkownik wskazanego zbiornika wodnego zobowiązany jest Pan do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej polegającej na rybacko-wędkarskim wykorzystaniu wód, zarybianiu i wspieraniu ich naturalnego rozrodu, zachowaniu odpowiedniego stanu ichtiofauny, co wspomagane będzie połowami o charakterze regulacyjno-kontrolnym, a odławiana ryba będzie sprzedawana. Niezależnie od własnych odłowów, zamierza Pan rozpocząć sprzedaż zezwoleń na połów ryb wędkarzom – amatorom. Zezwolenie będzie uprawniało kupującego do dokonania odłowów określonej liczby, wielkości i gatunków ryb i zabrania ich do domu.

Wskazał Pan ponadto, iż dla dostawy ryb odławianych przyporządkował Pan grupowanie PKWiU 03.00.15 – ryby żywe słodkowodne hodowlane, zaś dla sprzedaży zezwoleń na amatorski połów ryb grupowanie PKWiU 03.00.7 – usługi wspomagające rybactwo.

Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż sprzedaż odłowionych ryb sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 03.00.15, o ile podana klasyfikacja jest prawidłowa, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2a w powiązaniu z poz. 16 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu według stawki 5%. Tym samym, stanowisko Pana w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Z powyższej stawki nie będzie mógł Pan jednak korzystać przy planowanej sprzedaży zezwoleń na połów ryb.

W tym miejscu wskazać należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że we wskazanej przez Pana kategorii PKWiU 03.00.7 mieszczą się:


  1. 03.00.71.0 – grupowanie to obejmuje:


    1. połowy ryb i pozostałych organizmów wodnych.



    Grupowanie to nie obejmuje:


    1. usług związanych z przetwórstwem ryb, skorupiaków i mięczaków, sklasyfikowanych w 10.20,
    2. usług wspomagających wędkarstwo sportowe i rekreacyjne, sklasyfikowanych w 93.19.13.0.




  2. 03.00.72.0 – grupowanie to obejmuje także usługi wylęgarni ryb.
    Grupowanie to nie obejmuje:


    1. usług wspomagających wędkarstwo sportowe i rekreacyjne, sklasyfikowanych w 93.19.13.0


Z kolei ww. grupowanie 93.19.13.0 obejmuje:


  • usługi związane z organizacją lig sportowych,- usługi świadczone przez sędziów, chronometrażystów itd.,

  • usługi wspomagające łowiectwo i wędkarstwo sportowe i rekreacyjne,

  • usługi pilotów obsługujących polowania,

  • usługi przewodników związanych z wędkarstwem,

  • usługi przewodników górskich,

  • usługi stajni wyścigowych, ośrodków hodowli i tresury psów wyścigowych,

  • usługi związane z tresurą zwierząt wykorzystywanych do celów sportowych i rozrywkowych.


Grupowanie to nie obejmuje natomiast:


  • wypożyczania sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanego w 77.21.10.0,- usług związanych z tresurą psów przeznaczonych do stróżowania, sklasyfikowanych w 80.10.19.0,

  • usług szkół sportowych, włączając usługi świadczone przez zawodowych instruktorów oraz indywidualnych nauczycieli i trenerów sportowych, sklasyfikowanych w 85.51.10.0.


Z powyższego bezsprzecznie wynika, iż wskazane przez Pana grupowanie PKWiU 03.00.7 nie obejmuje usług wydawania zezwoleń wędkarskich na amatorski (rekreacyjny) połów ryb.

Zatem wobec powyższego, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż do czynności sprzedaży zezwoleń na amatorski połów ryb, nie znajduje zastosowania przepis art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, m. in. dla dostawy wymienionych w poz. 16, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 03 ryb i pozostałych produktów rybactwa, stawka podatku wynosi 5%. Tym samym, z uwagi na fakt, iż zarówno na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy, czynności polegające na udzielaniu zezwolenia na amatorski połów ryb nie zostały objęte preferencyjnymi stawkami podatku lub zwolnieniem od podatku, zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku w wysokości 23%. Wobec powyższego, stanowisko Pana w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

W odniesieniu do pytania dotyczącego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy stwierdzić, co następuje.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie art. 111 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:


  1. wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
  2. stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;
  3. możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
  4. konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;
  5. konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;
  6. konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
  7. konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.


Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do przepisu § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie zostały wymienione dokonywane przez Pana świadczenia w zakresie sprzedaży ryb nieprzetworzonych pochodzących z własnych odłowów oraz zezwoleń na wędkowanie.

Należy jednak zauważyć, iż w poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł (…).

Natomiast zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z zapisu § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2).

Ze złożonego wniosku wynika, iż dotychczas nie dokonywał Pan sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazał Pan również, iż dotychczas nie był zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Od dnia 4 lutego 2013 r. jest Pan użytkownikiem zbiorników wody. Jako użytkownik wskazanego zbiornika wodnego zobowiązany jest Pan do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej, polegającej na rybacko-wędkarskim wykorzystaniu wód, zarybianiu i wspieraniu ich naturalnego rozrodu, zachowaniu odpowiedniego stanu ichtiofauny, co wspomagane będzie połowami o charakterze regulacyjno-kontrolnym, a odławiana ryba będzie sprzedawana. Niezależnie od własnych odłowów, zamierza Pan rozpocząć sprzedaż zezwoleń na połów ryb wędkarzom – amatorom. Zezwolenie będzie uprawniało kupującego do dokonania odłowów określonej liczby, wielkości i gatunków ryb i zabrania ich do domu.

Obecnie rozważa Pan możliwość, aby wpłaty ze sprzedaży zezwoleń na połów ryb były dokonywane na Pana rachunek bankowy.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro dokonywanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych rozpoczął Pan w 2013 r. to w świetle zapisu § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., może Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie dłużej jednak, niż do 31 grudnia 2014 r. Przy czym, stosownie do zapisu § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie to straci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym w 2013 r. osiągnięty przez Pana obrót ze sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20.000 zł.

W przeciwnym przypadku, należy mieć na uwadze regulacje zawarte w § 3 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia.

Ponadto należy wskazać, iż w przypadku przekroczenia kwoty obrotu uprawniającej do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 lub § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, w sytuacji, gdy w związku ze świadczeniem usług wydawania zezwoleń wędkarskich na amatorski połów ryb będą spełnione warunki określone w § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, tj. zapłata za wykonaną czynność będzie dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pana rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, jeżeli jest Pan jej członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczy, to do dnia 31 grudnia 2014 r. w zakresie wykonywania tych czynności będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Końcowo nadmienia się, iż w kwestii zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, tutejszy organ wydał odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj