Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-50/11/EJ
z 1 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-50/11/EJ
Data
2011.04.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badania naukowe
ochrona środowiska
odliczenia
patenty
prawa autorskie
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez spółkę podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu zadania badawczego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011r. (data wpływu 13 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011r. oraz pismem z dnia 16 marca 2011r. (data wpływu 21 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011r., a które jest odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 lutego 2011r. znak: IBPP4/443-50/11/EJ oraz pismem z dnia 16 marca 2011r. (data wpływu 21 marca 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca obok działalności komercyjnej realizuje we współpracy z jednostkami naukowymi (uczelnie techniczne, instytuty naukowe) zadanie badawcze na rzecz Centrum Badań powołanego na mocy ustawy z dnia 15 czerwca 2007r. (Dz. U. Nr 115, poz. 789). Wykonanie zadania badawczego, którego harmonogram wydatków obejmuje okres od 15 maja 2010r. do 31 października 2014r. objęte jest umową pomiędzy Centrum Badań oraz pozostałymi wykonawcami tj. Politechniki, Instytuty oraz przedsiębiorstwa komercyjne w tym Wnioskodawca, zwanymi Wykonawcami. Umowa precyzuje, że „prawa własności przemysłowej po realizacji zadania badawczego są własnością Wykonawców i Centrum oraz że „sposób korzystania z tych praw określi odrębna umowa”. Nie przewiduje się fakturowania zakończonego zadania ani jego części. Centrum finansuje Wykonawcom w formie dotacji pieniężnej 60% wydatków kwalifikowanych czyli związanych z zadaniem badawczym, a 40% pokrywają Wykonawcy ze swoich środków. Rozliczenie zadania prowadzone jest na wyodrębnionych kontach księgowych i wyodrębnionym rachunku bankowym.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i składa deklaracje VAT-7. Realizowany projekt nosi tytuł „…”. Projekt badawczy nie jest realizowany na rzecz konkretnego zamawiającego (podmiotu trzeciego), który byłby odbiorcą usługi i nie istnieje taki podmiot obecnie dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu. Centrum Badań jest odbiorcą efektów prac oraz stroną współfinansującą w 60% zadanie badawcze, pozostałe 40% kosztów zadania finansuje Wykonawca. Wyniki prac badawczych będą stanowiły własność Wykonawców i Centrum. Sposób korzystania z praw własności przemysłowej lub innych wyników realizacji zadania badawczego przez Centrum będzie przedmiotem odrębnej umowy pomiędzy Centrum a Wykonawcami. Majątkowe prawa autorskie oraz prawa patentowe do wyników prac uzyskanych przez danego Wykonawcę w ramach realizacji zadań Projektu przysługują temu Wykonawcy. Prawo do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje stronie, która uzyskała majątkowe prawa autorskie.

Wnioskodawca figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji części projektu przypadającej na Wnioskodawcę i na tę okoliczność posiada faktury VAT. W związku z realizacją projektu zakupy dotyczą np. materiałów biurowych i eksploatacyjnych przeznaczonych wyłącznie dla realizacji zadania badawczego, dzierżawy pomieszczeń i sprzętu z oprogramowaniem, szkoleń, literatury fachowej itp. dla potrzeb projektu. Nie jest planowana taka komercjalizacja według aktualnej wiedzy Wnioskodawcy. W wyniku zrealizowania projektu Wnioskodawca nie osiągnie przychodów.

Po zakończeniu realizacji projektu składniki majątkowe, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu zrealizowane przez Wnioskodawcę to opracowanie założeń projektowych dla wykonania demonstracyjnej instalacji spalania tlenowego oraz jej wirtualizacja. Nie jest planowane wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca indywidualnie realizuje część projektu przypadającą na niego w ramach konsorcjum i nie będzie przekazywać innym Wykonawcom oraz Centrum Badań żadnych towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji występuje Lider oraz Wykonawcy działający na podstawie Umowy konsorcjum. Lider reprezentuje konsorcjum w umowie z Centrum Badań na wykonanie zadania badawczego. Postanowienia umowy zawartej pomiędzy członkami konsorcjum regulują zasady współpracy pomiędzy stronami przy realizacji projektu, zakresy prac związanych z realizacją projektu i sposób finansowania.

W piśmie z dnia 16 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał akty prawne, które obowiązują ww. zadanie badawcze:

  • ustawa z dnia 15 czerwca 2007r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. NT 115, poz.789),
  • ustawa z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 169, poz. 1049),
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 maja 2009r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Projekt badawczy nie jest realizowany w sensie handlowym na rzecz konkretnego zamawiającego. Są to prace na rzecz społeczeństwa a wyniki mogą być powszechnie publikowane. Majątkowe prawa autorskie, prawa patentowe oraz prawa do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji zadania są możliwe do uzyskania przez Wykonawców ale Wnioskodawca nie przewiduje takiego postępowania prawnego w tym zakresie ani wykorzystania wyników projektu jako produktu sprzedażnego. Wiedza pozyskana w czasie realizacji projektu na pewno poszerzy specjalizację świadczonych usług dla odbiorców handlowych poprzez doświadczenie naukowe. Wnioskodawca nie korzysta z odliczenia podatku VAT od faktur zakupowych służących realizacji zadania badawczego. Spółka jako Wykonawca podlega obowiązkowi półrocznej sprawozdawczości w trakcie realizacji projektu a po jego zakończeniu nastąpi odbiór końcowy, który jest ostatecznym i jedynym dokumentem kończącym współpracę Centrum Badań z Wykonawcą. Sprawozdawczość z realizacji projektu podlega audytowi a niewykorzystane lub niezasadnie wykorzystane środki finansowe – zwrotowi do Centrum.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011r.), prawo takie nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i składa deklaracje VAT-7. Wnioskodawca realizuje we współpracy z jednostkami naukowymi (uczelnie techniczne, instytuty naukowe) zadanie badawcze na rzecz Centrum Badań. Realizowany projekt nosi tytuł „….” Wykonanie zadania badawczego objęte jest umową pomiędzy Centrum Badań oraz pozostałymi wykonawcami tj. Politechniki, Instytuty oraz przedsiębiorstwa komercyjne w tym Wnioskodawca, zwanymi Wykonawcami. Centrum finansuje Wykonawcom w formie dotacji pieniężnej 60% wydatków kwalifikowanych czyli związanych z zadaniem badawczym, a 40% pokrywają Wykonawcy ze swoich środków. Projekt badawczy nie jest realizowany na rzecz konkretnego zamawiającego (podmiotu trzeciego), który byłby odbiorcą usługi i nie istnieje taki podmiot obecnie dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu. Efekty projektu zrealizowane przez Wnioskodawcę to opracowanie założeń projektowych dla wykonania demonstracyjnej instalacji spalania tlenowego oraz jej wirtualizacja. Nie jest planowane wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie przewiduje się fakturowania zakończonego zadania ani jego części. Nie jest planowana komercjalizacja według aktualnej wiedzy Wnioskodawcy. W wyniku zrealizowania projektu Wnioskodawca nie osiągnie przychodów. Wyniki prac badawczych będą stanowiły własność Wykonawców i Centrum. Sposób korzystania z praw własności przemysłowej lub innych wyników realizacji zadania badawczego przez Centrum będzie przedmiotem odrębnej umowy pomiędzy Centrum a Wykonawcami. Majątkowe prawa autorskie oraz prawa patentowe do wyników prac uzyskanych przez danego Wykonawcę w ramach realizacji zadań Projektu przysługują temu Wykonawcy. Prawo do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje stronie, która uzyskała majątkowe prawa autorskie.

Wnioskodawca figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji części projektu przypadającej na Wnioskodawcę i na tę okoliczność posiada faktury VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu składniki majątkowe, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca indywidualnie realizuje część projektu przypadającą na niego w ramach konsorcjum i nie będzie przekazywać innym Wykonawcom oraz Centrum Badań żadnych towarów i usług.

Projekt badawczy nie jest realizowany w sensie handlowym na rzecz konkretnego zamawiającego. Są to prace na rzecz społeczeństwa a wyniki mogą być powszechnie publikowane.

Jak wskazano powyżej, podstawową przesłanką pozytywną której spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest związek dokonanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną generującą podatek należny. Jest to najistotniejszy warunek umożliwiający podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia.

Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z wskazaną powyżej zasadą odliczenia niezwłocznego, istotny jest bowiem zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w chwili nabycia.

W omawianej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca nie jest planowanie wykorzystanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie efekty, które powstaną w wyniku realizacji przez Wnioskodawcę swojej części projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj