Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-380/13-2/BM
z 19 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…..”

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni, prowadzi działalność gospodarczą w postaci SNZOZ ….Specjalistyczny Gabinet Lekarski, świadcząc usługi w zakresie prowadzenia praktyki lekarskiej specjalistycznej (PKD 86.22.Z). Ww. usługi są zwolnione przedmiotowo od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Poza wymienionymi Wnioskodawczyni nie świadczy innych usług. Zainteresowanej zostało przyznane dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …na lata…., Oś Priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie , III.6: Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw, Numer konkursu:….., Tytuł projektu: „…..” Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawczyni dokonała zakupów środków trwałych, towarów i usług. Zakupy dokonywane w ramach projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawczynię do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (prowadzenie praktyki lekarskiej specjalistycznej, świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza (art. 43 ust 19 ustawy z dnia 11 marca 2004r.). Wnioskodawczyni, zakończyła realizację projektu, finansowanego ze środków UE, przeprowadzając remont i modernizację przychodni (czego efektem jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych) oraz dokonując zakupów: środków trwałych w postaci sprzętu medycznego, wykorzystywanego do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej. Faktury, dotyczące zakupów związanych z realizacją projektu, zostały wystawione na Wnioskodawczynię, tj. …prowadzącą działalność gospodarczą jako SNZOZ „….” Specjalistyczny Gabinet Lekarski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego na wystawionych fakturach zakupu, związanych z realizacją projektu pt. „…..” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w wystawionych fakturach zakupu, związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają i nie będą miały zawiązku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Środki trwałe, towary i usługi zakupione przez Wnioskodawczynię z dofinansowania są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Ponadto Zainteresowana nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego z faktur, dokumentujących wydatki poniesione z tytułu zrealizowanego projektu.

Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwać z tego tytułu zwrot podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w postaci SNZOZ „…” Specjalistyczny Gabinet Lekarski, świadcząc usługi w zakresie prowadzenia praktyki lekarskiej specjalistycznej (PKD 86.22.Z). Ww. usługi są zwolnione przedmiotowo od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Poza wymienionymi Wnioskodawczyni nie świadczy innych usług. Zainteresowanej zostało przyznane dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …na lata…., Oś Priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie , III.6: Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw, Numer konkursu:…., Tytuł projektu: „…..” Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawczyni dokonała zakupów środków trwałych, towarów i usług. Zakupy dokonywane w ramach projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawczynię do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (prowadzenie praktyki lekarskiej specjalistycznej, świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza (art. 43 ust 19 ustawy z dnia 11 marca 2004r.). Faktury, dotyczące zakupów związanych z realizacją projektu, zostały wystawione na Wnioskodawczynię.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawczyni nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowana nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowaną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupione towary i usługi dofinansowane ze środków Unii Europejskiej są wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ……, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj