Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1180/11-2/AJ
z 13 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1180/11-2/AJ
Data
2012.03.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
aukcja
sprzedaż
zbycie rzeczy
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy od kwoty 6.723,61 zł uzyskanej ze sprzedaży rzeczy używanych na „Allegro” (stanowiących wcześniej własność Wnioskodawczyni lub jej najbliższej rodziny) Zainteresowana musi odprowadzić podatek? Jeśli tak, to w jakiej kwocie?



Wniosek ORD-IN 590 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 13 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży przedmiotów za pośrednictwem serwisu aukcyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży przedmiotów za pośrednictwem serwisu aukcyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od lutego 2011 r. do listopada 2011 r. Wnioskodawczyni wystawiała do sprzedaży - na serwisie aukcyjnym Allegro - przedmioty będące własnością Jej lub Jej rodziców.

Były to m.in.: przedmioty kolekcjonerskie po nieżyjącym od 11 lat ojcu: stare monety, medale i odznaczenia wojskowe. Zainteresowana sprzedała również jako złom złota: złote pierścionki, obrączki, złoty zegarek - należące do mamy Wnioskodawczyni.

Wśród sprzedanych przedmiotów była również odzież należąca do Zainteresowanej lub do Jej córek.

Wszystkie sprzedane przez Wnioskodawczynię przedmioty były rzeczami używanymi, należącymi wcześniej do Jej rodziny. Były one wystawiane jako rzeczy używane – w licytacji.

Przedmioty jakie Wnioskodawczyni sprzedała poprzez serwis aukcyjny w 2011 roku zostały nabyte w większości przez Jej rodziców w latach 1969-1998 i stanowiły ich własność.

Przez okres 10 miesięcy (od lutego do listopada 2011 r.) Zainteresowana sprzedała poprzez serwis aukcyjny 87 przedmiotów (pochodzących w większości z lat 80-90 tych) na łączną wartość 6.723,61 zł.

Wnioskodawczyni zaznaczyła, iż nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej. Zainteresowana - od marca 2011 r. – nie pracuje, nie pobiera zasiłku dla bezrobotnych. To właśnie utrata pracy spowodowała, że Wnioskodawczyni zaczęła wystawiać – raz na jakiś czas – różne przedmioty na aukcję.

Z umowy o pracę w 2011 r. (styczeń, luty oraz odprawa) Wnioskodawczyni osiągnęła przychód w wysokości 22.230,40 zł, z czego pobrano zaliczkę na podatek w kwocie 3.465,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od kwoty 6.723,61 zł uzyskanej ze sprzedaży rzeczy używanych (stanowiących wcześniej własność Wnioskodawczyni lub jej najbliższej rodziny) Zainteresowana musi odprowadzić podatek... Jeżeli tak, to w jakiej kwocie...

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedając jako osoba prywatna rzeczy używane, będące własnością Jej lub Jej rodziców, zakupione wiele lat temu, nie powinna płacić podatku, tak jak osoby, które prowadzą sklepy internetowe i masową sprzedaż za pośrednictwem serwisów aukcyjnych.

Zainteresowana wskazała, iż wie, że opodatkowaniu podlegają przedmioty sprzedane – zakupione w ciągu ostatnich 6 miesięcy, z myślą dalszej sprzedaży. Sytuacja ta nie dotyczy jednak Zainteresowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest kwestia opodatkowania sprzedaży przedmiotów - za pośrednictwem serwisu aukcyjnego - należących do Wnioskodawczyni. Natomiast pozostałym zakresie w dniu 13 marca 2012 r. wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB2/415-1180/11-3/AJ.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W katalogu źródeł przychodu zawartym w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 8 ww. ustawy jako odrębne źródła przychodu wyszczególniono:

  • pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • odpłatne zbycie.

W myśl art. 5a pkt 6 wyżej powołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

   - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie natomiast do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)–c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Mając powyższe na uwadze, źródłem przychodu z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych jest tylko taka sprzedaż, która łącznie spełnia następujące przesłanki:

  • nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej,
  • została dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w okresie od lutego 2011 r. do listopada 2011 r. Wnioskodawczyni – za pośrednictwem serwisu aukcyjnego - dokonała sprzedaży należących do Niej przedmiotów. Wnioskodawczyni nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej. Ponadto z wniosku wynika, iż sprzedane przedmioty były w posiadaniu Wnioskodawczyni powyżej pół roku.

Zatem, powyższa sprzedaż dokonana po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, nie mieści się w dyspozycji art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy i tym samym nie stanowi źródła przychodu z odpłatnego zbycia innych rzeczy, co w konsekwencji oznacza, iż dochód uzyskany z tego tytułu nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Końcowo stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wydając interpretację w trybie ww. przepisu organ nie ustosunkował się do przedstawionej przez Wnioskodawczynię kwoty, ponieważ kwestia ustalenia wysokości ewentualnego przychodu nie mieści się w zakresie właściwości rzeczowej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj