Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-744/10-4/MP
z 15 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-744/10-4/MP
Data
2010.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
diety
fundacje
lekarze
nocleg
podróż służbowa (delegacja)
przychody z innych źródeł
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe na pokrycie diet i noclegów oraz opłat rejestracyjnych (uiszczanych w celu wzięcia udziału w kongresie, konferencji czy zjeździe) w wysokościach i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 499 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.09.2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 16.09.2010 r.) oraz piśmie z dnia 29.11.2010 r. (data wpływu 03.12.2010 r., data nadania 01.12.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 19.11.2010 r. (data nadania 19.11.2010 r., data odbioru 24.11.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pokrycia przez Fundację diet, kosztów noclegów oraz opłat rejestracyjnych wypłacanych lekarzom w związku z zagranicznymi wyjazdami naukowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.09.2010 r. do Izby Skarbowej w Warszawie został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pokrycia przez Fundację diet, kosztów noclegów oraz opłat rejestracyjnych wypłacanych lekarzom w związku z zagranicznymi wyjazdami naukowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja utworzona została na mocy testamentu, a jej celem statutowym jest popieranie rozwoju skutecznej walki z chorobami, ze szczególnym uwzględnieniem gruźlicy i nowotworów złośliwych (art. 3 statutu Fundacji). Cel ten realizowany jest głównie poprzez udzielanie pomocy finansowej polegającej na pokryciu diet i noclegów oraz opłat rejestracyjnych lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe. Kwoty diet oraz noclegów wypłacane są do wysokości określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, natomiast koszty opłat rejestracyjnych pokrywane są w całości na podstawie dokumentów potwierdzających ich wysokość.

Fundacja wypłaca diety oraz koszty noclegów i opłat rejestracyjnych lekarzom uczestniczącym w zagranicznych wyjazdach naukowych na podstawie Regulaminu Wyjazdów Naukowych, zatwierdzonego uchwałą Rady Fundacyjnej z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie regulaminu wyjazdów naukowych. Paragraf 2 niniejszego regulaminu stanowi, iż „Fundacja przyznaje dofinansowania do wyjazdów naukowych lekarzy z dziedziny onkologii, pulmonologii i onkohematologii jedynie na pokrycie diet, kosztów noclegów oraz kosztów uczestnictwa w imprezach naukowych (w przypadku wyjazdów krótkoterminowych) wg zasad i maksymalnie do wysokości stawek określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie szczególnych zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju oraz na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 i 1990 ze zm.).” Wszystkie faktyczne wypłaty na diety i noclegi dokonywane są do wysokości wynikającej z przepisów ww. rozporządzenia.

Lekarze, którym Fundacja dofinansowuje ww. koszty, poprzez wyjazdy naukowe realizują cele statutowe doskonaląc swoją wiedzę i poszerzając swoje umiejętności zawodowe w zakresie leczenia chorób nowotworowych i chorób płuc. Tym samym Fundacja realizuje cel statutowy, wytyczony jej przez fundatora i określony w art. 3 statutu Fundacji, który brzmi: „celem Fundacji jest niesienie cierpiącej ludzkości pomocy przez popieranie rozwoju skutecznej walki z chorobami, ze szczególnym uwzględnieniem gruźlicy i nowotworów złośliwych”.

W art. 7 statutu Fundacji wymienione są wprost formy, w jakich cele statutowe winny być realizowane, a więc m.in.: „winny być udzielane zasiłki na pracownie naukowo-doświadczalne, biblioteki fachowe i wydawnictwa, kursy dla pracujących naukowo lekarzy, kliniki doświadczalne, stypendia krajowe i zagraniczne, prowadzenie studiów teoretycznych i praktycznych w kraju lub za granicą, osobom poświęcającym się walce z gruźlicą, nowotworami i innymi chorobami, groźnie szerzącymi się w Polsce, szczególnie niebezpiecznymi dla ludzkości.”

Lekarze, którym udzielana jest ww. pomoc finansowa są obywatelami polskimi. Osoby te nie są pracownikami Fundacji, ani też nie są związane z Fundacją żadną z umów cywilnoprawnych. Dofinansowanie to odbywa się na zasadzie wypłaty zaliczki na zagraniczny wyjazd naukowy w określonych powyżej kwotach, a następnie zaliczka ta rozliczana jest po powrocie do Polski na zasadach określonych w cytowanym powyżej rozporządzeniu. Fundacja nie prowadzi w Polsce jakiejkolwiek działalności gospodarczej, a jej jedynymi dochodami są transferowane z Francji w miarę potrzeby środki pieniężne, które uzyskuje za wynajmowane w Paryżu trzy nieruchomości, przepisane jej na własność testamentem fundatora. Całość swoich dochodów przeznacza na cele statutowe.

Pismem z dnia 19.11.2010 r. Nr IPPB4/415-744/10-2/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych przedmiotowego wniosku. Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie, pismem z dnia 29.11.2010 r. (data nadania 01.12.2010 r., data wpływu 03.12.2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe na pokrycie diet i noclegów oraz opłat rejestracyjnych (uiszczanych w celu wzięcia udziału w kongresie, konferencji czy zjeździe) w wysokościach i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, pokrywane przez Niego diety i koszty noclegów, a także koszty opłat rejestracyjnych (jako inne uzasadnione i udokumentowane wydatki), przyznawane lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) oraz ust. 13 pkt 2 obowiązującej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zgodnie z par. 2 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w tej samej sprawie zostało wydane postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola z dnia 07.04.2005 r. , iż stanowisko Wnioskodawcy tożsame z przedstawionym w niniejszym wniosku jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów. W pkt 9 tego artykułu wymienione zostały „inne źródła”.

Z przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez udzielanie pomocy finansowej polegającej na pokryciu diet i noclegów oraz opłat rejestracyjnych lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe. Kwoty diet oraz noclegów wypłacane są do wysokości określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, natomiast koszty opłat rejestracyjnych pokrywane są w całości na podstawie dokumentów potwierdzających ich wysokość.

Fundacja wypłaca diety oraz koszty noclegów i opłat rejestracyjnych lekarzom uczestniczącym w zagranicznych wyjazdach naukowych na podstawie Regulaminu Wyjazdów Naukowych, zatwierdzonego uchwałą Rady Fundacyjnej z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie regulaminu wyjazdów naukowych. Lekarze, którym Fundacja dofinansowuje ww. koszty, poprzez wyjazdy naukowe, realizują cele statutowe doskonaląc swoją wiedzę i poszerzając swoje umiejętności zawodowe w zakresie leczenia chorób nowotworowych i chorób płuc. Tym samym Fundacja realizuje cel statutowy, wytyczony jej przez fundatora. Lekarze, którym udzielana jest ww. pomoc finansowa są obywatelami polskimi. Osoby te nie są pracownikami Fundacji, ani też nie są związane z Fundacją żadną z umów cywilnoprawnych. Dofinansowanie to odbywa się na zasadzie wypłaty zaliczki na zagraniczny wyjazd naukowy w określonych powyżej kwotach, a następnie zaliczka ta rozliczana jest po powrocie do Polski na zasadach określonych w cytowanym powyżej rozporządzeniu. Fundacja nie prowadzi w Polsce jakiejkolwiek działalności gospodarczej, a jej jedynymi dochodami są transferowane z Francji w miarę potrzeby środki pieniężne, które uzyskuje za wynajmowane w Paryżu trzy nieruchomości, przepisane jej na własność testamentem fundatora. Całość swoich dochodów przeznacza na cele statutowe.

Zgodnie z art. 3 statutu Fundacji, celem Fundacji jest niesienie cierpiącej ludzkości pomocy przez popieranie rozwoju skutecznej walki z chorobami, ze szczególnym uwzględnieniem gruźlicy i nowotworów złośliwych.

Jak stanowi art. 7 ww. statutu, wymienione są wprost formy, w jakich cele statutowe winny być realizowane, a więc m.in.: winny być udzielane zasiłki na pracownie naukowo-doświadczalne, biblioteki fachowe i wydawnictwa, kursy dla pracujących naukowo lekarzy, kliniki doświadczalne, stypendia krajowe i zagraniczne, prowadzenie studiów teoretycznych i praktycznych w kraju lub za granicą, osobom poświęcającym się walce z gruźlicą, nowotworami i innymi chorobami, groźnie szerzącymi się w Polsce, szczególnie niebezpiecznymi dla ludzkości.

Zgodnie z § 2 Regulaminu Wyjazdów Naukowych, zatwierdzonego uchwałą Rady Fundacyjnej z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie regulaminu wyjazdów naukowych, Fundacja przyznaje dofinansowania do wyjazdów naukowych lekarzy z dziedziny onkologii, pulmonologii i onkohematologii jedynie na pokrycie diet, kosztów noclegów oraz kosztów uczestnictwa w imprezach naukowych (w przypadku wyjazdów krótkoterminowych) wg zasad i maksymalnie do wysokości stawek określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie szczególnych zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju oraz na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 i 1990 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem – do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przy czym z przepisu art. 21 ust. 13 ww. ustawy wynika, iż przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy ustawodawca posłużył się terminem „podróż” bez określenia „służbowa”, dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy są przepisy odpowiednio:

  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż zastosowanie w sprawie ma rozporządzenie w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia z tytułu podróży, odbywanej w terminie i w państwie określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

  1. diety;
  2. zwrot kosztów:
  1. przejazdów i dojazdów,
  2. noclegów,
  3. innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Biorąc zatem pod uwagę stan faktyczny wniosku oraz treść art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki finansowe, wypłacane przez Wnioskodawcę na pokrycie diet i noclegów oraz opłat rejestracyjnych lekarzom realizującym zadania statutowe Fundacji, zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy wyżej wskazanego przepisu.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego należy stwierdzić, że orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj